استاندار طالبان در هرات: قطعه چهارم راه‌آهن خواف-هرات به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد دیوان محاسبات: فقدان آمار دقیق از اتباع خارجی در کشور موجب ارائه آمار‌های متناقض از سوی دستگاه‌ها شده است تیم «سفید سنگ» قهرمان مسابقات کریکت جام بهاری در ولایت لوگر افغانستان شد سخنگوی دولت: تفاوت‌ها و تشابهات میان ایران و افغانستان می‌تواند تعاملات فرهنگی ما را غنی کند قیمت افغانی به تومان و دلار، امروز (دوشنبه، ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴) امیرخان متقی از سفارت افغانستان در تهران بازدید کرد سرپرست کنسولگری افغانستان در مشهد، درگذشت (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) جودوکاران افغانستانی ۴ مدال مسابقات جام صلح و دوستی را از آن خود کردند رئیس مرکز امور اتباع وزارت کشور: بنای ما اخراج اتباع نیست + فیلم قیمت افغانی به تومان و دلار، امروز (شنبه، ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) دونالد ترامپ: چین در بگرام حضور دارد قیمت افغانی به تومان و دلار، امروز (پنجشنبه، ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴) یک مقام وزارت کار: با تغییر فرهنگ کار در کشور مواجه هستیم | بخش عمده بازار ایران در اختیار اتباع خارجی قرار ندارد ایران منطقه ویژه اقتصادی و معدنی مشترک با افغانستان در منطقه آزاد دوغارون ایجاد می‌کنند افتخار خون شریکی | سومین یادواره لاله‌های غریب در مشهد برگزار شد قیمت افغانی به تومان و دلار سه‌شنبه (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) توضیحات رئیس مرکز امور اتباع وزارت کشور درباره اجرای طرح ساماندهی اتباع غیرمجاز + فیلم کابل آماده میزبانی می‌شود | همه چیز درباره فصل چهارم لیگ برتر فوتسال افغانستان بازتعریف جنایت | روایت‌های تکان‌دهنده سربازان انگلیسی از اعتیاد به کشتن غیرنظامیان در افغانستان یک پژوهشگر آمریکایی: چین به‌طور هدفمند به‌دنبال بهره‌برداری از عناصر نادر خاکی در افغانستان است قیمت افغانی به تومان و دلار دوشنبه (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

ترانزیت سنگ آهن افغانستان با استفاده از خط آهن خواف- هرات

  • کد خبر: ۲۱۹۶۰۳
  • ۱۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۸
ترانزیت سنگ آهن افغانستان با استفاده از خط آهن خواف- هرات
مدیر کل راه آهن خراسان گفت: امکان ترانزیت سنگ آهن و مواد معدنی منطقه هرات افغانستان از طریق خط آهن خواف-هرات به بنادر جنوبی کشور و سپس انتقال به دیگر کشور‌ها فراهم شده است.

به گزارش شهرآرانیوز، مصطفی نصیری ورگ در این باره گفت: با راه اندازی حمل و بارگیری سنگ آهن از ایستگاه "روزنک" استان هرات افغانستان به بنادر ایران می‌توان حجم قابل توجه‌ای سنگ آهن در قالب این گذرگاه ریلی در طول سال جابجا کرد.

وی گفت: اکنون محصولاتی از طریق جاده و کامیون از ترکیه تا افغانستان و بالعکس حمل می‌شود که می‌توان این کالا‌ها را از طریق گذرگاه و کریدور ریلی شرق به غرب در مسیر ایستگاه‌های باری راه آهن "روزنک" و "شمتیق" افغانستان تا مرز ریلی رازی با ترکیه و بالعکس حمل کرد.

مدیر کل راه آهن خراسان اظهار داشت: البته این مسیر ریلی تازه ساخته شده و هنوز حمل و نقل ترانزیتی آن فعال نشده است.

نصیری ورگ بیان داشت: راه آهن خواف- هرات در قالب ایستگاه خواف تا ایستگاه "روزنک" افغانستان به طول ۱۴۰ کیلومتر ساخته شده است که در مجموع ۳۶۴ پل کوچک و یک پل بزرگ به علاوه ایستگاه مرزی شمتیق در ۲ بخش ایرانی و افغانستانی این مسیر ساخته شده است.

وی گفت: ۸۰ درصد این مسیر دشت، ۱۵ درصد تپه ماهور و پنج درصد نیز کوهستانی است.

مدیر کل راه آهن خراسان اظهار داشت: ادامه این خط آهن از ایستگاه "روزنک تا غوریان" نیز در حال احداث است، اما از آنجایی که ایستگاه روزنک در مجاورت جاده هرات به مرز اسلام قلعه/دوغارون قرار دارد امکان تخلیه و بارگیری درون افغانستان از طریق جاده با خط ریلی بین المللی فراهم شده است.

نصیری ورگ اظهار داشت: با راه اندازی نهایی و تکمیل خط آهن خواف- هرات، پیش بینی می‌شود در سال نخست سه میلیون تن بار و ۳۰۰ هزار مسافر از طریق این خط ریلی جابجا شود.

طرح راهبردی راه‌آهن خواف در شرق ایران به هرات در غرب افغانستان تکه‌ای مهم از پازل ارتباطی میان کشور‌های منطقه است که اجرای آن از سال ۱۳۸۶ کلید خورد تا مسیر ریلی میان خواف واقع در ۲۶۷ کیلومتری جنوب شرقی مشهد را در قالب خط آهنی به طول حدود ۲۲۰ کیلومتر به شهر هرات واقع در شمال غرب افغانستان ایجاد کند.

طرح راه آهن خواف - هرات نه تنها موجب اتصال ریلی ایران و افغانستان شده بلکه تکمیل کننده مسیری دو هزار کیلومتری در کریدور ریلی شرق به غرب جهان از چین، ازبکستان، افغانستان، ایران، ترکیه و اروپا است همچنین افغانستان به عنوان کشوری محصور در خشکی بدون دسترسی به آب‌های آزاد جهان، با اتصال به شبکه ریلی ایران و بنادر جنوبی کشورمان از مسیری امن برای ارتباط با اروپا برخوردار می‌شود.

این خط ریلی برای تجارت ایران و افغانستان راهبردی است و سالانه ظرفیت جابجایی ۶ میلیون تن کالا را میان دو کشور ایجاد می‌کند.

احداث خط ریلی خواف - هرات به دلیل تغییر و تحولات اخیر در افغانستان دچار مشکل شده بود که طی یکی دو سال گذشته با پیگیری‌های انجام شده و تلاش مهندسان و متخصصان ایرانی، خط تکمیل و نخستین قطار باری تیرماه سال گذشته از جمهوری اسلامی ایران وارد افغانستان شد.

این اقدام راهبردی و مهم در صنعت حمل ونقل کشور که با حمایت و همراهی مجموعه راه آهن جمهوری اسلامی و کنسرسیوم ریلی ایران و افغانستان صورت گرفت منجر به یک خط امن دایمی برای حمل بار فعال شده و می‌تواند دسترسی جدیدی را برای تجارت بین دو کشور فراهم کنند.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->