ضارب نگهبان بوستان خورشید مشهد روانه زندان شد رونمایی از گواهینامه بین‌المللی مدیریت زیست‌محیطی ایزو ۱۴۰۰۱-۲۰۱۵ توسعه کارخانه نوآوری و مراکز نوآوری شهری از اهداف زیرساختی این حوزه مدیریت شهری مشهد است شهروند خبرنگار | درخواست بازگشایی سرویس بهداشتی بوستان شقایق مشهد + پاسخ سلیمی: سایت بانوان بوستان «وحدت» مشهد بازطراحی می‌شود شهردار مشهد: ۱۳۵ میلیارد تومان برای ساخت ایستگاه‌های جدید آتش‌نشانی اختصاص یافته است مطالبه شهروندان برای دیواره‌سازی حاشیه کانال آب سیس‌آباد مشهد ابلاغ برنامه عملیاتی برش منطقه‌ای ویژه منطقه ۳ مشهد تعریف و کلنگ‌‎زنی چندین پروژه ترافیکی در بزرگراه‌های امام‌علی(ع) و شهید چراغچی (صدمتری) مشهد پرداخت وام نوسازی به ناوگان تاکسی‌رانی با مشارکت شهرداری مشهد مقدس آتش‌نشانی مشهد به استاندارد جهانی رسید ترافیک سنگین در میدان آزادی، پل هاشمیه و پیرامون حرم امام‌رضا(ع) (۱۰ تیر ۱۴۰۳) کیفیت هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز «ناسالم» است (۱۰ تیر ۱۴۰۳) روایتی کوتاه از تاریخ تپه نادری مشهد| سازه‌ای دفاعی در شرق تابران مهلت ثبت‌نام متقاضیان سرویس مدارس مشهد در سامانه سپند، تا ۱۵ تیرماه ۱۴۰۳ است راهگشایی در مسیر حاشیه شهر مشهد | بازگشایی در بولوار کرامت، خیابان امام زمان(عج) و ۲۲ بهمن روایتی مستند از سرگذشت محله‌ای قدیمی در قلب شهر مشهد | بوی گندم و عطر هلو در حافظه تاریخی «سعدآباد» اعمال‌قانون ۱۶۸۱ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۳۹ نفر در تصادفات مصدوم شدند (۹ تیر ۱۴۰۳) گلایه ساکنان محله ثامن مشهد به انباشت زباله و عرض کم معابر
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

مشهد، مهیای نهضت جدید آسفالت

  • کد خبر: ۲۳۵۹۱۶
  • ۰۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۳
مشهد، مهیای نهضت جدید آسفالت
با همراهی شورای شهر تمام قیرموردنیاز برای آسفالت معابر شهر تأمین شد.

به گزارش شهرآرانیوز، شهرداری در شهر‌های بزرگی مثل مشهد چاره‌ای جز اجرای پروژه‌های ریز و درشت برای بهبود وضعیت شهر و کیفیت زندگی مردم ندارد و از طرف دیگر اجرای این پروژه‌ها به منابع مالی زیادی نیاز دارد که به دلیل وضعیت اقتصادی سال‌های اخیر، همین موضوع به چالشی مهم برای مدیریت شهری تبدیل شده است.

چالشی که از آن به عنوان «تأمین منابع مالی به صورت غیرنقد» یاد می‌شود و شورای شهر و شهرداری مشهد تقریبا از آن عبور کرده‌اند و نه تنها تعداد زیادی از پروژه‌های شهری مثل تقاطع چهارسطحی آزادگان یا خرید اتوبوس از این راه به سر و سامان می‌رسد، بلکه قیر مورد نیاز برای نهضت آسفالت چهارمیلیون مترمربع از معابر شهر هم با روش غیرنقدی تأمین شده است.

کمبود منابع نقد در شهرداری مشهد برای خرید تجهیزات و ماشین‌آلات و قیر و سیمان و میلگرد و... باعث شد تا شورای شهر ۲۷ شهریور ماه سال گذشته لایحه دو فوریتی تأمین و خرید قیر، مصالح ساختمانی، ماشین‌آلات، تجهیزات و تأسیسات مورد نیاز شهرداری را به سرعت بررسی و تصویب کند. لایحه‌ای که در آن به شهرداری مجوز داده شد تا تأمین‌کنندگان این مصالح را شناسایی و برای خرید از آنها به روش تهاتر یا روش‌های غیرنقد مثل اعطای پروانه ساختمانی و عرضه املاک و... اقدام کند.

تهیه قیر و اتوبوس با روش تأمین غیرنقد

بخشی از اتوبوس‌هایی که در ماه‌های اخیر وارد چرخه شهر شد و قرار است در روز‌ها و ماه‌های آینده به خیابان‌ها بیایند و بخش زیادی از قیر مورد نیاز سازمان عمران برای آسفالت معابر شهری با همین مجوز شورای شهر به شهرداری تأمین شد.

موفقیت این مصوبه در سرعت دادن به برخی از پروژه‌های شهری باعث شد تا شورای شهر در صد و چهاردهمین جلسه علنی خود، مصوبه شهریور سال گذشته را تمدید کند و یک بار دیگر به شهرداری مجوز داد تا برای تأمین و خرید قیر، فولاد و مقاطع فلزی، مصالح ساختمانی، ماشین‌آلات، تجهیزات و تأسیسات و انجام طراحی، تأمین تجهیزات و عملیات احداث از روش تهاتر استفاده کند و ۲۰ درصد مبلغ را به صورت نقد پرداخت کند و مابقی را در قالب واگذاری املاک و مستغلات معوض یا اعطای پروانه ساختمانی به تأمین‌کنندگان بدهد.

معاون شهردار و رئیس سازمان اقتصادی شهرداری مشهد هم در گفتگو با شهرآرا با تأکید بر حمایت شورای شهر از روش‌های جدید تأمین منابع مالی برای اجرای پروژه‌های شهری گفت: شورای شهر هم در ماجرای تأمین منابع غیرنقد از ما حمایت می‌کند و مدتی پیش در مصوبه‌ای برای خرید سیمان و میلگرد و قیر این مجوز به شهرداری اعطا شد تا این کار را با منابع غیرنقدی مثل امتیازات ساختمانی و... جلو ببریم. با این روش هم مصالح مورد نیاز برای اجرای پروژه‌های شهری را برای شهرداری خواهیم داشت و هم نهضت آسفالتی که چند سالی هست به دلیل مسئله تأمین قیر و... متوقف شده بود یک بار دیگر شروع شد.

۴۵ میلیون مترمربع، سطح آسفالت شهر

محمدهادی محمدی‌مقدم با اشاره به تأمین قیر لازم برای نهضت آسفالت مشهد که در سال جدید کلید خورده است تصریح کرد: با پیگیری همین مصوبه در سازمان اقتصادی شهرداری مشهد، امروز ذخایر قیر سازمان عمران تقریبا پُر است و مشکلی برای تأمین قیر نداریم و با همین روش تأمین مالی تقریبا ۷۰ میلیارد تومان قرارداد برای تأمین ۷ هزار تن قیر بسته شد که عدد درخورتوجهی است. 

در مشهد چیزی نزدیک به ۴۵ میلیون مترمربع سطح آسفالت داریم که این مساحت باید هر ۱۰ تا ۱۵ سال مرمت و به‌روز شوند و در واقع نیاز داریم تا سالی ۳ تا ۴ میلیون مترمربع عملیات آسفالت داشته باشیم. با مصوبه شورای شهر و تأمین منابع مالی به صورت غیرنقد، قیر مورد نیاز برای این حجم از آسفالت تأمین شده است و با این ظرفیت جدید آسفالت شهر مشهد به روز خواهد شد.

وی از اجرای تعدادی دیگر از پروژه‌های شهری با همین روش تأمین منابع مالی خبر داد و بیان کرد: با این روش تأمین منابع مالی، راه برای اجرای بسیاری از پروژه‌های شهری و خرید تجهیزاتی که شهرداری و سازمان‌های آن نیاز دارند باز شد و امروز بخشی از خودرو و تجهیزاتی که سازمان آتش‌نشانی نیاز دارد یا سیمان و میلگردی که باید در پروژه‌های عمرانی استفاده شود و مورد نیاز سازمان عمران و پیمانکاران است و حتی خرید برخی از تجهیزات قطارشهری دارد به همین روش انجام می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->