ریحانه موسوی | شهرآرانیوز؛ هم زمان با گرامیداشت هفته هنر انقلاب اسلامی، مجموعهای از آثار تازه باشگاه فیلم رویش، عصر دوشنبه در پردیس سینمایی مهر کوهسنگی مشهد اکران شد. در این اکران که با حضور فیلم سازان و علاقهمندان برگزار شد، فیلم هایی، چون «سر» به کارگردانی علیرضا رضایی، «سیاه ماهی» به کارگردانی سعید ولی زاده، «صبح دم» از امیرحسین کشمیری، «قاب» از محمد بروزیی، «لی لی» از مطهره جعفری، «مشق هر روز» به کارگردانی امیر روئینی، «اینستای مادربزرگ» به کارگردانی حنانه سراجی، «نفس گیر» به کارگردانی مجتبی سروی، «نشان» از مریم قاسمی، «هدیه تولد» اثر سیدرضا حسینی، «بخت سفید» ساخته داوود نجف زاده، «بیست سالگی» از سیدامیر سیدان، «پای پرواز» به کارگردانی روح ا... جلالی طلب، «پیام بر» ساخته سجاد انتظاری، «چشم روشنی» از معصومه عسکری، «در برابر چشم ها» به کارگردانی مهدی سرگل زایی و «روز اول» کاری از کار گروه کارگاه فیلم ۱۰۰ اکران شد.
در حاشیه اکران این آثار به سراغ مدیر باشگاه فیلم رویش و چند نفر از نویسندگان و کارگردانان آثار یاد شده رفتیم و گفت وگویی با آنها ترتیب دادیم که در ادامه میخوانید.
سجاد انتظاری، مدیر باشگاه فیلم «رویش» که با یک اثر با موضوع دفاع مقدس تحت عنوان «پیام بر» در این رویداد حضور داشت گفت: امروز اولین اکران باشگاه فیلم «رویش» در قالب پاتوق فیلم «هفت کرانه» در سال جدید است؛ تمام تولیداتی که سال گذشته در باشگاه اتفاق افتاد، امروز در سینما مهر کوهسنگی اکران میشود.
وی با اشاره به اینکه یکی از برنامههای ما برای سال آینده این است که به سمت تولید فیلم سینمایی گام برداریم، افزود: ما در باشگاه فیلم رویش تعدادی پاتوق اکران فیلم، فیلم نامه و اهل روایت داریم، که در حال برگزاری است. تعدادی از فیلم سازانی که در این سه سال با باشگاه فیلم رویش در ارتباط بودند، اکنون در این پاتوقها حضور دارند. این پاتوقها خروجی محور بوده و دوستانی که به مرحله فیلم نامه میرسند، آن را ارائه میدهند و ما به آنها کمک میکنیم تا آثارشان تولید شوند.
داوود نجف زاده، کارگردان فیلم «بخت سفید» که از تولیدات باشگاه فیلم رویش است، درباره اثر خود گفت: موضوع فیلم درباره یک موقعیت خواستگاری بوده، که پدر از نظر شرایط مالی دچار بحران و مشکل است، اما دختر با تمهیداتی که میاندیشد، آبروی پدرش را حفظ میکند.
وی با اشاره به اینکه این فیلم همراه با چند اثر دیگر اکران شد و شاید سخت باشد که مخاطبان جزئیات آن را یادشان بماند، بیان کرد: با این حال بازخورد خوبی از سوی دوستان گرفتم. اثر من در قالب فیلم صد بود؛ فیلم صد به اصطلاح در ادبیات ما شبیه یک دوبیتی است، یعنی باید موجز و مختصر صحبت کنیم و در همین صد ثانیه قصه را بگوییم، شخصیت پردازی را انجام دهیم و در مخاطب حس ایجاد کنیم، که کار سختی است.
اما در عین حال اگر فیلم ساز با سبک فیلم صد آب دیده شود، میتواند در فیلمهای بلندتر استفاده بهتری از زمان داشته باشد، ریتم را بهتر بشناسد و بتواند حسی را که میخواهد در فیلمش پیاده کند. از این جهت فیلم صد برای فیلم سازان میتواند بسیار مفید باشد. اما وقتی در قالب یک بسته همراه چند فیلم دیگر اکران میشود، ممکن است بیننده زمان کافی برای اندیشه برروی قصه را نداشته باشد، زیرا بلافاصله فیلم بعدی شروع شده و وارد داستان و حس بعدی میشود.
این کارگردان، فیلم «بخت سفید» را با تلاش دوستان در باشگاه فیلم رویش اثری خوب و آبرومند دانست و معتقد بود حسی که باید را در مخاطب ایجاد کرد. او ادامه داد: فیلمهای صد به همت سازمان سینمایی سوره، بیشتر برای جشنواره فیلم صد که در تهران برگزار میشود ساخته میشوند. این رویداد بستر خوبی است، تا فیلم سازانی را که میتوانند با حداقل امکانات یا ایدههایی که بسیار موجز و مختصر هستند یک فیلم بسازند، در تهران جمع کند. آنها را با یکدیگر آشنا میکند، ارتباطاتی به وجود میآید و تهیه کنندگان فیلمها را میبینند، که زمینه خوبی را برای تولید فیلمهای کوتاه و به مرور بلندتر و سینمایی فراهم میکند.
نجف زاده افزود: بسیاری از فیلم سازان بزرگی که با سازمان سینمایی سوره همکاری دارند، کار خود را از جشنواره فیلم صد شروع کردهاند. به همین دلیل فرصت خوبی است و این اعتماد به نفس را به فیلم ساز میدهد، تا کار خود را با زمان کم شروع کرده و به فیلم سینمایی برسد و رشد کند.
این کارگردان در پایان بیان کرد: در باشگاه فیلم «رویش» نیز در حال فعالیت بر روی یک فیلم نامه دیگر هستیم، که به موضوع فلسطین و غزه مربوط است و امیدواریم بتوانیم آن را در سطح بالایی بسازیم و دیده شود.
محمد برزویی، نویسنده و کارگردان فیلم «قاب»، با اشاره به اینکه این کار یک فیلم صد ثانیهای بوده و موضوع آن درباره اسرای دفاع مقدس و جنگ تحمیلی است، گفت: باشگاه فیلم «رویش» فراخوانی برای فیلمهایی با موضوع خانواده در جشنواره ۱۰۰ داشت، که اثر ما یکی از طرحهای برگزیده بود. باشگاه رویش در واقع نقش حمایتی داشت و تولید کننده کار بود. تولید این کار حدود یک هفته زمان برد و تاکنون بازخوردهای بسیار خوبی از سوی دوستان دریافت کردهایم.
وی افزود: من فضاهای مختلف هنری را تجربه کردهام؛ اتفاق خوبی که در باشگاه فیلم رویش میافتد این است که، فضای آن بسیار تولیدی بوده و میدانیم که آثار حتما تولید میشوند، زیرا بسیاری اوقات با برخی نهادها که همکاری میکنیم، سرمایه وارد کار نمیشود، مخالفتهای جدی صورت میگیرد و سختگیریها زیاد است. در واقع تا زمانی که کار به تولید میرسد، سختی فراوانی داریم، اما در باشگاه فیلم رویش فضا دوستانه است.
برزویی بیان کرد: باشگاه فیلم رویش و سازمان سینمایی سوره، برای یک سری فیلم سازان جوانتر در حال طراحی مسیری هستند، تا به روند فیلم سازی سینمایی برسند و این مسیر بسیار خوب طراحی شده است.
مهدی سرگل زایی که نویسندگی و کارگردانی فیلم «در برابر چشم ها» را برعهده داشته، ایده این فیلم را هم زمان با اتفاقاتی که در غزه رخ داد بیان کرد و افزود: ما سعی کردیم ادای دینی به این موضوع داشته باشیم و فیلمی بسازیم تا بتوانیم کمی با مردم فلسطین و غزه هم دردی کنیم. یکی از بازیگران اصلی فیلم، ابتسام بغلانی بود، که بازیگری توانمند و عرب زبان است، او در سه روز فیلم برداری از شهر خوزستان در کنار ما بود. به دلیل اینکه در این فیلم همه باید به زبان عربی سوری صحبت میکردند، پیدا کردن بازیگرانی که بتوانند با لهجه سوری صحبت کنند بسیار سخت بود، به همین دلیل ما از خانواده «خطیب» که از سوریه به ایران آمده بودند کمک گرفتیم.
وی با اشاره به اینکه تهیه کننده این فیلم باشگاه فیلم رویش است که پیگیر تمام مراحل تولید اثر بود، بیان کرد: این باشگاه مدتی است که از هنرمندان حمایت میکند و فضایی را ایجاد کرده، تا بچههای استان بتوانند ایدههای خود را تولید کنند. با توجه به اینکه اکنون هزینههای تولید افزایش پیدا کرده، قدری سخت است که فیلم سازان با هزینههای شخصی خود این کار را انجام دهند. ضمن اینکه تاکنون، آثار بسیار خوبی نیز از لحاظ کمی و کیفی در باشگاه فیلم رویش تولید شده است.
سید علیرضا رضایی، کارگردان فیلم کوتاه «سر»، با اشاره به اینکه تولید این فیلم سال گذشته در باشگاه فیلم رویش تمام شد، گفت: این اثر یکی از کارهایی بود که فیلم نامه آن در رویداد «سینما حماسه» تأیید شده بود. به دلیل اینکه من کارگردان همان برنامه بودم و در جریان جزئیات کارگاههایی که برگزار میشد قرار داشتم، برایم جذاب بود که بتوانم بر اساس اتفاقاتی که در کارگاهها میافتاد و صحبتهایی که استادان داشتند، من هم نقشی در تولید این آثار داشته باشم. فیلم «سر» نوشته احسان فولادی فرد به من پیشنهاد شد، این فیلم برشی از زندگی «میرزا کوچک خان جنگلی» و بر پایه مستندات تاریخی است. فضای فیلم داستانی انتزاعی دارد؛ یعنی واقعی نیست، اما بر پایه مستندات واقعی ساخته شده است.
وی با ابراز امیدواری نسبت به ترغیب شدن هنرمندان جوان برای ساخت فیلم در باشگاه رویش، گفت: سجاد انتظاری که خود نیز تهیه کننده بیشتر آثار است، کمک زیادی به فیلم سازان میکند و حتی اگر ایدهای دارند که امید ندارند بتوانند آن را در جای دیگر تولید کنند، در باشگاه فیلم رویش تلاش میشود تا این آثار به بهترین شکل ممکن تولید شود.
امیرحسین کشمیری، کارگردان دو فیلم «صبح دم» و «یک، دو، سه» که در هفته هنر انقلاب اسلامی در سینما مهر کوهسنگی اکران شدند نیز درباره دو اثر خود بیان کرد: فیلم «یک، دو، سه» در سال ۱۴۰۱ تولید شد و به نقش و مسئولیت پذیری کودکان ایران در مقابل کودکان غزه پرداخت. «صبح دم» هم یک کار اجتماعی در رابطه با یک زوج جوان است که متوجه میشوند در حال بچه دار شدن هستند و مشکلاتی برایشان پیش میآید.
وی ادامه داد: فیلم «یک، دو، سه» به دلیل اینکه اثر طولانی تری بود، ساخت آن حدود سه ماه زمان برد. اما «صبح دم» که کاری صد ثانیهای بود زمان کمتری برد و حدود سه هفته نگارش فیلم نامه، چهار روز پیش تولید و دو روز هم پس تولید آن زمان برد.
این کارگردان فیلم «یک، دو، سه» را نقطه عطفی در کارنامه هنری خود دانست و بیان کرد: این فیلم خوب دیده و موفق شد جوایزی را کسب کند، که از جمله آن میتوانم به جایزه بهترین کارگردانی سی وششمین جشنواره کودک و نوجوان و بهترین فیلم کوتاه دید نو کشور افغانستان اشاره کنم.
وی با اشاره به اینکه باشگاه فیلم رویش فضایی برای فیلم سازان مشهدی بوده که چندین سال است کار خود را آغاز کردهاند، بیان کرد: همان گونه که از اسم آن پیداست، یک باشگاه است و تولیدات خاص خود را دارد و از لحاظ بصری فیلمها کیفیت بهتری پیدا میکنند، زیرا زمان زیادی برای نگارش فیلم نامه صرف میشود.
شاید برای تولید یک فیلم صد ثانیهای، نزدیک به هشت جلسه فیلم نامه با کارگردان و نویسنده و چند جلسه نیز برای کارگردانی برگزار شود، تا فیلمها سر و شکل بگیرند و بعد وارد مرحله تولید شوند. پیش تولیدِ زمان بر و خوب، باعث میشود فیلمها کیفیت قابل قبول تری داشته باشند.