۳ ویژه برنامه در پنج شب پایانی ماه صفر در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود یک کاسه نبات زعفرانی به یاد «شهید مصطفی چمران» هم‌زمان با سالروز پایان یافتن محاصره پاوه | نور خورشید پس از گرگ‌ومیش پاوه عوامل هلاکت مردم در گفتار اخلاقی امام حسن مجتبی (ع) مظلومیت و غربت امام حسن (ع) در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد | جلوه کرامت در نهایت غربت درخواست اختصاص اعتبار ویژه از وزیر کشور برای ستاد خدمات زائر در دهه پایانی صفر برپایی بیش از ۷۰۰ موکب برای دهه پایانی صفر در خراسان رضوی | ۵۷۵ موکب در مشهد فعال می‌شوند مشهد میزبان بزرگ‌ترین اجتماع مذهبی ایرانیان در دهه پایانی ماه صفر | تشرف بیش از ۷ میلیون زائر به حرم مطهر امام رضا(ع) + فیلم هزار کاروان پیاده در مسیر مشهدالرضا (ع) برنامه‌ریزی برای خدمات‌رسانی به زائران دهه آخر ماه صفر در خراسان رضوی استقرار ۱۵۰ موکب مردمی در ۵ محور اصلی اطراف حرم امام‌رضا(ع) طی دهه آخر صفر ۱۴۰۴ راز ماندگاری حال خوش عبادت راهکارهای عملی افزایش حضور قلب در نماز | چگونه در نماز حضور قلب داشته باشیم؟ از فلکه آب تا «الرمادیه ۲» | ناگفته‌های مترجم مشهدی صلیب سرخ در اردوگاه اسرای ایرانی آغاز فعالیت حوزه علمیه خراسان رضوی در دهه پایانی ماه صفر ۱۴۰۴ مشهد؛ میزبان همایش «هوش مصنوعی و اعتاب مقدسه» برپایی بزرگ‌ترین موکب آستان قدس رضوی برای خدمت به زائران امام رضا (ع) در دهه پایانی ماه صفر ۱۴۰۴ اجرای برنامه فرهنگی در میدان شهدا و چهارراه دانش مشهد در دهه آخر صفر ۱۴۰۴ تاریخ شهادت امام حسن مجتبی (ع) هفتم یا ۲۸ ماه صفر است؟
سرخط خبرها

زیارت، مدارِ معرفتیِ تربیت

  • کد خبر: ۳۰۱۲۱۵
  • ۰۱ آذر ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۸
زیارت، مدارِ معرفتیِ تربیت
در نگاه ما، امام‌رضا (ع) ادامه پیامبر اعظم (ص) و امام‌علی (ع) است. وقتی رسول اعظم الهی، خودشان و مولا علی را پدران امت می‌دانند و می‌خوانند، این نسبت پدری از ایشان در میان امامان معصوم (ع) نسل‌به‌نسل می‌گردد و می‌رسد به حضرت‌رضا (ع).

نسیم که در برگ‌های تقویم می‌پیچد، به چهارشنبه که می‌رسد، شامه اهل معرفت به عطری متفاوت نوازش می‌یابد؛ عطری که آدمی را در مثلث شریف «مزار و مزور و زیارت» تجانس می‌بخشد. همین هم‌جنسی است که باید حاصل زیارت باشد، وگرنه همه می‌دانیم که زیستن بر جغرافیای واحد، همسایگی می‌آورد، اما خویشاوندی نه!

همسایگی هم البته عزیز است، اما در خویشاوندی است که وراثت معنا پیدا می‌کند. البته تجربه زیستی انسان می‌گوید که برخی همسایه‌ها به تجانس می‌رسند و چنان از لحاظ انسانی و اخلاقی و معرفتی به هم نزدیک می‌شوند که می‌توان آنان را خویشاوندان نزدیک دانست و حتی بالاتر، آنان را «منا» خواند.

الگوی سلمان فارسی پیش‌روی ماست و عبرت ابولهب نیز هم؛ اولی از راهی دور آمد و «منا آل محمد» شد و دیگری در همین نزدیکی، به تیغ «تبت یدا ابی‌لهب» هزار فرسنگ دور افتاد. این راه برای همه باز است. زیارت هم غنی‌سازی این فرصت است. همین هم باید ما را -چه مشهدی باشیم و چه مشهدی‌شده و چه حتی مقیم چندروزه مشهدالرضا- به تکاپویی سازنده بیندازد که از زیست در یک جغرافیا با امام به همسایگی برسیم و در گذر از این مرحله مهم، خویشاوندی یابیم و به رابطه ابوت و بنوت ارتقا دهیم.

در نگاه ما، امام‌رضا (ع) ادامه پیامبر اعظم (ص) و امام‌علی (ع) است. وقتی رسول اعظم الهی، خودشان و مولا علی را پدران امت می‌دانند و می‌خوانند، این نسبت پدری از ایشان در میان امامان معصوم (ع) نسل‌به‌نسل می‌گردد و می‌رسد به حضرت‌رضا (ع) که به‌عنوان امام، پدر ما عنوان می‌گیرند، پدر همه امت. حضرت رئوف، این نسبت را به کمال رسانده و همواره دست همه را گرفته‌اند، حتی کسانی که به دین دیگر زیسته‌اند. کم خبر نخوانده‌ایم از شفاگرفتن آنان. همین هم لطف عام حضرت پدر را می‌رساند که خاص دیگران هم می‌شود. خود ما هم کم ندیده‌ایم از کرامات پدر که زندگی ما رهین این برکت‌های به تکرار رسیده است.

امام پدری را در حق همه ما تمام کرده‌اند، اما جای یک پرسش می‌ماند و علامت سؤالی که گاه، چون مشت بر یقه‌مان محکم می‌شود که آیا ما هم فرزندان خوبی بوده‌ایم؟ فرزندانی که در تعریف «کونوالنا زینا» دسته‌بندی شوند و نامشان در شمار «ولاتکونوا علینا شینا» هرگز چشم را اذیت نکند؟ آیا از جمله کسانی هستیم که قرابت جغرافیایی را به قرابت معنوی و فرهنگی و رفتاری ارتقا داده و «منا» شده و صاحب «حق میراث» شده باشیم؟ آیا برای ما هم حق سهم مشخصی در ارث معرفتی امام هست؟ آیا فردا که فهرست خون‌خواهان امام‌رضا (ع) از مأمون اعلام شود، اسمی از من و ما هم خواهد بود؟

سخن که به اینجا می‌رسد، من بر سر ایمان خویش می‌لرزم، چه اینکه ما وقتی می‌توانیم به خون‌خواهی برخیزیم یا از این بنوت و ابوت، بهره‌ای درخور داشته و سفره‌نشین میراث امام باشیم که با گناهان بزرگ، رابطه فرزندی را قطع نکرده باشیم و با کشتن ایمان خویش، در شمار محرومان از ارث قرار نگیریم. به‌هرحال، قانون ارث اسلام در «تَرَکِ معنوی» هم قابل تعریف است و همچنین طبقات ارث، پس اگر می‌خواهیم از امام‌رضا (ع) ارث ببریم باید رفتاری داشته باشیم که رابطه فرزندی را تعریفی شایسته باشد. 

این‌هم یعنی چنان زندگی کنیم که ایشان، حدیث‌به‌حدیث، طراحی فرموده‌اند. زیستی در هندسه امامت است که ما را در شمار میراث‌بران امام قرار می‌دهد، وگرنه شعارش را به بهترین شکل، خود مأمون داد که خود قاتل است. او هم شعار داد و هم در شهادت امام، خودش را صاحب‌عزا خواند. این مسئله باید به هوشیاری ما بیفزاید که فقط با زیستن به‌سبک امام است که می‌توان رضوی شد. 

می‌توان قرابت جغرافیا را به این همانی معرفتی ارتقا داد. چنین زندگانی است که ما را و همه انسان‌ها را به شناسنامه معرفتی، تسجیل می‌کند که بایسته و شایسه اهالی زیارت است. مراقب خودمان و رفتار و کردارمان باشیم تا با صدور شناسنامه‌ای چنین، به حصول ایمان بار و کرامت یابیم. حضرت کریم، بندگانی چنین را در دو دنیا سلامت می‌بخشد و به سلام مدام می‌نوازد. باری، فهمی چنین است که زیارت را و روز زیارتی را معنایی نو و تربیت‌دهنده می‌دهد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->