شهر یادگیرنده شهری است که از طریق سیاستها و شیوههای مبتنی بر آموزش، پیشرفت و توسعه پایدار را در شهرها تقویت و تضمین میکند و امکان آموزش مادام العمر و مستمر برای تمام ساکنان به طور برابر وجود دارد و ارکان مدیریتی این شهر، توانمندسازی فردی، مشارکت اجتماعی و غنای فرهنگی را از طریق ترویج یادگیری، به طور جدی سرلوحه امور خود قرار میدهند. در این مفهوم یادگیری برای همه ساکنان شهر به صورت مستمر و در همه مکانها صورت میپذیرد.
مشهد از سال ۱۳۹۸ به شبکه شهرهای یادگیرنده پیوسته است و شورای اسلامی دوره ششم شهر مشهد نیز بر همین اساس بر استفاده از همه ابزارها برای یادگیری و آموزش شهروندان با گروههای مخاطبان مختلف و ابزارهای متنوع تأکید داشته است. یکی از پرچالشترین و پیچیدهترین حوزههای مواجهه شهروندان، ضوابط و مقررات و طرحهای توسعه شهری است.
شهروندان حق دارند تا از طرحهایی که برای محلات و محدودههای شهری تهیه میشوند، آگاه باشند و نظر بدهند. همچنین حق دارند شخصا بدون نیاز به افراد واسط بتوانند امور شهرسازی خود اعم از اطلاع داشتن از ضوابط ساخت و ساز، شرایط و فرایند دریافت پروانه و پایان کار و... را انجام دهند؛ بنابراین باید ساختارهای متناسب برای آگاهی بخشی با کلیه ابزارها و در تمامی بسترهای مناسب فراهم باشد.
از اقدامات مناسبی که در این راستا انجام شده است، پرداختن به آموزشهای شهروندی و آگاهی بخشی شهروندان و شفافیت عملکرد از طریق انعکاس دستاوردها و اقدامات و نمایش طرحها و اسناد توسعه شهری است. در معرض دید عموم قرار گرفتن و به اصلاح رویکرد اتاق شیشهای در مدیریت شهری، بستر اولیه مناسبی برای توسعه مشارکت مدنی همگانی در امور مدیریت شهری است که مطلوب و مدنظر این شورا نیز هست.
مطابق نردبان مشارکت، شهروندان ابتدا از طریق اطلاع داشتن و آگاهی، بعد از آن از طریق مشاوره و سپس از طریق جایگاه بخشی، وارد فرایند مشارکت مطلوب میشوند و آخرین مرحله آن امکان نظارت، تصمیم گیری و کنترل توسط خود شهروندان است که ما هنوز در گامهای اولیه آن هستیم و باید با تقویت و تمرکز بر امر آموزش همگانی علاوه بر دستیابی به اهداف شهر یادگیرنده، پلههای رسیدن به مشارکت مدنی حقیقی را نیز طی کنیم.