افزایش برخورد با پزشکان قلابی در مشهد قتل خونین مرد جوان به دست سگ‌گردان! زن جوان با قرص لاغری همسرش را به قتل رساند رفتارهای مخرب در مواجهه با فرزندان بزرگسال این خوراکی خوشمزه و رنگارنک کبد کودکان را تهدید می کند کشف بیش از ۳ هزار عدد قرص غیرمجاز از یک عطاری درمشهد (۵ تیر ۱۴۰۳) امدادرسانی نجاتگران هلال‌احمر به ۲۲۸ نفر سیل‌زده در اردبیل آیین‌نامه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان ابلاغ شد (۵ تیر ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (۵ تیر ۱۴۰۳) | خراسان‌رضوی گرم‌َتر می‌شود واریز معوقات فروردین مستمری بگیران و بازنشستگان تامین‌اجتماعی ادامه دارد (۵ تیر ۱۴۰۳) آیین‌نامه متناسب‌سازی ربطی به بازنشستگان کارگری ندارد | تامین اجتماعی «مکلف» به اجرای متناسب‌سازی از ابتدای امسال است استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی از مصادیق جرم انتخاباتی است پیرترین زندانی اوین پیرمرد ۹۳ ساله است| آمار زندانیان مهریه در تهران چند نفر است؟ معمای مرگ پیک موتوری در کنار اتوبان (۴ تیرماه ۱۴۰۳) بالک بازار لوازم آرایشی را از محصولات تقلبی و قاچاق نجات می‌دهد کشتار هولناک خانواده تهرانی به دست دختر ۱۸ ساله شان! نجات سه شهروند از حریق منزل مسکونی توسط آتش نشانان مشهدی (۴ تیرماه ۱۴۰۳) غرق شدن دختر ۱۳ ساله در بند فریمان (۴ تیر ۱۴۰۳) کشف ۶۷ کیلوگرم شیشه توسط مرزبانان خراسان‌رضوی (۴ تیر ۱۴۰۳) انسداد جاده چالوس تکذیب شد (۴ تیر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

تولد لاکچری در سومین روز خاص قرن جدید!

  • کد خبر: ۲۲۹۵۳۳
  • ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۶
تولد لاکچری در سومین روز خاص قرن جدید!
«عزیزم! ۱۴۰۳/۳/۳ به دنیا بیا» سناریوی جدید برخی والدین برای ثبت یک تاریخ رند در شناسنامه نوزادشان است، اما متخصص زنان و زایمان منیره زیباکلام می‌گوید «دستکاری تاریخ تولد فاجعه و بازی با مرگ است».

به گزارش شهرآرانیوز، «مادری که بعد از ۱۲ سال باردار شده بود، به خاطر پافشاری بر تولد نوزادش در تاریخی خاص، فرزندش را از دست داد». اینها تن‌ها بخشی از عوارض اصرار بر تولد نوزاد در تاریخ رُند است.

این در حالی است که ۱۴۰۳/۳/۳ سومین تاریخ رند قرن جدید است و برخی والدین را برای تولد نوزادشان در چنین روزی وسوسه می‌کند.

متخصص زنان و زایمان منیره زیباکلام می‌گوید متاسفانه برخی والدین تمایل دارند تاریخ تولد نوزادشان را خودشان انتخاب کنند، «اما دستکاری تاریخ تولد فاجعه و بازی با مرگ است».

در این راستا مسئولان وزارت بهداشت بابت وضع حمل‌های پیش از موعد و لاکچری‌بازی معترض هستند. زیرا این والدین یک روش درمان اورژانسی را به یک مُد تهاجمی تبدیل کردند.

سابقه تولد تقویمی نوزاد با برچسب زایمان لاکچری به ۱۳۸۸/۸/۸ بر می‌گردد. با این حال در این سال‌ها سزارین‌های غیرضروری پیش از موعد در تاریخ‌های خاص افزایش داشته است.

البته پیش از این معاون درمان وزارت بهداشت در نامه‌ای به معاونان درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور خواستار اقدامات کنترلی به منظور نظارت بر سزارین‌های تقویمی و اعمال مقررات در برخورد با تخلفات احتمالی شده بود.

طبق گفته کارشناسان آمار زایمان به روش سزارین در کشور ۲ تا ۳ برابر استاندارد جهانی است، به گونه‌ای که آمار و ارقام جدید هم نشان می‌دهد بیشتر از ۵۰ درصد وضع حمل‌ها در کشور به روش سزارین است.

زایمان زودرس یا دیررس برای درج تاریخ تولد خاص باعث به خطر افتادن سلامت مادر و جنین می‌شود، در این زمینه عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ناهید خداکرمی می‌گوید «بچه‌ای که هنوز زندگی داخل رحمی را تکمیل نکرده است، نمی‌تواند پای به دنیا بگذارد». به طوری که ۵۰ درصد این قبیل نوزادان درگیر آسم و آلرژی شده و ۲۰ تا ۲۵ درصد، دیابتی و احتمال بروز بیش فعالی و اوتیسم در این بچه‌ها وجود دارد.

متخصص زنان و زایمان فرشته حقیقت بیان می‌کند در این روز‌ها با توجه به اینکه دلخوشی برخی والدین در همین حد است و اصرار زیادی برای این کار دارند، در صورت فراهم بودن شرایط «با آنها همکاری می‌شود».

از سوی دیگر مدیر سلامت مادر نوزاد و مامایی حوزه درمان سپیده اشرفی‌وند با اشاره به خطرات این گونه زایمان‌های زودرس می‌گوید والدین نباید به دلایل غیرعلمی مانند تاریخ رند و مناسبتی و داشتن روز تولد لاکچری! «از روی ناآگاهی و هیجان به فرزندان خود در بدو تولد آسیب برسانند».

متخصصان زنان و زایمان معتقدند ارائه خدمات استاندارد زایمان برای مادر و نوزاد در مرکز درمانی و اهمیت سلامت مادر و نوزاد، از داشتن یک تاریخ تولد لاکچری بسیار با اهمیت‌تر است. همچنین این امر نیازمند فرهنگ‌سازی برای مقابله با چنین رفتار‌های غیر علمی و افزایش سطح سواد بهداشتی زنان باردار است.

از سویی دیگر مسئولان ثبت‌احوال می‌توانند با مشخص کردن یک بازه زمانی تولد نوزادان با تأکید بر درج ۱۴۰۳/۳/۳ در شناسنامه آنها مانع از افزایش ترافیک تولد در سوم خرداد امسال شوند.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->