تمهیدات ویژه حوزه عمران و حمل‌ونقل و ترافیک مشهد برای بازی تیم‌های فوتبال ایران و قطر درباره مسیری که روزگاری میزبان جنوبی‌ترین قراول‌خانه مشهد بود | «مهرآیین»؛ کوچه‌ای گرفتار بین دیروز و امروز مشهد، پیشگام در پایش امواج الکترومغناطیسی شهری ترافیک سنگین در سه‌راه راهنمایی و میدان‌های جهاد و سپاد در مشهد (۱۶ مهر ۱۴۰۳) اعمال‌قانون ۳۰۷۳ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۷۹ خودروی متخلف توقیف شدند (۱۶ مهر ۱۴۰۳) مه‌گرفتگی در گردنه تیوان دید رانندگان را محدود کرد (۱۶ مهر ۱۴۰۳) پروژه‌های راکد مشهد تعیین تکلیف شدند امید و انتظار برای اجرای شارستان امیرالمؤمنین (ع) در محله کوی مهدی مشهد وجود ۶ گذر محله تاریخی در مشهد مشهد هنوز با تحقق شهر دوستدار کودک فاصله دارد | رؤیای شهری برای کودکان هوای ۶ منطقه کلانشهر مشهد امروز پاک است (۱۶ مهر ۱۴۰۳) بار ترافیکی بسیار سنگین در مسیر میدان سپاد به سمت میدان ابوطالب در مشهد (۱۵مهر ۱۴۰۳) گذری بر تاریخ تعدادی از روستاهایی که حالا جزو حریم شهری مشهد شده‌اند | باغ‌هایی مدفون زیر آهن و سیمان ایستگاه‌های دوچرخه بایدو خیابان سناباد مشهد به‌زودی توسعه می‌یابد بی‌توجهی شهروندان به جایگاه‌های استقرار کارگران ساختمانی | وقتی به ایست‌کار بها نمی‌دهیم شهروند خبرنگار | درخواست توسعه ایستگاه‌های دوچرخه بایدو در مشهد اعمال‌قانون ۱۵۱۶ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۲۶ خودروی متخلف توقیف شدند (۱۵ مهر ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در بزرگراه‌های شهید سلیمانی و آزادی و معابر منتهی به حرم امام‌رضا(ع) (۱۵ مهر ۱۴۰۳) تأمین ۲۵ درصد منابع آب فضای سبز مشهد از بازچرخانی و پساب فاضلاب + فیلم اصلاح الگوی کشت فضای سبز مشهد مطابق با منابع آبی آمار متوفیان مشهد در شش‌ماه نخست ۱۴۰۳ | به طور میانگین روزانه ۶۳ نفر در مشهد فوت کرده‌اند مه و باران در بعضی محور‌های خراسان رضوی باعث لغزندگی جاده‌ها شده است (۱۵ مهر ماه ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

امید و انتظار برای اجرای شارستان امیرالمؤمنین (ع) در محله کوی مهدی مشهد

  • کد خبر: ۲۹۲۹۷۸
  • ۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۸
امید و انتظار برای اجرای شارستان امیرالمؤمنین (ع) در محله کوی مهدی مشهد
شهردار منطقه ۴: با وجود تخصیص اعتبار، مذاکره با مالکان برای تملک و اجرای پروژه شارستان امیرالمؤمنین (ع) به سرانجام نرسید.

به گزارش شهرآرانیوز؛ یکی از مشکلات اساسی محله کوی مهدی و خیابان علامه طباطبایی، زمین وسیع و رها شده‌ای است که در انتهای خیابان علامه طباطبایی قرار دارد. این زمین که به حال خود رها شده، به معضلی جدی برای اهالی تبدیل شده است. بنا به درخواست ساکنان این محله، تریبون این هفته صدای مردم روایت مشکلات و خواسته‌های ساکنان محله کوی مهدی است.
با هماهنگی شورای اجتماعی این محله قرار، بازدید میدانی از خیابان علامه طباطبایی است.

مریم نوروزی، رئیس شورای اجتماعی محله به نمایندگی از ساکنان توضیحاتی از شرایط محله می‌دهد. او خواسته‌ها و مشکلات مردمی را با نگرانی درباره زمین‌های رها‌شده این محدوده شروع می‌کند و در‌این‌باره می‌گوید: سال‌هاست که این زمین بدون استفاده مانده و هیچ‌کس نمی‌داند چرا شهرداری کاری برایش نمی‌کند. هر شب افراد مشکوک و معتادان به این محدوده می‌آیند و به همین دلیل امنیت محله به شدت پایین آمده است. از سوی دیگر دزدی‌ها زیاد شده و حتی بچه‌هایمان دیگر جرئت نمی‌کنند در این خیابان بازی کنند. اگر شهرداری این زمین را به پارک یا فضای فرهنگی تبدیل کند، این مشکلات از بین می‌رود.

او نیز با اشاره به همین موضوع می‌گوید: این زمین رها شده هم امنیت محله را به خطر انداخته و هم سبب شده که خانه‌هایمان ارزشش را از دست بدهد. خریدار‌ها وقتی این وضعیت را می‌بینند، از خرید منصرف می‌شوند. ما از شهرداری درخواست داریم که سریعا برای این زمین برنامه‌ای بریزد و به فضای سبز یا پارکی تبدیلش کند.

نگین‌تراش‌ها محله، جاذبه گردشگری از دست رفته

محله طباطبایی به خاطر وجود نگین‌تراش‌های ماهر، شهرت زیادی دارد. این هنرمندان که سال‌ها به تراش نگین‌های دستی و اصیل مشغول هستند، می‌توانند به جاذبه‌ای برای گردشگران تبدیل شوند، اما پراکندگی کارگاه‌های این نگین‌تراش‌ها، فرصت بهره‌برداری از این صنعت را از بین برده است. موضوعی که اعضای شورای اجتماعی این محله از آن به عنوان فرصتی برای ایجاد بستر‌های گردشگری و اقتصادی در محله یاد می‌کنند.

محمود نوروزی، از کاسبان محله، در‌این‌باره توضیح می‌دهد: اینجا نگین‌تراش‌های خیلی ماهری داریم که هنرشان در شهر معروف است، ولی متأسفانه هیچ‌گونه سازمان‌دهی ندارند. اگر این کارگاه‌ها در یک بازارچه نظیر بازار گلشهر متمرکز شوند می‌توانند توریست‌ها را به محله ما جذب کنند.
او در ادامه بیان می‌کند: قطعا توجه به این حرفه و زیبایی و اصالتی که دارد می‌تواند سبب رونق اقتصادی محله شود. از سوی دیگر این هنر اصیل از بین نمی‌رود.

عطایی، یکی از فعالان اجتماعی محله نیز به این نکته اشاره و تأکید دارد: بازارچه‌ای که نگین‌تراش‌هادر آن بتوانند کار کنند و محصولاتشان را به نمایش بگذارند، نه‌تن‌ها به نفع این هنرمندان است، بلکه به جذب گردشگران و رونق کسب‌و‌کار‌های محلی نیز کمک می‌کند. ما از شهرداری انتظار داریم که برنامه‌ای برای سامان‌دهی این صنعت در محله داشته باشد.

پروژه شارستان امیرالمؤمنین (ع) طرحی نیمه‌تمام و بلاتکلیف

یکی دیگر از مشکلاتی که اهالی محله طباطبایی با آن روبه‌رو هستند، مربوط به خیابان ستایش است. این خیابان قرار بود به میدان امت متصل شود و دسترسی محله به نقاط مهم شهر را تسهیل کند، اما سال‌هاست که این پروژه در حد ایده و طرح مانده است.
نوروزی، رئیس شورای اجتماعی محله به این موضوع اشاره دارد. او در ادامه به پیگیری‌ها و اقدامات انجام شده برای بهبود شرایط در محله اشاره دارد. پیگیری‌هایی که به گفته او می‌تواند محله را از بن‌بست خارج کند و به یک محله جاذب برای گردشگری و سرمایه‌گذاری اقتصادی تبدیل کند.

توضیحات نوروزی برای رهایی محله از بن‌بست از این قرار است: سال‌هاست که قول داده‌اند خیابان ستایش را به میدان امت وصل کنند و اصطلاحا این محدوده شارستان امیرالمومنین (ع) شود، ولی این طرح همیشه بلاتکلیف مانده است. اگر این خیابان کامل شود، نه‌تن‌ها تردد راحت‌تر می‌شود، بلکه مشکلات ترافیکی محله نیز حل خواهد شد.

رئیس شورای اجتماعی محله کوی مهدی در ادامه بیان می‌کند: نمی‌دانم چرا این‌قدر طول کشیده و در این میان هیچ‌کس پاسخ‌گو نیست. او با اشاره به اهمیت این پروژه برای کسب‌وکار‌های محلی، می‌گوید: خیابان ستایش می‌تواند رونق زیادی به محله ما بیاورد. وقتی این خیابان باز شود، اقتصاد محله نیز رونق پیدا می‌کند، زیرا دسترسی‌های محله برای ساکنان آسان‌تر خواهد شد. تا وقتی این طرح نیمه‌تمام بماند، نمی‌توان گام مؤثری برای محله برداشت. این انتظار و بلاتکلیفی در شرایطی است که ایجاد شارستان امیرالمؤمنین (ع) در طرح تفصیلی مصوب شده است.

امید و انتظار برای اجرای شارستان امیرالمؤمنین (ع)

مشکل سهم سرانه شهرداری

یکی از مسائل مهمی که شهروندان محله طباطبایی با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، موضوع سهم سرانه شهرداری است. با اینکه دیوان عدالت اداری سهم ۴۷‌درصدی را باطل کرده و شورای شهر نیز این تصمیم را تأیید کرده است، اما شهرداری منطقه همچنان این سهم را از ساکنان دریافت می‌کند.

نوروزی برای توضیحات بیشتر این‌طور می‌گوید: قانون سهم سرانه ۴۷‌درصدی لغو شده، ولی شهرداری همچنان این مبلغ را از ما می‌گیرد. ما خانه‌های قدیمی داریم و توان پرداخت این هزینه‌ها را نداریم. او نیز از فشار مالی ناشی از این مسئله می‌گوید: اهالی این محله اغلب کارگر هستند و به سختی زندگی‌شان را می‌گذرانند و این هزینه‌های اضافی که شهرداری می‌خواهد از ما بگیرد، غیرقابل پرداخت است. وقتی قانونی برای لغو این سهم وجود دارد، چرا شهرداری همچنان این مبلغ را از ما می‌خواهد؟ امیدواریم که این موضوع هرچه زودتر حل شود.

محله‌ای با ظرفیت زیاد که نیازمند رسیدگی است

با بررسی مشکلات و دغدغه‌های اهالی محله طباطبایی، می‌توان دریافت که این محله با وجود ظرفیت‌های فراوان، نیازمند رسیدگی جدی از سوی مسئولان شهری است. زمین‌های رها شده، پروژه‌های نیمه‌تمام، عدم سامان‌دهی صنایع دستی و مشکلات قانونی تنها بخشی از چالش‌هایی است که اهالی با آن روبه‌رو هستند. ساکنان این محله، که سال‌هاست با این مشکلات دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند، امیدوارند که با همکاری شهرداری و مسئولان، این مسائل هرچه زودتر حل شود و محله‌شان به جایی بهتر برای زندگی تبدیل شود.

امید و انتظار برای اجرای شارستان امیرالمؤمنین (ع)

پاسخ شهرداری منطقه‌۴

اما برای پیگیری بیشتر به سراغ شهردار منطقه‌۴ می‌رویم. محسن نعیمی‌مقدم درباره زمین رها شده انتهای خیابان علامه طباطبایی می‌گوید: باتوجه به اینکه ملک مذکور شخصی است امکان تملک این زمین وجود ندارد. با این حال شهرداری جمع‌آوری معتادان از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط را در دستور کار دارد.

شهردار منطقه‌۴ در ادامه بیان می‌کند: برای ایجاد امکانات ورزشی و تفریحی، سالن فرهنگی و ورزشی بهشت در نزدیکی محله علامه طباطبایی قرار دارد تا ساکنان این محله نیز بتوانند از آن استفاده کنند. همچنین گود کشتی نیز در این محله و در دسترس شهروندان است.

استقبال از پیشنهاد شهروندان برای نگین‌تراش‌ها

او درباره وضعیت سازمان‌دهی نگین‌تراش‌های محله بیان می‌کند: در حال حاضر برنامه‌ای برای یکپارچه‌سازی نگین‌تراش‌های این محله در دست اقدام نیست، اما از پیشنهاد‌های شهروندان استقبال خواهد شد و در این راستا برای ارائه و پیگیری این پیشنهادها، اقدام لازم انجام خواهد شد.

وقتی مالکان راضی نیستند

شهردار منطقه‌۴ درباره طرح خیابان ستایش نیز این‌طور توضیح می‌دهد: هر توافقی دوطرف دارد تا زمانی که طرفین راضی به انعقاد قرارداد نشوند توافق امکان‌پذیر نخواهد بود. در بودجه سال‌۱۴۰۲ شهرداری مشهد به منظور تعریف و بازگشایی محور ستایش اعتباری درنظرگرفته شد، اما مذاکرات منطقه با مالکان به سرانجام نرسید. شهرداری منطقه آمادگی دارد تا در صورت همکاری مالکان املاک واقع در مسیر، نسبت به این مهم اقدام کند.

نعیمی‌مقدم درباره سهم سرانه شهرداری نیز این‌طور پاسخ می‎دهد: درباره سهم سرانه باید به این نکته اشاره داشت که ملاک، اقدام مصوبات ابلاغی شورا‌ست. در این ارتباط مبنای ۴۷درصد اعلام شده مورد تأیید شهرداری منطقه نیست، در بافت خالی ۵۵درصد ملاک عمل است و در دیگر موارد به صورت موردی با مطالعه سوابق، مساحت، بافت و بر پایه مصوبات و بخشنامه‌های ابلاغی اقدامات صورت می‎‌گیرد. اداره شهرسازی منطقه آماده پاسخ‌گویی و رفع ابهام (موردی) به شهروندان و مراجعان است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->