اهدای عضو بیمار مرگ مغزی در مشهد به ۵ بیمار زندگی دوباره بخشید (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) بازسازی صحنه جنایت بعد از ۶ سال در جاده میامی مشهد تجهیز ۲۸۰۰ مدرسه به فضای ورزشی در هفته تربیت بدنی سال ۱۴۰۴ دیابت در کودکان چه علائمی دارد؟ سخنگوی آموزش و پرورش: عمده معوقات فرهنگیان طی ۳ سال اخیر، در سال ۱۴۰۴ پرداخت شده است حذف غذا‌های بسیار فرآوری شده، کلید دوبرابر کردن کاهش وزن همه چیز در مورد مضرات سیگار الکترونیکی ۳۰ درصد کاهش تلفات جاده‌ای اربعین ۱۴۰۴ افزایش چاقی در کودکان | زنگ خطری برای آینده سلامت جامعه اجرای «فوق‌العاده خاص» پرستاران منوط به تصویب دولت و تخصیص بودجه دستگیری ۳ متهم ماجرای تیراندازی در چالوس + ویدئو کمبود ۸۰۰ دستگاه اتوبوس برای جابه‌جایی زائران در دهه پایانی ماه صفر فرمانده انتظامی خراسان رضوی: ورود خودرو از مبادی ورودی مشهد ۱۲ درصد افزایش داشته است| آماده‌باش کامل در ایام دهه آخر ماه صفر رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد: در دهه آخر ماه صفر کمبودی در حوزه‌های بهداشت، درمان و دارو نداریم قتل شریک تجاری در باغ ویلا + انداختن جسد در چاه | متهم در آستانه قصاص آغاز طرح «هم‌محله‌ای امام‌رضا(ع)» با محوریت ارتقای فرهنگ میزبانی زائران در مشهد و خراسان رضوی پیش‌بینی اسکان ۹۶۹ هزار نفرشب زائر در مشهد طی دهه پایانی صفر ۱۴۰۴ حقوق سرایداران مدارس افزایش می‌یابد (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) وقتی میراث آینده شهر در خطر است   مدارس از نیمه شهریور ۱۴۰۴ بازگشایی می‌شود؟ واکنش پلیس مازندران به فیلم تیراندازی در چالوس + فیلم (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) لزوم درج نرخ ترک تحصیل در کارنامه عملکرد استان‌ها برای ارزیابی کیفی آموزش منطقه‌ای سال تحصیلی ۱۴۰۵ - ۱۴۰۴ با ورود فناوری به روش‌های تدریس همراه خواهد بود قرارگیری ۶۱۴ مرکز فنی و حرفه‌ای رایگان در اختیار آموزش و پرورش بازدید و نظارت پیاپی مسئولان آموزش و پرورش از فرآیند ثبت‌نام مدارس عضو کمیسیون آموزش مجلس: طرح آغاز مدارس از ۵ سالگی در راستای افزایش بهره‌وری آموزش است خبر خوش برای بازنشستگان | مابه‌التفاوت حقوق فروردین بازنشستگان تأمین‌اجتماعی با حقوق مردادماه ۱۴۰۴ واریز می‌شود پذیرایی از زائران رضوی، زیر ذره‌بین بازرسان بهداشت و سلامت | زائران دهه آخر صفر مراقب گرمازدگی باشند
سرخط خبرها

لزوم مهارت‌آموزی در رشته‌های غیر فنی دانشگاهی

  • کد خبر: ۳۰۲۹۸
  • ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۵
لزوم مهارت‌آموزی در رشته‌های غیر فنی دانشگاهی
نظام آموزشی در رشته‌های غیر پزشکی نتوانسته است خود را با نیاز بازار وفق دهد

طنین همتی/ شهرآرانیوز، نیاز به مهارت‌آموزی در کنار ادامه تحصیل امروزه بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است و اینکه هر کدام به‌تنهایی موفق نخواهد بود. این درحالی است که در کشور بین گذراندن دوران تحصیل و کسب مهارت همچنان فاصله است. چقدر خوب است در کنار رشته‌هایی که کاربردی نیست، رشته‌های فنی حتی نامرتبط با رشته تحصیلی مهارت‌آموزی شود.

 

معاون آموزش و پژوهش برنامه‌ریزی اداره کل آموزش و پرورش استان دراین‌باره گفت: در بحث اشتغال، بیشتر دانشگاه‌ها فعالیتشان دانش و پژوهش است. دانش‌آموختگان دانشگاه بعد از اینکه وارد بازار می‌شوند، صنعتگر ما، کارآفرین ما تنها به مدرک تحصیلی اکتفا نمی‌کنند و از آن‌ها کار فنی می‌خواهند که این فاصله بین تحصیلات دانشگاهی ما با نیاز صنعت و نیاز جامعه است.

 

رضا خراسانی ادامه داد: بعضی کشورها این فاصله را با اجرای آموزش دوگانه کم کردند، به این معنی که دانشجو همراه با تحصیل در دانشگاه مهارت‌های فنی را در مراکز فنی می‌گذارند.

 

وی با اشاره به اینکه مشابه این طرح در کشور طرح نظام پزشکی است، تصریح کرد: چطور دانشجوی پزشکی بعد گذراندن طرح، دارو برای نوزاد یک ماهه تجویز می‌کند، اما این مهارت‌آموزی برای دانش‌آموخته مهندسی در کنار رشته تحصیلی‌اش در دانشگاه انجام نمی‌شود؟!


وی با اشاره به اینکه این اشکال را باید در نظام آموزشی‌مان جست‌وجو کنیم، افزود: نظام آموزشی در رشته‌های غیر پزشکی نتوانسته است با نیاز بازار خود را وفق دهد.

 

خراسانی یادآور شد: ایجاد مهارت در افراد جویای کار و ارتقای مهارت شاغلان به‌عنوان 2 مأموریت اصلی سازمان آموزشی کشور است که متولی آموزش‌های مهارتی در کشور نیز هست. افرادی که دانش‌آموخته می‌شوند و از مسیر تحصیل خارج می‌شوند، برای ورود به بازار کار باید دوره‌های تخصصی را بگذرانند.


وی ادامه داد: سازمان فنی و حرفه‌ای کشور و به‌تبع آن اداره فنی و حرفه‌ای استان دوره‌هایی را اجرا می‌کند که این دوره‌ها کوتاه‌مدت، تخصصی و معطوف به اشتغال است.

 

وی افزود: مبنای آموزشی ما استانداردهای بین‌المللی اداره کار جهانی را دارد و کسانی که این استانداردهای آموزشی را ایجاد کردند، از استادان دانشگاهی و مربیان متخصص فنی و حرفه‌ای و از صاحبان مشاغل هستند.

 

وی یادآور شد: 70 درصد استانداردهای ما کار عملی است و تنها 20 درصد آن مطالب تئوری است. مسلما فردی که در این استانداردها آموزش می‌بیند، توانمند خواهد شد و می‌تواند شاغل شود.

 

وی ادامه داد: ما بر اساس 2 شیوه ویژه کار می‌کنیم، یکی مهارت‌آموزی در محیط واقعی که فرد ضمن اینکه آموزش‌های تئوری می‌بیند، آموزش‌های عملی را در واحد صنفی تجربه می‌کند و شیوه دیگر آموزش دوگانه است که فرد چند روز در هفته در مرکز آموزش ماست و در کنار درس دانشگاه، واحد صنعتی دوره عملی را هم تجربه می‌کند.

 


وی درباره ارتباط فنی و حرفه‌ای با دانشگاه گفت: از 103 تفاهم‌نامه‌ای که داریم، حدود 20 تا 25 تفاهم‌نامه آن با دانشگاه‌هایمان است. از دانشگاه‌ها درخواست کردیم دوره‌های کارآموزی دانشجو در مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای گذرانده شود تا ضمن کسب مهارت، مدرک مهارتی و بین‌المللی هم دریافت کنند.


خراسانی تصریح کرد: طرحی در محل دانشگاه‌ها داریم به نام pmc (مدیریت مهارت‌آموزی و مشاوره‌ای شغلی) که این طرح اجباری نیست و دانشجویان می‌توانند هم‌زمان با دوران تحصیل از این امکان استفاده کنند. آن‌ها بر اساس نیازی که دارند دوره‌های مهارتی و فنی را می‌گذرانند، به این صورت که دانشجو ضمن اینکه درس می‌خواند، در دوران بیکاری دوره مهارتی را هم می‌گذراند.

 

وی ادامه داد: در رشته‌های مهندسی سعی کردیم این خلأ مهارتی را کم کنیم، اما در رشته‌های نظری این مشکل را داریم، یعنی فردی که ریاضی محض می‌خواند، تصورش این است که این مهارت‌ها به دردش نمی‌خورد، اما در تمام دنیا هر فرد با هر رشته‌ای، مهارت‌آموزی را در کنار رشته تحصیلی‌اش تجربه می‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->