زمان و محل حضور مسعود پزشکیان در مشهد برای سخنرانی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ مشخص شد + تاریخ سخنگوی طالبان: توقع و انتظار ما از ایران بیشتر است | تشخیص چگونگی نظام حکومت متعلق به افغان‌ها است آغاز انتخابات در ساعت ۸ صبح ۸ تیر | مدت زمان اخذ رأی ۱۰ ساعت است طحان نظیف: رأی مردم حق الناس است | عدد رأی هم برای نظام اهمیت دارد اجلاس وزرای خارجه «مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا» در تهران آغاز به کار کرد تاکید استاندار خراسان رضوی بر رعایت بیانات مقام معظم رهبری در انتخابات ریاست جمهوری سخنرانی مهم رهبر معظم انقلاب در روز عید غدیر به‌صورت زنده پخش می‌شود مناظره‌های ریاست‌جمهوری امشب (۴ تیر ۱۴۰۳) سه‌ساعته خواهد بود مجوز برگزاری سخنرانی نامزد‌های انتخابات در مشهد صادر شده است | استقرار ۱۹۲۰ شعبه اخذ رای در مشهد + فیلم وزارت خارجه حملات تروریستی در جمهوری داغستان روسیه را محکوم کرد وضعیت سبد رأی نامزد‌های ریاست‌جمهوری چهاردهم چگونه است؟ (۴ تیرماه ۱۴۰۳) + اینفوگرافیک نحوه برگزاری مناظره چهارم تغییر کرد (۴ تیر ۱۴۰۳) اتحادیه اروپا: بحران غزه به نقطه اوج رسیده است توافق ایران و بحرین برای از سرگیری روابط سیاسی یمن: ۲ کشتی را در دریای سرخ و اقیانوس هند هدف قرار دادیم نتانیاهو : مخالف تشکیل کشور مستقل فلسطین هستم خانواده‌های اسیران صهیونیست: بدون سرنگونی دولت نتانیاهو، مبادله اسرا انجام نخواهد گرفت + فیلم حمله موشکی حزب الله به پایگاه نظامی اسرائیل یک کشته و ۶ زخمی برجای گذاشت زاکانی: "یارانه طلایی" جای "یارانه فعلی" را نمی‌گیرد | افزایش یارانه نقدی تا ۴۰ درصد مخبر: خدمات شهید رئیسی قابل خدشه و انکار نیست
سرخط خبرها

علیرضا زاکانی کیست؟ + سوابق و بیوگرافی

  • کد خبر: ۲۳۲۷۳۳
  • ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۰
  • ۵
علیرضا زاکانی کیست؟ + سوابق و بیوگرافی
علیرضا زاکانی یکی از شش کاندیدای تایید صلاحیت شده از سوی شورای نگهبان برای رقابت در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که قرار است ۸ تیرماه برگزار شود است.

به گزارش شهرآرانیوز، علیرضا زاکانی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی است که سابقه نمایندگی مردم تهران در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم مجلس را در کارنامه خود دارد. او در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز نماینده مردم قم بود. او همچنین ریاست کمیسیون ویژه بررسی برجام، نتایج و پیامد‌های آن را برعهده داشت و به عنوان منتخب اعضای ششمین شورای شهر تهران، مسئولیت شهرداری تهران را برعهده گرفت.

علیرضا زاکانی متولد ۱۲ اسفند ۱۳۴۴ است. او در خانواده‌ای مذهبی در جنوب تهران متولد شده است. پدربزرگ مادری او اهل تبریز و جد مادری‌اش اهل کاشان بوده است. اجداد پدری او نیز اهل روستا‌های زایگان و لالان در حومه شمالی تهران بوده‌اند. اما پدر ایشان اهل شهرری بوده است. او از ورزشکاران باسابقه و داور بین‌المللی درجه‌یک کشتی بوده و سابقه دوستی صمیمی با مرحوم تختی را داشته است. 

فعالیت سیاسی

او از دوران نوجوانی در سال ۱۳۵۶، در میدان مبارزه علیه رژیم پهلوی حاضر بوده و در تظاهرات‌ها شرکت می‌کرده است و پس از پیروزی انقلاب و با شروع جنگ تحمیلی در جبهه حضور می‌یابد. او ۶۲ ماه به صورت داوطلبانه در جبهه حضور داشته و از ناحیه دست، پا و گردن جانباز شده است.

در سال‌های اولیه پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، دوران دبیرستان را سپری کرد و در سال ۱۳۶۲ دیپلم گرفت. در سال ۱۳۶۸ در رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران پذیرفته شد و در تابستان سال ۱۳۷۶ موفق به دریافت مدرک دکترای عمومی شد. پس از آن با شرکت در آزمون تخصص توانست در سال ۱۳۸۰ در دانشگاه تهران دوره تخصصی پزشکی هسته‌ای را پشت سر بگذارد و اکنون عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در مرکز پزشکی هسته‌ای مجتمع بیمارستانی امام‌خمینی‌(ره) و بیمارستان شریعتی است. او همچنین عضو هیئت‌مدیره انجمن علمی پزشکی هسته‌ای ایران نیز هست. 

او در هیئت‌منصفه مطبوعات نیز عضویت داشته و در مجلس هفتم، هشتم و نهم مجلس، عضو کمیسیون آموزش‌وتحقیقات بوده است.

زاکانی به همراه جمعی از اصول‌گرایان که سال‌ها با هم به فعالیت سیاسی می‌پرداختند، در سال ۱۳۷۸ جمعیت «رهپویان انقلاب اسلامی» را تأسیس کردند. وی به‌عنوان دبیرکل آن جمعیت فعالیت می‌کند و پیش از آن، عضو شورای مرکزی یازده‌نفره جبهه متحد اصول‌گرایان بود.

او در دوره‌های هفتم، هشتم، نهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی حاضر بوده است و سابقه شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۶ به‌عنوان یکی از کاندیداها را در قالب جبهه مردمی نیرو‌های انقلاب اسلامی در کارنامه خود دارد.

علیرضا زاکانی در سال ۱۴۰۰، برای شرکت در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری به‌عنوان کاندیدا ثبت‌نام کرد و دو روز پیش از برگزاری انتخابات، به‌نفع سیدابراهیم رئیسی از شرکت در انتخابات انصراف داد.

وی در تاریخ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰، توانست با رأی اعضای ششمین شورای شهر تهران، به‌عنوان شهردار پس از پیروز حناچی مسئولیت شهرداری تهران را برعهده بگیرد. 

سایر فعالیت‌ها: 

عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان تهران
مسئول سازمان بسیج دانشجویی کشور
عضو هیئت مؤسس و شورای مرکزی جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی
عضو کمیسیون ماده ۱۰ احزاب
صاحب‌امتیاز و مدیرمسئول نشریه فکری‌فرهنگی پنجره
عضو شورای عالی جمعیت هلال‌احمر

زندگی خانوادگی 

زاکانی در سال ۱۳۶۸ ازدواج کرده و ۳ فرزند دختر دارد. همسر او، خانم معصومه پاکتچی، اصالت تبریزی دارد و مدیر سابق سامان‌دهی و نظارت حوزه علمیه خواهران تهران و مشاور مدیر سابق حوزه علمیه بوده است.

علیرضا زاکانی به همراه پنج کاندیدای دیگر برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ از سوی شورای نگهبان تایید صلاحیت شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناصرخان
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۱
3
3
ما که کار اجرایی درکار نامه ایشان ندیدیم آیا بهتر نیست ایشان که با استفاده از سهمیه با مخارج بیت المال پزشک شدن به کار طبابت مردم مستمند که وظیفه اصلی‌شان هست به کشور خدمت کنند
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۱
3
2
راحت باشین بگین پسرخاله تختی هست ما باور داریم داداش مگه تا حالا غیر این بوده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۱
3
1
تاجایی که اطلاع داریم ایشان یه آدم دورو ؛ فقط دنبال حاشیه هستن ؛ و مطمئن باشید که ایشان درهرجایگاهی باشن فقط دنبال روابط هستن وسلام
علـی
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۱
بنظرم شما به یه روانپزشک مراجعه بفرمایید چون زیادی دچار توهمی.
حسین امیری
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
3
1
مرحوم تختی ۴۶ فوت شدند چطوری با ایشان رفیق بوده
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->