جان باختن بیش از ۸۵۰۰ ایرانی بر اثر گازگرفتگی طی یک دهه گذشته خبر خوش وزیر بهداشت برای پرستاران| مبلغ اضافه کاری به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد (۷ آبان ۱۴۰۳) آشنایی با مزایا و معایب استفاده از هوش مصنوعی در مدارس تعیین تکلیف پرداخت اضافه‌کار پرستاران به زودی (۷ آبان ۱۴۰۳) شرط کاهش شهریه دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد اعلام شد | شرط و شروط برای پذیرفتن شهریه نجومی! آنتی‌بیوتیک‌هایی که باعث مسمومیت در برابر نور می‌شوند افزایش چند برابری هزینه ثبت نام در آزمون دکترا | سازمان سنجش: می‌توانید ثبت نام نکنید! در جنایتی هولناک، پسر جوان مادرش را به قتل رساند اعزام ۱۲۰ هزار و ۷۶۲ نفر از واجدین شرایط به عمره مفرده مراجعه بیماران کشور‌های اروپایی و آمریکایی برای درمان چشم به ایران دستگیری ۱۵ سارق خشن در جشن تولد موبایل‌قاپ حرفه‌ای در مشهد + عکس سازمان غذا و دارو دستمال کاغذی‌های غیربهداشتی در بازار را معرفی کرد اعزام دو هزار و ۲۸۵ نفر به عمره مفرده از خراسان رضوی زمان صدور احکام جدید متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری اعلام شد «۱۳ آبان» فرصتی برای محک ظرفیت‌های فرهنگی کشور تمدید مهلت ثبت‌نام آزمون قضاوت تا ۲۰ آبان ۱۴۰۳ + شرایط ثبت‌نام پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (دوشنبه، ۷ آبان ۱۴۰۳) | بارش‌های پراکنده تا ظهر امروز سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی منصوب شد (۷ آبان ۱۴۰۳) هوش مصنوعی، راهکاری نوین در کنترل ترافیک آغاز دومین دوره واکسیناسیون اهداکنندگان خون، علیه هپاتیت B آیا دارو‌های ضدافسردگی اعتیادآور هستند؟ همه چیز در مورد ژن درمانی سرطان و جایگزینی ژن سالم به جای ژن جهش یافته جابه‌جایی بیش از ۱۵ میلیون مسافر از طریق پایانه‌های مسافربری شهرداری مشهد طی ۷ ماه امسال رئیس کل دادگستری خراسان رضوی: ظرفیت‌های حاشیه شهر مشهد دیده شود برداشت زعفران در تایباد تلفات داد (۷ آبان ۱۴۰۳) شبکه فرسوده توزیع آب به طول ۲۵ کیلومتر در روستا‌های مشهد اصلاح شد احکام مستمری خانواده‌های جان‌باختگان حادثه معدن طبس در خراسان رضوی صادر شد سکته مغزی، دومین علت مرگ در ایرانی‌ها ثبت یک‌ونیم میلیون مراجعه بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی خراسان رضوی به مراکز درمانی
سرخط خبرها

اختلاف خانوادگی، رتبه نخست علل خودکشی در مشهد

  • کد خبر: ۲۹۶۰۵۸
  • ۰۲ آبان ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۶
اختلاف خانوادگی، رتبه نخست علل خودکشی در مشهد
بررسی آمار خودکشی در دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد نشان می‌دهد که اختلافات خانوادگی با ۷۰ درصد بیشترین عامل رسیدن افراد به مرز خودکشی است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ برخلاف تصور عمومی که مباحث اقتصادی را از مهم‌ترین دلایلی می‌دانند که افراد را به سمت خودکشی سوق می‌دهد، بررسی آمار خودکشی در دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد نشان می‌دهد که اختلافات خانوادگی با ۷۰ درصد بیشترین عامل رسیدن افراد به مرز خودکشی است و این موضوع در همه گروه‌های سنی مشاهده شده است. در این میان افراد کم‌سن و‌سال بیشتر از دیگران در معرض خطر هستند؛ موضوعی که یک بار دیگر اهمیت توجه خانواده‌ها به فرزندانشان را نشان می‌دهد.

دیروز برای نخستین‌بار در مشهد نشست آموزشی متفاوتی برگزار شد. در این نشست خبرنگاران برخلاف همه برنامه‌های خبری مهمان بودند و دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد با همکاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و خانه مطبوعات و رسانه‌های خراسان‌رضوی، نقش میزبان را ایفا می‌کردند تا در این نشست آموزشی چگونگی انعکاس صحیح اخبار خودکشی بررسی شود. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی در این نشست با بیان اینکه خودکشی یک پدیده جهانی است و همه کشور‌ها با آن دست‌به‌گریبان‌اند، گفت: من نمی‌دانستم رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی در انتشار اخبار خودکشی چقدر مؤثرند، تا اینکه در یک آموزشگاه خصوصی دختری خودکشی کرد؛ بعد از این ماجرا دوستانش در فضای‌مجازی با ادبیات مخصوصی عمل او را ستودند. بعد از این اقدام، در کمتر از یک هفته دومین خودکشی در این آموزشگاه رخ داد.

نگفته‌ایم اخبار خودکشی منتشر نشود

محمد حسین‌زاده افزود: گاهی انتشار نامناسب اخبار حوزه خودکشی می‌تواند افرادی را که به این موضوع فکر می‌کنند، اما تردید دارند به انجام این عمل قبیح تشویق کند.
وی با بیان اینکه قلم اصحاب رسانه در مرگ و زندگی دیگران مؤثر است، بیان کرد: ما نمی‌گوییم اخبار حوزه خودکشی منتشر نشود، اما باید به‌گونه‌ای انتشار یابد که منجر به پیشگیری شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی با انتقاد از واژه «مرگ خودخواسته» که در سال‌های گذشته در برخی رسانه‌ها نیز استفاده می‌شود، تصریح کرد: این عبارت نادرست و خسارت‌بار است و یک عمل قبیح را یک عمل سفید نشان می‌دهد. 
وی با بیان اینکه امروز در بسیاری از فیلم‌ها، سریال‌ها و کتاب‌ها از موضوع خودکشی قبح‌زدایی شده است، بیان کرد: یکی از کتاب‌های ترجمه‌شده پرفروش در بازار کتاب ایران «مغازه خودکشی» است که در ظاهر و باطن به ترویج خودکشی می‌پردازد.

نباید مردد‌ها را تشویق کرد

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد نیز در این نشست گفت: امروز در جهان صد‌ها مقاله و پژوهش انجام شده است که گزارشگری از اخبار خودکشی باید مسئولانه باشد و نباید به‌گونه‌ای منتشر شود که منجر به تشویق مردد‌ها باشد و اگر امروز رسانه‌ای در جهان نکات و یافته‌های علمی را در حوزه پوشش خبر خودکشی رعایت نکند، توبیخ می‌شود.

دکتر ندا اخروی در ادامه به بررسی آمار خودکشی‌ها در مشهد و ایران پرداخت و بیان کرد: اختلافات خانوادگی در‌صدر دلایل خودکشی افراد قرار دارد و مباحث اقتصادی در رتبه دوم است؛ همچنین شکست عاطفی و اختلالات روان‌پزشکی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
وی درباره هزینه بالای استفاده از روان‌شناسان و متخصصان این حوزه تصریح کرد: در حاشیه شهر مشهد مراکزی با عنوان سراج راه‌اندازی شده است که روان‌شناس و مددکاران به افرادی که اقدام به خودکشی کرده‌اند و از سوی مرکز بهداشت استان معرفی شوند، به‌صورت رایگان خدمات می‌دهد.

خبرنگار تخصصی حوادث نداریم

مدیرعامل اسبق خانه مطبوعات نیز در این نشست مقدماتی درباره نحوه انتشار اخبار حوزه خودکشی ارائه کرد و گفت: در واقع برای ریشه‌یابی خودکشی‌ها باید به‌سراغ حوزه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی رفت.

علی محدث با اشاره به جای خالی خبرنگاران تخصصی حوزه خودکشی در رسانه‌های استان به مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی پیشنهاد داد سازوکاری در‌این‌خصوص اندیشیده شود تا برای اولین‌بار در کشور خبرنگاران ویژه حوزه خودکشی، حوادث و قتل در مشهد داشته باشیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی این پیشنهاد را اقدامی مثبت برشمرد و پیشنهاد کرد کمیته‌ای زیر نظر خانه مطبوعات استان در‌این‌خصوص تشکیل شود و خبرنگاران این حوزه امتیاز‌ها و دسترسی‌های ویژه‌ای داشته باشند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->