۶۰ درصد اتلاف انرژی در نیروگاه‌های برق کشور است | وجود بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار فرصت صرفه‌جویی در حوزه مصرف انرژی بررسی قیمت امروز گوشی‌های همراه (۲۷ شهریور ۱۴۰۳) افزایش ۵ تا ۲۰ درصدی قیمت نوشت‌افزار در مشهد | سود مجاز فروشندگان چقدر است؟ تعلیق ۶ سایت فاقد مجوز فروش بلیت میانگین قیمت فروش خانه در بلوار احمدآباد مشهد چند است؟ + ویدئو بررسی قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۲۷ شهریور ۱۴۰۳) بورس صعودی شد | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۷ شهریور ۱۴۰۳) عراق واردات هندوانه، گوجه‌فرنگی و خربزه را از ایران ممنوع کرد صنایع غذایی خراسان رضوی، موتور محرک اقتصادی در استان است تشدید نظارت بر واحد‌های صنفی لوازم‌التحریر و پوشاک هم‌زمان با بازگشایی مدارس رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان‌رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها برخلاف شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» است بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۷ شهریور ۱۴۰۳) نرخ طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۲۷ شهریور ۱۴۰۳) صرفه جویی ۱۴۰ میلیون مترمکعبی گاز با تعویض بخاری‌های فرسوده در کشور «خوشا به حالت‌ ای روستایی!» قیمت امروز دلار، طلا، سکه و بیت کوین (۲۷ شهریور ۱۴۰۳) + تحلیل قیمت دلار پرداخت وام ازدواج تا پایان سال به تمام واجدان شرایط الزامی شد مکالمه رایگان و بسته تخفیفی ایرانسل به مناسبت هفته وحدت تولید واقعی در صنایع غذایی خراسان رضوی بسیار کمتر از ظرفیت موجود است کاهش ارزش وام خرید مسکن | با وام ۹۶۰ میلیون تومانی چند متر مسکن می‌توان خرید؟ رئیس سازمان بورس باید کت دربیاورد و از وزیر اقتصاد مطالبه کند | مراسم تودیع و معارفه رئیس جدید سازمان بورس آغاز شد (۲۷ شهریور ۱۴۰۳) برای تهیه رُب، گوجه فرنگی را با این قیمت تهیه کنید | قیمت عمده میوه و صیفی جات در مشهد (۲۷ شهریور ۱۴۰۳) چالش بیمه مربیان تعلیم رانندگی حل شد با وام ۲۸۰ میلیون تومانی بدون محدودیت خودرو بخرید + شرایط کمیسیون اجتماعی مجلس موضوع افزایش حقوق کارگران را دنبال می‌کند قیمت کارخانه‌ای خودرو افزایش یافت؟
سرخط خبرها

افزایش ۱۸ درصدی تولید خودرو و رشد ۳۰ درصدی تحویل خودرو

  • کد خبر: ۳۵۷۰۱
  • ۰۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۸
افزایش ۱۸ درصدی تولید خودرو و رشد ۳۰ درصدی تحویل خودرو
روز گذشته شبکه اطلاع‌رسانی تولید و تجارت ایران (شاتا)، آمار جزئی از تولید خودرو از ابتدای سال تا ۲۴ تیرماه منتشر کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، بر اساس این آمار دو شرکت بزرگ خودروساز کشور تا ۲۴ تیرماه سال ۹۹ با تولید بیش از ۲۸۲ هزار خودرو رشد ۱۸ درصدی نسبت به بازه زمانی سال گذشته داشته‌اند. انتشار این آمار در شرایطی است که خودروسازان تا پایان خردادماه سال جاری در تولید خودرو رشد ۳۱ درصدی را تجربه کردند. اما پایگاه خبری صمت در این گزارش از رشد تحویل خودرو به متقاضیان نیز خبر داده است، به‌طوری‌که طبق آمار‌های ارائه شده خودروسازان تا ۲۴ تیرماه در تحویل خودرو با رشد ۳۰ درصدی مواجه بوده‌اند. خبر خوب دیگر اینکه درهمین مدت تعداد خودرو‌های ناقص ۴۵ درصد کاهش یافته است.


آمار‌های ارائه شده ازسوی وزارت صمت از وضعیت مطلوب در خودروسازی‌های کشور حکایت دارد. این در شرایطی است که همزمان با ارائه این آمار‌ها بازار خودرو هر روز ملتهب‌تر شده و دسترسی مشتریان به خودرو کمتر می‌شود. اما این سوال هم اکنون مطرح است که وضعیت کنونی خودروسازی کشور حاصل چه اقداماتی از سوی این وزارتخانه است که تولید، تحویل و کاهش خودرو‌های ناقص را در پی داشته است. آنچه مشخص است با قیمت‌گذاری دستوری و تعیین قیمت از سوی شورای رقابت، خودروسازان در وضعیت بغرنجی قرار گرفته‌اند. آماری که سه‌شنبه گذشته از سوی «دنیای‌اقتصاد» و با استناد به گزارش‌های ارائه شده توسط خودروسازان به بورس منتشر شد از زیان ۱۸ هزار میلیارد تومانی خودروسازان از تولید خودرو حکایت داشت.

همچنین این آمارگویای زیان انباشته ۵۱ هزار میلیارد تومانی دو خودروساز بزرگ کشور بود. اما زیان خودروسازان از ناحیه قیمت‌گذاری دستوری در جایی بیشتر هویدا می‌شود که اختلاف بهای تمام شده خودرو و بهای فروش فاصله چشمگیری به خود می‌گیرد. به‌طوری‌که طبق آمار، کل بهای تمام شده تولید خودروسازان در سال گذشته، بیش از ۵۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده، حال آنکه از محل فروش محصولات تولیدی، حدود ۳۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نصیب آن‌ها شده است. با شفافیت عملکرد خودروسازان در سایت کدال بورس و همچنین میزان ضرر و زیان تولید این سوال مطرح می‌شود که اخبار خوب خودرویی که وزارت صمت اقدام به انتشار آن کرده در کجای این آمار‌ها باید جست‌وجو شود؟ در قسمت زیان انباشته یا ضرری که در تولید هر خودرو حاصل می‌شود؟

 

در آماری که وزارت صنعت، معدن و تجارت دیروز در سایت شاتا منتشر کرد با افتخار از رشد ۱۸ درصدی تولید آن هم تا تاریخ ۲۴ تیرماه پرده برداشت. مسوولان صنعتی کشور در پاسخ به این سوال که رشد تولید نتیجه چه اقدامی از سوی خودروسازان یا سیاست‌گذار خودرویی است با صراحت عنوان می‌کنند که نهضت داخلی‌سازی منجر به تغییرات خودروسازی و در نتیجه رشد تولید شده است.

این اظهارات در شرایطی است که نهضت داخلی‌سازی اگر چه تا حدودی توانسته بر تولید خودروسازان موثر واقع شود، اما از تعداد تولید محصولات ناقص هم که به دلیل نبود قطعه در پارکینگ خودروسازان دپو شده کم نکرده است. آنچه مشخص است خودروسازان در مدت زمانی که به استناد آمار وزارت صمت توانسته‌اند تولید را مطابق خواست سیاست‌گذار خودرویی پیش ببرند، از نقدینگی حاصل از فروش اموال و سهام و همچنین تسهیلاتی که از بانک مرکزی به قطعه‌سازان تزریق شد، استفاده کردند، این در شرایطی است که از منابع حاصل از فروش خودرو همچنان با ضرر و زیان مواجه بودند. حالا، اما به درخواست خودروسازان شورای رقابت مجوز افزایش قیمت‌ها را برای دومین بار در سال جاری صادر کرد.

 

این افزایش قیمت اگر چه فشار مضاعفی بر دوش متقاضیان خودرو می‌گذارد، اما می‌تواند تا حدودی خودروسازان را از زیان تحمیلی تولید برهاند. بسیاری از کارشناسان، اما معتقدند همراه با افزایش قیمت نهاده‌های تولید به واسطه روند صعودی تورم و نرخ ارز، درخواست افزایش قیمت از سوی خودروسازان تا سه ماه آینده دور از ذهن نیست.

منبع: دنیای اقتصاد

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->