به گزارش شهرآرانیوز، محمود سیادت، رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان با تشریح جایگاه افغانستان در حوزه معدن گفت: افغانستان با برخورداری از ذخایر عظیم معدنی که ارزش آن بین یک تا سه تریلیون دلار برآورد میشود، توان تبدیل شدن به یکی از قطبهای مهم معدنی جهان را دارد و ایران میتواند به دلیل نزدیکی جغرافیایی، زیرساختهای صنعتی، دسترسی به آبهای آزاد و اشتراکات فرهنگی و زبانی، شریک اصلی این روند باشد.
او تأکید کرد که ایران در حوزه اکتشاف، نقشهبرداری زمینشناسی، حفاری و استخراج به دانش فنی بومی رسیده و قادر است خدمات مهندسی، آموزش نیروی متخصص و تجهیزات معدنی را با هزینهای کمتر از فناوریهای غربی در اختیار افغانستان قرار دهد.
سیادت توضیح داد که برنامه اتاق مشترک برای همکاری در بخش معدن بر دو محور استوار است: نخست، صدور خدمات فنی و مهندسی و تجهیزات معدنی به افغانستان و دوم، ایجاد زنجیره ارزش مشترک برای فرآوری مواد معدنی.
او گفت: این مدل میتواند به افغانستان کمک کند از خامفروشی فاصله بگیرد و درآمد بیشتری از منابع خود به دست آورد، در حالی که ایران نیز از ظرفیتهای خالی کارخانههای فرآوری و مسیرهای ترانزیتی خود بهرهمند میشود.
رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان پیشنهاد کرد که استخراج مواد معدنی در داخل افغانستان انجام شود، اما فرآوری اولیه و ثانویه آن در ایران، بهویژه در مناطق آزاد مرزی، صورت گیرد.
به گفته او، این روش علاوه بر جبران محدودیتهای افغانستان در حوزه انرژی و زیرساخت، خوراک مورد نیاز صنایع معدنی ایران را نیز تأمین میکند و امکان صادرات محصولات فرآوریشده از طریق بندرهای چابهار و عباس را فراهم میسازد.
سیادت با اشاره به حضور فعال برخی کشورها در معادن افغانستان تأکید کرد که ایران نباید تنها نظارهگر باشد و ترکیب منابع معدنی افغانستان با انرژی، فناوری و مسیرهای ترانزیتی ایران میتواند یک بلوک اقتصادی و معدنی قدرتمند ایجاد کند که به سود هر دو کشور خواهد بود.
منبع: فارس