ارتش اسرائیل تجمع بیش از ۱۰۰۰ نفر را در مرکز سرزمین‌های اشغالی ممنوع کرد اعلام ۳ روز عزای عمومی در لبنان در پی شهادت سید حسن نصرالله آیت الله سیستانی، شهادت سید حسن نصرالله را تسلیت گفت رئیس قوه قضاییه: موجودیت نامشروع رژیم اشغالگر رو به اضمحلال و ازاله است سوریه در پی شهادت دبیرکل حزب‌الله لبنان سه روز عزای عمومی اعلام کرد یمن: راه سید حسن نصرالله ادامه دارد آیین تجلیل از پیشکسوتان عملیات شکست حصر آبادان | فرمانده لشکر ۷۷ پیروز خراسان: عملیات ثامن‌الائمه(ع) کوبنده‌ترین سیلی ایران به رژیم بعث بود پزشکیان: شهادت نصرالله، شجره طیبه مقاومت را بیش از پیش مستحکم‌تر می‌کند تصاویر با کیفیت شهید سیدحسن نصرالله + دانلود بیانیه آستان قدس رضوی در پی شهادت سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان درباره شهید سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان + عکس و بیوگرافی نشست اضطراری گالانت و رئیس موساد پس از شهادت سید حسن نصرالله برگزار شد سید هاشم صفی الدین، جانشین احتمالی شهید سیدحسن نصرالله، کیست؟ + بیوگرافی و سوابق اعلام سه روز عزای عمومی در عراق به دلیل شهادت سیدحسن نصرالله پیام تسلیت مقامات و شخصیت‌های بین‌المللی در پی شهادت سید حسن نصرالله کنعانی: راه پرافتخار سید مقاومت ادامه خواهد یافت بعد از شهادت سیدحسن نصرالله، چه کسی دبیرکل حزب‌الله لبنان می‌شود؟ + جانشین‌های احتمالی پیام تسلیت شخصیت ها و مقامات جمهوری اسلامی در پی شهادت «سید حسن نصرالله» بیانیه حماس در پی شهادت سید حسن نصرالله سردار سرتیپ پاسدار عباس نیلفروشان به شهادت رسید پیام تسلیت سید حسن خمینی در پی شهادت دبیرکل حزب الله لبنان
سرخط خبرها

یک سفر؛ حاشیه، متن و فرامتن!

  • کد خبر: ۲۹۱۰۹۲
  • ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۱
یک سفر؛ حاشیه، متن و فرامتن!
رئیس جمهور پزشکیان، از سفر نیویورک که آن را سفری پر برکت نامید به وطن برگشت. او از فرصتی گفت که فراهم شد تا با سران کشور‌ها به گفتگو بنشیند و در سازمان ملل متحد سخن بگوید.

رئیس جمهور پزشکیان، از سفر نیویورک که آن را سفری پر برکت نامید به وطن برگشت. او از فرصتی گفت که فراهم شد تا با سران کشور‌ها به گفتگو بنشیند و در سازمان ملل متحد سخن بگوید. او از ادامه جلساتی خبر داد که در آینده با کشور‌های اسلامی خواهد داشت. دغدغه جنایت‌های رژیم غاصب صهیونیستی و مظلومیت غزه، درگفت وگو‌های او با سران اروپایی هم به کلمه تبدیل شد تا صدای بی صدایان به گوش کسانی برسد که عادت به نشنیدن دارند.

ضرورت رفع تحریم‌ها و برنامه‌های نو برای زنده کردن برجام هم از نگاه به کلامِ رئیس جمهور آمد تا بخوانیم و بدانیم که پزشکیان برای آینده‌ای مسعود برای وطن دغدغه‌های بزرگ دارد. او کوشید جوری سخن بگوید که جهان از ایران صدای واحد بشنود. هرچند برخی‌ها به، اما و اگر‌هایی پرداختند که از طول سفر بیشتر بود از جمله درباره تعداد همراهان رئیس جمهور در سفر به نیویورک، با آمار‌های متفاوت. یادمان هست، در باره کاروان همراهان رؤسای جمهور پیشین هم همین حرف و حدیث‌ها بود. آنچه میان این بازی اعداد مغفول می‌ماند میزان اثرگذاری افراد به سفر رفته است. 

این خیلی، خیلی مهم‌تر از تعداد افراد است. ما می‌گوییم چیزی را بگو که بتوانی بنویسی. چیزی را بنویس که بتوانی امضا بکنی. چیزی را امضا کن که بتوانی عمل کنی. حالا هم می‌گوییم این بار که گذشت، اما همیشه باید کسانی را به سفر برد که مؤثر باشند. آثارشان سازنده باشد. سازندگی شان در سامان یافتن زندگی مردم نمود عینی داشته باشد. نمودی که رئیس جمهور بتواند با سینه سپر و سر بالا مسئولیت آن را به عهده بگیرد. 

اینکه آیا در سفر‌های سابق به این مهم توجه شده است و یا در سفر اخیر می‌توان چنین برآوردی داشت؟ مسئله‌ای است که باید کارنامه‌ای به آن توجه کرد. اگر حافظه‌های ما، سفر به سفر، صفر نشده باشد می‌توانیم به رؤسای جمهور از گذشته تا امروز و هیئت‌های همراهشان، نمره دهیم و برایشان کارنامه رقم بزنیم. وجدان عمومی هم تا کنون درباره آن قضاوت کرده و خواهد کرد.

امیدواریم هیچ کس در برابر این قضاوت عمومی، رفوزه نشود. به هر حال، این آخرین سفر نبود و باز هم در پیش خواهد بود از این نوع حرکت ها، لذا باید حساب شده‌تر از پیش، متناسب با نیاز‌ها و اثرگذاری‌ها فهرست همراهان را کامل کنیم. خبرها، اما از نقش آفرینی اعضای کاروان حکایت داشت که هرکدام کوشیدند در جای خود، سازند و مؤثر باشند. به نوعی شاهد یک هارمونی در گفتار‌ها و رفتار‌ها بودیم که این پیام را به دنیا مخابره می‌کرد، ملت ایران، همه با هم هستند. 

در برابر جهان بر اساس منافع ملی خود، رفتاری درست و دقیق دارند. نگاه به شرق همچنان در دکترین سیاست ایران با قوت ادامه دارد چنان که برای اصلاح نگاه غرب هم سیاست گذاری می‌شود. مهم‌تر از همه حاشیه ها، متن و فرامتنِ سفر بود که به نام ایران اسلامی رقم خورد ان شاءا... به تعظیم نام وطن بینجامد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->