سقوط مرگبار هواپیما در نزدیکی پاریس؛ سه نفر کشته شدند + فیلم زلزله "ازگله" در استان کرمانشاه را لرزاند (۱۱ تیر ۱۴۰۳) از عوارض خطرناک شب‌کاری چه می‌دانید؟ جزییات جدید از جنایت هولناک در خیابان کارگر جنوبی تهران جزئیات دستگیری شرور مسلح سابقه دار در تهران چرا مردها علاقه‌ای به معلم شدن ندارند؟ لیست جدید لوازم آرایشی غیرمجاز اعلام شد (۱۰ نیر ۱۴۰۳) برخورد خودرو با ستون برق در مشهد یک مصدوم برجای گذاشت جزییات کشف اسکلت انسان در جریان لوله‌کشی + عکس آتش سوزی منزل مسکونی یک مصدوم برجای گذاشت (۱۰ تیر ۱۴۰۳) همه چیز درباره ثبت نام دانش‌آموزان افغانستانی در سال تحصیلی ۱۴۰۳- ۱۴۰۴ + جزئیات از انتشار تصویر مدارک هویتی در فضای مجازی خودداری کنید زوج مواد فروش در شرق مشهد به دام افتادند (۱۰ تیر ۱۴۰۳) چگونه فرزندانی مستقل داشته باشیم دستور رسیدگی خارج از نوبت به پرونده ضرب و شتم نگهبان پارک خورشید مشهد تصادف موتورسیکلت‌ها در اطراف مشهد ۲ فوتی بر جای گذاشت کم‌آبی شدید بدن سبب مرگ می‌شود رمزگشایی از ۲۰ فقره سرقت وسایل از باغ‌ها و کابل‌های فشارقوی برق در شهرستان طرقبه‌شاندیز
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

غذای آلوده، عامل بیش از ۲۰۰ نوع بیماری است

  • کد خبر: ۲۳۲۶۸۷
  • ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۴
غذای آلوده، عامل بیش از ۲۰۰ نوع بیماری است
مدیر امور فراورده‌های غذایی و آشامیدنی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: بیش از ۲۰۰ نوع بیماری در انسان، با مصرف غذای آلوده به میکروارگانیسم‌ها و مواد شیمیایی مرتبط است.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر میترا رضایی با اشاره به اینکه سازمان بهداشت جهانی با شعار «آماده‌شدن برای موارد غیرمنتظره» در روز جهانی ایمنی غذا (۷ ژوئن ۲۰۲۴)، بر اهمیت آمادگی برای حوادث مرتبط با ایمنی غذا، صرف‌نظر از شدت آن، تأکید کرده است، خاطر‌نشان کرد: این حوادث بیانگر شرایطی است که در آن مصرف غذا، خطرات بالقوه یا بالفعلی برای سلامت مصرف‌کننده به‌دنبال خواهد داشت.

رضایی تصریح کرد: طبق آمار منتشر‌شده توسط سازمان بهداشت جهانی، سالانه یک نفر از هر ۱۰ مصرف‌کننده، با غذای ناسالم بیمار می‌شود. از طرفی، در حصول آمادگی برای مدیریت حوادث ایمنی غذایی علاوه بر اینکه سیاست‌گذاران، مسئولین ایمنی غذایی، کشاورزان و متصدیان مشاغل مواد غذایی دخیل هستند، مصرف‌کنندگان نیز می‌توانند نقش فعالی در دستیابی به این مهم دارا باشند؛ لذا در راستای تحقق شعار مذکور و با هدف رعایت اصول ایمنی غذا و کاهش هر چه مؤثرتر حوادث غذایی برای مصرف‌کنندگان، مدیریت نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی دانشگاه علوم پزشکی مشهد فعالیت گسترده‌ای را در این حوزه انجام می‌دهد.

وی عنوان کرد: به طور کلی مدیریت امور فراورده‌های غذایی، آشامیدنی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تعداد هزار و ۴۲۵ واحد تولیدی را تحت نظارت دارد که متشکل از ۶۹۶ کارخانه، ۵۲۲ کارگاه، ۱۸۳ واحد مشاغل خانگی و ۲۴ واحد نگهداری است.

وی ادامه داد: در سال گذشته، ۱۹۹ پروانه بهره‌برداری بهداشتی، ۴۲۰۰ پروانه ساخت (صدور، تمدید و اصلاح) و ۸۰ پروانه فیزیکی مسئولین فنی آرایشی و بهداشتی (صدور و تمدید) توسط اداره‌ صدور پروانه در این مدیریت صادر شده است. علاوه بر این فعالیت‌های اداره‌ واردات و صادرات این مدیریت نیز شامل صدور تعداد ۱۴۱۰ گواهی بهداشت صادرات محصولات غذایی و بهداشتی، ۱۵۸۳ مجوز مصرف کالا‌های وارداتی، ۸۶ مجوز ترخیص و مصرف کالا‌های اساسی وارداتی (برنج، گندم، چای و روغن) و ۲۸ گواهی صادرات انطباق محصولات کشاورزی است.

رضایی بیان کرد: در بخش مشاغل خانگی نیز تعداد ۶۶ مجوز توسط این مدیریت در سال ۱۴۰۲ صادر شده است. علاوه بر این، فعالیت‌های حوزه‌ی نظارتی این مدیریت در سال ۱۴۰۲ به شکل مؤثر و فراگیری از واحد‌های تولیدی صورت پذیرفته است که تعداد ۳۳۰۱ بازرسی ادواری و ۲۱۰۵ نمونه‌برداری از واحد‌های تولیدی را به خود اختصاص می‌دهد.

مدیر امور فراورده‌های غذایی و آشامیدنی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در سال گذشته ۴۸ کمیته‌ فنی و قانونی با هدف بررسی و تصمیم‌گیری درخصوص صدور، تعلیق و ابطال پروانه‌های بهداشتی و همچنین مشورت درخصوص ضوابط و دستورالعمل‌های اجرایی مربوطه هر هفته با حضور معاون غذا و دارو، مدیر امور فراورده‌های غذایی و بهداشتی، مدیر آزمایشگاه مواد غذایی دانشگاه، جمعی از کارشناسان این مدیریت و نمایندگانی از واحد‌های تولیدی تشکیل شده است، اظهار کرد: در راستای اهمیت جایگاه مصرف‌کننده در زنجیره‌ تولید و مصرف مواد غذایی نیز تعداد ۱۱۲ شکایت مردمی توسط واحد رسیدگی به شکایات این مدیریت مورد بررسی و پیگیری قرار گرفته است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->