۱۳۰۰ طلاق صوری در میان مقرری بگیران تأمین اجتماعی کشف شد وعده وزیر آموزش و پرورش برای افتتاح ۲۴۰۰ مدرسه تا مهر ۱۴۰۴ + ویدئو ۱۷۰ ایستگاه صلواتی به زائران پیاده در جاده‌های مشهد خدمت می‌کنند اعمال محدودیت‌های جاده‌ای در تعطیلات شهادت امام رضا (ع) چرا درختان ۸۰ ساله ارومیه نابود شدند؟ المپیادی‌ها از «سربازی» معاف نیستند | کسب ۴۰ مدال طلای جهانی در ۲.۵ سال اخیر تخصیص اعتبار ۵ هزار میلیارد ریالی به سپاس‌کارت معلمان کشف ۱۴۸ قطعه سکه طلای فاقد کد استاندارد در سبزوار (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) بیش از ۱۶ درصد مدارس کشور غیردولتی هستند | اجرای قانون بیمه ۳۰ ساعته معلمان از ابتدای سال تحصیلی ۱۴۰۴ تدابیر ویژه برای جلوگیری از قطع برق در اطراف حرم مطهر رضوی در ایام پایانی صفر | تصمیم‌گیری نهایی با استاندار معوقات حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی نیمه‌اول شهریورماه ۱۴۰۴ پرداخت می‌شود بوی بدن چه چیز‌هایی را در مورد سلامتی شما آشکار می‌کند اطلاعیه جدید آموزش و پرورش درمورد نحوه برگزاری امتحانات نهایی در تابستان ۱۴۰۴ عملیات تی پی بدامِن؛ نقشه شوم آمریکا و انگلیس علیه مصدق آغاز واریز حقوق مردادماه بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی از فردا (چهارشنبه، ۲۹ مرداد ۱۴۰۴) + جدول زمانی آیا معوقات حقوق فروردین بازنشستگان تأمین‌اجتماعی با حقوق مرداد واریز می‌شود؟ همتی‌فر دادستان جدید مشهد شد صدور هشدار سطح زرد هواشناسی در پی پیش‌بینی افزایش دما (سه‌شنبه، ۲۸ مرداد ۱۴۰۴) پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (سه‌شنبه، ۲۸ مرداد ۱۴۰۴) | دمای برخی نقاط استان به بیش از ۴۰ درجه خواهد رسید ادعای عضو کمیسیون آموزش مجلس: آغاز مدارس از ۵ سالگی درنهایت منجر به افزایش بهره‌وری شغلی می‌شود اهدای عضو بیمار مرگ مغزی در مشهد به ۵ بیمار زندگی دوباره بخشید (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) بازسازی صحنه جنایت بعد از ۶ سال در جاده میامی مشهد تجهیز ۲۸۰۰ مدرسه به فضای ورزشی در هفته تربیت بدنی سال ۱۴۰۴ دیابت در کودکان چه علائمی دارد؟ سخنگوی آموزش و پرورش: عمده معوقات فرهنگیان طی ۳ سال اخیر، در سال ۱۴۰۴ پرداخت شده است حذف غذا‌های بسیار فرآوری شده، کلید دوبرابر کردن کاهش وزن همه چیز در مورد مضرات سیگار الکترونیکی ۳۰ درصد کاهش تلفات جاده‌ای اربعین ۱۴۰۴ افزایش چاقی در کودکان | زنگ خطری برای آینده سلامت جامعه
سرخط خبرها

از دانشگاه مجازی به دانشگاه شبکه‌ای

  • کد خبر: ۳۲۷۷۶
  • ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۷
از دانشگاه مجازی به دانشگاه شبکه‌ای
روح‌ا... اسلامی - عضوهیئت علمی دانشگاه فردوسی
وضعیت کرونایی جهان باعث شده است حضور دانشجویان در دانشگاه لغو و دانشگاه مجازی به‌شکل ناگهانی و سراسری پیاده‌سازی شود. در گذشته استفاده از فناوری اطلاعات زیرساخت‌های محدودی برای آموزش‌های الکترونیک فراهم ساخته بود، اما غیرحضوری‌شدن دانشگاه شاخص‌های دانشگاه مجازی را الزامی ساخت. دانشگاه‌های تراز اول و جامع توانستند به‌راحتی با شرایط جدید وفق پیدا کنند. برخی آسیب‌ها در زمینه دانشگاه مجازی وجود دارد که در آینده سیاست‌گذاری‌های کلان و برنامه‌ریزی‌های داخلی می‌تواند آن‌ها را پوشش دهد.۱- پژوهش هم‌تراز آموزش: آنچه از دانشگاه مجازی اکنون رواج دارد، تأکید بر آموزش‌های الکترونیک است. آموزش‌های الکترونیکی اغلب یک‌طرفه، خشک و خسته‌کننده هستند. دانشگاه به‌معنای سپهر عمومی علم، کهکشان دانش و اجتماع عالمان از همه رشته‌ها از ۳ پایه آموزش، پژوهش و فرهنگ‌واجتماع تشکیل شده است. پژوهش‌های دانشگاه مجازی باید هم‌تراز آموزش باشد و اگر تنها آموزش الکترونیک شفاهی و تک‌گویانه باشد، فضایی رسمی و ربات‌گونه شکل می‌گیرد. پژوهش‌های دسته‌جمعی، شبکه‌ای، بین‌رشته‌ای و بین‌المللی که دستاورد‌های آن‌ها به‌صورت متن بازمنتشر می‌شود، الزام دانشگاه مجازی است. آموزش‌های مستمر و ارزیابی‌های مداوم بر اساس پژوهش‌های جمعی روح حاکم بر دانشگاه است و در غیر این صورت، اراده متن، صورت شفاهی یک‌طرفه و امتحان‌های تستی دانشگاهی شبیه مدارس را رواج خواهد داد.
۲- فرهنگ و اجتماع دانشگاه مجازی: دانشگاه جایی است که در آن سپهر عمومی علم در خدمت جامعه و دولت قرار می‌گیرد. دانشمندان اندیشه‌ها را بر اساس پژوهش در قالب‌های مبنایی، تکنیکی و نهادی ایجاد می‌کنند و بر محیط بیرون اثرگذار خواهند بود. دانشجویان در جریان عضویت در کانون‌ها و انجمن‌ها شخصیت پیدا می‌کنند، با انتشار نشریه و برگزاری مراسم و آیین‌ها هویت‌دار می‌شوند و حاشیه‌های مسئولیت‌پذیرانه‌ای که در فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دانشگاه وجود دارد، روح انتقادی و مسئولیت‌پذیری دانشگاهیان را شکل می‌دهد؛ بنابراین اولویت سیاست‌گذاران علاوه بر آموزش و پژوهش، باید توجه به فرهنگ و اجتماع دانشگاه در تداوم مجازی و بازنمایی آن در شرایط فعلی به‌قصد جلوگیری از تضعیف حوزه عمومی پس از کرونا باشد.
۳- فضای کنترلی و انضباطی: فناوری اطلاعات به‌ویژه با تحولی که در فضای هوش مصنوعی، شبکه‌های اجتماعی و شبکه داده‌های بزرگ فراهم شده است، می‌تواند در دانشگاه مجازی به‌صورت شکلی جامعه‌ای انضباطی را رقم بزند. تقسیم تکالیف دروس، انتظارات از دانشجویان، شیوه‌های حضور و فعالیت‌های کلاسی به‌همراه ارزیابی و آزمون با توجه به قدرت فناوری اطلاعات و همین‌طور فردگراشدن استادان و دانشجویان به‌راحتی می‌تواند نظامی توتالیتر مبتنی بر قدرت انضباطی شکل دهد. قدرت انضباطی فقط به تخلفات و گیرانداختن توجه می‌کند و قدرت کنترلی علاقه شدید به دراختیارگرفتن فکر و کنش سوژه‌ها دارد. جوزدگی فناوری می‌تواند روح حاکم بر دانشگاه را که عقلانیت، آزادی و کنش‌های خلاقانه است، از بین ببرد و ماشین سرکوبگر ایجاد کند. دانشگاه فضای باز گفتگو‌های علمی و سپهر عمومی خردمندانه است و فناوری اطلاعات اگر به ایده دانشگاه احترام ننهد، می‌تواند آن را منهدم سازد.
در صورت تداوم غیرانتقادی و بی‌توجهی به ابعاد پژوهشی، اجتماعی، سیاست‌گذاری و بین‌المللی، دانشگاه مجازی مخاطبان داخل و خارج دانشگاه ریزش خواهند داشت و ابرروایت علم در عصر پسامدرن افول خواهد کرد؛ بنابراین در شرایط فعلی که چاره‌ای جز تداوم دانشگاه‌های مجازی وجود ندارد، باید به آسیب‌های مبنایی، تکنیکی و نهادی این سبک توجه شود. راه‌حل رسیدن به دانشگاه شبکه‌ای است؛ یعنی دانشگاهی انتقادی با جهان زیست گفت‌وگویی که در آن بازیگران سعی می‌کنند به‌صورت جمعی سپهر علم را حرمت نهند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->