دعوت پزشکیان از رئیس جمهور ازبکستان برای سفر به تهران قالیباف پس از بازگشت از دوشنبه: تبادلات تجاری میان ایران و تاجیکستان دو برابر افزایش یافته است قالیباف نسخه‌ای از شاهنامهٔ فردوسی را به رئیس جمهور تاجیکستان هدیه داد وزارت خارجه حمله رژیم صهیونیستی به بیمارستان صحرایی ایران را جنایت جنگی خواند  پزشکیان با رئیس‌جمهور ترکمنستان دیدار کرد آیت‌الله علم‌الهدی: نفوذ فرهنگی تنها راه دشمن برای رخنه در جامعه است سازمان سنجش: انتشار نتایج نهایی کنکور صحیح نیست (۲۰ مهر ۱۴۰۳) پزشکیان: تعاملات سیاسی و اقتصادی ایران و ترکمنستان توسعه یابد تنش در جلسه کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی بالا گرفت امیدواری پزشکیان به تسریع در امضای سند راهبردی با روسیه | پوتین: همکاری با ایران اولویت ماست + فیلم عراقچی: قطعا به هر اقدام اسرائیل با قدرت و قوت بیشتری پاسخ خواهیم داد + فیلم موضع روسیه درباره تشدید تهدید‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران تلفات رژیم صهیونیستی در حمله راکتی حزب‌الله به شمال فلسطین اشغالی (۲۰ مهر ۱۴۰۳) پزشکیان: گفتمان وفاق نیاز امروز جامعه جهانی است کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی با حمله به ایران مخالفت کردند قالیباف: رژیم صهیونیستی نمی‌تواند شکست‌های راهبردی خود را جبران کند ورود رئیس جمهور به اجلاس بزرگداشت مختوم‌قلی در عشق‌آباد + فیلم حمله موشکی به شمال حیفا در سرزمین‌های اشغالی (۲۰ مهر ۱۴۰۳) واکنش هلال احمر به حمله رژیم صهیونیستی به بیمارستان صحرایی ایران در سوریه ۱۸ شهید و ۹۲ زخمی در حملات وحشیانه امشب دشمن به بیروت (۱۹ مهر ۱۴۰۳) +فیلم ادعای رسانه‌های دشمن: یکی از مسئولان حزب الله لبنان ترور شد ادعای مضحک رسانه‌ انگلیسی درباره سردار قاآنی تکذیب شد ویدئو| شمار شهدای لبنان به ۲ هزار و ۱۶۹ نفر رسید
سرخط خبرها

قالیباف: رژیم صهیونیستی نمی‌تواند شکست‌های راهبردی خود را جبران کند

  • کد خبر: ۲۹۳۷۶۴
  • ۲۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۶
قالیباف: رژیم صهیونیستی نمی‌تواند شکست‌های راهبردی خود را جبران کند
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: رژیم صهیونیستی باید بداند با حملات هوایی و عملیات‌های ترور نمی‌تواند شکست‌های راهبردی خود را جبران کند.

به گزارش شهرآرانیوز، محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در کنفرانس بین المللی «سی­‌امین سالگرد قانون اساسی جمهوری تاجیکستان» گفت: بسیار خرسندم که به مناسبت سی‌امین سالگرد تصویب قانون اساسی جمهوری تاجیکستان، در این نشست بین‌المللی بین پارلمانی، در کنار شما و در شهر زیبای دوشنبه حضور می‌یابم. مایلم تا مراتب قدردانی خود از مجلسین تاجیکستان را بابت میزبانی شایسته ابراز دارم و همچنین از جناب آقای رستم امامعلی، رئیس محترم مجلس ملی بابت دعوت به این نشست سپاسگزاری نمایم. اینجانب، به نمایندگی از مردم عزیز کشورم، مراتب شادباش خود را به ملّت و دولت دوست و برادر، جمهوری تاجیکستان ابراز می‌نمایم. 

وی ادامه داد: در ابتدای سخن، مراتب همدردی خود را با ملّت و دولت لبنان در پی شهادت سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان، ابراز می‌دارم. جنایات و اقدامات تروریستی آشکار رژیم صهیونیستی در یک سال اخیر، نشان آشکار ناتوانی این رژیم در مقابله با ملت‌های فلسطین و لبنان است. رژیم صهیونیستی باید بداند با حملات هوایی و عملیات‌ها ترور نمی‌تواند شکست‌های راهبردی خود را جبران کند و تنها سرعت اضمحلال موجودیت خود را شدت می‌بخشد لذا بجای حملات هوایی و کشتن انسان‌های بی گناه بهتر است هرچه زودتر مسیر توافق برای آتش بس که حداقلِ حقوقِ مردم غزه و لبنان را رعایت می‌کند، را در پیش بگیرد. ما رؤسای مجالس و پارلمان‌های کشورها، به نمایندگی از مردم خود وظیفه داریم در قبال اعمال خودسرانه و وحشیانه رژیم صهیونیستی در از بین بردن زنان و کودکان و تضییعِ حقوق اولیهِ مردمِ مظلومِ فلسطین واکنش نشان داده و صدای آزادی خواهی و عدالت طلبی آنان باشیم.

قالیباف گفت: تاجیکستان و کشور من ایران به واسطۀ تاریخ و فرهنگ مشترک، دارای پیوند‌هایی فراتر از مرز‌های جغرافیایی هستند. زبان فارسی که گوهری مشترک میان دو ملت است، پایه‌ای برای همدلیِ فکری و فرهنگی است. امروز، این میراث فرهنگیِ غنی می‌تواند به عنوان یک دارایی راهبردی در توسعه روابط دو جانبه، به‌ویژه در عرصه‌های فرهنگی، علمی و آموزشی مورد استفاده قرار گیرد. همکاری‌های دانشگاهی و برگزاری پروژه‌های مشترک علمی و رویداد‌های فرهنگی، می‌تواند بستری برای نوآوری و پیشرفت هر دو کشور را فراهم کند. 

قالیباف تصریح کرد: از دیدگاه اقتصادی، تاجیکستان با برخورداری از منابع طبیعی ِغنی و موقعیت جغرافیایی استراتژیک، ظرفیت‌های بزرگی برای توسعه دارد. ایران، با تجربیات خود در حوزه‌های انرژی، زیرساخت، کشاورزی و صنعت، آماده است تا این ظرفیت‌ها را با همکاری نزدیک و اجرای پروژه‌های مشترک ارتقاء دهد. یکی از حوزه‌های کلیدی که می‌تواند به عنوانِ محرکِ این همکاری‌ها عمل کند، توسعه زیرساخت‌هایِ حمل‌ونقل و ارتباطات است. ایران می‌تواند از طریق بهبود کریدور‌های حمل‌ونقل و تقویت مبادلات تجاری، نقش محوری در اتصال تاجیکستان به بازار‌های بین‌المللی ایفا کند.

قالیباف اظهار کرد: امروز در حالی برای گرامیداشت این روز خجسته گرد هم آمده‌ایم که جهان و منطقه ما با چالش‌ها و تهدید‌هایی چون: یکجانبه گرایی، تجاوز و نقض حاکمیت سیاسی و استقلال کشورها، تروریسم، افراط گرایی و تغییرات اقلیمی روبرو است، چالش‌ها و تهدید‌هایی که جز با همکاری‌های مشترک دوجانبه، چند جانبه و منطقه‌ای، و در یک کلام، کنش جمعی مؤثر، مرتفع نخواهند شد.

وی گفت: راهبرد جمهوری اسلامی ایران در قِبال کشور‌های منطقه و همسایگان همواره بر ۳ اصلِ حسن همجواری، تنش زدایی، و همکاری همه جانبه استوار بوده است. به باور ما، راه پیشرفت و سازندگی کشور‌های منطقه تنها یکی است و آن، همزیستی مسالمت آمیز و توسعه همکاری‌ها در همه حوزه‌ها و در همه سطوح است. 

قالیباف بیان کرد: اینجانب به نمایندگی از مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی ایران، امضای «پیمان هم‌گراییِ پارلمانی برای صلح و توسعه پایدار» میان پارلمان‌های کشور‌های منطقه را پیشنهاد می‌دهم. این ابتکار می‌تواند شامل تشکیل یک شورایِ مشترکِ پارلمانی بین کشور‌های منطقه، با هدف ترویج دیپلماسیِ چندجانبه و ایجاد سازوکاری برای گفتگو‌های منظم بین مجالس کشور‌ها باشد. نهاد پارلمان، نماینده و تبلور اراده ملت‌ها است و ما به نمایندگی از ملت‌های خود، از هر نهاد و سازمان بین‌المللی که به دنبال صلح و ثبات و امنیت در منطقه است، دعوت به‌عمل می‌آوریم. این پیمان مسیری به سمت مذاکره با کشور‌های منطقه و جهان برای رفع سوتفاهمات و پیشبرد گفتگو خواهد بود.

وی گفت: در پایان، مایلم تأکید کنم که روابط ایران و تاجیکستان در طی سال‌های اخیر شاهد پیشرفت‌های چشمگیری بوده است، اما هنوز پتانسیل‌های بسیاری برای گسترش و تعمیق همکاری‌ها وجود دارد. با توجه به پیوند‌های تاریخی و فرهنگی مستحکم، ما امروز در شرایطی هستیم که می‌توانیم روابط خود را به سطحی از پایداری و توسعه ارتقاء دهیم که نه تنها به نفع دو ملت، بلکه به نفع ثبات و رفاه منطقه‌ای باشد. تاجیکستان همواره جایگاه ویژه‌ای نزد دولت و ملت ایران داشته و جمهوری اسلامی ایران آماده است تا از تمام ظرفیت‌های موجود برای توسعه و تعمیق این رابطه استفاده کند. ایران، همیشه دوست و همراه تاجیکستان خواهد بود.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->