پرونده جنجالی نتفلیکس و دفاعیه شوک‌برانگیز کارگردان هالیوودی: من در حالت روان‌پریشی بودم زمان اکران «ناتور دشت» مشخص شد + تیزر انتقاد تند خاویر باردم از جنایات اسرائیل؛ «ارتش اسرائیل همان منطق نازی‌ها را دنبال می‌کند» مجید قیصری از تحول در جایزه جلال خبر داد الناز شاکردوست با «مثل یک راز» در لندن روی پرده می‌رود حضور سروش صحت و سعید آقاخانی در یک فیلم جنگی اتریش با طنز اجتماعی، آلمان با درام تاریخی به اسکار ۲۰۲۶ رفتند «غریبانه»، روایتگر مظلومیت امام رضا (ع) می‌شود پرونده ویژه «سینمای ارگانی» در «هفت» امشب (۳۱ مرداد ۱۴۰۴) بررسی می‌شود بررسی جشنواره تلویزیونی مستند در «نردبان» زمان فیلمبرداری «سواران» با بازی برد پیت مشخص شد «بیژن ابراهیمی»، هنرمند مشهدی درگذشت + علت فوت «آسمان هشتم (ع)» تجربه‌ای هنری در قلب حرم رضوی تاجیکستان با توزیع شاهنامه، فرهنگ مطالعه را ترویج می‌دهد کارگردان «سوپرمن» به دنبال همکاری با مریل استریپ کارگردان «کلاه سبزها»: با اثری در مورد جنگ ۱۲ روزه به «فجر۴۴» می‌آیم تغییر چهره عجیب مهرداد فلاحتگر بازیگر سینما و تلویزیون پس از ابتلا به سرطان + فیلم فیلم جدید شهرام مکری به جشنواره بی‌اف‌آی لندن راه یافت سحر دولتشاهی به فیلم سینمایی «استخر» پیوست دوره دانش‌افزایی زبان فارسی در هند با محوریت گفت‌و‌گو‌های فرهنگی ایران و هند آغاز شد
سرخط خبرها

سایه شوم پهپاد روی فرش ترنج

  • کد خبر: ۳۴۶۴۵۶
  • ۳۰ تير ۱۴۰۴ - ۲۲:۴۴
سایه شوم پهپاد روی فرش ترنج
جزئیات است که فرهنگ می‌سازد و فرهنگ مجموعه‌ای است از داشته‌های منقول و غیرمنقول محسوس و نامحسوس مثل معماری و موسیقی و ادبیات و راه‌سازی و غذا و لباس و افسانه و اسطوره که یک پهنه تمدنی را شکل می‌دهد.
حامد عسکری
نویسنده حامد عسکری

ایرانی‌هایی که ما باشیم خیلی عجیب و غریبیم، خیلی جزئیات برایمان مهم است، خیلی حواسمان به همه‌چیز هست، باهوشیم و سریع خودمان را با موقعیت و فضا هم‌دما می‌کنیم، احتمالا توی خانه خودتان یا پدربزرگ مادربزرگتان یک انبر قدیمی برنجی یا برنزی یا آهنی وجود دارد، که دو سر تیغه‌هایش شبیه اژدهاست.

آن استاد آهنگر با چه فرایند و آموزشی و در دامان کدام مادر فهیمی قصه خوانده و شنیده و بعد در درونش حلول کرده و بعد وسط طراحی انبر برای نوک تیغه‌ها که باید پهن‌تر باشد و زغال را نگه دارد به جای اینکه یک سطح صاف باشد به ذهنش رسیده که اژد‌ها درست کند. حالا چرا؟ 

چون اژد‌ها از دهانش آتش بیرون می‌آید و این طراحی اژد‌ها به نوعی ساختن یک قصه است روی یک تکه فلز. همین را تسری بدهید توی استکان‌های کمرباریک که قوس میانه‌اش علاوه بر زیبایی و ظرافت یک گودی در پایین استکان ایجاد می‌کرده و مانع ورود تفاله چای به دهان مهمان می‌شده است.

کتاب‌های فقهی علمای ایرانی را که می‌خوانی گاهی می‌بینی مسائلی طرح کرده‌اند که مثلا روشن‌فکر‌ها این روز‌ها دست گرفته‌اند و می‌خوانند و می‌خندند ولی این‌قدر شعور ندارند که درک کنند ذهن جوال و خیال‌پرداز عالم ایرانی در خلوت و سلوک و سکوت بی‌گوگل و بی‌کتابخانه دیجیتال و بی‌هوش مصنوعی مسئله و فرضش را طرح کرده و پاسخش را هم از میان مستندات و احادیث و آیات استخراج کرده است. مثل همان مسئله معروفی که اگر کسی وارد بیابانی شد و یکهو دید سه فرسخ در سه فرسخ کف زمین را با ورق مس فرش کرده‌اند چه‌جوری تیمم کند یا به کدام سمت نماز بخواند را هم علمای ما جواب داده‌اند و آستینشان خالی نبوده.

اینها را نوشتم که بگویم زیست ایرانی پر از این جزئیات است، جزئیات است که فرهنگ می‌سازد و فرهنگ مجموعه‌ای است از داشته‌های منقول و غیرمنقول محسوس و نامحسوس مثل معماری و موسیقی و ادبیات و راه‌سازی و غذا و لباس و افسانه و اسطوره که یک پهنه تمدنی را شکل می‌دهد. این جزئیات را خم یک‌شبه و ده‌شبه و یک‌ساله و صدساله نمی‌شود ساخت، نسل‌های متمادی باید بیایند و بروند و هر کدامشان به اقتضا چیزی را بیفزایند یا بپیرایند و طرحی نو دراندازند.

وقتی می‌گوییم رژیم غاصب صهیونیست به ایران حمله کرد، یعنی حمله به همان مهندس طراح انبر، همان شیشه‌گر طراح استکان، حمله به آواز و نستعلیق و فرش و بیستون و عالی‌قاپو.

باید مراقب این جزئیات باشیم. باید حواسمان باشد دل یک دله کنیم و مراقب این موزه زنده تاریخی باشیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->