شهردار مشهد مقدس: درس شهید رئیسی این است که پای کار ولایت باشیم و فقط برای مردم کار کنیم بهره برداری از فرهنگسرای بهرمان و ۲ پروژه محوری در منطقه پنج مشهد تقدیر عضو شورای شهر مشهد از عملکرد شهرداری در ساخت قطار شهری کمتر از یک درصد، سهم خراسان‌ رضوی از شبکه آزادراهی کشور| فقط پنج درصد منابع بانکی کشور در اختیار استان است آیین افتتاحیه نمایشگاه تخصصی بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی برگزار شد| رونمایی از کتاب ۵۲۰ فرصت سرمایه‌گذاری در خراسان رضوی یکی از چالش‌های پارک علم و فناوری خراسان رضوی برای ایجاد نیروگاه خورشیدی، کمبود زمین است پایان خرداد ۱۴۰۴، پایان مشکلات کارگاه خط ۲  قطار شهری مشهد | پاسخ به مطالبات ساکنان طبرسی شمالی ۵۸ سه کیلوگرم تریاک از معده سه قاچاقچی در تربت‌حیدریه کشف شد (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) عارف: خط قرمز نظام جمهوری اسلامی ایران غنی سازی در خاک ایران است عضو شورای اسلامی شهر مشهد: باید از‌ ام‌القری اسلام و حرمی که شهید سلیمانی به‌درستی نام گذاشت، صیانت کنیم از سردیس شهید امیرعبداللهیان در وزارت خارجه رونمایی شد + فیلم بوستان‌های کرامت و اسماعیل‌آباد مشهد آماده افتتاح هستند (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد: احداث ۷ کیلومتر مترو در دوره ششم معادل ۲۰ درصد اقدامات ۲۵ سال گذشته است افتتاح ۹۴ پروژه فضای سبز در ۷ منطقه مشهد تا پایان تابستان ۱۴۰۴ رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: شهید رئیسی فتح‌الفتوح امام(ره) در تربیت مردم ازخودگذشته و کارآمد بود + فیلم دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی از طراحی الگوی حکمرانی شهید رئیسی با مشارکت بیش از ۸۰۰ اندیشمند خبر داد + فیلم برای اولین‌بار در کشور و با مشارکت مدیریت شهری مشهد املاک قولنامه‌ای سامان‌دهی می‌شود محسن رضایی در مشهد: حکمرانی سیدابراهیم رئیسی، عبور از تردید در روابط بین‌الملل بود هوای مشهد همچنان آلوده است (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) شهردار مشهد مقدس: سال پایانی دوره ششم مدیریت شهری، زمان خدمات ویژه و تلاش شبانه‌روزی است اکران گسترده شهری در مشهد به مناسبت نخستین سالگرد شهادت آیت‌الله رئیسی و شهدای خدمت
سرخط خبرها

چرا سرشور مهم است؟

  • کد خبر: ۲۸۱۵۶
  • ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۶
چرا سرشور مهم است؟
رضا سلیمان نوری - رئیس هیئت‌مدیره انجمن توسعه گردشگری چهارباغ خراسان
شهر مشهد از آن جمله شهر‌ها محسوب می‌شود که در طول عمر خود، دستخوش فرازونشیب‌های بسیار بوده است. بخش قابل توجهی از این فرازونشیب‌ها در ۴ مقطع زمانی دوران شاه‌طهماسب صفوی و ساخته‌شدن برج‌وباروی اولیه شهر، دوران فتحعلی‌شاه و نابودشدن بخش عمده‌ای از شهر ازجمله محله شاه‌نشین چهارباغ به‌دلیل تلاش شاه جدید برای رسیدن به گنجینه‌های خیالی نادرشاهی، دوران ابتدایی پهلوی‌اول و تغییر ساختار شهر از شهری با معماری تک‌محوری بر اساس حرم مطهر رضوی به شهری مدرن با معماری چلیپایی به مرکزیت حرم مطهر و راسته خیابان‌هایی بدون ارتباط با آن و سرانجام سال‌های انتهایی پهلوی‌دوم و عصر پس از انقلاب و ساخت‌وساز‌های بی‌رویه و بزرگ‌شدن اختاپوسی شهر رخ داده است. تغییر و تحولاتی که می‌توان مدعی شد در ۶ محله قدیمی شهر یعنی نوغان، سراب، سرشور، عیدگاه، بالاخیابان و پایین‌خیابان که هرکدام به‌نوعی به دوران صفوی و حتی قبل آن گره می‌خورند، کمترین تأثیر را در محله سرشور داشته‌اند، زیرا اگر از خیابان اندرزگوی امروزی و خسروی قدیم صرف‌نظر کنیم، تقریبا بافت این محدوده همان بافت اولیه است؛ البته با رشد طولی در گذر زمان. این امر هرچند بسیار مهم و نشان‌دهنده اصالت محله سرشور است، اما دلایل دیگری هم وجود دارد که اهمیت سرشور و حفظ آن را دوچندان می‌کند. نخست فاصله کم آن با بارگاه مطهر رضوی است؛ امری که باعث شده است این محله بافتی خاص از منظر دینی و جمعیت‌شناختی پیدا کند. بافتی که هرچه در عمق سرشور فرو رفته و از حرم فاصله گرفته است، یک‌دستی مذهبی آن به تنوع دینی تبدیل می‌شود؛ آن‌گونه که در طول زمان در ابتدای این کوچه شاهد فعالیت بیوت برخی علما، چون آیت‌ا... مروارید و دیگران بوده ایم و در انتهای آن در همان بازه زمانی شاهد سکونت برخی اقلیت‌های دینی، چون مسیحیان ارتودکس روسی بوده‌ایم. روس‌هایی که حتی آرامستان آن‌ها هم در انتهای سرشور و درست در جایی که امروزه پایگاه آتش‌نشانی است، قرار داشته است. اما دیگر نکته‌ای که سرشور را مهم می‌کند، نزدیکی آن به ارگ اولیه مشهد است؛ ارگی که در زمان ملک‌محمود سیستانی و در اراضی مجاور ۲ محله سراب و سرشور ایجاد شده و همین امر باعث سکونت تعداد قابل توجهی از افراد متمول شهر در محدوده کوچه سرشور بود؛ افرادی که البته اغلب در کوچه‌های غربی منشعب از سرشور ساکن بودند تا غرب سرشور بیشتر دولتی و شرق آن ملتی و مذهبی باشد. یکی دیگر از ویژگی‌های بارز محله سرشور، پررنگ‌بودن سکونت افراد دارای پیشه‌های فرهنگی و تجاری نسبت به افراد دارای مشاغل روستایی بوده است؛ امری که در محلاتی، چون پایین‌خیابان و نوغان و عیدگاه برعکس بود. به‌عبارت بهتر، سرشور از ابتدای ایجاد تا کنون در مجموع از هویت شهری متعارفی برخوردار بوده و ساکنان آن شایستگی بیشتری برای عنوان «شهرنشین» داشته‌اند.
کوتاه سخن آنکه می‌توان مدعی شد محله سرشور مهم است، زیرا بیانگر نمونه کامل و واقعی شهرنشینی به‌سبک مشهدی است؛ یعنی آن نوع از شهرنشینی که در آن مذهبی و غیرمذهبی، مسلمان و غیرمسلمان، تاجر و فرهنگی، ایرانی و غیرایرانی در طول زمان در کنار هم و با رعایت هم‌زمان حرمت بارگاه مطهر رضوی و اصول شهرنشینی ایرانی زندگی کرده‌اند و می‌کنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->