هشدار کاظمی‌قمی درباره پیامد‌های تجدید مداخلات بیگانگان در افغانستان قدردانی ذبیح‌الله مجاهد از مواضع ایران در نشست دوحه ۳  روسیه لغو تحریم‌ها علیه طالبان را بررسی می‌کند معاون دبیرکل سازمان ملل: نشست دوحه به معنای عادی‌سازی روابط با طالبان نیست | آموزش دختران خواسته درجه یک جهان است ذبیح‌الله مجاهد: ما آشکارا گفتیم که خواهان روابط خوب با جهان هستیم وزارت خارجه قطر نشست دوحه را فرصتی برای گفتگو‌های معنادار دانست روز دوم نشست دوحه ۳ | جهان نگران تعامل با طالبان از نشست دوحه ۳ چه می‌دانیم؟ پیش ثبت نام دانش‌آموزان اتباع آغاز شد (۱۱ تیر ۱۴۰۳) دیوار کوتاه دانش‌آموزان اتباع | وزیر آموزش‌وپرورش: حضور دانش‌آموزان اتباع دلیل تراکم کلاس‌های درس است + فیلم نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان: انتقال نگرانی‌های تهران درباره افغانستان، از اهداف ما در دوحه۳ است کوله‌پشتی‌ها و پوستر‌ها | روایت انتخاباتی محمدکاظم کاظمی سخنگوی طالبان: امیدوارم هرچه خیر مردم ایران است از صندوق بیرون بیاید + فیلم حضور باشکوه ایرانیان مقیم افغانستان در پای صندوق‌های رأی در ۵ نمایندگی سیاسی ایران آغاز رأی‌گیری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌ جمهوری اسلامی ایران در شهر مزارشریف افغانستان + فیلم سرکنسول ایران در هرات: پنج نمایندگی ایران در افغانستان فردا شعبه اخذ رای هستند قطار حامل کمک‌های ایران با استفاده راه آهن خواف – هرات به ایستگاه روزنک رسید وزیر دفاع پاکستان: ما از حمایت ایران در مبارزه با تروریست‌ها برخورداریم | اما طالبان اینگونه نیستند هفتمین جشن همدلی مهاجران افغانستانی در مشهد برگزار شد + فیلم تیم ملی کریکت افغانستان در یک قدمی فینال جام جهانی
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

ابوطالب مظفری: افغانستانی‌ها امام‌خمینی(ره) را به‌عنوان یک رهبر سیاسی می‌شناختند

  • کد خبر: ۲۳۱۷۱۲
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۵
ابوطالب مظفری: افغانستانی‌ها امام‌خمینی(ره) را به‌عنوان یک رهبر سیاسی می‌شناختند
شاعر و پژوهشگر افغانستانی با بیان اینکه افغانستانی‌ها امام‌خمینی‌(ره) را به‌عنوان یک رهبر سیاسی می‌شناختند، گفت: حرکت سیاسی امام‌خمینی‌(ره) آغازگر یک بخش اساسی قیام‌ها در جهان اسلام به‌خصوص در افغانستان بود.

سیدابوطالب مظفری، شاعر و پژوهشگر نام‌آشنای افغانستانی، در گفت‌‌وگو با شهرآرانیوز درباره علت محبوبیت امام‌خمینی‌(ره) در میان مردم افغانستان گفت: قبل از اینکه جهان اسلام به صورت ملت‌های از‌هم‌جداشده دربیاید، امت اسلامی تقسیمات خاص خود را داشت. یعنی جهان تشیع در حوزه فقه اسلامی و تفکر اسلامی به شکل دیگری تقسیم می‌شد.

او ادامه داد: در دو عالم تسنن و تشیع، هرکدام رهبران مخصوص به خود و قوانین مخصوص به خود را داشتند. در آن قاعده جهان تشیع توسط فقهای جامع‌الشرایط اداره می‌شد و حکم آن‌ها در سراسر بلاد اسلامی متاع بود. این موضوع هم مطرح نبود که این عالم یا مجتهد مربوط به کدام گوشه از جهان اسلام است.

مظفری با تاکید بر اینکه قبل از انقلاب اسلامی ایران، حضرت امام(ره) به عنوان یکی از مجتهدان جامع‌الشرایط در افغانستان مقلدان زیادی داشت، گفت: با شروع انقلاب اسلامی این گرایش بیشتر هم شد و بعد از انقلاب بود که مهاجرین افغانستانی به ایران آمدند.

این پژوهشگر افغانستانی خاطرنشان کرد: همان گرایش فقهی که نسبت به امام وجود داشت، هنوز هم وجود دارد که به نظر یک چیز بسیار طبیعی است که جامعه تشیع مهاجر به دلیل اینکه آن‌ها مقلد ایشان بودند و عموم افغانستانی‌ها اعم از شیعه و سنی ایشان را به عنوان رهبر سیاسی جهان اسلام می‌شناختند، لذا به ایشان ارادت داشتند و همچنان یاد و نام ایشان را گرامی می‌دارند.

مظفری در پاسخ به این پرسش که امام چه تاثیری بر انقلاب مردم افغانستان داشته است، گفت: اصولاً با تفکر انقلابی و حرکت‌های آگاهی‌بخش امام‌خمینی(ره) در ایران و البته با سابقه‌ای که در جهان اسلام از حرکت‌های سیدجمال به این طرف شروع شده بود، جهان اسلام گرایش سیاسی علیه استکبار و استعمار پیدا کرده بود و این گرایش سیاسی با پیروزی انقلاب اسلامی به اوج رسید و وارد فاز عملی خود در جهان اسلام و افغانستان شد.

او تاکید کرد: به نظر من حرکت سیاسی امام‌خمینی(ره) آغازگر یک بخش اساسی قیام‌ها در جهان اسلام به‌خصوص در افغانستان بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->