وزیر بهداشت: خودکفایی در تأمین مواد اولیه دارویی نیازمند سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی است کمبود نیروی متخصص بیهوشی، از بزرگ‌ترین چالش‌های حوزه بیهوشی کشور است تیم دانش‌آموزان مخترع ایران در مسابقات جهانی علوم و اختراعات انگلستان ۲ مدال نقره کسب کردند ترافیک نیمه‌سنگین در بولوار سجاد، میدان قائم(عج) و تقاطع خسروی در مشهد (۱۱ مهر ۱۴۰۳) حدود ۷۰ درصد سهم مالیات مودیان مالیاتی به مدرسه‌سازی اختصاص داده شده است تذکر دوباره قالیباف: دولت باید قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را اجرا کند + فیلم (۱۱ مهر ۱۴۰۳) درباره مهم‌ترین پیامد‌ منفی استفاده زیاد از گوشی تلفن همراه | همراه آزار چرا مردم از دسترسی به نان سالم و استاندارد، محروم هستند؟ چرا در فصل پاییز پوستمان خشک می شود؟ انتقاد وزیر سابق بهداشت از مصوبه افزایش ظرفیت رشته های پزشکی دست کوتاه بازنشستگان تأمین‌اجتماعی از متناسب‌سازی حقوق | بازنشستگان کشوری ۶ بر ۳ از بازنشستگان کارگری جلو افتادند پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (چهارشنبه، ۱۱ مهر ۱۴۰۳) | کاهش محسوس دما از بعدازظهر جمعه مصوبه کنکوری شورای انقلاب فرهنگی بدون تغییر تا سال ۱۴۰۵ اجرا می‌شود صدور اجرائیه مهریه الزاماً به معنای طلاق نیست | کاهش ۱۳ درصدی درخواست ثبت اجرای مهریه در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال گذشته تأکید دوباره مجلس بر لزوم اجرای قانون متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان از سوی دولت (۱۱ مهر ۱۴۰۳) نمونه‌برداری دامپزشکی از گوشت‌های ارزان یک فروشگاه در مشهد | دست‌های لرزان برای خرید گوشت ارزان سرانه فضای آموزشی در خراسان رضوی ۳۰ درصد افزایش یافته است راهکارهای جلوگیری از جعل گذرنامه‌های بین‌المللی از زبان رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا پرداخت یک میلیون تومان علی‌الحساب متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری تا زمان صدور احکام پیش‌بینی بارش باران، همراه با رعد و برق و وزش باد برای استان‌های ساحلی خزر و شمال شرق در روز شنبه (۱۴ مهر ماه ۱۴۰۳) ۴۸ درصد تماس‌های مردمی با اورژانس ۱۱۵ مشهد مزاحمی و نامرتبط است سامان‌دهی بیش از سه هزار کودک بدسرپرست یا بی‌سرپرست در خانواده‌های متقاضی فرزندخواندگی خبر خوب برای پرستاران: تخصیص بودجه ۳همتی برای تسویه مطالبات ۱۴۰۲ توصیه‌های طب ایرانی برای پیشگیری از سرماخوردگی و آنفلوانزا و درمان آن‌ها
سرخط خبرها

۹ دلیل که هر روز باید هویج بخورید؛ از سلامت پوست و مو تا کاهش وزن

  • کد خبر: ۲۳۴۴۸۶
  • ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۲
۹ دلیل که هر روز باید هویج بخورید؛ از سلامت پوست و مو تا کاهش وزن
هویج علاوه بر اینکه خوشمزه و دلچسب است برای سالاد و آبمیوه و سوپ نیز همیشه به کار می‌آید و برای سلامتی کلی بدن و پوست و چشم و دستگاه گوارش و دندان‌ها کاربرد دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، هویج با طعم کمی شیرین سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین‌ها، فیبر، کربوهیدرات‌ها، پتاسیم، کلسیم و آهن است. کارشناسان به دلیل خواص بی‌شمار هویج توصیه می‌کنند، افراد آن را به عنوان سالاد بخورند یا از آن در دسر‌هایی مانند حلوا و کیک استفاده کنند.

۱. سلامت چشم
مصرف هویج به تضمین سلامت چشم کمک می‌کند. این به دلیل وجود بتاکاروتن، یک ترکیب فعال ویتامین A است. علاوه بر این، کاروتنوئید‌های لوتئین و زآگزانتین نیز به ارتقای سلامت چشم و جلوگیری از بیماری‌های دژنراتیو مانند آب مروارید و کاهش بینایی کمک می‌کنند.

۲. کاهش وزن
هویج کالری کمی دارد و حاوی مقادیر زیادی فیبر رژیمی است که به تقویت سیری کمک می‌کند. بنابراین، وقتی هویج می‌خورید، در مقایسه با سایر غذا‌های کم فیبر، در واقع سریع‌تر احساس سیری می‌کنید. می‌توان آن را یک میان وعده عالی برای گرسنگی اواخر شب نیز در نظر گرفت.

۳. سلامت روده
محتوای بالای فیبر موجود در هویج به هضم غذا کمک و سلامت روده کمک می‌کند. هویج حاوی فیبر محلول و نامحلول است که میکرو فلور مفید روده را تضمین می‌کند و در نتیجه از شرایطی مانند یبوست جلوگیری می‌کند.

۴. مصونیت
محتوای بالای ویتامین A یک سیستم ایمنی سالم را تضمین می‌کند. هویج همچنین حاوی مقداری ویتامین C است که به دلیل خواص پیشگیری از بیماری شناخته شده است. آنتی اکسیدان‌های موجود نه تنها کنترل رادیکال‌های آزاد را تضمین می‌کنند، بلکه به تقویت ایمنی بدن شما نیز کمک می‌کنند.

۵. کنترل قند خون
هویج، اگرچه در دسته غذا‌های با شاخص گلیسمی متوسط تا بالا (GI) قرار می‌گیرد، اما به طور شگفت انگیزی بار گلیسمی پایینی دارد، یعنی مقدار کربوهیدرات در هر گرم غذا؛ از این رو، آنها را به انتخاب غذایی عالی برای بیماران دیابتی و کسانی که مراقب مصرف کربوهیدرات خود هستند تبدیل می‌کند.

۶. خواص آنتی اکسیدانی
هویج سرشار از دو آنتی اکسیدان اصلی کاروتنوئید‌ها و آنتوسیانین‌ها است. این خواص آنتی اکسیدانی هویج نه تنها از بیماری‌های جدی مانند سرطان محافظت می‌کند، بلکه برای قلب ما نیز مفید است.

۷. خواص کاهش دهنده کلسترول
فیبر محلول موجود در هویج علاوه بر تامین سلامت بهتر روده، به کاهش سطح کلسترول، به ویژه کلسترول LDL در خون نیز کمک می‌کند. از آنجایی که سطح کلسترول بالا و بیماری‌های قلبی دست به دست هم می‌دهند، مصرف منظم هویج به افراد مبتلا به مشکلات قلبی عروقی توصیه می‌شود.

۸. پوست و موی سالم
مصرف هویج به لطف خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی این غذای فوق العاده می‌تواند پوستی سالم و درخشان و مو‌هایی زیبا به شما بدهد. هویج همچنین حاوی ویتامین E است که به دلیل خواص ضد پیری شناخته شده که هم برای مو و هم برای پوست مفید است.

۹. افزایش سوخت و ساز
آب هویج حاوی فسفر است که نرخ سوخت و ساز در بدن را افزایش می‌دهد، احساس درد پس از انجام ورزش را کاهش می‌دهد و از استفاده بهینه انرژی در بدن اطمینان حاصل می‌کند. همچنین، آب هویج سرشار از ویتامین ب-کمپلکس است که به شکستن پروتئین، گلوکز و چربی کمک می‌کند، سوخت و ساز را افزایش می‌هد و در عضله‌سازی نقش دارد و بر همین اساس، به کاهش وزن کمک می‌کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->