سفر کاروانی به عتبات دوباره آغاز شد چه افرادی بدون فیش می‌توانند به حج بروند؟ ۲۰۰ هزار عمره‌گزار ایرانی تا سال ۱۴۰۵ به عربستان مشرف می‌شوند ۳ ویژه برنامه در پنج شب پایانی ماه صفر در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود یک کاسه نبات زعفرانی به یاد «شهید مصطفی چمران» هم‌زمان با سالروز پایان یافتن محاصره پاوه | نور خورشید پس از گرگ‌ومیش پاوه عوامل هلاکت مردم در گفتار اخلاقی امام حسن مجتبی (ع) مظلومیت و غربت امام حسن (ع) در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد | جلوه کرامت در نهایت غربت درخواست اختصاص اعتبار ویژه از وزیر کشور برای ستاد خدمات زائر در دهه پایانی صفر برپایی بیش از ۷۰۰ موکب برای دهه پایانی صفر در خراسان رضوی | ۵۷۵ موکب در مشهد فعال می‌شوند مشهد میزبان بزرگ‌ترین اجتماع مذهبی ایرانیان در دهه پایانی ماه صفر | تشرف بیش از ۷ میلیون زائر به حرم مطهر امام رضا(ع) + فیلم هزار کاروان پیاده در مسیر مشهدالرضا (ع) برنامه‌ریزی برای خدمات‌رسانی به زائران دهه آخر ماه صفر در خراسان رضوی استقرار ۱۵۰ موکب مردمی در ۵ محور اصلی اطراف حرم امام‌رضا(ع) طی دهه آخر صفر ۱۴۰۴ یادی از شهید مهندس حمیدرضا شریف‌الحسینی | نخبه‌ای که شهید خاک وطن شد راز ماندگاری حال خوش عبادت راهکارهای عملی افزایش حضور قلب در نماز | چگونه در نماز حضور قلب داشته باشیم؟ از فلکه آب تا «الرمادیه ۲» | ناگفته‌های مترجم مشهدی صلیب سرخ در اردوگاه اسرای ایرانی آغاز فعالیت حوزه علمیه خراسان رضوی در دهه پایانی ماه صفر ۱۴۰۴
سرخط خبرها

معاون فرهنگی استاندار خراسان‌رضوی: عرضه محصولات فرهنگی در هتل‌ها و مراکز اقامتی مشهد از دهه ولایت آغاز می‌شود

  • کد خبر: ۲۳۳۱۹۰
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۱
معاون فرهنگی استاندار خراسان‌رضوی: عرضه محصولات فرهنگی در هتل‌ها و مراکز اقامتی مشهد از دهه ولایت آغاز می‌شود
معاون فرهنگی استاندار خراسان‌رضوی با اشاره به آغاز طرح جدید عرضه محصولات فرهنگی همچون خط و آثار نگارگری در هتل‌ها و مراکز اقامتی مشهد، به تشریح برنامه‌های آن پرداخت.

به گزارش شهرآرانیوز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حجت گنابادی‌نژاد در نشست شورای اقتصاد و فرهنگ استان که با حضور محمد حسین‌زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی، محسن نصرپور مدیرکل صداوسیمای استان، مجید عسکری رئیس حوزه هنری خراسان‌رضوی و جمعی از مدیران دستگاه‌های فرهنگی استان برگزار شد، با تأکید بر اینکه بی‌توجهی به اقتصاد و فرهنگ، باعث کج‌روی در حوزه‌های مختلف خواهد شد، اظهار کرد: هم‌افزایی در این دو عرصه یک ضرورت راهبردی است. به طور مثال، امروزه گسترش و توسعه برخی خدمات در مشهدالرضا(ع) که تناسبی با هویت اصلی شهر ندارد، نشان از بیراهه‌رفتن در عرصه اقتصاد است که به‌خاطر بی‌توجهی به عرصه اقتصاد فرهنگ ایجاد شده و نیاز به اصلاح آن احساس می‌شود.

وی افزود: عملکرد حوزه اقتصاد و میزان درآمد‌ها نه‌فقط در مشهدالرضا(ع) بلکه در کل استان باید تحت تأثیر مستقیم مسائل فرهنگی باشد. در باقی استان‌ها که هویت معنوی و فرهنگی و زیارتی خراسان‌رضوی را ندارند، همه شاخص‌ها مبتنی بر اقتصاد است، اما اینجا به دلیل برخورداری از یک ظرفیت فرهنگی عظیم و خاص زیارت، باید رویه ویژه‌ای در دستورکار قرار بگیرد.

تسهیلگری برای تولید و عرضه محصولات فرهنگی

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استاندار خراسان‌رضوی در پاسخ به گزارش عملکرد برخی دستگاه‌های اجرایی در حوزه حمایت از تولیدکنندگان محصولات فرهنگی خاطرنشان کرد: تأکید ما این است که تا فعال‌شدن بازار کسب‌و‌کار برای جریان فرهنگ و هنر، باید کار را تعقیب کنید. نیازی هم نیست که ما برویم خودمان تولید کنیم بلکه می‌توان با تسهیلگری شرایطی را فراهم کرد که تولیدکنندگان بخش خصوصی و مردمی خودشان میدان‌داری کنند. البته همکاری نهاد‌هایی همچون آموزش‌وپرورش، موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس و جهاد دانشگاهی مهم و موثر است.

وی ادامه داد: جریان تولید و تجاری‌سازی، یکی از مسائل مهم در زمینه خلق، فرآوری و عرضه محصولات فرهنگی است. امروزه تولیدکنندگان خودشان می‌دانند چطور باید تولید کنند و این ما هستیم که باید بازار را برای این محصولات آماده کنیم. به‌موازات این، موضوع برنامه‌ریزی و طراحی چه از نظر صنعتی و اقتصادی و چه از نظر زیبایی‌های بصری و مسائل فنی هم باید در اولویت باشد تا در کنار آن، بتوان جریان توزیع و مصرف را در جهت حمایت از سرمایه‌گذار کنترل کرد.

هم‌افزایی دستگاه‌ها، ضرورت حمایت از تولید صنایع فرهنگی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین گنابادی‌نژاد تصریح کرد: مهمانان این نشست هرکدام گزارش عملکرد‌های شایسته‌ای در حوزه فعالیت خود ارائه کردند، اما ضرورت دارد این آمادگی‌هایی که ذکر شد و در همه دستگاه‌های مسئول به تناسب حوزه عملکردشان وجود دارد، همه در قالب صورت‌جلسه ثبت شود و مورد پیگیری قرار بگیرد. باید عناوین ذکرشده روی کاغذ بیاید و برای هرکدام، کمیتی قابل‌ارزشیابی تعریف شود تا مثلاً ما بدانیم اگر قرار است تولیدمحتوای سینمایی در یک موضوع صورت بگیرد، این هدف در چه بازه زمانی و با چه مؤلفه‌های کیفی محقق خواهد شد.

وی تأکید کرد: غیر از ظرفیت تسهیلات و اعتبارات دفتر اقتصادی استانداری، می‌توان از ظرفیت‌های دیگر همچون شهرداری یا نهاد‌های عمومی هم استفاده کرد و این حمایت نیز متمرکز بر پرداخت نقدی نیست بلکه با تسهیلگری و فراهم‌آوری مقدمات می‌توان زمینه‌ای ایجاد کرد تا ظرفیت دستگاه‌های دولتی در مقام حامی، پای کار تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان محصولات فرهنگی بیاید.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استاندار خراسان‌رضوی با اشاره به آغاز طرح جدید عرضه محصولات فرهنگی همچون خط و آثار نگارگری در هتل‌ها و مراکز اقامتی مشهد اظهار کرد: این خیلی خوب است که ما بخواهیم صنایع دستی را به هتل‌ها ببریم، اما از آنجاکه در مشهدالرضا(ع)، اولویت مصرف با کالای مشهدی است، این هتل‌ها می‌توانند مصرف‌کننده همین محصولات باشند. این خیلی خوب است که هتل‌ها، تالار‌های عروسی و بستر‌های فرهنگی به غرفه‌های عرضه محصولات مجهز شوند، اما بهتر از این، مصرف این اقلام در این اماکن است. این‌ها هرکدام طرح‌های موفقی است که باید در شورای برنامه‌ریزی استان، مصوبه‌ای با این مضامین برایشان شکل بگیرد و پس از آن در شورای فرهنگ عمومی استان نیز به‌عنوان مصوبه مطرح شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->