شهردار مشهد: ۹ هزار پارکینگ و ۵۱ مکان اسکان موقت آماده خدمت‌رسانی به زائران دهه پایانی صفر | ما در حوزه قطار شهری با کمبود واگن مواجه هستیم پروژه اتصال بولوار امام‌خمینی(ره) به بولوار نماز مشهد، فردا (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) به بهره‌برداری می‌رسد تسهیل دسترسی زائران و شهروندان به خدمات شهری در مشهد با به‌روزرسانی لایه‌های مکانی نقشه مشهد محدودیت‌های ترافیکی ایام شهادت امام‌رضا(ع) در مشهد از پنجشنبه (۳۰ مرداد ۱۴۰۴) اعمال خواهد شد مشهد؛ اولِ عشق است آخرِ صفر خدمت رسانی رایگان ناوگان اتوبوسرانی مشهد به زائرین پیاده از محورهای ورودی مشهد مقدس دهه آخر صفر نمایش هم‌افزایی ملی در حمل‌ونقل جاده‌ای مشهد و خراسان رضوی در روز شنبه یک شهریور ماه ۱۴۰۴ تعطیل است استقرار تمامی دستگاه‌های اجرایی و خدمت‌رسان در محور‌های مواصلاتی منتهی به حرم در آستانه شهادت امام رضا(ع) | احتمال حضور پزشکیان در مشهد طرح خدمت‌رسانی به زائران پیاده امام‌رضا(ع) ویژه دهه پایانی ماه صفر در مشهد آغاز شد (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) + فیلم و عکس هوای کلانشهر مشهد امروز در شرایط «قابل‌قبول» قرار دارد (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) وزیر کشور: نگاه به مشهد و به ویژه برنامه‌های دهه آخر ماه صفر، ملی است | بازگشت ۲ میلیون تبعه غیرمجاز به افغانستان تا پایان سال ۱۴۰۴ + فیلم وزیر کشور وارد مشهد شد (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) آمادگی مشهد برای اسکان ۸۰۰ هزار زائر حرم امام‌رضا(ع) در هر شب، طی روزهای آخر صفر ۱۴۰۴ استاندار خراسان رضوی: کارگروه احداث شهرک سلامت در مشهد تشکیل می‌شود مجموعه‌های مردمی در تدارک پذیرایی از زائران دهه آخر صفر ۱۴۰۴ در مشهد + فیلم عکس‌هایی از تمرین ارکستر سمفونیک تهران رونمایی از کتاب «در سایه‌سار خورشید» با موضوع فرهنگ میزبانی توسط شهرداری مشهد پیش‌بینی ۲۵۰ دستگاه اتوبوس در مشهد برای تقویت مسیر‌های عبوری و منتهی به حرم مطهر در روز‌های پایانی صفر خراسان رضوی، قطب صنایع دستی کشور؛ ۲۳ هزار هنرمند و ۷۰۰ فروشگاه فعال
سرخط خبرها

توسعه قطارشهری، تسهیل در دسترسی زائران و مجاوران

  • کد خبر: ۳۳۰۱۴۹
  • ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۰۹:۵۷
توسعه قطارشهری، تسهیل در دسترسی زائران و مجاوران
سیاست‌گذاری احداث خطوط ریلی در مشهد با هدف اتصال مبادی ورودی شهر به حرم مطهر رضوی و با رویکرد تسهیل دسترسی برای زائران و مجاوران مضجع شریف رضوی به نواحی مختلف شهر صورت پذیرفت.

مشهدالرضا (ع) براساس مطالعات حمل‌و‌نقلی چهار خط ریلی در قالب ۷۶ ایستگاه دارد. انجام این مطالعات که به دهه ۷۰ شمسی بر‌می‌گردد، سبب شد تا در سال ۱۳۷۴ شرکت احداث قطارشهری در مشهد ایجاد شده تا موضوع ایجاد خطوط ریلی درون‌شهری با سرعت بیشتری دنبال شود.

سیاست‌گذاری احداث خطوط ریلی در مشهد با هدف اتصال مبادی ورودی شهر به حرم مطهر رضوی و با رویکرد تسهیل دسترسی برای زائران و مجاوران مضجع شریف رضوی به نواحی مختلف شهر صورت پذیرفت. علاوه بر مزیت گسترش متوازن خطوط در سراسر مشهد، بهره‌برداری کامل از شبکه ریلی مشهد طی سالیان آتی تأثیر شگرف و بسزایی در کاهش آلودگی هوا و به تبع آن حفظ محیط زیست، کاهش بار ترافیکی هسته مرکزی شهر، توسعه اقتصادی و... خواهد داشت.

اتصال محدوده شرقی به غربی شهر مشهد از مبدأ فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد تا انتهای بولوار وکیل‌آباد در خط‌یک قطار‌شهری مشهد صورت پذیرفت؛ در خط ۲ قطار‌شهری مشهد که با رویکرد توزیع متوازن خدمات و دسترسی شهروندان به محدوده شمالی و جنوبی شهر به طول ۱۴.۵‌کیلومتر سیاست‌گذاری شده بود، با عبور این خط از محدوده ایستگاه راه‌آهن مشهد دومین مبدأ ورودی شهر را به خطوط ریلی درون‌شهری متصل کرد. کلنگ این پروژه شریانی در سال ۱۳۸۷ به زمین خورد و در سال ۱۳۹۴ به بهره‌برداری رسیده، اما ایستگاه‌های میدان الندشت و ایستگاه پایانی آن در محدوده بولوار شهید فکوری تا ابتدای این دوره مدیریت‌شهری تکمیل نشده بود.

ششمین دوره مدیریت شهری مشهد با ریل‌گذاری صحیح و هدف‌گذاری تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام برنامه‌ریزی جهت تکمیل دسترسی‌های ایستگاه الندشت و ایستگاه پایانی این خط را به‌عنوان یکی از اولویت‌های کاری خود در حوزه عمران، حمل‌و‌نقل و ترافیک قرار داد و با پیگیری مستمر اعضای محترم شورای شهر و تلاش‌های مدیریت شهری به لطف علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) در سال گذشته ایستگاه الندشت واقع در خیابان کوهسنگی به‌طور‌کامل تکمیل و ایستگاه شهید فکوری نیز در اردیبهشت‌ماه امسال هم‌زمان با دهه کرامت وارد چرخه خدمت‌رسانی به شهروندان عزیز خواهد شد. از مزیت‌های دیگر خط ۲ قطار‌شهری مشهد می‌توان به تلاقی با سایر خطوط اشاره کرد. 

این خط در میدان شهدا با خطوط ۳ و ۴ شهری و در ایستگاه میدان شریعتی با خط‌یک تلاقی داشته و با بهره‌برداری از فاز‌یک خط ۳ قطار‌شهری مشهد در سال جاری تمامی مبادی ورودی شهری مشهد از‌جمله پایانه مسافربری امام‌رضا (ع)، فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد و راه‌آهن به وسیله مترو به یکدیگر متصل خواهند شد.

خط ۲ قطار‌شهری در سال ۱۴۰۳ به‌طور‌میانگین ماهانه ۲.۶‌میلیون نفر مسافر را جابه‌جا کرده است که پیش‌بینی می‌شود با در‌مدار‌قرار‌گرفتن ایستگاه پایانی شهید فکوری که در مجاورت پایانه اتوبوس‌رانی شهید جوان قرار گرفته است، استفاده زائران و مجاوران همانند شلوغ‌ترین ماه سال یعنی شهریورماه به بیش از ۳‌میلیون نفر افزایش پیدا کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->