هشدار دانشمندان: غذاهای ناسالم حتی مغز ما را هم با میکروپلاستیک‌ها پُر می‌کنند کوجیما: بعد از اتمام بازی Physint شاید یک فیلم بسازم! وزیر ارتباطات: توسعه اینترنت 5G در راه است صدور نخستین «سند اعیانی» شرکت‌های دانش‌بنیان در مشهد (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴) فیزیکدانان می‌گویند ما درباره چگونگی عملکرد جاذبه کاملاً اشتباه می‌کردیم دانشمندان ردپاهایی پیدا کردند که خط زمانی بشریت را ۴۰ میلیون سال به عقب می‌برد نرخ‌های پرسرعت برای کیلوبایت‌های کم‌سرعت تاریخچه تصویری پیوند عضو | هدیه زندگی واکنش وزیر ارتباطات به تصمیم اپراتورها برای گران‌کردن اینترنت چرا زمان قطع برق، اینترنت هم قطع می‌شود؟ واکنش معاون وزیر ارتباطات به قصد اپراتورها برای افزایش خودسرانه تعرفه اینترنت سامسونگ از گلکسی S۲۵ اج رونمایی کرد + مشخصات و قیمت اسکورت کاروان دونالد ترامپ در قطر با سایبرتراک‌ ضدگلوله ایلان ماسک + عکس جزئیاتی جدید از آیفون بدون حاشیه و تمام‌شیشه‌ای اپل سازمان ملی هوش مصنوعی تشکیل نمی‌شود پشتیبانی مایکروسافت از آفیس در ویندوز ۱۰ تا سال ۲۰۲۸ تمدید شد برنامه OpenAI برای احداث مراکز داده بیشتر در امارات زمان عرضه اندروید ۱۶ برای گوشی‌های پیکسل و سامسونگ مشخص شد حدود ۲۰ مدیر شرکت‌های بزرگ فناوری ترامپ را در عربستان همراهی می‌کردند خزایی: اجازه گرانی اینترنت به اپراتور‌ها داده نشود
سرخط خبرها

لایحه حفاظت از داده‌های شخصی در کمیسیون حقوقی دولت تصویب شد

  • کد خبر: ۲۲۶۱۰۹
  • ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۶
لایحه حفاظت از داده‌های شخصی در کمیسیون حقوقی دولت تصویب شد
کلیات لایحه حمایت و حفاظت از داده‌های شخصی پس از تصویب در کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال، در کمیسیون حقوقی دولت نیز تصویب شد. این لایحه که متن آن منتشر نشده، در مرحله بعد به مجلس می‌رود.

به گزارش شهرآرانیوز - این لایحه پیش‌تر در بهمن ۱۴۰۱ در هفتمین جلسه کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال تصویب شده بود. «عیسی زارع‌پور»، رئیس این کارگروه، در پلتفرم «ویراستی» گفت: «حفاظت از داده‌های شخصی کاربران در فضای مجازی از مهمترین عوامل اعتماد مردم به سکو‌های داخلی و موجب رشد پایدار اقتصاد دیجیتال است.»

پیش از این بار‌ها در جریان نفوذ هکر‌ها به سامانه‌های دولتی و غیردولتی، داده‌های کاربران ایرانی نشت پیدا کرده بود. مرکز پژوهش‌های مجلس نیز سال گذشته در گزارشی هشدار داده بود که «برای ساماندهی به پدیده دلال‌های داده یعنی کسانی که بدون مراوده مستقیم کسب‌وکاری با اشخاص، داده‌هایی در مورد آنها در اختیار دارند و این داده‌ها را به فروش می‌رسانند، قوانین کافی وجود ندارد و کسب‌وکار‌های متعددی در حال گردآوری اطلاعات شهروندان در شبکه‌های اجتماعی مختلف هستند و الزام قانونی هم به افشای اطلاعات به اشخاص موضوع داده از سوی این کسب‌وکار‌ها وجود ندارد.»

پس از هک اسنپ‌فود در دی ۱۴۰۲، تکاپو‌ها برای حفاظت از داده‌ها و اطلاعات کاربران بیشتر شد و همان‌زمان، دستورالعملی برای حفاظت از داده‌های مردم از سوی مرکز ملی فضای مجازی ابلاغ شد. در این دستورالعمل آمده بود: «داده‌های مربوط به هویت و اطلاعات شخصی کاربران که منجر به شناسایی هویت ایشان می‌شود، صرفاً باید به‌صورت رمزنگاری‌شده ذخیره شود. دستورالعمل‌های مرتبط با سطوح و شیوه‌های رمزنگاری براساس وظایف تعیین‌شده در اسناد مصوب شورای عالی فضای مجازی کشور، توسط دستگاه‌های مسئول ابلاغ می‌شود.»

کسب‌وکار‌ها موظف شده بودند تا دو ماه این دستورالعمل را اجرایی کنند، اما به دنبال آمادگی‌نداشتن کسب‌وکارها، این مهلت به چهار ماه (تا ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تغییر پیدا کرد. باید دید در شرایطی که اطلاعات ریز و درشتی از کاربران ایرانی دست به دست می‌شود، این دستورالعمل‌ها و لایحه‌ها چقدر از پس حفاظت از اطلاعات کاربران برمی‌آیند.

منبع: دیجیاتو

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->