حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان کره شمالی، موشک بالستیک جدید آزمایش کرد نماینده فلسطین: برای ناکام گذاشتن نتانیاهو نیازمند استقرار آتش بس در غزه هستیم لاوروف: بریکس پذیرش عضو جدید را موقتا متوقف می کند شهادت ۸۰ عضو خانواده هنیه از ابتدای جنگ رژیم صهیونیستی خشم کابینه نتانیاهو از مشاور امنیت داخلی به دلیل اعتراف به ناتوانی ارتش اسرائیل سفیر آمریکا: زمان آتش بس در غزه و پایان ناسازگاری حماس فرا رسیده است قالیباف: کناره‌گیری من شایعه است + فیلم حمله موشکی یمن علیه رژیم صهیونیستی با هدف قرار دادن یک کشتی (۵ تیر ۱۴۰۳) آمریکا: اسرائیل راه حل دیپلماتیک را بر درگیری با حزب الله ترجیح می دهد حماس: مردم فلسطین برای روز بعد از جنگ تصمیم می‌گیرند هنیه: توافقی که آتش‌بس و پایان تجاوزها را شامل نشود، قابل پذیرش نیست وزیر دفاع آمریکا:جنگ میان اسرائیل و حزب‌الله می تواند به جنگ منطقه‌ای منجر شود تلفات جسمی و روانی ۶۲ هزار صهیونیست‌ در جنگ غزه خصوصیات شخصیتی شهید جمهور همانند شهید بهشتی بود | وجود رابطه تعاملی میان مدیریت خراسان رضوی و دستگاه قضایی کانادا خواستار خروج شهروندانش از لبنان شد وزیر خارجه آلمان: تنها با راه حل سیاسی می توان به رنج غزه پایان داد تهدید کاخ سفید: اوکراین در نشست سران ناتو دعوتنامه عضویت دریافت نخواهد کرد زمان و محل حضور محمدباقر قالیباف در مشهد برای سخنرانی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ مشخص شد + جزئیات واکنش تهدید آمیز نمایندگی ایران در سازمان ملل به تحریم های جدید آمریکا
سرخط خبرها

مصطفی پورمحمدی کیست؟ زندگینامه و سوابق

  • کد خبر: ۲۳۱۹۱۲
  • ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۳
مصطفی پورمحمدی کیست؟ زندگینامه و سوابق
مصطفی پورمحمدی یکی از شش کاندیدای تایید صلاحیت شده از سوی شورای نگهبان برای رقابت در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که قرار است ۸ تیرماه برگزار شود است.

به گزارش شهرآرانیوز؛  مصطفی پورمحمدی در تاریخ ۱۸ اسفند ۱۳۳۸ در شهرستان قم متولد شد. او یکی از روحانیون سیاستمدار ایرانی است که سابقه وزارت در ایران را داشته و هم اکنون مشاور رئیس قوه قضائیه و دبیر کل جامعه روحانیت مبارز است.

پدر وی اصالتاً اهل شهر رفسنجان و مادرش یزدی بودند. پدرش در قم خیاط روحانیون بود. عموی او عباس پورمحمدی از روحانیون مشهور رفسنجان و اصغر پورمحمدی رئیس شبکه تلویزیون پسرعموی او است.

تحصیلات و تألیفات مصطفی پورمحمدی 

پورمحمدی مقدمات و سطح عالی (فقه، اصول فقه و فلسفه) را در قم در مدرسه حقانی خارج فقه و اصول را در مشهد، قم و تهران به پایان رساند. پورمحمدی در سطح چهار فقه و حقوق اسلامی (معادل دکترا) در حوزه علمیه تحصیل کرده‌است. او مؤلف دو جلد کتاب در رابطه با حقوق سیاسی، مبانی نظری اندیشه سیاسی در اسلام و مباحث سیاسی و اجتماعی است. وی همچنین مقالاتی علمی پیرامون حق، مبانی نظری حکومت دینی، نظارت، ارتداد و سیاست خارجی نگاشته‌است.

وزارت کشور دولت نهم

پورمحمدی در تاریخ ۲۳ مرداد ۱۳۸۴ از سوی محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور وقت ایران برای تصدی وزارت کشور به مجلس معرفی و در اردیبهشت ۱۳۸۷ از این مقام برکنار شد. پورمحمدی در جریان دفاعیه خود در مجلس نهم برای تصدی وزارت دادگستری، دلیل برکناری خود را اعتراض به اختلاس‌های گسترده در دوره ریاست جمهوری احمدی‌نژاد دانست.

وزارت دادگستری دولت یازدهم

وی در تاریخ ۲۴ مرداد ۱۳۹۲ از مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد گرفت و وزیر دادگستری دولت یازدهم شد.

حواشی

پس از درگذشت سکینه ضیایی، مادر سید محمد خاتمی، رئیس‌جمهور اسبق ایران و با وجودی که قوه قضاییه وی را ممنوع‌التصویر و خبر اعلام کرده بود، مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری نیز در پیامی به سید محمد خاتمی تسلیت گفت. خبر این تسلیت ابتدا در خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه منتشر شد، اما چند ساعت بعد از روی این سایت برداشته شد.

خبرگزاری میزان بعد از انتشار پیام تسلیت پورمحمدی به محمد خاتمی رئیس‌جمهوری اسبق برای درگذشت مادرش ضمن حذف این مطلب، دبیر گروه قضایی این خبرگزاری را هم اخراج کرد.

رد صلاحیت در انتخابات خبرگان

پورمحمدی در سال ۱۳۹۴ برای انتخابات مجلس خبرگان از استان البرز کاندیدا شد که صلاحیت وی مورد تأیید شورای نگهبان قرار نگرفت.

مسئولیت‌ها

پورمحمدی در طول سال‌های گذشته سمت‌های مختلف در پست‌های حساس نظام به ویژه در حوزه قضائی و امنیتی تجربه کرده است که از جمله این سمت‌ها می‌توان به دادستان انقلاب اسلامی خوزستان، بندرعباس، کرمانشاه و مشهد (۱۳۵۸ تا ۱۳۶۵)، دادستان انقلاب نظامی در مناطق غرب کشور (۱۳۶۵)، نماینده وزارت اطلاعات در محاکمه زندانیان سیاسی، رئیس اطلاعات خارجی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی (۱۳۶۹ تا ۱۳۷۸)، مشاور ریاست دفتر و مدیرگروه «سیاسی – اجتماعی» دفتر رهبری (۱۳۸۱ تا کنون)، معاون و جانشین وزیر اطلاعات (۱۳۶۶ تا ۱۳۷۸)، عضو هیئت مدیره جامعه الزهرا قم (۱۳۶۶ تا کنون)، عضو و رئیس هیئت امناء مرکز اسناد انقلاب اسلامی (۱۳۷۵ تا کنون)، عضو هیئت مؤسس حوزه علمیه مسجد سلیمان، استاد دانشگاه امام صادق ع (۱۳۷۹ تاکنون)، وزیر کشور در دولت احمدی‌نژاد (پس از دو سال و نیم کنار گذاشته شد)، ریاست سازمان بازرسی کل کشور به حکم شاهرودی رئیس قوه قضائیه و رئیس هیئت مؤسس مؤسسه آموزش عالی طلوع مهر (۱۳۹۰ تا کنون). [۱۵]وزیر دادگستری در دولت روحانی (۱۳۹۲ تا۱۳۹۶) اشاره کرد.

انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳

مصطفی پورمحمدی به همراه پنج کاندیدای دیگر از سوی شورای نگهبان برای رقابت در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ تایید صلاحیت شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->