پایان یک قهر سه ساله پدر و دختر در برنامه تلویزیونی دمتون گرم «لاک‌پشت و حلزون» از چهارشنبه (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) روی پرده می‌رود+ پوستر نظر کاربران درباره فصل اول سریال وحشی چیست؟ فیلم سینمایی «تکاب» تابستان ۱۴۰۴ اکران می‌شود زهره حاتمی، داستان‌نویس پیشکسوت، درگذشت + علت فوت نمایش ۴ فیلم کمدی در شبکه نمایش + زمان پخش سریال خارجی «باج» روی آنتن تلویزیون + زمان پخش نرگس آبیار رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم‌های بشردوستانه TRT شد صدور پروانه ساخت برای سام قریبیان و سعید سهیلی اولین اطلاعات از فصل دوم سریال «وحشی» + تعداد قسمت‌های فصل جدید درباره «شاپور قریب»؛ کارگردان جریان‌ساز سینمای اجتماعی ایران هم‌زمان با سالروز درگذشتش تغییر شکل عجیب کریستین بیل برای فیلم «مدِن»+ عکس خودنمایی مدیران، آفت برگزاری جشنواره‌های هنری است نگاهی به بازار نشر در هفته گذشته (۱۷ خرداد ۱۴۰۴) | «صاد»، حرف تازه سعید تشکری «پدر، مادر، خواهر، برادر» جیم جارموش در راه جشنواره ونیز اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره هنری زنان و خانواده را بشناسید فیلم کوتاه راننده تاکسی در راه بلغارستان آمار فروش سینما‌های کشور در هفته گذشته (۱۷ خرداد ۱۴۰۴) | گیشه در تسخیر «صددام»
سرخط خبرها

ناتور دشت؛ روایتی رازآلود اما ناتمام

  • کد خبر: ۳۱۵۴۶۴
  • ۲۰ بهمن ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۱
ناتور دشت؛ روایتی رازآلود اما ناتمام
یک کارگردان تئاتر می‌گوید: در فیلم ناتور دشت، بسیاری از نشانه‌ها و المان‌های داستانی معرفی می‌شوند، اما در نهایت در کنار هم چیده نمی‌شوند تا به یک نتیجه‌گیری قوی برسند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ فیلم «ناتور دشت» که نامش یادآور رمان مشهور جی. دی. سلینجر است، این روز‌ها در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمده و نقد‌های متفاوتی را برانگیخته است. در ادامه، گفت‌وگوی ما با احسان روحی، نویسنده و کارگردان تئاتر را درباره فیلم ناتور دشت می‌خوانید.

احسان روحی با اشاره به نام فیلم که تداعی‌کننده رمان مشهور «ناطور دشت» اثر جی. دی. سلینجر است، می‌گوید: این فیلم ارتباطی با آن داستان ندارد و بر اساس یک ماجرای واقعی که سال گذشته در شمال کشور رخ داده، ساخته شده است.

روایت رازآلود با چالش‌های روایی

او با تحلیل فرمی فیلم، به تلاش فیلمساز در ایجاد فضایی رازآلود و دلهره‌آور اشاره کرده و توضیح می‌دهد: داستان فیلم با محوریت گم‌شدن یک دختر بچه و تلاش برای یافتن او، در ژانر رازآلود پیش می‌رود، اما برخی از عناصر ضروری این ژانر، مانند حضور پررنگ پلیس یا شخصیت‌هایی که بتوانند حس تعلیق را تقویت کنند، در فیلم غایب‌اند.

این کارگردان تئاتر ادامه می‌دهد: هرچند فیلم در طراحی قاب‌ها، به‌ویژه نما‌های لانگ، سعی داشته ادای‌دینی به جامعه محیط‌بانان داشته باشد، اما در انتقال پیام خود دچار ناهماهنگی شده است. در فیلم، بسیاری از نشانه‌ها و المان‌های داستانی معرفی می‌شوند، اما در نهایت در کنار هم چیده نمی‌شوند تا به یک نتیجه‌گیری قوی برسند.

قهرمانی که به سرانجام نمی‌رسد

روحی درباره شخصیت‌پردازی در «ناتور دشت» نیز بیان می‌کند: قهرمان داستان از ابتدا با یک چالش روبه‌رو است، اما فیلم در پایان، برخلاف تلاش فیلمساز برای نمایش تحول قهرمان، موفق نمی‌شود او را به نقطه‌ای مشخص برساند. همچنین رفتار‌ها و تصمیم‌های شخصیت اصلی در برخی نقاط قصه چندان باورپذیر نیستند و نمی‌توانند حس همذات‌پنداری لازم را ایجاد کنند.

فیلمی متوسط با ایده‌ای جذاب

او اضافه می‌کند: «ناتور دشت» در ایده و طرح داستانی، ظرفیت‌های بالایی داشته، اما در اجرا به یک فیلم متوسط تبدیل شده است. فیلم از یک معضل اجتماعی شروع می‌شود، اما در نهایت بیشتر به یک مسئله شخصی میان شخصیت‌ها تبدیل می‌شود. در عین حال، بازی سعید مولویان توانسته فضای رازآلود فیلم را تا حدی تقویت کند، اما برخی دیگر از عناصر داستانی به‌درستی پرداخته نشده‌اند.

این کارگردان در پایان تصریح می‌کند: امیدوارم در روز‌های آینده فیلم‌های قوی‌تری در جشنواره دیده شود و باید علاوه بر طرح مسائل اجتماعی، جذابیت‌های سرگرم‌کننده خود را حفظ کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->