به گزارش شهرآرانیوز، ابراهیم سوزنچی کاشانی با بیان اینکه دو مطلب باعث طرح مجدد موضوع (تصمیمگیری درباره تاثیر معدل در کنکور شد) گفت: فیدبکهایی که خود دبیرخانه گرفته بود و پیشنهادات وزرای آموزش و پرورش و علوم که قاعدتا تازه به جمع شورا پیوسته بودند و تیم آنها بود که نظراتی متفاوت داشتند، باعث طرح مجدد موضوع شد.
وی با بیان اینکه دبیرخانه به جمع بندی رسیده بود که کنکور ۲ بار در سال و اعتبار دوساله آن، اثری که فکر میکرد را نداشته است افزود: بار روانی پایه دهم هم بالاست؛ وزیر آموزش و پرورش به دنبال حذف پایههای دهم و یازدهم و تاثیر قطعی فقط برای پایه دوازدهم بود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه سناریوی دوم پیشنهادی آنها کاهش دروس پایه یازدهم در صورت عدم حذف کامل این پایه بود ادامه داد: وزیر علوم هم البته نه مصرانه، پیشنهاد حذف تاثیر قطعی معدل را داده بود. نظر شخصی من یک امتحان جامع در انتهای پایه دوازدهم از همه دروس پایه یازدهم و دوازدهم بود که عملا در ستاد رای نیاورد و به صحن شورا نیامد.
سوزنچی با بیان اینکه در جلسه ۹۱۳ صحن شورای عالی، نظرات متعددی مطرح و چند پیشنهاد طرح شد گفت: عدم تغییر هیچ بندی از مصوبه قبلی و باقیماندن هر سه پایه که لب مرز رای نیاورد، حذف پایه دهم که رای آورد، درخواست پشت کنکوریها برای عدم لزوم ایجاد سابقه پایه یازدهم که توسط اعضا مطرح شد ولی رای گیری صورت نگرفت، رای گیری سایر جزئیات در همین جلسه یا سپردن آنها به شورای عالی آموزش و پرورش صورت گرفت که دومی رای آورد.
وی با بیان اینکه این جزئیات یعنی کنکور ۲ بار درسال، اعتبار ۲ ساله آزمونها، میزان تاثیر پایه یازدهم و دوازدهم و تکلیف پشت کنکوریها (در نامهای نیز دبیر شورای عالی این موارد را به وزیر آموزش و پرورش منتقل کرد) در جلسه بحث شد افزود: به وزیر نیز توضیح داده شد که طبق قانون مجلس، همه اینها باید در شورای سنجش و پذیرش نیز مصوب شود و همچنین اگر تعارضاتی داشته باشد، باید مجدد در شورای عالی انقلاب فرهنگی نهایی شود.
عضو شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه در جلسه شورای عالی آموزش و پرورش حضور داشتم که گفتند حق رای نداری، چند پیشنهاد طرح شد؛ کاهش دروس پایه یازدهم از امسال که در نهایت شش درس رای آورد و عناوین کلی هم مشخص شد ادامه داد: در جلسه دیگری که روز شنبه به حد نصاب نرسید، عناوین شش درس عوض شد و مثلا تاریخ جای خود را به زبان خارجی داد، ولی احتمالا امضا را بعدا گرفته بودند.
سوزنچی با بیان اینکه در جلسه اول تذکر دادیم که این تغییرات باید در شورای سنجش و پذیرش تصویب شود و طبق مصوبه شورای عالی وسط سال نمیتوانید عناوین دروس را تغییر دهید و باید ابتدای سال مطرح شود و گرنه با ابطال دیوان عدالت مواجه میشوید لذا دوباره نیازمند اجازه گیری از شورای عالی هستید گفت: همچنین پیشنهاد دیگری برای پشت کنکوریها مطرح و رای دادند که برای آنها سابقه یازدهم لازم نیست و همان سال دوازدهم با تاثیر ۶۰ درصد باشد.
وی با بیان اینکه قرار شد هیچ کس مصاحبه نکند افزود: متاسفانه وزیر مصاحبه کردند، هم قول شش درس پایه یازدهم و هم حذف برای پشت کنکوریها را دادند. در جلسه شورای سنجش و پذیرش در اواخر اسفندماه ۱۴۰۳ سازمان سنجش استدلال کرد که این امر امکان پذیر نیست؛ یا همه باید سابقه یازدهم داشته باشند یا "هیچ کس" که گزینه «همه» رای آورد؛ لذا تصویب شد هم پشت کنکوریها و هم سایرین شش درس را امتحان بدهند (توجه کنید که شش درس نهایی باید به تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی میرسید وگرنه دیوان عدالت باطل میکرد).
عضو شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه برگزاری کنکور آنهم ۲ بار در سال و همچنین اعتبار دوساله آن هم حذف شد ادامه داد: ناگهان در عید ۱۴۰۴ خبر آمد که جلسه مشورتی دیگر ۱۰ فروردین ماه در راه است و یک سری پیشنهاد جدید در شورای عالی مطرح میشود، از جمله حذف سوابق پایه یازدهم برای همه کنکوریها در ۱۴۰۴ که این پیشنهاد هم لازم بود به تایید شورای عالی میرسید، چون شورا تاثیر قطعی پایه یازدهم را مصوب کرده بود.
سوزنچی با بیان اینکه در جلسه ۹۱۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی حذف پایه یازدهم برای ۱۴۰۴ به دلیل مصاحبهها و انتظاراتی که ایجاد شده بود رای آورد (بیش از نصف اعضا اگرچه برخی معتقد بودند باید دو سوم رای داشته باشد) ولی گزینه شش درس رای نیاورد؛ به عبارتی پیشنهاد ایجاد سوابق با لحاظ کردن تمام دروس رای آورد و مقرر شد همه دروس عمومی و اختصاصی پایه یازدهم و دوازدهم برقرار باشد گفت: در هر صورتای کاش وزیر مصاحبه نمیکردند که ما دچار این همه مشکل نمیشدیم؛ اما پایه یازدهمیها از ابتدا میدانستند که باید همه دروس را امتحان دهند؛ فقط این کار باعث کاهش اختیارات شورای عالی آموزش و پرورش شد.
وی با بیان اینکه از زمان مصاحبه وزیر آموزش و پرورش تاکنون دانش آموزان فکر کردند شش درس شده که این مدت هم عملا زمان چندان طولانی نبوده است چراکه تصویب شورای سنجش و پذیرش در انتهای اسفند بود که توسط شورای عالی هم تصویب نشده بود اظهار کرد: این مدت دانشآموزان روی این دروس متمرکز کردند که دروس مهمی بوده است و چیزی از دست ندادهاند، الان هم شرایط برای همه آنها یکسان است؛ همچنین استرس کنکور و ترمیم و چیز دیگری هم ندارند. فراموش نکنیم که همه این تغییرات و اتفاقات به خاطر تغییر ناگهانی دولت بود.
منبع: ایسنا