شرایط دریافت ارز اربعین ۱۴۰۳ اعلام شد | خرید دینار از بانک مرکزی با صرفه دومیلیون‌تومانی نسبت‌به بازار آزاد روی خوش بورس برای دومین روز متوالی | گزارش وضعیت بازار سرمایه (۱۷ تیر ۱۴۰۳) مروری بر قواعد محاسبه و پرداخت اجاره‌بها | کرایه خانه را چگونه بپردازیم؟ سکه طرح جدید در مشهد ۳۰۰ هزار تومان ارزان‌تر شد (۱۷ تیر ۱۴۰۳) قیمت امروز طلا، سکه، دلار، ارز دیجیتال (۱۷ تیر ۱۴۰۳) | هیجان دیروز فروکش کرد سقف ثبت سفارش بازرگانان جدید ۱۰۰ هزار دلار شد هشدار بازرسی مشهد به مشاوران املاک بدون پروانه‌کسب: اجازه تبلیغات ندارید حراج حضوری شمش طلای مرکز مبادله امروز، ۱۷ تیرماه، برگزار می‌شود + جزئیات فروش فوق‌العاده سایپا (خودرو کوییک GXR-L) از روز سه‌شنبه (۱۹ تیر ۱۴۰۳) + جزئیات آغاز ثبت سفارش خودرو‌های وارداتی برای جانبازان از امروز یکشنبه (۱۷ تیر ۱۴۰۳) + لینک سامانه انتصاب معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی  استقبال بازارهای مالی از رئیس جمهور | بورس سبز پوش شد پاسخ به سوالات در مورد «طرح طبقه‌بندی مشاغل» | شرایط پرداختِ مابه‌التفاوت به کارگران چیست؟ نرخ امروز میوه و صیفی‌جات اعلام شد | کدو و بادمجان مناسب غذا‌های تابستانی را چند بخریم؟ (۱۷ تیر ۱۴۰۳) مطالبه‌های کارگران از رئیس‌جمهور منتخب نرخ سود بین‌بانکی کاهشی شد (۱۶ تیر ۱۴۰۳) نخستین قرارداد پولی میان ایران و روسیه امضا شد زمان برگزاری پانزدهمین حراج سکه طلا مشخص شد | متقاضیان چقدر واریز کنند؟ با ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان نقدینگی چه موبایل‌هایی می‌توان خرید؟ (۱۶ تیر ۱۴۰۳) واکنش مثبت ۸۸ هزار واحدی شاخص بورس به پایان انتخابات | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۶ تیر ۱۴۰۳) خبر خوش برای جانبازان | جزئیات جدید از نحوه ثبت سفارش خودرو اعلام شد سهمیه اقلام تنظیم‌بازار هیئت‌های مذهبی ویژه ماه محرم و صفر اعلام شد (۱۶ تیر ۱۴۰۳) کاهش یک میلیون و ۱۰۰ هزار‌تومانی سکه طلا در مشهد (۱۶ تیر ۱۴۰۳) اطلاعیه آزمون استخدامی مشترک دستگاه‌های اجرایی ۱۴۰۳ مربوط به ایثارگران قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۱۶ تیر ۱۴۰۳) | ریزش ۱۲ درصدی چری آریزو ۵IE
سرخط خبرها
گفتگو با نایب‌رئیس انجمن مدیران صنایع استان درباره دغدغه‌های مالیاتی بخش تولید

مالیات بخش خدمات روی دوش تولید نیفتد

  • کد خبر: ۳۳۰۹۸
  • ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۶
مالیات بخش خدمات روی دوش تولید نیفتد
امروز ۱۶ تیرماه روز ملی مالیات است؛ روزی که قرار است توجه همه ما را به اصلی‌ترین ابزار درآمدی دولت برای تأمین بودجه و ارائه خدمات جلب کند؛ ابزاری که همیشه در اقتصاد نفتی ایران زیر سایه قرار داشته و توجه لازم به آن نشده است.
مسعود سلطانی/ شهرآرانیوز - امروز ۱۶ تیرماه روز ملی مالیات است؛ روزی که قرار است توجه همه ما را به اصلی‌ترین ابزار درآمدی دولت برای تأمین بودجه و ارائه خدمات جلب کند؛ ابزاری که همیشه در اقتصاد نفتی ایران زیر سایه قرار داشته و توجه لازم به آن نشده است.
اما این روز‌ها در پی رشد ناجوانمردانه تحریم‌های اقتصادی، درآمد‌های نفتی ایران در مقایسه با گذشته به هیچ رسیده است و البته مسئولان نیز به صرافت افتاده‌اند که این ابزار خاک‌خورده در اقتصاد کشور را حتی‌الامکان احیا کنند. طرح سیاست‌هایی نظیر اخذ مالیات از عایدی سرمایه، خانه‌های خالی، ماشین و ملک لوکس و... نیز در همین راستا هر روز مطرح می‌شود.
با وجود این همچنان بار مالیات کشور روی بخش صنعت و تولید است. طبق آمار‌های اعلامی از سوی وزارت صنعت معدن و تجارت حدود ۶۰ درصد مالیات در کشور توسط بخش صنعت پرداخت می‌شود و این در حالی است که سهم بخش صنعت در تولید ناخالص داخلی تنها ۱۲ درصد است. از سوی دیگر بخش خدمات با وجود سهم ۵۱ درصدی در تولید ناخالص داخلی کشور تنها سهم ۲۲.۱ درصدی در پرداخت مالیات دارد.
اکنون، اما در سالی که بخش غیرشفاف خدمات در پی شیوع کرونا با مشکلات اقتصادی بیشتر از گذشته مواجه شده است نگرانی‌ها درباره افزایش مالیات بخش شفاف صنعت رشد کرده است. در‌این‌باره با نائب رئیس انجمن مدیران صنایع استان گفتگو کرده‌ایم.

تولید از نبود استراتژی اقتصادی کلان رنج می‌برد
احمد اثنی‌عشری در‌این‌باره به شهرآرا گفت: یکی از مشکلات ما در ایران بی‌بهره بودن از استراتژی اقتصادی منسجم است. یعنی یک استراتژی که مورد حمایت تمامی نهاد‌ها باشد نداریم. این مسئله موجب سرگردانی و بلاتکلیفی سرمایه‌گذاران می‌شود. این فعال اقتصادی ادامه داد: نبود سیاست منسجم باعث شده است که سرمایه‌ها به سمت بخش تولید نیاید. بخش تولید اکنون با مشکلات بنیادین مواجه است. کهنه بودن فناوری موجود در بخش تولید کشور و لزوم به‌روزرسانی آن یکی از همین مشکلات است. برای به‌روزرسانی فناوری تولید در کشور نیز با سد‌های فراوانی رو‌به‌رو هستیم؛ از سمتی در داخل محدودیت‌های قانونی داریم و از سوی دیگر با تحریم‌های بین‌المللی مواجه هستیم. وی افزود: در چنین شرایطی صحبت از مالیات بخش تولید یک نوع بازدارنده قوی برای جذب سرمایه‌ها به بخش تولید محسوب می‌شود. این صحبت‌ها باعث می‌شود که نقدینگی به سمت فعالیت‌های اقتصادی بدون شناسنامه برود. رشد دلالی در بازار خودرو، سکه و طلا به خاطر نا‌امن بودن سرمایه‌گذاری در بخش تولید است. رشد سفته‌بازی و دلالی در بخش زمین مسکن نیز به همین دلیل اتفاق افتاده است.

تصمیمات اقتصادی کشور شفاف نیست
نایب‌رئیس انجمن مدیران صنایع خراسان با اشاره به اینکه تصمیمات و مواضع سیاست‌گذاران در حوزه اقتصاد به صورت ناگهان مطرح و منتشر می‌شود نیز گفت: یک‌باره بدون طرح هرگونه بحث کارشناسی و نظرخواهی از کارشناسان ناگهان یک تصمیم در حوزه اقتصاد اعلام می‌شود. این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که لازم است تصمیمات اقتصادی ابتدا در معرض افکار عمومی و دیدگاه‌های کارشناسی گذاشته شود و بعد ابلاغ و اعلام شود.
اثنی‌عشری تصریح کرد: رفتار‌های ناگهانی از سوی سیاست‌گذاران و دولت‌مردان بیانگر استیصال ایشان است. اینکه ناگهانی و شبانه تصمیمات اقتصادی ابلاغ می‌شود امنیت سرمایه‌گذاری و امنیت بخش تولید را به خطر می‌اندازد.
وی درباره کم بودن سهم خراسان در پرداخت مالیات نسبت به بودجه استان نیز گفت: اقتصاد در خراسان رضوی تولید محور نیست و بیشتر بر پایه فعالیت‌های خدماتی شکل گرفته است. امسال نیز با توجه به شیوع ویروس کرونا تمامی فعالیت‌های خدماتی در استان با چالش مواجه شده‌اند و در واقع استان از این محل درآمدی نداشته است که بخواهد مالیاتی بپردازد.
این فعال اقتصادی تصریح کرد: این نگرانی وجود دارد که با توجه به کاهش احتمالی درآمد‌های مالیاتی وصولی از بخش خدمات، بار مالیات استان روی دوش بخش تولید بیفتد. این در حالی است که در خراسان رضوی صنایع مادر وجود ندارد. صنایع مادر حتی در شرایط کرونا درآمدزا هستند. اثنی‌عشری درباره حمایت‌های صورت‌گرفته از کسب‌و‌کار‌های آسیب‌دیده توسط دولت نیز گفت: این حمایت‌ها در مقایسه با عدد و رقم خسارت واردشده بسیار ناچیز است و اغلب امکان استفاده از آن وجود ندارد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->