«کافه‌این» امشب سریال‌های ترکیه‌ای را بررسی می‌کند (۲۵ شهریور ۱۴۰۳) بازگشت عموهای فیتیله‌‌ای با «دوقلوها» موزه ملل شرق مسکو میزبان نمایشگاه نگارگری‌های تاریخی ایران می‌شود «ابراهیم اقلیدی» مترجم و محقق پیشکسوت درگذشت (۲۵ شهریور ۱۴۰۳) + علت فوت «قصه‌های مجید»، «مینو»، «نوار زرد ۲» و «چک برگشتی» روی آنتن شبکه آی‌فیلم + زمان پخش مهران مدیری به تلویزیون بر می‌گردد؟ فیلم‌های مرحله نهایی داوری جایزه ایسفا معرفی شدند آیا «تلماسه: مسیح» (Dune: Messiah) آخرین اقتباس ویلنوو از رمان‌های فرانک هربرت خواهد بود؟ کارگردان نمایش «آدم کش»: تئاتر، بهترین محمل برای بیان موضوعات اجتماعی است «مقام نوایی» در موسیقی شرق خراسان در فهرست میراث فرهنگی ناملموس ایران ثبت شد شنا در برف انتشار استوری سینا حجازی در سوگ پدرش + عکس فیلم «سینما متروپل»، با بازی هومن برق‌نورد، کی اکران می‌شود؟ سری جدید «شام ایرانی» در راه تولید نواختن آهنگ «جنگ ستارگان» در فضا + فیلم گزارشی از رونمایی آلبوم جدید همایون شجریان
سرخط خبرها

ادبیات حماسی نیازمند نقد و بازنگری جدی است

  • کد خبر: ۲۴۰۲۹۳
  • ۳۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۲
ادبیات حماسی نیازمند نقد و بازنگری جدی است
مدیر حوزه هنری خراسان‌رضوی بر لزوم نقد جدی ادبیات حماسی تأکید کرد و از نویسندگان و اساتید خواست تا بی‌رحمانه داستان‌های حماسی را نقد کنند.

الهام اسماعیلی | شهرآرانیوز، مجید عسگری امروز، ۳۱ تیر ۱۴۰۳، در مراسم رونمایی و معرفی رمان «ده‌تن»، برگزیده جایزه داستان ملی حماسی، در پردیس سینمایی مهر کوهسنگی عنوان کرد: این جایزه با هدف حساس‌کردن فضای نویسندگی و ادبیات کشور به عبارت «داستان حماسی» و واژه «حماسه» گذاشته شد.

وی با بیان اینکه در زمان آغاز این طرح، سعید تشکری نقشی کلیدی در تدوین استراتژی فرهنگی و هنری و راهبردنگار ادبیات و هنر ایفا کرد، افزود: هدف ما در آن برهه، درگیرکردن ذهن نویسندگان با داستان حماسی بود.

عسگری با اشاره به استقبال گسترده نویسندگان از این ژانر، گفت: امروز مسئله داستان حماسی به یک ژانر و فرم تبدیل شده است و بیش از هزار نویسنده با ما ارتباط گرفته‌اند و در این زمینه خلق اثر می‌کنند.

مدیر حوزه هنری استان به چالش‌های موجود در این حوزه نیز اشاره کرد و گفت: فضای ادبیات کشور به‌ویژه ادبیات انقلاب، از نظر کیفی با ضعف‌های جدی مواجه است.

عسگری با بیان اینکه به لحاظ کمّی، در ادبیات حماسی به نقطه خوبی رسیده‌ایم، اما به لحاظ کیفی ضعف‌های جدی داریم، تأکید کرد: ما باید به‌جز نوشتن برای ادبیات حماسی و نوشتن داستان، نسبت به این مقوله فکر کنیم و بدانیم فرم و ساختار آن چیست.

وی در ادامه، با طرح این سؤال که «آیا هر داستانی که درمورد عاشورا نوشته می‌شود، داستان حماسی است؟» از نویسندگان و اساتید خواست تا بی‌رحمانه داستان‌های حماسی را نقد کنند.

عسگری در پایان، با اشاره به چالش هویتی موجود در کشور، گفت: آنچه می‌تواند فضای هویتی جدی برای مخاطب ایجاد کند، این است که با رویکرد هنر حماسی از شاهنامه فردوسی و ایران کهن تا امروز و انقلاب اسلامی با مفهومی به نام «حماسه» این جریان هویتی را تعریف کنیم.

 

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->