افزایش برخورد با پزشکان قلابی در مشهد قتل خونین مرد جوان به دست سگ‌گردان! زن جوان با قرص لاغری همسرش را به قتل رساند رفتارهای مخرب در مواجهه با فرزندان بزرگسال این خوراکی خوشمزه و رنگارنک کبد کودکان را تهدید می کند کشف بیش از ۳ هزار عدد قرص غیرمجاز از یک عطاری درمشهد (۵ تیر ۱۴۰۳) امدادرسانی نجاتگران هلال‌احمر به ۲۲۸ نفر سیل‌زده در اردبیل آیین‌نامه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان ابلاغ شد (۵ تیر ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (۵ تیر ۱۴۰۳) | خراسان‌رضوی گرم‌َتر می‌شود واریز معوقات فروردین مستمری بگیران و بازنشستگان تامین‌اجتماعی ادامه دارد (۵ تیر ۱۴۰۳) آیین‌نامه متناسب‌سازی ربطی به بازنشستگان کارگری ندارد | تامین اجتماعی «مکلف» به اجرای متناسب‌سازی از ابتدای امسال است استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی از مصادیق جرم انتخاباتی است پیرترین زندانی اوین پیرمرد ۹۳ ساله است| آمار زندانیان مهریه در تهران چند نفر است؟ معمای مرگ پیک موتوری در کنار اتوبان (۴ تیرماه ۱۴۰۳) بالک بازار لوازم آرایشی را از محصولات تقلبی و قاچاق نجات می‌دهد کشتار هولناک خانواده تهرانی به دست دختر ۱۸ ساله شان! نجات سه شهروند از حریق منزل مسکونی توسط آتش نشانان مشهدی (۴ تیرماه ۱۴۰۳) غرق شدن دختر ۱۳ ساله در بند فریمان (۴ تیر ۱۴۰۳) کشف ۶۷ کیلوگرم شیشه توسط مرزبانان خراسان‌رضوی (۴ تیر ۱۴۰۳) انسداد جاده چالوس تکذیب شد (۴ تیر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

اگر وام‌گیرنده بدهی‌اش را پرداخت نکند، تکلیف ضامن چیست؟

  • کد خبر: ۲۳۱۲۶۳
  • ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۳
اگر وام‌گیرنده بدهی‌اش را پرداخت نکند، تکلیف ضامن چیست؟
اگر قصد دارید ضامن فردی شوید که قصد دریافت وام بانکی دارد، آیا می‌دانید در صورتی که وام‌گیرنده بدهی‌اش را پرداخت نکند، تکلیف شما چیست؟

به گزارش شهرآرانیوز، حمید شیرافکن حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری دراین باره می‌گوید: زمانی که وام گیرنده بدهی خود را به بانک پرداخت نکرده باشد، بانک می‌تواند این بدهی را از ضامن دریافت کند. در این صورت ضامن می‌تواند بعد از پرداخت بدهی، سراغ بدهکار برود و طلبش را درخواست کند. چرا که این پرداخت با میل و اراده قلبی ضامن صورت نگرفته و به ناچار مجبور به پرداخت شده است؛ بنابراین ضامن بعد از پرداخت وام می‌تواند به وام گیرنده رجوع کند و مبلغ پرداختی را مطالبه کند.

این وکیل پایه یک دادگستری اضافه می‌کند: با توجه به قوانین بانکداری، و نظر به اینکه مدت باز پرداخت برخی از وام‌ها طولانی مدت است و در صورتی که وام گیرنده از پرداخت چند قسط امتناع کند، ضامن مجبور به پرداخت شده و یا از حقوق ماهیانه وی اقساط وام کسر می‌شود.

او ادامه می‌دهد: شهروندان گرامی باید این موضوع را مد نظر داشته باشند که هر چند قانونگذار امکان مراجعه به وام گیرنده را برای ضامن در نظر گرفته، اما این موضوع همیشه موجب احقاق حق ضامن نمی‌شود، زیرا در عمل مشاهده شده که هر چند وام گیرنده با رای دادگاه محکوم به پرداخت شده ولی در اجرای حکم، به دلیل عدم شناسایی اموال از وام گیرنده، متواری شدن و عدم دسترسی به وی، حق ضامن از بین رفته و در عمل ضامن به حق خود نمی‌رسد.

شیرافکن تاکید می‌کند: توصیه می‌شود که افراد در صورتی که قصد ضمانت دارند، حتما با وکلای دادگستری در این حوزه مشورت کنند. همچنین طی قراردادی جداگانه از وام گیرنده با گرفتن ضمانت مانند چک و سفته احتمال از بین رفتن حقوق خود را به حداقل برسانند.

منبع: همشهری آنلاین

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->