۶۰ درصد اتلاف انرژی در نیروگاه‌های برق کشور است | وجود بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار فرصت صرفه‌جویی در حوزه مصرف انرژی بررسی قیمت امروز گوشی‌های همراه (۲۷ شهریور ۱۴۰۳) افزایش ۵ تا ۲۰ درصدی قیمت نوشت‌افزار در مشهد | سود مجاز فروشندگان چقدر است؟ تعلیق ۶ سایت فاقد مجوز فروش بلیت میانگین قیمت فروش خانه در بلوار احمدآباد مشهد چند است؟ + ویدئو بررسی قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۲۷ شهریور ۱۴۰۳) بورس صعودی شد | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۷ شهریور ۱۴۰۳) عراق واردات هندوانه، گوجه‌فرنگی و خربزه را از ایران ممنوع کرد صنایع غذایی خراسان رضوی، موتور محرک اقتصادی در استان است تشدید نظارت بر واحد‌های صنفی لوازم‌التحریر و پوشاک هم‌زمان با بازگشایی مدارس رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان‌رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها برخلاف شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» است بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۷ شهریور ۱۴۰۳) نرخ طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۲۷ شهریور ۱۴۰۳) صرفه جویی ۱۴۰ میلیون مترمکعبی گاز با تعویض بخاری‌های فرسوده در کشور «خوشا به حالت‌ ای روستایی!» قیمت امروز دلار، طلا، سکه و بیت کوین (۲۷ شهریور ۱۴۰۳) + تحلیل قیمت دلار پرداخت وام ازدواج تا پایان سال به تمام واجدان شرایط الزامی شد مکالمه رایگان و بسته تخفیفی ایرانسل به مناسبت هفته وحدت تولید واقعی در صنایع غذایی خراسان رضوی بسیار کمتر از ظرفیت موجود است کاهش ارزش وام خرید مسکن | با وام ۹۶۰ میلیون تومانی چند متر مسکن می‌توان خرید؟ رئیس سازمان بورس باید کت دربیاورد و از وزیر اقتصاد مطالبه کند | مراسم تودیع و معارفه رئیس جدید سازمان بورس آغاز شد (۲۷ شهریور ۱۴۰۳) برای تهیه رُب، گوجه فرنگی را با این قیمت تهیه کنید | قیمت عمده میوه و صیفی جات در مشهد (۲۷ شهریور ۱۴۰۳) چالش بیمه مربیان تعلیم رانندگی حل شد با وام ۲۸۰ میلیون تومانی بدون محدودیت خودرو بخرید + شرایط کمیسیون اجتماعی مجلس موضوع افزایش حقوق کارگران را دنبال می‌کند قیمت کارخانه‌ای خودرو افزایش یافت؟
سرخط خبرها

کمبود برق در تابستان چه بر سر صنایع آورد؟

  • کد خبر: ۲۴۹۷۶۰
  • ۱۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۰
کمبود برق در تابستان چه بر سر صنایع آورد؟
برآورد کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران نشان می‌دهد که در روزهای اوج مصرف، قطعی برق، حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان خسارت به صنعت کشور وارد کرده است.

به گزارش شهرآرانیوز، کمبود برق و قطعی مکرر آن طی سال جاری به صنایع کشور خسارت چندهمتی وارد کرده است. براساس تحقیقات انجام‌شده توسط معاونت پژوهشی انجمن ساتکا، صنایع مختلف نظیر فولاد، پتروشیمی و سیمان و دیگر صنایع خسارت هنگفتی ناشی از قطع برق را متحمل شده‌اند.

به طور متوسط، زیان هر کیلووات برق قطع‌شده بین ۱.۵ تا ۲ یورو تخمین زده شده و این خسارت برای صنایع کشور برای هر کیلووات بین ۷۰۰۰ تا ۶۳ هزار تومان متغیر است.

کم‌کاری وزارت‌خانه‌های صمت و نیرو

چندی پیش احمد مرادی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر این موضوع که ناترازی برق و برنامه خاموشی‌ها سال‌هاست دغدغه دولت و صنایع است، گفت: « در مهر ماه سال ۱۴۰۰ تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت نیرو و وزارت صمت مبنی بر احداث حداقل ١٠ هزار مگاوات نیروگاه خودتامین در شرکت‌های صنعتی امضا شد اما تاکنون اقدامات قابل توجهی برای این منظور در این دو وزارت خانه انجام نشده است. مجلس دوازدهم پیگیر انجام تعهدات این تفاهم‌نامه است.».

او ادامه داد: «کمبود برق و خاموشی‌های مکرر باعث وارد آمدن خسارت هزار میلیارد تومانی به صنایع فولاد، آلومینیوم و برخی دیگر از صنایع بورسی شده است. برآوردهای صنایع پتروشیمی، فولاد و سیمان نشان ‌دهنده خسارت و عدم ‌النفعی معادل ۴ تا ۵ میلیارد دلار به دلیل قطعی برق در طول یک سال است.».

مرادی همچنین به چالش صنایع در فصل سرما درخصوص گاز نیز اشاره کرد و افزود: «دولت چهاردهم برای حل ناترازی انرژی نیازمند حضور بیشتر بخش خصوصی و سرمایه گذاری در این بخش است؛ چراکه در حال حاضر در بخش گاز نیز به خصوص در فصل سرما با ناترازی قابل توجهی مواجه هستیم که برای این ناترازی دولت چهاردهم باید اقدامات اساسی انجام دهد.».

عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه با تاکید بر اینکه دولت و وزارت نیرو باید تلاش کنند برای سال آینده با ساخت و تکمیل نیروگاه‌های خورشیدی و تبدیل نیروگاه‌های حرارتی به سیکل ترکیبی از تکرار این شرایط جلوگیری کنند، توضیح داد: «چالش بزرگ ناترازی برق در ایران به حدی رسیده است که کارشناسان پیش ‌بینی می‌کنند در ۱۰ سال آینده، اکثر صنایع بزرگ کشور نتوانند برق مورد نیاز خود را تامین کنند، این رویداد ضربه بزرگی به اقتصاد کشور خواهد زد.».

پیش‌بینی قطعی ۱۶ساعته برق در روز طی ۱۰ سال پیش رو!

برآورد کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران نیز نشان می‌دهد که در روزهای پیک مصرف، قطعی برق حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان خسارت به صنعت کشور وارد کرده است.

رضا ریاحی، نایب رئیس هیئت مدیره شرکت‌‌های تولیدکننده برق نیز درباره این ناترازی‌ها اظهار کرد که اکنون در پیک مصرف شبکه حدود ۱۵ هزار مگاوات ناترازی برق وجود دارد و اگر این روند به همین ترتیب پیش برود، در ۱۰ سال آینده حدود ۳۷ هزار مگاوات ناترازی تولید خواهیم داشت که در واقع ۳۳ درصد از نیاز مصرف خواهد بود.

البته باید توجه داشت که چالش صنایع تنها به ناترازی برق خلاصه نمی‌شود. صنایع با نزدیک شدن به فصل سرما با معضلی به نام ناترازی گاز نیز مواجه می‌شوند که وضعیت آن به‌مراتب نگران‌کننده‌تر از برق است. به طور کلی این ناترازی‌ها  رشد قیمت فزاینده شمش فولاد، سیمان و دیگر محصولات صنایع را در پی خواهد داشت.

منبع: تجارت نیوز

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->