آیین تشییع و خاک‌سپاری پیکرهای شهدای پدافند هوایی ارتش برگزار شد + فیلم مراسم تشییع پیکر «شهید خموشی» از شهدای حادثه تروریستی تفتان در مشهدمقدس + عکس و فیلم توصیه‌هایی درباره مدیریت امور مالی براساس آموزه‌های دینی | از فقر به تو پناه می‌بریم شهادت یک شهروند غیرنظامی اسلامشهر در حمله رژیم صهیونیستی یک اذان در ۵ کاشی از نماز ملفوظ تا نماز مقبول رعایت ادب، نخستین قدم برای خوب نماز خواندن | فکر کن آمده‌ای میهمانی «مکتب نصرالله» جاودانه در تاریخ درباره شهید سیدهاشم صفی الدین | ستاره درخشان آسمان جهاد چه‌کسی می‌تواند آرزوی مرگ کند؟ چند راهکار برای مطالعه و انس با قرآن کریم | کتابی که زندگی را روشن می‌کند آمادگی آستان قدس برای میزبانی از برنامه‌های علمی و فرهنگی دانش ‌آموزی در حرم امام‌رضا(ع) ترویج سیره رضوی با هم‌افزایی آستان قدس رضوی و وزارت آموزش و پرورش جهان با ظهور به احسن‌الحال می‌رسد درباره پویش «ایران همدل» و حمایت مردم ایران از لبنان و فلسطین | ما ملت هم‌بستگی و همدلی هستیم یک تکه از بوی بهشت به سلامتی انگشتی که ماشه می‌کشد روی باطل تاریخ نقش‌و‌نگار مُهر‌هایی بر اسناد آستان قدس رضوی | ساخت شناسنامه‌هایی با سنگ‌های گران‌قیمت چگونه محبوب خدا شویم؟
سرخط خبرها

بخششی که دنیا و آخرت را آباد می‌کند

  • کد خبر: ۲۹۵۹۷۲
  • ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۴
بخششی که دنیا و آخرت را آباد می‌کند
صدقه درکنار برکات و عواید دنیایی، آثار معنوی و اخروی بسیاری نیز دارد؛ تقرب به خداوند ازجمله آنهاست.

به گزارش شهرآرانیوز؛ صدقه در اسلام، به معنای بخشیدن بخشی از مال به نیازمندان در راه خداست. این عمل نیکو، ریشه در قرآن و سنت و سیره پیامبر اکرم (ص) دارد و از جایگاه بسیار ویژه‌ای در دین اسلام برخوردار است. صدقه یکی از عبادات مهم و راهی برای نزدیک شدن به خداوند است. با دادن صدقه، انسان نشان می‌دهد که به نعمت‌های خدا ایمان دارد و از آنها در راه او استفاده می‌کند.

علاوه‌بر این، صدقه، قلب را پاک و انسان را از بسیاری از گناهان و آلودگی‌های روحی دور می‌کند. همچنین، بسیاری از روایات اسلامی تأکید می‌کنند که صدقه، روزی و برکت را افزایش می‌دهد. صدقه، به کاهش فقر و نابرابری در جامعه کمک می‌کند و باعث می‌شود ثروت در جامعه به‌طور عادلانه‌تری توزیع شود. صدقه از گناهان می‌کاهد و باعث آمرزش آنها و نیز سلامتی و طول عمر می‌شود. از دیگر برکات صدقه دادن، ایجاد ارتباطات اجتماعی قوی‌تر و افزایش همدلی بین افراد است.

انواع صدقه

صدقه با این برکات و آثار به دو نوع تقسیم می‌شود: واجب و مستحب؛ میزان و شرایط صدقه واجب در اسلام مشخص شده است؛ مانند زکات، اما صدقه مستحب، مقدار و شرایط خاصی ندارد. این همه توصیه‌ای که در اسلام درباره صدقه شده است، به‌دلیل آثار فردی و اجتماعی آن است؛ مثلا صدقه دادن باعث ایجاد احساس آرامش و رضایت درونی، افزایش اعتمادبه‌نفس و عزت نفس، تقویت روابط اجتماعی و ایجاد حس هم‌بستگی، کاهش استرس و اضطراب، افزایش امید به زندگی و ایجاد انگیزه برای انجام کار‌های نیک می‌شود و از بهترین اعمال نیک است که انسان را به کمال، نزدیک‌تر و جامعه را به‌سوی عدالت و برابری هدایت می‌کند.

دنیای آباد

صدقه درکنار پاداش اخروی، برکات فراوانی نیز در دنیا برای فرد صدقه‌دهنده به‌همراه دارد؛ افزایش روزی و برکت در مال و دفع بلا و گرفتاری ازجمله این آثار است؛ چنان‌که امام‌علی (ع) می‌فرمایند: «صدقه، سپرى دربرابر آتش است». همچنین، صدقه می‌تواند در شفای بیماری‌ها مؤثر باشد و باعث افزایش عمر و سلامتی شود. 

در روایات آمده است که صدقه دادن از مرگ بد جلوگیری و عمر انسان را طولانی‌تر می‌کند. علاوه‌بر این، کمک به دیگران و رفع نیاز آنها، احساس رضایت و خوشحالی را در فرد ایجاد می‌کند و باعث می‌شود که او از استرس و اضطراب دور شود. افزایش عزت و احترام، گشایش در کارها، آمرزش گناهان و بهره‌مندی از زندگی مؤمنانه و بهتر دنیایی و رشد معنوی و روحی فرد نیز درپی صدقه دادن برای انسان رقم می‌خورد.

درک بهشت

صدقه درکنار برکات و عواید دنیایی، آثار معنوی و اخروی بسیاری نیز دارد؛ تقرب به خداوند ازجمله آنهاست. خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «وَأَنْفِقُوا مِنْ مَا رَزَقْنَاکُمْ قَبْلَ أَنْ یَأْتِیَ أَحَدَکُمُ الْمَوْتُ فَیَقُولَ رَبِّ لَوْ لَأَجَّلتَنِی إِلَى أَجَلٍ قَرِیبٍ فَأَصْدَقُ؛ یعنی انفاق کنید از آنچه به شما روزی داده‌ایم پیش از آنکه مرگ یکی از شما فرارسد و بگوید پروردگارا! اگر مرا تا مدتی کوتاه‌تر مهلت می‌دادی، پس صدقه می‌دادم» (سوره مُنَفِّقون، آیه ۱۰). 

این آیه نشان می‌دهد که صدقه دادن، می‌تواند باعث تقرب به خداوند و کسب رضایت او شود. صدقه دادن باعث افزایش ایمان و تقوا در فرد می‌شود. با انجام این عمل خیر، فرد به یاد می‌آورد که همه‌چیز از آن خداوند است و او باید از نعمت‌های خداوند به‌درستی استفاده کند.

کسب رضایت پیامبر (ص)، آرامش قلب و روح، دوری از آتش جهنم، ورود به بهشت و ارتقای درجات در آخرت، از دیگر آثار معنوی صدقه است که دنیای آدمی را هم آباد می‌کند؛ چون کسی که آرامش دارد و آخرتش را آباد می‌کند، دنیایش نیز آباد می‌شود.

درکل، صدقه دادن فواید فراوان دارد که هم در دنیا و هم در آخرت برای فرد کمک به صدقه‌دهنده مفید است. این عمل خیر نه‌تن‌ها به دیگران کمک می‌کند، بلکه باعث خیر صدقه‌دهنده نیز می‌شود؛ به دلیل همین برکات و آثار خارق‌العاده است که اسلام درباره صدقه دادن توصیه فراوان می‌کند و با مشوق‌های مختلف، می‌کوشد مردم را به انجام آن ترغیب کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->