بازدید شبانه وزیر راه و شهرسازی از ترمینال مسافربری جنوب پایتخت گزارش رسانه آمریکایی درباره تقلای اسرائیل برای ورود آمریکا به جنگ ویدئو| جاسوسی یک تبعه خارجی از نیروگاه اتمی بوشهر درخواست مصر برای از سرگیری مذاکرات ایران و آمریکا اطلاعیه دفتر احمدی نژاد درباره شایعه ترور او (۲۷ خرداد ۱۴۰۴) دموکرات‌های آمریکا طرف ایران را گرفتند | ارائه طرح سناتور آمریکایی به کنگره برای مهار ترامپ جنایتکار رایزنی تلفنی وزیر خارجه مصر با عراقچی و ویتکاف آلمان دوباره از اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی حمایت کرد بیانیه شدید اللحن جنبش عدم تعهد در محکومیت حمله اسرائیل به ایران ایروانی: اگر شورای امنیت اقدام قاطع نکند، ایران با قاطعیت به دفاع ادامه خواهد داد قطر: هدف قرار دادن تأسیسات اقتصادی ایران باعث فاجعه منطقه‌ای و بین‌المللی می‌شود گزافه گویی تازه ترامپ علیه ایران جلالی: فراموش نمی‌کنیم در این ایام چه کشور‌هایی بی‌تفاوت ماندند فعالیت ادارات خراسان رضوی با ۵۰ درصد کارکنان فردا (چهارشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۴) ویدئو| رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح ایران: عملیات تنبیهی به‌زودی اجرا می‌شود تلاش گسترده دشمن برای اخلال در ارائه خدمات سایبری (۲۷ خرداد ۱۴۰۴) شیخ زکزاکی: موضع غرب در قبال تجاوزات رژیم صهیونیستی به ایران شرم‌آور است اظهاراتی ضدایرانی جدید معاون ترامپ آغاز موج دهم حمله موشکی ایران | اهداف رژیم صهیونیستی زیر آتش (۲۷ خرداد ۱۴۰۴) + فیلم انهدام ۲۸ فروند هدف متخاصم در آسمان ایران | شکار پهپاد هرمس با شلیک دقیق پدافند هوایی ترامپ با تیم امنیتی خود درباره جنگ اسرائیل و ایران جلسه برگزار می‌کند اعلام همبستگی پارلمان عراق با مردم ایران (۲۷ خرداد ۱۴۰۴) مقام صهیونیستی به خسارت مالی سنگین حمله ایران علیه تل‌آویو اذعان کرد رژیم صهیونیستی درباره کاهش زمان هشدار پیش از حملات موشکی ایران اطلاعیه داد سازمان ملل: حملات اشغالگران مردم غزه را از آب و غذا محروم کرده است پزشکیان: رژیم صهیونیستی با پشتیبانی قدرت‌های بزرگ مرتکب هر جنایتی می‌شود بقایی به اظهارات مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا واکنش نشان داد
سرخط خبرها

سفر رئیس جمهور به کشور آذربایجان، فرصتی برای کلید زدن کریدور شمال-جنوب

  • کد خبر: ۳۲۹۲۸۶
  • ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۳:۵۱
سفر رئیس جمهور به کشور آذربایجان، فرصتی برای کلید زدن کریدور شمال-جنوب
با سفر پزشکیان به جمهوری آذربایجان، فرصتی قابل توجه برای آغاز به‌کار فوری کریدور ریلی شمال-جنوب، حتی پیش از تکمیل پروژه‌های ریلی رشت-آستارا و چابهار-زاهدان پیش روی کشور است که با به‌کارگیری دیپلماسی فعال قابل تحقق است.

به گزارش شهرآرانیوز، حدود دو دهه است که مسئله اتصال ریلی ایران با روسیه تحت عنوان «کریدور شمال-جنوب» در فضای کارشناسی و سیاسی-اقتصادی کشور مطرح است.

در سال‌های اخیر این ایده با توافقات چندجانبه و تلاش برای تکمیل مسیر ریلی به واقعیت نزدیک‌تر شده است.

با این‌حال این پروژه ناقص مانده و فقدان خط ریلی در مسیر رشت-آستارا سال‌هاست که بهانه عدم راه اندازی این کریدور راهبردی شده است؛ پروژه‌ای که در بهترین حالت ۴ سال برای بهره‌برداری از آن زمان لازم است. این درحالی است که ارتباط ریلی ایران به روسیه اکنون نیز می‌تواند بدون ایجاد زیرساخت جدید و با خطوط موجود ریلی برقرار شود.

در شرایطی که جنگ اوکراین روابط روسیه و اروپا را به‌طرز عمیقی تحت تاثیر قرار داده و مسیر‌های ترانزیتی روس‌ها را محدودتر از همیشه کرده است، راه اندازی سریع این کریدور می‌تواند راه تنفسی مهم برای مسکو باشد و از قبل آن، ایران به‌عنوان مهم‌ترین جزء کریدور، به منافع اقتصادی قابل توجهی دست یابد.

در کنار منافع اقتصادی، تثبیت موقعیت کریدوری ایران در شرایط رقابتی منطقه اهمیت فراوانی داشته و غفلت و تعلل در این امر، خسارات جبران ناپذیری برای آینده کشور خواهد داشت.

در حال حاضر شبکه ریلی ایران از شهر مرزی جلفا به شبکه ریلی شوروی سابق در نخجوان متصل می‌شود. این خط آهن از نخجوان به سمت شمال حرکت کرده و وارد خاک ارمنستان می‌شود و از طریق راه آهن ارمنستان، به راه آهن گرجستان اتصال می‌یابد. راه آهن گرجستان نیز به شبکه ریلی روسیه متصل است و بدین طریق ایران درحال حاضر بصورت بالقوه امکان راه اندازی فوری کریدور شمال-جنوب را دارد.

با این حال مسیر ریلی در محل ورود از نخجوان به خاک ارمنستان سال‌هاست که به علت بروز مناقشه قره‌باغ میان دو کشور همسایه قفقاز جنوبی مسدود و بازگشایی آن منوط به امضای توافق صلح شده است.

فرایندی که پیچیدگی‌های سیاسی فراوانی به‌همراه داشته و زمان دستیابی به آن نیز نامعلوم است.

علی‌رغم این وضعیت، جمهوری اسلامی ایران می‌تواند از روابط خود با باکو و ایروان و همچنین روابط حسنه روسیه با دوطرف مناقشه بهره گرفته و با دیپلماسی فعال، این مسیر را به‌روی ترانزیت تجاری مستقیم ایران و روسیه بگشاید. در این میان، روی کار آمدن دولتی ملی‌گرا در گرجستان که دنباله‌رو سیاست‌های اروپا و غرب نیست، امکان تحقق این طرح را افزایش می‌دهد.

با سفر رئیس جمهور به باکو، نکات زیادی برای طرح در این سفر و پیگیری سطح بالا در رسانه‌ها مطرح می‌شود، اما شاید نقدترین و در دسترس‌ترین ایده برای طرح در سطح بالا، راه اندازی کریدور شمال-جنوب از مسیر نخجوان باشد.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->