پیش‌بینی ۲۵۰۰ سرویس ویژه از پایانه‌های مسافربری مشهد در روز شهادت امام رضا(ع) | پیش‌فروش اینترنتی بلیت آغاز شد شرط افتتاح حساب وکالتی برای ثبت‌نام خرید از ایران‌خودرو حذف شد+جزئیات مرداد سرخ‌پوش بورس بالاخره تمام شد | افت حدود ۱۹ هزار واحدی بورس در آخرین روز کاری ماه میانی تابستان (۲۹ مرداد ۱۴۰۴) عرضه گوشت قرمز و سفید در یکسال اخیر چقدر تغییر کرده است؟ رکورد شکنی مرغداران خراسان رضوی با ۱۱ میلیون قطعه جوجه ریزی در تیر ۱۴۰۴ قیمت دام زنده در ایام پایانی ماه صفر در خراسان رضوی چقدر است؟ | قیمت امروز گوشت و مرغ در مشهد (۲۹ مرداد ۱۴۰۴) پایان فعالیت‌های غیرمجاز در حوزه رمزپول | مقررات جدید رمزپول بزودی ابلاغ می‌شود آغاز پرداخت وام جدید ۷۵۰ میلیونی مسکن ویژه ایثارگران + جزئیات (۲۹ مرداد ۱۴۰۴) وام ازدواج و فرزندآوری از ابتدای سال برای چند نفر واریز شده است؟ (۲۹ مرداد ۱۴۰۴) قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۲۹ مرداد ۱۴۰۴) | دلار بازار آزاد امروز چند؟ درآمد ۳۹۶ هزار میلیارد تومانی دولت از مالیات در ۴ ماه آبونمان عجیب بانک‌ها برای حساب‌های بلااستفاده! افزایش حدود ۱۷۰ هزار تومانی قیمت طلا در مشهد! (۲۹ مرداد ۱۴۰۴) | ربع سکه چند؟ بنزین لوکس‌سواران حذف می‌شود؟ سازمان بورس: کلیه بورس‌ها در تمامی تعطیلات اعلامی از سوی دولت فعال است  قیمت طلا در بازار جهانی امروز (چهارشنبه، ۲۹ مرداد ۱۴۰۴) اعلام شد | طلای جهانی عقب‌نشینی کرد ساعت کاری ادارات تا ۱۵ شهریور ۱۴۰۴ تغییر نمی‌کند پیش‌بینی قیمت دلار در روز چهار‌شنبه (۲۹ مرداد ۱۴۰۴) پیش‌بینی قیمت طلا و سکه برای روز چهارشنبه (۲۹ مرداد ۱۴۰۴) از کجا طلای آب شده بخریم؟ راهنمای کامل و امن برای سرمایه‌گذاری در طلای آنلاین در ایران ۲۲ میلیون خودروی فرسوده در کشور تردد می‌کنند | تردد ۲.۴ میلیون موتورسیکلت فرسوده در تهران وزیر نیرو: هر هفته بیش از ۱۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در کشور افتتاح می‌شود بررسی قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) | قیمت‌ها افت کرد بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) | بازار خودرو بدون مشتری سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها: یارانه سه دهک تا پایان سال حذف می‌شود | نظام تامین اجتماعی جایگزین پرداخت یارانه شود برگزاری سومین کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان خراسان رضوی مهلت بخشودگی جرائم مالیات بر ارزش افزوده امروز (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) به پایان می‌رسد ماجرای ویدئو جنجالی از مرز روتک و قاچاق سوخت به پاکستان چیست؟ +فیلم سبزپوشی بورس دوام نیاورد | افت ۱۹ هزار واحدی بازار سهام (۲۸ مرداد ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

لوگوی جدید سایپا، عقب‌گردی فاجعه‌بار در طراحی

  • کد خبر: ۳۰۴۸۷۳
  • ۲۰ آذر ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۵
لوگوی جدید سایپا، عقب‌گردی فاجعه‌بار در طراحی
سایپا قصد دارد پس از حدود ۴۰ سال، لوگوی خود را که توسط مرحوم استاد مرتضی ممیز طراحی شده بود، تغییر دهد و لوگوی جدیدی را در محصولات آینده خود مثل آریا استفاده کند که طراحی بحث‌برانگیز و پرابهامی دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، سایپا پس از حدود چهار دهه، دست به تغییر و به‌روزرسانی لوگوی خود زده است. این لوگوی جدید قرار است برای اولین بار در کراس‌اوور آریا استفاده شود تا پاسخی به انتقادات استفاده از لوگوی قدیمی و یکسان با خودرویی مثل پراید در محصولات جدید این شرکت باشد. بااین‌حال، این لوگوی جدید را می‌توان یک عقب‌گرد بزرگ دانست، زیرا طبق گفته‌ها، لوگوی جدید سایپا با الهام از رینگ یکی از خودرو‌های چانگان بنام Nevo E۰۷ طراحی شده است و تصاویر خودروی مذکور نشان می‌دهد که این گفته‌ها به‌احتمال‌زیاد صحت دارد، زیرا طراحی لوگوی جدید سایپا کاملاً شبیه به رینگ‌های چانگان E۰۷ به نظر می‌رسد.

شباهت لوگوی سایپا به خودرو چانگان E۰۷+عکس

لوگوی جدید سایپا؛ عقب گردی فاجعه بار در طراحی

در لوگوی جدید، همچنان همان طرح سه‌پر قبلی را حفظ شده ولی حالا تا حدودی شبیه برج آزادی به نظر می‌رسد. علاوه بر این، یک حلقه هم به دور لوگو اضافه شده است که شباهت با رینگ چانگان را برجسته‌تر می‌کند. به‌طورکلی، اوج بی‌سلیقگی در طراحی این لوگو کاملاً به چشم می‌خورد و این سؤال را مطرح می‌کند که در دوره‌ای که تقریباً تمامی شرکت‌های خودروسازی دنیا سعی در ساده‌سازی، دور شدن از پیچیدگی و به‌نوعی یک‌بعدی ساختن لوگو‌های خود دارند، چرا باید طراحان سایپا از چنین طرح شلوغ و عجیبی استفاده کنند؟ البته چنین موضوعی در شرکت‌های خودروسازی ایرانی چیز عجیبی نیست و سال‌ها است که همین رویه را در طراحی خودرو‌های داخلی هم دیده‌ایم که کاملاً از ترند‌های جهانی فاصله دارند و مسیر بیراههٔ خود را پیش می‌روند.

لوگوی سابق سایپا با الهام از کاشی‌کاری‌های سنتی 

لوگوی جدید سایپا؛ عقب گردی فاجعه بار در طراحی

این در حالی است که لوگوی قبلی سایپا توسط مرتضی ممیز طراحی شد. استاد ممیز یکی از استادان هنر گرافیک در ایران که طراحی نشان‌های زیادی مثل نشان ملی استاندارد، سازمان آتش‌نشانی و… را در کارنامهٔ خود دارد. وی لوگوی سایپا را در اواسط دههٔ ۶۰ شمسی با الهام از معماری ایرانی و به‌طور خاص کاشی‌کاری‌های بنای تاریخی گنبد سرخ در مراغه طراحی کرده بود. این لوگو در نگاه اول، چرخ‌دنده را به یاد می‌آورد که یکی از نماد‌های صنعت است. اینکه سایپا از چنین لوگوی زیبا و پرمفهومی به یک طرح شلوغ و کپی‌شده رسیده، به‌خوبی شرایط صنعت خودروسازی کشورمان را نشان می‌دهد.

لوگوی جدید سایپا؛ عقب گردی فاجعه بار در طراحی

لوگوی جدید سایپا؛ عقب گردی فاجعه بار در طراحی

لازم به یادآوری است، گروه خودروسازی سایپا در سال ۴۶ شمسی با نام سهامی تولید اتومبیل سیتروئن ایران تأسیس و با تولید انواع مدل‌های ژیان، رسماً از سال ۱۳۴۷ وارد چرخه تولید شد. همچنین تا قبل از سال ۱۳۶۴، لوگوی مورد استفاده این شرکت، ترکیبی از لوگوی دو شرکت فرانسوی یعنی رنو و سیتروئن بود. با توجه به سیاست‌‌های مطرح شده ضروری بود که سایپا از نشانی کاملاً مستقل و فارغ از نشان دیگر برند‌ها بهره ببرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->