عملیات حساس آتش‌نشانان مشهدی برای نجات جان شهروند معلق در ارتفاع ۳۵ متری(۲۷ شهریور ۱۴۰۳) تصادف ۲ پراید در جاده قوچان-مشهد هشت مصدوم بر جای گذاشت (سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳) آتش‌سوزی گسترده یک کارخانه تولید ابر در جاده کلات (سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳) تصادف اتوبوس با ساینا در گناباد ۴ کشته و مصدوم بر جای گذاشت (سه‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳) پلیس فراجا: دستگیری پسر خداداد عزیزی صحت ندارد احکام کمیته‌های انضباطی دانشجویان به دستور وزیر بهداشت متوقف شد تخلف بهزیستی و کمیته امداد در اجرای کامل قوانین حمایت از مددجویان ۲۸ شهریور زمان اعزام نخستین گروه از زائران عمره به سرزمین وحی مهار آتش سوزی یک منزل مسکونی در محله طلاب مشهد (۲۷ شهریور ۱۴۰۳) حمله شیر نر باغ وحش ارم تهران به شیشه و شکستن آن + فیلم چند راهکار موثر برای ترک همیشگی سیگار هزینه استفاده زندانیان از پابند الکترونیکی چقدر است؟ برای کاهش چربی خون چه مواد غذایی مفید است؟ یک متخلف کشتار غیرمجاز گاو در سبزوار به پرداخت هزینه نقدی محکوم شد هوشمندسازی پرونده سلامت بیماران و دسترسی به تصاویر پزشکی بیماران در سامانه PACS تغذیه سالم و مقوی نقش زیادی در سلامت و یادگیری دانش‌آموزان دارد رئیس جدید دانشگاه تهران منصوب شد + بیوگرافی و سوابق اجساد فوتی‌های واژگونی اتوبوس بوشهر-مشهد، احراز هویت نشده است | همه فوت شدگان، زن هستند (۲۷ شهریور ۱۴۰۳) مشاور وزیر آموزش و پرورش: روز بازگشایی مدارس مشکلی در زمینه نیروی انسانی و فضا در خراسان رضوی نداریم + فیلم واکسیناسیون سالانه مؤثرترین راه برای جلوگیری از ابتلا به آنفلوانزا وزیر آموزش و پرورش: حدود ۹ میلیون دانش‌آموزِ کشور در دوره ابتدایی تحصیل می‌کنند پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (سه‌شنبه، ۲۷ شهریور ۱۴۰۳) | باران‌های رگباری همراه با رعدوبرق پراکنده از فردا تا جمعه
سرخط خبرها

فرماندار مشهد: بیش از ۶۰۰‌هزار تبعه خارجی در مشهد اقامت دارند

  • کد خبر: ۲۴۲۹۳۴
  • ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۵
  • ۲
فرماندار مشهد: بیش از ۶۰۰‌هزار تبعه خارجی در مشهد اقامت دارند
بر اساس آماری که در خردادماه امسال اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی اعلام کرد، مشهد بعد از تهران دارای بیشترین شمار مهاجران خارجی است.

به گزارش شهرآرانیوز، نزدیک به ۴۰۰‌هزار تبعه خارجی دارای مدارک شناسایی و اقامت شامل کارت آمایش، گذرنامه، گذرنامه خانواری و برگه سرشماری هستند که مشخصات آنها در سامانه «سیام» وزارت کشور ثبت شده است و به‌عنوان اتباع قانونی در مشهد اقامت دارند.

مطابق همین آمار، حدود ۳۰۰‌هزار تبعه خارجی فاقد مدرک هویتی در مشهد شناسایی شده‌اند که افراد دارای گذرنامه با تاریخ منقضی‌شده نیز در‌این‌میان هستند و به‌عنوان اتباع غیرمجاز تلقی می‌شوند که البته در ماه‌های اخیر حدود ۱۰۰‌هزار نفر از این تعداد به کشورشان بازگردانده شدند.

حضور این جمعیت از آمار اتباع با‌وجود مهمان‌نوازی و میزبانی کشور ایران و شهر مشهد، در برخی موارد دغدغه‌هایی برای شهروندان ایجاد می‌کند. کمبود سرانه آموزشی، بهداشتی، اختصاص‌یافتن بخشی از بازار کار به اتباع افغانستانی، صدور شناسنامه برای فرزندان حاصل از ازدواج با اتباع ایرانی و... از‌جمله‌دغدغه‌های مطرح‌شده است که نیازمند مدیریت است. فرماندار مشهد در گفتگو با شهرآرا در تشریح سامان‌دهی‌های انجام‌شده، گفت: از مهم‌ترین اقدامات در حوزه سامان‌دهی اتباع در کسب‌و‌کار‌های اطراف حرم مطهر رضوی بود و در‌حال‌حاضر در شعاع سه‌کیلومتری اطراف حرم مطهر رضوی، حضور اتباع ممنوع است.

لزوم پروانه برای کسب‌و‌کار اتباع

محسن داوری با تأکید بر اینکه در حوزه کسب‌و‌کار نیز باید اتباع پروانه داشته باشند، بیان کرد: به‌همین‌دلیل با کسانی که پروانه ندارند یا پروانه کسب در یک حوزه گرفته‌اند، اما در‌ زمینه دیگری فعالیت داشته باشند، برخورد می‌شود.

وی در‌خصوص کمبود سرانه آموزشی در شهرستان مشهد و حضور اکثریت دانش‌آموزان اتباع در این شهر اظهار کرد: ثبت‌نام از اتباع انجام می‌شود، اما اولویت ثبت‌نام با کسانی است که ایرانی هستند و در مجاورت مدرسه زندگی می‌کنند.

ثبت‌نام در مدارس با ضوابط مشخص

وی افزود: برای دانش‌آموزان اتباع افغانستانی که شرایط ثبت‌نام را دارند، آموزش‌و‌پرورش پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده تا ثبت‌نام از آنها صورت بگیرد، بنابراین نگرانی و مشکلی برای ثبت‌نام دانش‌آموزان ایرانی نداریم. اتباع افغانستانی بر اساس ضوابط و شرایط ثبت‌نام می‌شوند و حضور آنها محدودیتی برای دانش‌آموزان ایرانی ایجاد نمی‌کند.

فرماندار مشهد درباره اعتراض برخی کسبه بازار‌رضا (ع) که از حضور اتباع گلایه دارند نیز تصریح کرد: برخی از اتباع به‌صورت قولنامه‌ای، ملکی را به نام فردی ایرانی خریداری کرده‌اند. مالک از اتباع افغانستان است، اما فرد مشغول‌به‌کار ایرانی است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۴
0
2
از مسئولان تقاضا داریم اتباع خارجی رو کرامت مندانه به کشورشان برگردانند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۴
0
2
تا کی قراره شاهد حضور این همه اتباع خارجی و افغان در شهر و کشورمان باشیم تا کی از سهم وحق مردمتون باید هزینه اینها کنیداین همه تبعه بیگانه به جزء آسیب وضرر و ادعا وطلب کاری چه نفعی برای جامعه دارن چرا توی این کشور عده ای از مسئولان و جامعه شناسان و اهل رسانه وقلم چشمشونو روی این آسیب‌ها بسته اند آیا جامعه ومردم نباید بابودن و ماندن اینان در کشور موافق و راضی باشند این درسته که تصمیم گیری در مورد این قضیه مهم ملی که سالهاست بهش اهمیتی داده نشده فقط دست یه عده خاص از مسئولان که ظاهرا با حضور میلیون‌ها تبعه خارجی درکشور هیچ مشکل وضرروخطری رو حس و درک نمی کنند باشه وبه نظر وخواست مردم مبنی بر طرد وردمرز اتباع بیگانه توجهی نشه
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->