تولیت آستان قدس رضوی: اساتید با دانشجویان، صرف‌نظر از هر ظاهر و نظری، ارتباط مؤثر برقرار کنند| آمادگی حرم امام‌رضا(ع) برای میزبانی از کنفرانس‌های علمی تشریح ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی برای میلاد امام حسن عسکری(ع) رئیس اداره عقیدتی سیاسی ستاد ارتش جمهوری اسلامی: خانواده شهدا چشم و چراغ این ملت هستند و این چراغ باید روشن بماند انتظار فرج یعنی ایستادن پای امام زمان (عج) آشنایی با توصیه‌های امام حسن عسکری (ع) به شیعیان حمایت نوآموزان مهد الرضا (ع) از کودکان مظلوم غزه برگزاری نمایشگاه «عروسک‌ها فریاد می‌زنند» به یاد کودکان غزه و لبنان در نگارخانه موزه حرم امام‌رضا(ع) استاد دانشگاه هنر تهران: مکتب هنر رضوی نیازمند پژوهش‌های عمیق و مسئله‌محور است عاشقی که وقت نمی‌شناسد آقا، کینگ است یادی از مرحوم حبیب الله بنای رضوی، معمار مرمتگر گنبد و آینه کاری‌های حرم امام رضا(ع) هنرنمایی رنگ‌ها در موزه بزرگ آستان‌قدس | تابلو‌های هنرمندان خارجی که در حرم امام‌رضا(ع) نگهداری می‌شوند جهاد تبیینِ امامت قرار بی‌قراران در آستان دوست | چند پیشنهاد برای اینکه چهارشنبه را با یاد امام‌رضا (ع) بگذرانیم رئیس دانشکده هنر‌های کاربردی دانشگاه هنر ایران: باید برای شناخت هنر رضوی درک تاریخی و اجتماعی داشت عضو پیوسته فرهنگستان هنر ایران: بازآفرینی تاریخ هنر برای نظریه‌پردازی نوین ضروری است «عرض دین»، سنتی که باید احیا شود ویژگی‌های منحصربه‌فرد حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) خمس، کلید افزایش رزق | دانستنی‌هایی درباره یک واجب شرعی تشرف جمعی از رزمندگان و جانبازان حوادث اخیر حزب‌الله لبنان به حرم امام رضا (ع) + تصاویر
سرخط خبرها

رئیس دانشکده هنر‌های کاربردی دانشگاه هنر ایران: باید برای شناخت هنر رضوی درک تاریخی و اجتماعی داشت

  • کد خبر: ۲۹۳۴۶۱
  • ۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۶
رئیس دانشکده هنر‌های کاربردی دانشگاه هنر ایران: باید برای شناخت هنر رضوی درک تاریخی و اجتماعی داشت
رئیس دانشکده هنر‌های کاربردی دانشگاه هنر ایران بر اهمیت درک تاریخی و اجتماعی در شناخت هنر رضوی تأکید کرد و گفت: استفاده از اصطلاحات مرتبط با هنر اسلامی عمدتاً از سوی محققان خارجی انجام می‌شود که مورد نقد است.

الهام اسماعیلی | شهرآرانیوز؛ دکتر علیرضا شیخی امروز، ۱۸ مهرماه، در هم‌‌اندیشی ملی «بازخوانی مفهومی مکتب هنر رضوی در خصوص شکل‌گیری مکاتب هنری و مفهوم هنر رضوی» سخنرانی کرد.

وی با اشاره به مکاتب هنری تاریخی مانند مکتب هرات، قزوین، اصفهان و مشهد، بیان کرد که این مکاتب در زمان خود ساخته نشدند؛ بلکه بعد‌ها محققان به تحقیق و شناخت آن‌ها پرداخته‌اند.

شیخی تأکید کرد: در ابتدا باید در مورد وجود هنر رضوی و شناخت آن به لحاظ هستی‌شناسانه و معرفت‌شناسانه تأمل کنیم. 

او بیان کرد: هنر‌های دوره‌های مختلفی مانند سلجوقی و خوارزمشاهی تا جمهوری اسلامی دارای ویژگی‌های خاص خود هستند و نباید به‌راحتی از کنار آن‌ها بگذریم.

رئیس دانشکده هنر‌های کاربردی دانشگاه هنر ایران ضمن اشاره به اهمیت شناخت و تعریف نمود‌های بیرونی هنر رضوی، افزود: کنارگذاشتن زینت و تزئینات معماری و آرایه‌های معماری به‌سادگی امکان‌پذیر نیست و نیاز به نگاه دقیق‌تری دارد.

وی همچنین تأکید کرد که داشتن نگاهی جامع با درک تاریخی و اجتماعی برای شناخت هنر رضوی لازم است. 

رئیس دانشکده هنر‌های کاربردی دانشگاه هنر ایران افزود: بحث هنر اسلامی، دست‌کم در اصطلاح رایج، بیشتر توسط محققان خارجی برای سرزمین‌های مسلمان به کار برده شده و لازم است نگاه نقادانه‌تری داشته باشیم.

در انتها، او با اشاره به روح حاکم بر هنر رضوی و ویژگی‌های آن، بیان کرد: ضرورتی برای ایجاد مکتب جدید نداریم؛ بلکه باید به تبیین و تفسیر آنچه موجود است، بپردازیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->