مشکل سامانه آموزشیار دانشگاه آزاد اسلامی از نیم‌سال بعد رفع خواهد شد + فیلم سامان‌دهی ۲۶ هزار نیروی خریدخدمات در مدارس کشور | یکی از سخت‌ترین پروژه‌ها، بازگشایی مدارس در مهر ماه است آخرین مهلت ثبت نام و انتخاب رشته‌های بدون آزمون دانشگاه‌ها، امشب سوم مهر ماه ۱۴۰۳ است همه کارگران محبوس در معدن طبس فوت شدند + فیلم تصادف شدید ۲ خودروی سمند در بلوار اندیشه مشهد حادثه آفرید (۳ مهر ۱۴۰۳) انجام ۴۸۴ عمل پیوند عضو و بافت در مشهد طی ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۳ برنامه رژیم غذایی باید زیر نظر متخصصان تغذیه انجام شود نماینده مردم مشهد در مجلس: وضعیت پرداختی مطالبات معلمان تعیین تکلیف شود تجربه متفاوت زندگی با دوره زندگی از آغاز موسسه هفتاد برگزاری دوره‌های توانمندسازی برای مربیان کودکستان‌ها اعمال‌قانون ۱۵۹۶ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۳۴ خودروی متخلف توقیف شدند (۳ مهر ۱۴۰۳) ترافیک پرحجم در بزرگراه شهید کلانتری، بولوار سجاد و معابر منتهی به حرم امام‌رضا(ع) (۳ مهر ۱۴۰۳) دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، بزرگ‌ترین واحد آموزشی مراکز استان‌ها | دانشکده دندان‌پزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد راه‌اندازی می‌شود + فیلم توضیحات جدید رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از محل حادثه معدن طبس + ویدئو (۳ مهر ۱۴۰۳) صلاحیت‌های چندگانه در دادگاه‌های صلح دیده شده است پیش‌بینی بارش باران در شمال غرب و استان‌های ساحلی خزر (۳ تا ۸ مهر ماه ۱۴۰۳) هیچ عمل جراحی در کشور نیاز به اعزام بیمار به خارج از کشور ندارد زنگ «ایثار و شهادت» در مدارس استثنایی خراسان رضوی نواخته شد (۳ مهر ۱۴۰۳) اهمیت تغذیه در سلامت دانش آموزان از نگاه وزارت بهداشت هماهنگ و متناسب لباس بپوشید | رعایت اصول لباس‌پوشیدن برای خوش‌تیپ‌تر و جذاب‌ترشدن
سرخط خبرها

اهمیت تغذیه در سلامت دانش آموزان از نگاه وزارت بهداشت

  • کد خبر: ۲۹۰۲۹۲
  • ۰۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۷
اهمیت تغذیه در سلامت دانش آموزان از نگاه وزارت بهداشت
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه انتخاب یک میان وعده مناسب برای دانش آموزان می‌تواند به تامین انرژی در مدرسه و همچنین افزایش هوشیاری و تمرکز آنها کمک کند، گفت: استفاده از خوراکی‌های سالم و مقوی برای رشد کودک و بهبود متابولیسم بدن او ضروری است.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر احمد اسماعیل‌زاده با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید و اهمیت تغذیه در سلامت دانش آموزان، با تاکید بر تهیه میان وعده سالم و مغذی که علاوه بر حفظ و تامین سلامتی دانش آموزان، بر یادگیری آنان نیز اثر مثبت داشته باشد، گفت: خوراکی‌هایی که در کیف دانش آموزان به عنوان میان وعده مدرسه برای زنگ تفریح می‌گذارید، بهتر است ترکیبی از انواع مواد پروتئینی، غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات باشند.

وی افزود: میوه‌ها و سبزیجات، یکی از انتخاب‌های مناسب برای میان وعده در مدرسه، محسوب می‌شوند که سرشار از ویتامین، آنتی اکسیدان و فیبر هستند و می‌توانند علاوه بر تامین بخشی از نیاز دانش آموزان به ویتامین‌هایی چون، ویتامین A، C و ویتامین‌های گروه B و مواد معدنی همچون پتاسیم، به تقویت سیستم ایمنی دانش آموزان کمک کنند.

ساندویچ سالم بهترین تغذیه برای دانش‌آموزان

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ادامه داد: خیار، گوجه فرنگی و کدو حلوایی نیز از گزینه‌های مناسب برای میان وعده هستند؛ خیار و گوجه را می‌توان به صورت ساندویج سالم برای دانش آموز آماده کرد، منظور از ساندویج سالم یعنی ساندویج‌هایی که حاوی پنیر یا مغزیجات مانند گردو، پسته یا بادام و یا سبزی خوردن و کاهو، تخم مرغ، کتلت، انواع کوکو، فلافل‌های خانگی و یا الویه و همبرگر، باشد.

وی گفت: بهتر است برای تهیه ساندویچ سالم از نان‌های سبوس‌دار مانند سنگک و بربری استفاده کنید و تا حد امکان از نان لواش و باگت‌های سفید برای ساندویچ استفاده نکنید. همچنین، از پنیر خامه‌ای به دلیل چربی بالا نیز استفاده نکنید.

پرهیز از تهیه ساندویج‌های سوسیس و کالباس

وی با تاکید بر پرهیز از تهیه ساندویج‌های سوسیس و کالباس، بیان کرد: یکی از مواد غذایی که این روز‌ها بسیاری از کودکان و نوجوانان طرفدار آن هستند، کره بادام زمینی است که توصیه می‌شود مصرف این کره به هفته‌ای یک بار محدود شود، چراکه کره بادام زمینی کالری بالایی دارد و با توجه به کم تحرکی در کودکان، می‌تواند منجر به اضافه وزن و چاقی شود. باید متذکر شد که اگر کودکی دچار اضافه وزن و چاقی است، باید کره بادام زمینی به ماهی یک بار محدود شود.

اسماعیل‌زاده افزود: سمنو هم سرشار از ویتامین‌های گروه B است و می‌تواند به تامین بخشی از نیاز‌های دانش آموزان کمک کند؛ کدو حلوایی به صورت بخارپز شده با کمی دارچین نیز گزینه خوبی برای میان وعده دانش آموزان است. با توجه به اینکه فصل سرما فرا خواهد رسید و میزان ابتلای به آنفلوآنزا‌های فصلی و سرماخوردگی تشدید می‌شود، مصرف منابع غنی از ویتامین A و C مانند کدو حلوایی، پرتقال، نارنگی، هویج، خرمالو، انار و موز، به پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های فصلی کمک می‌کنند؛ بنابراین سعی کنید از این مواد غذایی هر روز برای میان وعده فرزندتان استفاده کنید.

استفاده از شیر ساده و بیسکوییت سبوس دار

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: همچنین بهتر است از شیر‌های ساده به جای شیر‌های طعم دار، ماءالشعیر و نوشابه به دلیل میزان قند بالا و به جای کیک و بیسکویت‌ها به خصوص کرم دار، از بیسکویت‌های سبوس دار استفاده شود.

صبحانه، مهمترین وعده غذایی روزانه

وی با بیان اینکه صبحانه مهمترین وعده غذایی روز است، افزود: بسیاری از کودکان و نوجوانان به طور منظم وعده غذایی صبح را از دست می‌دهند. خوردن یک صبحانه مغذی می‌تواند به دانش آموز کمک کند تا عملکرد بهتری در مدرسه داشته باشد.

نقش والدین در الگوی تغذیه‌ای فرزندان

بنابر اعلام وزارت بهداشت، اسماعیل زاده به نقش والدین در انتخاب تغذیه سالم برای کودکان، اشاره و عنوان کرد: تغذیه سالم و فعالیت بدنی، به رشد کودکان، یادگیری، استخوان بندی و تقویت عضلات آنها کمک می‌کند. پدر، مادر و یا معلم می‌توانند یک الگوی مناسب برای ایجاد رفتار‌های سالم و شیوه مطلوب زندگی برای کودکان باشند. کودکان با مشاهده و تمرین، یاد می‌گیرند؛ بنابراین یک الگوی مناسب برای فرزندتان باشید و به همراه فرزندان خود وعده‌های غذایی و میان وعده‌های سالم مصرف کنید.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->