طحان‌نظیف: از گمانه‌زنی‌ نتایج انتخابات بپرهیزید امام‌جمعه خواف: حضور مردم در انتخابات می‌تواند آغازی در رفع مشکلات و گرفتاری‌های ملی باشد فرماندار خوشاب: انتخابات به بهترین نحو در حال برگزاری است فرماندار کاشمر: برگزاری انتخاباتی سالم و امن جزو خطوط قرمز است استقبال پرشور مشهدی‌ها پای صندوق‌های رأی + فیلم خبرنگار نیویورک‌تایمز خطاب به مجری صداوسیما: امیدوارم در نجف ببینمت ویدئو | شهروندان مشهدی، دست‌اندرکاران صندوق‌های اخذ رأی ویدئو | توصیه‌های على‌اکبر صالحى به آن‌هایی که هنوز تصمیمى براى رأى‌دادن نگرفته‌اند عذرخواهی وزیر کشور از ایرانیان خارج‌ازکشور که امکان شرکت در انتخابات را نداشته‌اند انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ تا چه ساعتی تمدید شد؟ تاکنون در خراسان‌رضوی، ٨۵ درصد افراد با کارت‌ملی و ١۵ درصد با شناسنامه رأی دادند ماجرای جمع‌آوری سازه تبلیغاتی یکی از نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری در مشهد چه بود؟ اطلاعیه شماره ۲۱ و ۲۲ ستاد انتخابات کشور (۸ تیر ۱۴۰۳) رئیس کمیته آموزش ستاد انتخابات خراسان‌رضوی: شبیه‌سازی فرایند انتخابات چند روز قبل از آغاز رأی‌گیری، در مشهد انجام شد + فیلم پلیس فتا تهران خبر داد: احضار ۴ نفر به‌دلیل دست‌کاری در نظرسنجی‌های انتخاباتی بیشترین تخلفات انتخاباتی در مشهد تاکنون شامل چه مواردی بوده است؟ گزارش المیادین از برگزاری انتخابات در ایران ۴۰ روز پس از شهادت رئیس‌جمهور کاندیدا‌ها کجا رأی دادند و پس از آن چه کردند؟ + عکس اطلاعیه شماره ۲۰ ستاد انتخابات کشور (۸ تیر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

جزئیات آخرین مناظره انتخاباتی ریاست جمهوری ۱۴۰۳ + فیلم

  • کد خبر: ۲۳۵۵۶۶
  • ۰۵ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۷
جزئیات آخرین مناظره انتخاباتی ریاست جمهوری ۱۴۰۳ + فیلم
پنجمین و آخرین مناظره انتخابات ۱۴۰۳، ظهر امروز سه شنبه پنجم تیرماه از ساعت ۱۲:۳۰ با موضوع «کارآمدسازی دولت» آغاز شد.

به گزارش شهرآرانیوز، آخرین مناظره به دلیل برگزاری جشن غدیر با تغییراتی در زمان پخش روبرو شد و پخش آن از ساعت ۲۰ به ساعت ۱۲:۳۰ ظهر امروز تغییر کرد.

تاکنون چهار مناظره با موضوعات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی روی آنتن تلویزیون رفته است.

اولین، دومین، سومین و چهارمین دور از مناظره‌های انتخاباتی روز‌های دوشنبه ۲۸ و پنجشنبه ۳۱ خرداد، جمعه ۱ تیر و دوشنبه ۴ برگزار شد.

آخرین مناظره هم از شبکه‌های یک، سلامت و جام جم به صورت زنده پخش می‌شود.

مسعود پزشکیان، محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی و مصطفی پورمحمدی، ۶ کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به سوالات مطرح شده در این مناظره پاسخ خواهند داد.

مهدی خسروی گوینده خبر، مجری مناظره است.

انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ برگزار می‌شود و یک روز قبل از آن تبلیغات کاندیدا‌ها ممنوع خواهد شد.

در مناظره پنجم صندلی نامزد‌ها به شرح زیر است:

شماره یک قاضی زاده هاشمی

شماره دو زاکانی

شماره سه جلیلی

شماره چهار پورمحمدی

شماره پنج قالیباف

شماره شش پزشکیان

تغییر در روال مناظره پایانی

در مناظره آخر برخلاف مناظرات قبلی سوالاتی از کارشناسان پخش نمی‌شود.

سوال: اگر شما به ریاست جمهوری برسید اولین اقدامتان چیست و در چه مدت به نتیجه خواهد رسید؟

قاضی‌زاده هاشمی: در صورت کسب آرای مردم ۱۴ اقدام اجرایی را با قوت انجام می‌دهم

امیر حسین قاضی زاده هاشمی در ابتدای این مناظره گفت: اجازه نمی‌دهم دریافتی حقوق‌بگیران از تورم جا بماند. تبدیل وضعیت نیرو‌های شرکتی را اجرایی می‌کنم. 

وی اضافه کرد: ازدواج جوانان را با ایجاد اعتبار یک میلیارد تومانی تسهیل خواهیم کرد. سهم خانواده‌های ایرانی از برق، گاز و بنزین را به‌طور برابر به خودشان می‌دهیم.

قاضی‌زاده هاشمی اظهار داشت: راه شهید رئیسی را در پروژه‌های ساخت واحد مسکونی ادامه می‌دهیم. اجازه نمی‌دهم در کشور مسکن نساختن افتخار شود.

وی گفت: مقابلۀ مافیای خودرو می‌ایستم و واردات خودروی نو و کارکرده را آزاد می‌کنم.

قاضی‌زاده هاشمی تصریح کرد: دیوار سخت سربازی اجباری را برای همیشه از مقابل جوانان ایرانی برمی‌دارم و سربازی حرفه‌ای را جایگزین آن می‌کنم.

زاکانی: در دولت من ۲۰ میلیون تومان یارانه در هر سال به مردم می‌رسد

علیرضا زاکانی هم در دور اول مناظره گفت: مردم عزیز میثاق من با شما قانون اساسی است. وی اضافه کرد: برای توزیع عدالت بین همۀ مردم و خلق ثروت به صحنه آمده‌ام.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اولین گام من پرداخت یارانه طلایی است. به هر نفر به قیمت امروز ۲۰ میلیون تومان در سال یارانه خواهد رسید و بنزین از ۳ هزار تومان به همان ۱۵۰۰ تومان برخواهد گشت.

زاکانی ادامه داد: با طرح من بساط قاچاق و ناترازی انرژی و آسیب زدن به محیط زیست برچیده خواهد شد و عموم مردم ثروتمند خواهند شد. ۹۵ درصد مردم از این طرح سود می‌برند.

وی گفت: در حوزه سلامت به غیر از درد بیماری مردم نباید فشار دیگری را متحمل شوند. زاکانی با بیان اینکه در حوزه مسکن و اجاره برنامه دارم، افزود: اجاره‌داری حرفه‌ای ایجاد خواهم کرد.

جلیلی: ۲ اولویتِ اصلیِ من ارزآوری و اشتغال است

سعید جلیلی هم در وقت اول خود گفت: ۲ اولویتِ اصلیِ من ارزآوری و اشتغال است. وی اضافه کرد: روستا را نباید به‌عنوان یک منطقهٔ فقیر ببینیم؛ روستا یک سلولِ جهش است.

جلیلی تاکید کرد: شهید رئیسی در زمینهٔ صادرات غیرنفتی رکورد زد. وی اضافه کرد: امنیت شغلیِ ساختار روستا‌های ما باید حفظ شود تا بتوانند روی رفع مشکلات تمرکز کنند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: برای رفع مشکلات روستا‌ها ۹ برنامهٔ اجرایی داریم.
 

پورمحمدی: ۷۳.۵ درصد مردم می‌گویند مشکلشان اقتصادی است

مصطفی پورمحمدی هم در دور اول مناظره با اشاره به نظرسنجی رسانه ملی گفت: ۷۳.۵ درصد مردم می‌گویند مشکلشان اقتصادی است.

وی اضافه کرد: در انتهای دولت دوازدهم بورس دچار حباب شد و مردم متضرر شدند. در دولت سیزدهم بورس قفل شد.

پورمحمدی اظهار داشت: حضور دولتی‌ها و شبه‌دولتی‌ها در بورس رقابت را از بین برده است.

وی گفت: بازار ارز نیما یک رانت‌خواری گسترده درست کرده است.

قالیباف: ما باید دقت کنیم که در نقشۀ دشمن حرکت نکنیم

محمد باقر قالیباف هم گفت: ما باید دقت کنیم که در نقشۀ دشمن حرکت نکنیم. وی اضافه کرد: دشمنان حتما آرامش و آسایشِ ملت ایران را نمی‌خواهند.

قالیباف اظهار داشت: مردم امروز دغدغه دارند که مدت اجاره‌خانه سررسید کجا بروند. من معلم اخلاق نیستم، اما نباید تنش درست کنیم، گشایش درست کنیم. چالش ما باید سر رسیدگی به مشکلات مردم باشد.

وی گفت: هفتۀ آینده هرکدام از ما رای بیاورد باید برای حقوق تصمیم بگیرد و این اجما‌ع‌سازی می‌خواهد. ریشه مسائلی مثل کرسنت و چای دبش از ناکارآمدی است.

قالیباف ادامه داد: هرگونه تلاش، فعالیت و هم‌افزایی برای حل مشکل مردم را باید دنبال کنیم. باید هرآنچه برای خودمان می‌پسندیم را برای مردم بپسندیم.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: اگر دچار تنش‌های گذشته و بگومگو شدیم طبیعتا به وظیفۀ اسلامی و ایرانی خودمان عمل نکردیم.

پزشکیان: اگر موفق نشوم عذرخواهی خواهم کرد

مسعود پزشکیان در ادامه گفت: دروغ نخواهم گفت و اگر موفق نشوم عذرخواهی خواهم کرد.

وی اضافه کرد: اکثر مردم از رئیس‌جمهور حل مشکلات اقتصادی را می‌خواهند.

پزشکیان تاکید کرد: سیاست خارجی و موضوعات اجتماعی و فرهنگی از خواسته‌های بعدی مردم است.

وی گفت: اما مهمترین موضوع این است که چرا این مشکلات حل نمی‌شود.

پزشکیان تصریح کرد: هیچ‌وقت نمی‌خواهم به‌خاطر گرفتن رای، وعده‌های پوچ بدهم. وعده‌های بدون پشتوانه نمی‌دهم. دروغ نخواهم گفت.

ورود مناظره به بخش دوم مرحله اول

مصطفی پزشکیان آخرین نامزدی بود که در ابن مرحله سخن گفت و در ادامه مناظره وارد مرحله دوم شد.

قاضی‌زاده هاشمی: اجازه نخواهیم داد تفریح و گردش از سبد خانوادهٔ ایرانی حذف شود

قاضی‌زاده هاشمی در بخش دوم سخنان خود گفت: اجازه نخواهیم داد تفریح و گردش از سبد خانوادهٔ ایرانی حذف شود.

وی افزود: کارت خانوادهٔ ایرانی با اعتبار مشخص در اختیار تمام خانواده‌ها قرار خواهد گرفت تا به انتخاب خودشان برای تفریح از آن استفاده کنند.

قاضی‌زاده هاشمی اظهار داشت: اجازه نخواهیم داد پروژه‌های روی‌زمین‌مانده‌ای که با همت دولت سیزدهم احیا شده بود به وضع قبلی برگردد.

وی اضافه کرد: مبنای فیلترینگ را تغییر می‌دهیم؛ باوجود بازار مکارهٔ فیلترشکن‌فروشی چیزی به‌نام فیلترینگ وجود ندارد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: سند شش‌دانگ سیاه‌ترین کارنامه و سلاخیِ اینترنت به‌نام دولت روحانی ثبت شده است.

وی گفت: قائم‌مقام ستاد جناب پزشکیان فرمانده قرارگاه خاموش‌کردن اینترنت بین‌المللی در آبان ۹۸ بوده.

قاضی‌زاده هاشمی اظهار داشت: ریشه‌های هولناک تخریب اعتقاد مردم را باید در آن ۸ سالی که موجودیِ حساب ملت با خاک بیابان یکسان شد پیدا کنیم.

وی ادامه داد: بی‌حجابی‌ای که باید سال‌ها پیش گشت ارشاد را بالای سرش می‌بردیم، کسانی هستند که زندگیِ مردم را با خاک یکسان کردند.

زاکانی: بستهٔ نجات اجاره‌نشینان را سال اول ریاست‌جمهوری اجرا خواهم کرد

زاکانی در ادامه تصریح کرد: بستهٔ نجات اجاره‌نشینان را سال اول ریاست‌جمهوری اجرا خواهم کرد.

وی اضافه کرد: مردم کشور مال شماست و شما سالار و آقای ما هستید.

زاکانی یادآور شد: یارانهٔ طلایی ۲۰ میلیون در سال از همان ماه اول پرداخت خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در رابطه با سربازی هم توان دولت حقوق مکفی است که پرداخت خواهیم کرد.

زاکانی تاکید کرد: بازنشستگان در سال اول همسان‌سازی حقوق‌شان را انجام خواهیم داد.

وی گفت: ما در شهرداری تهران تفریحات را افزایش دادیم. با باشگاه شهروندی به مردم می‌شود خدمات ارائه کرد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: صیانت از آزادی شما و امنیت شما و حریم خصوصی شما مردم و ایجاد زمینه فراوان برای دسترسی به اینترنت و اشتغال مردم را دنبال خواهیم کرد.

جلیلی: یکی از موضوعات مهم امنیت شغلی است

سعید جلیلی هم در این بخش از صحبت‌های خود گفت: برخی جریان‌ها صحبت از حقوق زن می‌کنند اما زنان روستایی و زنان خانه‌دار و زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست را سانسور می‌کنند

وی اضافه کرد: وقتی این‌ها را نادیده می‌گیرند تجویزی هم برای آن‌ها ندارند. ۲۶ درصد جمعیت ما مربوط به کشاورزان و روستایان هستند اما سهم آن‌ها از بودجه متناسب نیست.

جلیلی تاکید کرد: بیش از ۵۰ درصد مدال‌آوران ما روستایی هستند و برای این‌ها باید برنامه‌ریزی کرد.

وی اضافه کرد: یکی از موضوعات مهم امنیت شغلی است؛ کارگر ایرانی باید خودش را در سود شرکت سهیم بداند و امنیت شغلی داشته باشد. هزاران میلیارد تومان از حقوقی که باید به کارگر پرداخت شود به جیب واسطه‌ها می‌رود. خب شاید گفته شود پول این‌ها از کجا می‌آید؟ برای این کار ما باید سراغ انضباط مالی برویم.

پورمحمدی: دماسنج رشد تولید بازار بورس و سرمایه است

مصطفی پورمحمدی در ادامه گفت: تاکید می‌کنم دماسنج رشد تولید بازار بورس و سرمایه است.وی اضافه کرد: با ساختار اداری معیوب همۀ منابع هدر خواهد رفت.

پورمحمدی یادآور شد: با این نظام اداری راه به جایی نخواهیم یافت. الان بچه‌های ما موبایلی هستند. هوش مصنوعی و دولت الکترونیک می‌تواند پاسخ‌گوی آنها باشد.

وی اضافه کرد: ۴۵ سال در عمده حوزه‌های اداری حضور مستمر داشته‌ام.

قالیباف: من اهل کارم؛ اهل تنش، دعوا و ستیز نیستیم

محمد باقر قالیباف اظهار داشت: دعواهای اینجا مشکل مسکن، تحریم، تورم، بیکاری و گرانیِ خودرو را حل نمی‌کند.

وی ادامه داد: این تنش‌ها هیچ فایده‌ای ندارد. هیچ‌وقت در دوران مسئولیتم وارد این دعواها نشده‌ام.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه هیچ‌وقت دلِ مردم را نمی‌شکنم، گفت: دعواهای سال ۹۲ در مناظره‌ها برای زندگیِ مردم نبود؛ الان هم من نگرانم این اتفاق دوباره تکرار نشود.

قالیباف اظهار داشت: شهروندان در تهران تا قبل‌از من نمی‌دانستند یک پروژه چه زمانی تکمیل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: من از هر تنشی دوری می‌کنم؛ روزی که رفتم نیروی انتظامی، این نیرو با همه درگیر بود اما من این مجموعه را از جنگ با مردم خارج کردم.

قالیباف اظهار داشت: من در شهرداری با ۳ دولت کار کردم که هر ۳ دولت با من مخالف بودند، اما هرگز تنش ایجاد نشد.

پزشکیان: امکان ندارد یک‌روزه مشکلات را حل کنیم

مسعود پزشکیان در ادامه گفت: نمی‌دانم چرا آقای قاضی‌زاده می‌خواهد ما را داخل اختلافات کند. ایشان می‌گفت ۳ روزه بورس را حل می‌کنم. از جانبازها با یک تلفن بپرسید که از عملکرد ایشان راضی هستند؟ من تصور نمی‌کنم قاضی‌زاده تا آخر در انتخابات بماند.

وی اضافه کرد: قرار بود سالی یک میلیون مسکن درست شود و تورم پایین بیاید. چرا درست نشد؟

پزشکیان تاکید کرد: همهٔ تقصیرها برای گذشته است؛ پس مقصر قیمت گوشت و غیره چیست؟ لابد تقصیر آمریکاست.

وی خطاب به قاضی‌زاده هاشمی اظهار داشت: شما گفتید سه روزه مشکل بورس را حل می کنید. از جانبازان بپرسید اگر از شما رضایت داشتند شما درست می گویید.

ورود مناظره به بخش دوم

نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در این بخش استراحت کوتاهی خواهند داشت تا در ادامه در مرحله دوم مناظره شرکت کنند.

قاضی‌زاده هاشمی: من برای ۱۰۰ مسئلۀ مردم ۱۰۰ راه‌حل دارم که در ۱.۵ سال اجرایی می‌شود

قاضی‌زاده هاشمی عنوان کرد: سایر برنامه‌ها که در مناظره ها می‌گوییم را در ۴ سال دولت محقق می کنیم. اگر در ریاست‌جمهوری به وعده‌هایم عمل نکردم در دور بعد انتخابات نامزد نمی‌شوم.

به گفته وی، دولت باید از رانت جلوگیری کند مثل ارز ۴۲۰۰ تومانی. بخش عمدۀ تورم ۵۰ درصدیِ آغاز دولت شهید رئیسی برای چاپ پولی بود که برای خرید ارز استفاده شد.

زاکانی: مواجهه با فساد اقتصادی، گام اول دولت من است

زاکانی عنوان کرد: تجربه دو دهه مبارزه با گردن‌کلفت‌ها را دارم. اقتصاد مال مردم است نه مال زالوصفت‌ها.

وی افزود: بستۀ خودروی برقی مهم است. انقلابی در حوزه خودروی برقی ایجاد می‌کنم.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: ۲۰ سال است که به مفسدان اقتصادی کارت زرد می‌دهم. با رای شما آنها را از میدان اقتصاد اخراج خواهم کرد.

وی ادامه داد: دو وزیر در دولت قبل بدون شایستگی عضو هیئت علمی دانشگاه شدند؛ اسنادش هم موجود است.

جلیلی: ادارات پناهگاه مردم باشند؛ نه اینکه مردم از آن‌ها گریزان باشند

جلیلی نیز در ادامه بیان کرد: بیش از ۸۰ درصد بودجهٔ کشور با عنوان هزینه‌های جاری مصرف می‌شود تا ادارات پناه‌گاه مردم باشند؛ نه اینکه مردم از آن‌ها گریزان باشند.

وی افزود: سال ۹۲ به منتخب مردم گفتم اگر ماشین دولت راه نیفتد، نه تو را به مقصد می‌رسانَد، نه من را.نامزد انتخابات

ریاست‌جمهوری تصریح کرد: در سال ۹۹ نامه‌ای به رئیس‌جمهور نوشتم و همان جا گفتم وقتی اقتصاد پیش‌بینی‌پذیر نباشد، مردم متضرر می‌شود و یکی از راهکارهای آن بیمهٔ سهام است.

پورمحمدی: بازنشستگان زیر چرخ دنده‌های ناکارآمدی در حال له شدن هستند

مصطفی پورمحمدی با اشاره به اینکه چند مسئله پایه و اساسی داریم و هر دولتی با هر توان و بودجه‌ای اگر آن را حل نکند دوباره با همین وضع مواجه خواهیم بود، بیان کرد: موضوع سوم نظام تامین اجتماعی است که به معنای ثبات است و پرسشی که وجود دارد اگر جامعه‌ای که کار و تلاش می‌کند بیکار یا بازنشسته شود چگونه مشکلات آن حل خواهد شد؟

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: در بند ۵ سیاست‌های کلی استقرار نظام جامع و هدف نیز پوشش ۷۶ درصدی عنوان شده است. امروز مسئله عمده این است که نظام تامین اجتماعی ما و سازمان‌های بازنشستگی جزء ضعیف‌ترین بخش‌های ما هستند. بازنشستگان این موضوع را کاملا درک می‌کنند و تمام بنگاه‌های در اختیار بازنشستگی و تامین اجتماعی، لشگری و کشوری حیاط خلوت شده است و در ستاد‌ها زنبیل نه برای پست‌های دولتی بلکه برای ریاست و هیئت مدیره شرکت‌های این مجموعه که ۴۰ درصد سرمایه دولت در این شرکت‌ها است، گذاشته شده است.

قالیباف: بحث پایتخت دوم را در حاشیه اقیانوس هند دنبال می‌کنم

محمدباقر قالیباف اظهار داشت: طرح ۵ فوریتی خود را طی چند هفته گذشته مطرح کرده‌ام. اولین وظیفه این است که یک سپر حمایتی ایجاد کنیم که شامل حقوق هاست. با افزایش حقوق اقشاری که حقوق ثابت دارند که با افزایش تورم هر روز ضعیف‌تر می‌شوند کمک خواهیم کرد. مثلا اگر حقوق ۲۰ درصد افزایش داشته باشد و تورم ۳۰ درصد است باید این فاصله کم شود.

وی با بیان اینکه زندگی روزمره مردم باید محافظت شود، افزود: باید با سپر حمایتی فاصله تورم و افزایش حقوق مردم را پر کنیم تا سفره مردم هر روز ضعیف‌تر نشود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در ۵-۶ کالای اساسی که کالا‌های اساسی جهیزیه است هم آنها را تحت پوشش قرار می‌دهیم که همه این موارد را رفاه کارت در اختیار مردم قرار می‌دهیم.

پزشکیان: هر مداخله‌ای که می‌کنیم باید به نفع محرومین تمام شود

مسعود پزشکیان اظهار داشت: پیشنهادات مختلفی برای جلوگیری از حیف و میل سوخت می‌شود؛ نزدیک ۱۵۰ میلیارد دلار هدر می‌رود؛ عامل اصلی تورم هم دولت است و بعد گناه را می‌اندازند گردن تولید کننده و کسبه و شرایط به گونه‌ای شده که مردم شب می‌خوابند و صبح تورم ایجاد شده است.

وی افزود: دولت از همین تورمی که خودش درست کرده و جیب مردم را خالی کرده، مالیات هم می‌گیرد. به هرکسی غیر از تامین دارو و کالا‌های اساسی، اگر ارز ۲۸ هزار تومانی می‌دهیم یعنی رانت می‌دهیم.

پزشکیان خاطرنشان کرد: باید وضعیت معیشتی معلمان و نیرو‌های انتظامی و کارگران و ... را بهبود دهیم تا زندگی خوبی داشته باشند. اینها لازمه اش نگاه به پول‌هایی است که در دولت حیف می‌شوند و می‌توانیم جلوی آن را بگیریم. ما هر مداخله‌ای که می‌کنیم باید به نفع محرومین و اقشار آسیب‌پذیر باشد.

در بخش دوم مرحله دوم، هر کاندیدا به مدت ۵ دقیقه به نقد اظهارات دیگر نامزد‌ها پرداخت.

قاضی‌زاده: نگران اغتشاش حامیان پزشکیان هستم

سید امیرحسین قاضی زاده گفت: ما برنامه بازگشت مردم به روستا‌ها را داریم که برای این کار باید به عمران، آبادی، مسکن و معیشت روستایی توجه شود تا روستا‌ها نمایشگاه ترقی ملت ایران شوند.

وی ادامه داد: اینجا قرار است رئیس جمهور ملت ایران باشیم و باید برای استیفای حقوق مردم با ناکارآمدی، فاسد، بی تعهدی، تنبلی و غرور دعوا کنیم.

قاضی‌زاده خاطرنشان کرد: یک روزی از یک آقایی که جزو حامیان آقای پزشکیان است پرسیدند چرا به دولت نهم و دهم حمله می‌کنید؟ گفت، چون آن دولت‌ها سفره را جمع کردند. چه کسانی شهید رئیسی را اذیت کردند که موجب شد رهبر انقلاب بگویند برای رئیسی دلم سوخت؟ آقای پزشکیان بفرمایید چه کسانی ابتدا دعوا را در این کشور شروع کردند و وقتی به قدرت نمی‌رسیدند مردم را به کف خیابان دعوت می‌کردند؟ نگرانم اگر پزشکیان رای نیاورد حامیانش دوباره ادعای تقلب کنند و مردم را به خیابان بخوانند!

زاکانی: زنگنه، روحانی و خاتمی حاضر به مناظره در ارتباط با کرسنت نشدند

علیرضا زاکانی با بیان اینکه بنده اهل شعار نیستم و اهل عمل هستم، بیان کرد: گذشته من در دوران دفاع مقدس، دانشگاه، هیئت علمی، مجلس و ... وجود دارد. مبارزه با فساد و نظارت و قانونگذاری در مرکز پژوهش‌ها از سوابق بنده در این مدت است و در شهرداری تهران هم سعی کردم شعار ندهم و عمل کنم.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: لذا صداقت داشتن مهم است. بنده یادم ندارم دروغ به مردم گفته باشم و هرکسی دروغ گفته جلوی آن ایستاده‌ام و اگر کسی خیانت کرده یقه آن را گرفته‌ام.

وی با اشاره به اینکه روز گذشته درباره کرسنت صحبت شد، گفت: خطاب به آقایان زنگنه، روحانی و خاتمی بیان کردم که حاضر به مناظره با آنها هستم، اما کسی حاضر به مناظره نشد.

جلیلی: کشور با تعارف اداره نمی‌شود

سعید جلیلی خاطرنشان کرد: خیلی از مسائلی که امروز مطرح شد، ضروری و سوالات مردم است و باید آن را دنبال کرد؛ چون یکی از اولویت‌های کشور رفع همین مشکلات معیشتی است. قبلاً هم گفته‌ایم که چندین طرح در این زمینه داریم. دولت باید برای مشکلات گرانی، تورم و سایر موضوعات برنامه داشته باشد و زمان‌بندی هم کند.

وی اضافه کرد: آقای پزشکیان در این‌باره گفتند که برنامه‌ی هفتم هست ولی برنامه‌ی هفتم ۴۵ برنامه را از دولت خواسته که باید نوشته و اجرا شود. آن‌چیزی که اهمیت دارد، این است که باید کشور پیشرفت کند؛ بله باید این مشکلات حل شود. اگر در برنامه هفتم رشد ۸ درصدی مطرح شده، این کار برنامه‌ریزی جدی برای ارزآوری، اشتغال، جذب سرمایه، استفاده از فرصت فناوری و استفاده از دانشمندان می‌خواهد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: حل برخی مشکلات نیازمند مدیریت مناسب است؛ کشور با تعارف اداره نمی‌شود و اگر یک مدیر ضعیف شود، نمی‌توان به نقطه‌ی مطلوب رسید.

پورمحمدی: مفسدان برای فساد وزیر و قاضی را می‌خرند

مصطفی پورمحمدی بیان کرد: سه موضوع اساسی را به آن پرداختم و موضوع چهارم موضوع مبارزه با فساد است. در تمام دنیا بحث فساد، زیرمیزی و قاچاق گسترده و دغدغه عمومی است. هرکجا که پول، شهرت، قدرت و مزایا باشد القاعده فساد لانه می‌کند.

 نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: برخورد‌های سنتی و قدیمی حریف این فساد‌های پیچده و گسترده نیست. من به صداقت افرادی که می‌خواهند با فساد مبارزه کنند از جمله افرادی که که در این جلسه هستند تردیدی ندارم.

وی گفت: با دستگاه‌های که با فساد مبارزه می‌کنند، تردیدی ندارم. من جزء مدیرانی بودم که سال‌های زیادی در مبارز با فساد بودم. من در جلسات متعدد به دوستان قضایی، اطلاعاتی، سپاهی و دوستان فراجایی گفتم که مبارزات شما ناکارآمد و ناموفق است و علت آن اینست که دنیای مبارزه با فساد و روش‌های مبارزه با فساد تغییر پیدا کرده است و ما از آن غافل هستیم.

قالیباف: قوه مجریه جای آزمون و خطا نیست

محمدباقر قالیباف اظهار داشت: من تاکید کردم که نباید وارد تنش و اختلاف بشویم، اما یک جایی باید وارد چالش بشویم. در بحث کارشناسی حتماً باید وارد چالش شویم.

وی افزود: بخش‌های مختلفِ دولت حتماً باهم اختلاف پیدا می‌کنند و اینجا مشخص می‌شود که رئیس دولت می‌تواند کشتیِ دولت را در این طوفان به ساحل برساند یا خیر.

نامزد انتخابات ریسات جمهوری با بیان اینکه حتی قانونی که در مجلس می‌نویسیم وقتی جان می‌گیرد که به اجرا تبدیل شود، گفت: یک جا‌هایی حتما باید وارد چالش بشویم؛ کجا؟ وقتی بحث کارشناسی است.

پزشکیان: هیچ جبهه‌ای نبوده که من حضور نداشته باشم

مسعود پزشکیان گفت: آقای قاضی‌زاده به من اعتراض کردند که آقای آذری جهرمی که در ستاد شما فعالیت می‌کند خودش مسئول فیلتر کردن بوده است. در همین وقت استراحتی که داشتیم، آقای آذری جهرمی به من زنگ زد و گفت که زمانی که ایشان وزیر بوده، آقای جلیلی و قالیباف عضو شورای عالی امنیت ملی بودند، دستور فیلترینگ را از آنجا دادند.

وی افزود: در رابطه با حامیان من رئیس ستاد من آقای مهندس عبدالعلی‌زاده و رئیس کمیته مردمی من سردار مولوی قائم مقام لشکر عاشورا است که تمام بدن او ترکش است و بالای ۸۰ درصد جانباز است و همه کسانی که دور ایشان جمع شده‌اند جانبازان هستند. همچنین تعداد زیادی از اعضای ستاد شهید رئیسی الان در ستاد ما کار می‌کنند.

پزشکیان گفت: مواضع من روشن است. من هیچوقت نخواستم از خودم بگویم و بگویم که چکار کرده‌ام. لشکر عاشورا هیچ عملیاتی انجام نداده که ما در آن حضور نداشته باشیم و هیچ جبهه‌ای وجود نداشته که ما حضور نداشته باشیم و هیچ رانت و رشوه‌ای در زندگی نگرفتم و تمام زندگی ما برای مردم بوده است.

آخرین مرحله و جمع‌بندی سخنان نامزد‌های انتخابات

 کاندیدا‌ها در آخرین مرحله از مناظره، طی ۶ دقیقه (در صورتی که از این زمان در مراحل قبلی استفاده نکرده باشند) به جمع بندی مطالب خود پرداختند.

قاضی‌زاده: آفت‌های سهمگین دولت سوم روحانی

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی عنوان کرد: در رابطه با حادثه زاهدان بین ۱۴ تا ۱۷ نفر احراز هویت شدند و تحت پوشش بنیاد شهید قرار گرفتند.

وی افزود: من آمده‌ام بگویم بن نیست و راهکار هست و با اراده می‌توان کار کرد. امیرعبداللهیان نشان داد ژنرال‌های دیپلماسی نه زبان دنیا را بلد هستند و نه اهل مذاکره مقتدرانه به نفع ملت ایران هستند. این گروه نه راهکار هستند و نه راه حل مشکلات، بلکه بخشی از مشکلات هستند. به دلیل همین حضور مدیرانی که در چهار دولت ۳۲ سال فرصت داشتند تا مشکلات را حل کنند، اما نکردند، مشکلات ما مزمن شده است. این افراد گفتند یارانه گدا پروی است و ساخت مکسن مزخرف است. این افراد معتقد بودند مانور تجمل و له شدن مردم زیر چرخ‌های توسعه امری طبیعی و لازمه توسعه اقتصادی است. آنها دنبال سهم خود از سفره انقلاب بودند و ژن خود را برتر از سایرین می‌دانستند و منتقدانشان را بی شناسنامه خطاب می‌کردند.

زاکانی: پزشکیان از افراد خاطی دفاع می‌کند

علیرضا زاکانی بیان کرد: اعتقادات و کارنامه بنده مشخص است. همچنین مستندی تحت عنوان "نفع مردم" و "دروغ قطع درخت" ساخته و بارگذاری شده است و می‌توانید آن را ببینید.

 وی همچنین با اعلام برنامه تبلیغاتی خود در روز چهارشنبه گفت: فردا ساعت ۱۷ در میدان امام حسین (ع) حرف‌های مهمی دارم که عرض می‌کنم.

زاکانی خطاب به پزشکیان تصریح کرد: آقای پزشکیان از افراد خاطی و گردن کلفت‌ها دفاع می‌کند و دوره قبل مجلس ایشان از کسی دفاع کرد و قرآن خواند.

جلیلی: مردم باید پای‌کار بیایند تا دولت با تمام توان خدمتگزاری کند

سعید جلیلی گفت: امروز روز غدیر است؛ حضرت علی (ع) فلسفه حکومت را این می‌دانند که وقتی مردم پای‌کار می‌آیند و اعلام آمادگی می‌کنند تا دین خدا برپا باشد، خداوند عهد گرفته که برابر گرسنگی مظلومان و پُرخوری ستمگران ساکت نباشید، این وظیفه بر همه هست که قیام کنند. اگر این نباشد، ایشان می‌فرمایند من افسار حکومت را به گردن شتر خود می‌اندازم.

وی بیان کرد: امروز این مردم هستند که برای کشور تولید قدرت کرده و عظمت آفریدند و همین مردم می‌توانند پیشرفت و جهش را انجام دهند. این با شناخت یک جهان فرصت است تا تبدیل به یک ایران جهش شود. این به شرطی است که همه را ببینیم و کسی را از میدان خارج نکنیم؛ هرکس باید این احساس رضایت را داشته باشد که می‌تواند رضایت خودرا در جهت پیشرفت کشور بکار بگیرد.

پورمحمدی: نه سایه‌نشینم و نه بی‌قرار منصب و مقام

پورمحمدی در ادامه تصریح کرد: نگرانم مانند هزاران پدری که نگران شغل فرزندانشان هستند و هزاران مادری که نگران کوچ فرزندانشان هستند.من هم خشمگینم از کسانی که به‌نام دین، ایمان مردم را هدف گرفته‌اند.من هم در شگفتم از یک جهان کم‌آگاهی و ادعا و یک ایران فرصت‌های از دست‌رفته.اصولگرا هستم و البته تحول‌خواه بر پایهٔ عقلانیت و علم. این طلبه سر قرار آمده مردم شما هم برای ایران بیایید.

قالیباف: مردم عزیز ایران شما فقط رای به یک نفر نمی‌دهید بلکه دربارۀ آیندۀ خود تصمیم می‌گیرید

قالیباف در پایان اظهار کرد: شما تصمیم می‌گیرید که تورم و قیمت گوشت و مرغ و اجاره‌خانه چند باشد. شما تصمیم می‌گیرید آیا آبادانی به روستایتان بیاید یا صدایتان در هیاهوی سیاسی گم شود.تصمیم می‌گیرید آیا واحد تولیدی‌ای که در آن کار می‌کنید می‌تواند ادامه کار دهد یا بیکار می‌شوید.شما تصمیم می‌گیرید که آیا بالاخره صاحب خانه می‌شوید یا باید منتظر افزایش اجاره‌خانه باشید.شما تصمیم می‌گیرید که آیا می‌خواهید فیلترینگ رفع شود و دربارۀ کنکور تصمیم جدیدی گرفته شود یا خیر.

پزشکیان: مردم شریف، ایران ما با این ظرفیت خدادادی نباید در جهان منزوی شود

پزشکیان هم در پایان خاطرنشان کرد: آمده‌ام تا با قدرت نرم و سخت و دیپلماسی و میدان مردم را از تنگناها برهانم.آمده‌ام تا مردم را از تنگنای تحریم برهانم. آمده‌ام تا پلی باشم برای ارتباط میان حکومت و نسل جوان.سرمایه‌گذاران بورس به‌شدت آزرده‌اند. سهام‌داران عدالت حق خود را می‌خواهند. آمده‌ام تا از شکل‌گیری بازار سرمایۀ قدرتمند حمایت کنم.

روبوسی قاضی زاده و پزشکیان بعد از پایان مذاکرات

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->