سرخط خبرها

عزاداری خالصانه جلوی در منازل

  • کد خبر: ۴۰۹۲۲
  • ۱۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۷
عزاداری خالصانه جلوی در منازل
رأس ساعت که زیارت عاشورا شروع می‌شود، هرکس صندلی‌های خودش را در آستانه در منزل خودش می‌گذارد و می‌نشیند و سخنرانی و مداحی را گوش می‌کند. اغلب ماسک دارند تا الان در این چند شب فقط ۱۵۰ ماسک میان عزاداران توزیع شده است.
محمد عطائی- میترا صدر | شهرآرانیوز؛ تک تک خیابان‌ها و کوچه‌های محله ما در شور است، شور حسینی. حتما در کوچه پس کوچه‌های دیگر شهر هم چراغ محافل عزاداری روشن است، حتما دل همشهریانم کربلایی است، اما حساب محله ما فرق می‌کند. عزاداری‌های اینجا حال و هوای دیگری دارد. مردم اینجا کمی دستشان تنگ است، اما دلشان پاک. جنس عزاداری‌شان مرغوب‌تر است و اشک‌شان شوری بیشتری دارد. دلمان نیامد برای گزارش این هفته که روز بعد عاشوراست سراغ یکی‌شان برویم و سعی کردیم تصویری از تعدادی از این مراسم‌ها را برای شما به نمایش بگذاریم. به امید اینکه همگی ما روزی در زمره یاران ابا عبدا... (ع) قرار گیریم.

عزاداری خالصانه جلوی در منازل

هم‌زمانی مراسم‌های مختلف باعث شد که گزارش را در چند شب تهیه کنیم. در ابتدا و شب اول سراغ علی اکبر علینژاد، مسئول هیئت فاطمیون در گلبوی ۴۴ گلشهر، رفتیم. او خود را به عنوان خادم این هیئت معرفی می‌کند و درباره نحوه برگزاری مراسم در دهه اول محرم می‌گوید: «با توجه به اینکه ویروس منحوس کرونا محدودیت‌هایی برای فعالیت هیئت‌ها ایجاد کرده است بر این شدیم تا الگویی برای دیگران بشویم. ما محله‌آرایی و نصب پارچه‌های سیاه را انجام و بعد از آن به هر منزل در گلبوی ۴۴، ۳ عدد صندلی امانت دادیم. رأس ساعتی که ما زیارت عاشورا را شروع می‌کنیم یعنی بعد از اذان مغرب، هرکس صندلی‌های خودش را در آستانه در منزل خودش می‌گذارد و می‌نشیند و سخنرانی و مداحی را گوش می‌کند. اغلب ماسک دارند یعنی تا الان در این چند شب ما فقط ۱۵۰ ماسک توزیع کردیم. برنامه به این‌گونه است که بعد از زیارت عاشورا سخنرانی و بعد هم مداحی است و شروع و پایان مراسم هم با دعای فرج هست. ما برای اجرای برنامه راه کوچه را نبستیم، وسط خیابان باز است و موتور و ماشین و عابر می‌توانند رد شوند فقط از آن‌ها خواهش می‌کنیم که سرعتشان را کم و چراغ‌های وسیله شان را خاموش کنند. در پایان هم شام مختصری تدارک دیدیم که در خانه‌ها توزیع می‌شود.»
 
از علینژاد می‌پرسیم که چطور تصمیم گرفتند مراسمشان را به این صورت برگزار کنند. می‌گوید: «کمک خود آقا بود و ما هرچه داریم آقا به ما داده است. هدف ما این بود که کاری انجام دهیم و وجود ویروس کرونا بهانه‌ای نشود که از عزاداری امام حسین (ع) غافل شویم. ما هرکس را در خانه خودش نشاندیم و برخی از آن‌ها حتی صندلی را قبول نمی‌کنند و خودشان دوست دارند روی زمین بنشینند. در مورد افراد فعال در مراسم به طور مستقیم ۱۵ نفر هستند، اما تمامی همسایه پای کار هستند و کمک می‌کنند حتی کابل‌های برق مراسم را همسایه‌ها از خانه‌هایشان دادند. پرچم سیاه را ما گرفتیم، اما مردم نصب کردند. اینجا چیزی جدای از مشارکت اجتماعی نمی‌بینیم. چند روز پیش که شهردار و نماینده او آمدندکه نیاز‌های محله را رفع کنند گفتیم شما کار خود را بکنید، مردم هم کار خودشان را انجام می‌دهند، البته که اقداماتی برای ایمنی مردم انجام می‌شود مثلا قبل از مراسم و بعد از مراسم از طرف شهرداری منطقه می‌آیند و سطح کوچه را ضدعفونی می‌کنند و یک نفر هم از شهرداری به عنوان مسئول ضدعفونی در محل مستقر است.»

عزاداری با رعایت کامل دستورالعمل‌ها

بعد از هیئت فاطمیون سراغ مراسم محله حسین‌آباد می‌رویم. حسین درّی سالارآبادی، عضو هیئت امنای مسجد صاحب الزمان (عج) حسین آباد کرمانی‌ها، می‌گوید: «مراسم به همت مجموعه فرهنگی شهدای مسجد حسین‌آباد شب جمعه قبل از شب اول ماه محرم شروع شد و تا شام غریبان ادامه دارد. مراسم بعد اذان با تلاوت قرآن شروع می‌شود و در ادامه زیارت عاشورا و سپس سخنرانی و سینه‌زنی داریم. مبنای کار این است که بیش از یک ساعت و نیم به طول نینجامد. در سال‌های قبل این مراسم بیش از ۲ ساعت و نیم طول می‌کشید. امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا یکی از مسائلی که رعایت کردیم مسئله زمان است. نکته دیگر اینکه به دلیل نیمه کاره بودن ساختمان مسجد از موقعیت استفاده کرده و مراسم را در فضای باز مسجد برگزار کردیم.»
 
او درباره هیئت و شیوه تقسیم کار هم می‌گوید: «این هیئت ساختار خاصی ندارد و هر کس بنا بر توانایی و حس ارادتی که دارد کاری را انجام می‌دهد و به قول معروف هیئتی کار می‌کنند. برای رعایت آیین‌نامه‌های بهداشتی و همچنین تأمین سلامت عزیزان در این هیئت، یک نفر مسئول تب سنجی عزاداران است و همچنین یک عدد دستگاه اتومات برای ضدعفونی دست نیز تدارک دیده شده است. عزاداران به محض ورود دست‌های خود را ضدعفونی می‌کنند و برای کسانی که ماسک همراه نداشته باشند ماسک فراهم شده است. در این هیئت هرساله کسانی که نذری داشته‌اند و همچنین خودمان به پذیرایی از عزاداران اقدام می‌کردیم، اما امسال برای رعایت موارد بهداشتی از این کار خودداری کرده‌ایم.»
 

هیئتی با آدم‌های باصفا

در پایان شب اول سراغ هیئت قدیمی محله جلالیه می‌رویم. هیئتی خودمانی و در اصطلاح خاکی. مراسم این هیئت در زمینی واقع در سرخس ۲۰ اجرا می‌شود. سیدمصطفی تیموری، مسئول هیئت انصار الائمه (ع)، می‌گوید: «هیئت سال ۷۵ فعالیت خود را آغاز کرده است. این هیئت خانوادگی است به این معنا که تمام افراد خانواده از زن و مرد و کودک در این هیئت خدمت می‌کنند و فعالیت‌های آنان محدود به محرم نمی‌شود و در دیگر مراسم و اعیاد نیز فعالیت دارد. بیشتر افرادی که در مراسم ما شرکت می‌کنند از محله خودمان هستند و حتی اگر از این محله نقل مکان کرده‌اند باز هم برای مراسم عزاداری ماه محرم به هیئت خودشان می‌آیند. مراسم امسال همچون سال‌های گذشته دهه اول محرم برگزار می‌شود و به دلیل رعایت آیین‌نامه‌های بهداشتی از ۲ ساعت بیشتر طول نمی‌کشد. همچنین ضدعفونی دست‌ها و مکان و تهیه ماسک برای افرادی که فاقد ماسک هستند انجام می‌شود. جلسه با تلاوت قرآن آغاز و پس از خواندن زیارت عاشورا سخنرانی انجام می‌شود و در نهایت سینه‌زنی مختصری هم داریم و به دلیل رعایت بهداشت عزاداران سرجایی که نشسته‌اند سینه می‌زنند.»
 
تیموری ادامه می‌دهد: «یکی از نکات قوت هیئت ما این است که محدود به حضور مردان و بزرگان نیست. زنان و کودکان نیز در این مراسم شرکت می‌کنند و به این طریق کودکان از همان آغاز با رفت و آمد در این محافل، قرآن می‌خوانند و احکام را می‌آموزند. این زمین که مراسم در آن اجرا می‌شود متعلق به حاج احمدضعیف السادات است که در پشت مسجد حاج احمد واقع شده است. مدت ۲۰ سال هست که این زمین متعلق به وراث مرحوم حاج احمد است، اما از ۱۵ سال گذشته تا امروز به واسطه اینکه یکی از پسران ایشان از اعضای همین هیئت هستند هر سال برای برگزاری مراسم در اختیار هیئت قرار می‌گیرد.» او اشاره‌ای نیز به رسوم هیئت دارد و می‌گوید: «یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این هیئت محلی بودن آن است، سال‌های گذشته در روز عید غدیر بچه‌ها صبح روز عید جمع می‌شدند و به دیدن سادات محل می‌رفتند. یکی از رسوم این هیئت شام غریبان است که در این شب اعضای هیئت بیرون می‌آیند «دم‌بندی» می‌شوند و دسته‌بندی می‌کنند و به خانه بزرگان محله، شهدا و سادات می‌رویم و در مقابل هر خانه «دم» می‌گیرند و برمی‌گردند و بدین ترتیب صله رحم می‌شود و از حال یکدیگر با خبر می‌شوند.»

عزاداری مهدیه مهرآباد

در شب دوم سراغ ۲ مراسم عزاداری رفتیم؛ اول مهدیه مهرآباد. مهدیه مهرآباد را در گزارش‌های مختلف معرفی کرده‌ایم. جوان‌های پرشور و با انگیزه که از کنار هیچ مراسم مذهبی نمی‌گذرند، عزاداری محرم که جای خود دارد. در حاشیه مراسم که در زمین کنار مهدیه در انتهای مهرآباد ۱۳ در حال برگزاری است، سراغ جواد کاووسی رفتیم. او که مسئول کارگروه ثقلین و از اعضای اصلی و پای کار مهدیه است درباره مراسم عزاداری می‌گوید: «برنامه از شب قبل از اول محرم یعنی پنجشنبه ۱۰ مرداد شروع شد به مدت ۱۲ شب ادامه خواهد داشت. ما برگزاری مراسم عزاداری را از ایام عید غدیر پیگیری کردیم و به دنبال برگزاری آن بودیم و منتظر برنامه‌های ستاد مقابله با کرونا ماندیم. شورای هیئات به ما اعلام کردند که مراسم باید در فضای باز انجام شود و بعد هم ما به سمت فضای باز رفتیم و زمین کنار مهدیه را برای این کار مناسب دیدیم و از صاحب ملک اجازه گرفتیم. به مدت یک هفته رفقای مهدیه درگیر صاف کردن زمین بودند و بعد از آن هم داربست‌ها را نصب کردیم و فرش را هم کف پهن کردیم و هم از مهدیه و هم از مردم منطقه فرش‌ها را گرفتیم و به داخل محوطه منتقل کردیم. مردم مشارکت زیادی داشتند و با ما همکاری کردند.»
 
کاووسی ادامه می‌دهد: «در شب‌های اول شبی ۷۰۰ میهمان داشتیم و در این شب‌های آخر تعداد میهمان‌ها به ۱۲۰۰ رسیده است. شروع برنامه با زیارت عاشوراست و سپس سخنرانی آقای لایقیان و روضه‌خوانی توسط مداحان اهل بیت یاسر رحمانی، جمشیدی نژاد، هاشمیان و حسینی انجام می‌شود و در پایان هم سینه‌زنی داریم. پذیرایی به صورت غذای بسته‌بندی است. از اقداماتی که برای مقابله با کرونا در هیئت انجام می‌شود اول بحث ضدعفونی محیط است، بعد از آن با استفاده از تب‌سنج میهمانان را کنترل می‌کنیم. مایع ضدعفونی تهیه کردیم و دست‌های عزاداران حسینی را ضدعفونی می‌کنیم و بعد از آن به کسانی که ماسک نداشته باشند ماسک می‌دهیم.»
 
او می‌افزاید: «در این برهه از زمان علاوه بر مراسم معمول عزاداری مهدیه، به توزیع سبد ارزاق بین نیازمندان اقدام کردیم و همچنین سبد تحصیلی از قبیل لوازم تحریر تهیه کردیم و نیز هزینه ثبت‌نام تعدادی از دانش‌آموزان نیازمند را پرداخت می‌کنیم. شب اول محرم نزدیک به ۶۰ نوجوان که به لحاظ مالی در وضعیت خوبی نبودند شناسایی و پیراهن مشکی به آن‌ها تقدیم کردیم. این هیئت علاوه بر پذیرایی و پیش‌بینی توزیع سبد معیشتی که ان‌شاءا... محقق شود به برپایی غرفه کتاب برای ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی اقدام کرد و معرفی کتاب نیز در دستور کار است. از دیگر اقدامات فرهنگی برگزاری مسابقه کتاب‌خوانی است که کتاب «پدر، پسر، عشق»، با موضوع حضرت علی اکبر (ع) به دوستان معرفی شده است.»

عزاداری کهن حسینیه خاوری‌ها

دومین هیئتی که در شب دوم میهمانش شدیم؛ هیئت حسینیه خاوری‌هاست. این هیئت امسال به سبب برگزاری مراسم در محیط باز از منطقه ثامن میهمان ماست. هیئتی قدیمی و ریشه‌دار که روی پرده آن، سال تأسیس ۱۲۷۸ قمری ذکر شده است. ۱۶۴ سال سابقه فوق‌العاده‌ای برای یک هیئت است. هیئت حسینیه خاوری‌ها محوطه جلوی در شمالی بوستان وحدت را برای برگزاری مراسم خود انتخاب کرده‌اند. محمدتقی رحمانی، مسئول هیئت و حسینیه، در این باره می‌گوید: «چون برطبق آیین‌نامه‌های بهداشتی و نظر مراجع عظام تقلید و مقام معظم رهبری عزاداری‌ها باید در فضای باز انجام شود مراسم در این مکان برگزار می‌شود. برای ما سلامتی مردم در اولویت قرار دارد. اول که تصمیم نداشتیم روضه بخوانیم و بعد که تصمیم گرفتیم برنامه عزاداری را برگزار کنیم پیشنهاد شهرداری را پذیرفتیم و به اینجا آمدیم.»
 
رحمانی می‌گوید: «فضا فضای خوبی است، هوا آزاد است، اما زحمت زیادی داشت، چون زمان خیلی کوتاه بود و آماده کردن این مکان برای جوانان ما مشکل بود، ولی همت کردند و واقعا جای تشکر دارد و باید از این جوانان قدردانی کرد. برنامه هیئت با حدود ۶۰۰ میهمان با فاصله‌گذاری خیلی خوبی برگزار می‌شود. برنامه با قرائت قرآن توسط آقای کهن دل آغاز می‌شود بعد از آن مداحی از سوی آقای هادی حیدری فر را داریم. سپس سخنران برنامه حاج آقای سیدعلی علوی سخنرانی دارند و مراسم بیش از ۲ ساعت به طول نمی‌انجامد.»
 

عزاداری بی‌تکلف خدمت‌گزاران صاحب الزمان (عج)

شب سوم گزارش را به هیئات گلشهر اختصاص دادیم. اول از همه هیئت خدمت‌گزاران آقا صاحب الزمان (عج). این هیئت که در شفیعی ۱۹ و مسجد ملکی صاحب الزمان (عج) مستقر است، همواره در هر مناسبت مذهبی فعال بوده است. جواد شهیدی، مسئول این هیئت، می‌گوید: «از شب اول محرم کار خود را به مدت ۱۱ شب آغاز کردیم. برنامه از ساعت نه و نیم شب با زیارت عاشورا آغاز می‌شود سپس به مدت ۱۵ دقیقه حاج آقای جاودانی بیان احکام دارند و بعد از آن آقای شیخ علی زارعی، سخنران هیئت، روی منبر می‌روند بعد از آن نیز آقای قرایی مداحی می‌کنند.»
 
شهیدی از همسایه‌ها و هم محله‌ای‌ها تشکر می‌کند و می‌گوید: «تمام همسایه‌ها از روز اول مراسم با ما همکاری زیادی داشتند. برخی هم محله‌ای‌ها با وجود اینکه بچه کوچک یا حتی بیمار در خانه داشتند از روز اول گفتند جان و زندگی‌مان فدای امام حسین (ع). همسایه‌های شفیعی ۱۹ و ۴/۱۹ تمام و کمال پای کار آمدند و از همه این عزیزان تشکر و قدردانی می‌کنیم. علاوه بر این بچه‌های بسیج محله و پایگاه شهید رجایی و همچنین برادران تیم هیئت خدمت‌گزاران که واقعا همکاری کردند و از دو هفته قبل از دهه محرم بسیار زحمت کشیدند تا فضای خوب و عالی برای عزاداران حسینی فراهم شود.»
 
شهیدی ادامه می‌دهد: «هر شب در حدود دو هزار نفر میهمان داریم. کل خیابان ۴/۱۹ را برای قسمت بانوان تدارک دیدیم و فضای باز مسجد را هم برای آقایان. در این هیئت ما تمام مسائل و مقررات اعلام شده توسط وزارت بهداشت اعم از ضدعفونی کردن دست‌ها و ماسک و شست‌وشوی خیابان‌ها قبل و بعد از مراسم انجام می‌شود. یک تیم پانزده نفره در آشپزخانه حضور دارند که غذا‌ها را در بسته‌بندی‌های مرتب آماده کنند و در اختیار عزاداران حسینی قرار می‌دهند.»

سینه زنی با دست‌های کارگری

بعد از هیئت خدمت‌گزاران نوبت به هیئت حسینی می‌رسد. هیئت حسینی متعلق به مهاجران است هرچند که مجلس امام حسین (ع) فقط یک مالک دارد و آن خود آقاست. اعضای این هیئت هرساله به دنبال مسجد و حسینیه‌ای هستند که اجاره کنند و همیشه هم فضای کافی برای برگزاری مراسم پر جمعیت و باشکوه خود ندارند. امسال، اما در بحبوحه کرونا سراغ مدرسه کاشانی در حاشیه گلبو و گلبوی ۲۶ آمده‌اند و از محیط مدرسه برای عزاداری استفاده کرده‌اند. حساب عزاداری این عزیزان فرق می‌کند و خیلی خیلی دلی است. هرکه پایش را در محفل عزاداری این دوستانمان بگذارد حرف مرا تأیید می‌کند. خالص هستند و مخلص. هنوز عرق کارگری روزشان خشک نشده که عرق سینه‌زنی شب به تن و لباشان می‌نشیند. نوحه‌خوانی‌شان که دیگر گفتنی نیست و فقط سوز است. سراغ حسن رحیمی، عضو اجرایی هیئت حسینی مشهد، می‌روم. این هیئت تأسیس شده در سال ۱۳۶۰ است. رحیمی که نزدیک به ۲۵ سال از عمر خود را در هیئت گذرانده و ۸ سال است که مسئولیت اجرایی آن را بر عهده دارد، می‌گوید: «به دلیل مسئله شیوع ویروس کرونا امسال برنامه را در مقطع زمانی هشت و نیم تا ده ونیم شب برگزار می‌کنیم. برنامه را با تلاوت قرآن کریم آغاز و سپس خواندن زیارت عاشورا داریم. پس از سخنرانی آقای هاشمی ترکمنی و سینه‌زنی و مداحی توسط مداحان سیدعلی هاشمی، علی فصیحی ملقب به بلبل فاطمیون و احمد جاویدی را داریم.»
 
رحیمی ادامه می‌دهد: «امسال کرونا باعث نشده تا میهمانان کم شود، بلکه به عکس حتی تعداد میهمان‌ها بیشتر هم شده و فضای باز هم به این قضیه کمک کرده است. ما برای شب اول تعداد ۷۰ تخته فرش تهیه کردیم و یک‌باره شگفت‌زده شدیم از تعداد میهمان‌ها. وقتی من روز اول ۷۰ تخته فرش کرایه کردم همه گفتند زیاد است و امسال میهمان‌ها خیلی کم خواهند بود، ولی شب اول فرش کم آوردیم و جا نبود شب بعد ۳۰ فرش اضافه کردیم و الان حدود ۱۵۰ فرش داریم که هنوز هم کم است.»
 
از او درباره علت این استقبال و یک دست بودن هیئتشان می‌پرسم و پاسخ می‌دهد: «دلیلش جوان‌گرایی است، ما به جوانان میدان داده‌ایم. برای قسمت تزئینات هیئت خود جوانان ایده دادند و خودشان هم اجرا کردند و خود این مردم و به خصوص جوانان مسائل مالی هیئت را پذیرفته‌اند، با وجود اینکه در این هیئت مسئول میان‌سال هم داریم، اما مسائل اجرایی را به جوانان واگذار کرده‌ایم. تصور می‌کنم به علت هماهنگی مناسب برای مقابله با کرونا از دیگر هیئت‌های گلشهر بهتر عمل کرده‌ایم. ضدعفونی هم قبل از مراسم و هم بعد از مراسم انجام می‌شود، ماسک توزیع می‌شود، نایلون مخصوص کفش به افراد شرکت کننده در مراسم داده می‌شود و فاصله‌گذاری اجتماعی هم به خوبی رعایت می‌شود. یکی از هزینه‌هایی که خیلی برای ما سنگین بود؛ هزینه کیسه‌های پلاستیک و آب معدنی است، ولی برای مقابله با کرونا آن را می‌پردازیم.»
 
از او می‌پرسم که چرا در این شرایط باید حتما مراسم اجرا می‌شد؟ می‌گوید: «خیلی‌ها به ما ایراد گرفتند که شما این کار را برای ریا انجام می‌دهید، اما من سر نماز دعا کردم خدایا اگر می‌دانی کار ما برای ریاست موجبات آن را فراهم نکن، اما اگر می‌دانی که به دلیل رضای تو و خالصانه است خودت همه چیز را درست کن که همان وقت بچه‌ها زنگ زدند که مدرسه کاشانی بالاخره هماهنگ شده و من همان‌جا اشک شوق ریختم. در مراسم امسال همه چیز عالی است. به طور ثابت ۲۰ نفر شبانه‌روز و مردانه پای کار هستند و از سرکارشان مستقیم به هیئت می‌آیند حتی بعضی‌ها چند روز است که سرکار نمی‌روند با وجود اینکه همه از قشر ضعیف و کارگر جامعه هستند با تمام جان و دل کار می‌کنند.»

عزاداری در کوچه با رضایت قلبی همسایه‌ها

آخرین قسمت گزارش مربوط می‌شود به مسجد فاطمة الزهرا (س) و هیئت خادم الزهرا (س) واقع در گلبوی ۳۸. این مسجد و هیئت کارنامه بسیار درخشانی در مقابله با کرونا دارد. بچه‌های با اراده این مسجد ماه‌ها به ضدعفونی معابر گلشهر اقدام کرده‌اند. عزاداری‌شان را در گلبوی ۳۸ و روی فرش‌های وسط خیابان برگزار کرده‌اند. مرتضی سعیدی و سید مصطفی حسینی به عنوان مسئول و مشاور هیئت مخاطب ما هستند. سعیدی می‌گوید: «برنامه از ساعت ۹ تا ۱۱ برگزار می‌شود. ابتدا از سوی مداحان خود مسجد قرائت زیارت عاشورا انجام می‌شود و بعد از آن سخنرانی حاج آقا حصاری را داریم سپس مداحی کربلایی محمد قربانی و بعد از آن مداحان خود مسجد برنامه را ادامه می‌دهند.»
 
حسینی نیز می‌گوید: «امسال نقطه شروع کار هیئت از عید غدیر بود. از همان روز با اینکه می‌گفتند شاید امسال مراسم محرم برگزار نشود ما کار‌های لازم را انجام دادیم و دنبال کار بودیم، به همراه آقای حصاری و آقای سعیدی پیگیری کردیم تا مورد تأیید ستاد مقابله با کرونا باشیم و بتوانیم مراسم را برگزار کنیم و خداروشکر موفق شدیم. هر کاری که انجام می‌دهیم برای رضای خدا و پس از آن رضای اهل بیت (ع) است. تمام این کار‌ها و دوندگی‌ها را به عشق اباعبدا... (ع) انجام دادیم، با اینکه هیچ مبلغی برای هزینه کردن نداشتیم، اما وظیفه خود می‌دانستیم که پیگیر برگزاری هیئت عزاداری باشیم و به لطف خدا و مساعدت خود آقا همه چیز درست شد و توانستیم به بهترین نحو مراسم عزاداری هیئت را برگزار کنیم.»
 
حسینی ادامه می‌دهد: «به لطف همکاری شهرداری منطقه ۵ و باجوری رئیس اداره خدمات شهری و دادخواه مسئول ناحیه ۲ و سلطانی رئیس اداره فرهنگی منطقه معبر در چند نوبت ضدعفونی می‌شود و برای تهیه مواد ضدعفونی و ماسک هم مساعدت شده‌ایم. این عزیزان تا الان واقعا کار ما را راه انداختند و بسیار ما را یاری کردند. قبل از شروع مراسم از تک تک همسایه‌ها رضایت قلبی گرفتیم، نامه بردیم و امضا کردند و آن‌ها همه با کمال میل رضایت دادند که مراسم در کوچه برگزار شود. مراسم ما تا شب شام غریبان برگزار می‌شود و ظهر عاشورا هم مقتل خوانی داریم از ساعت ۹ تا اذان ظهر و با رعایت آیین‌نامه‌های بهداشتی که به ماداده‌اند نماز ظهر عاشورا را هم برگزار خواهیم کرد.»
 
سعیدی در ادامه صحبت‌های حسینی می‌گوید: «تعداد افرادی که در هیئت خادم الزاهرا خدمت می‌کنند حدود ۵۰ نفر هستند. مشارکت مردمی هم برای خدمت به هیئت خیلی خوب بوده، تمام نور هیئت در خیابان و برق سیستم‌های صوتی را مردم با رضایت از منزل خود برای ما فراهم کردند. من هم از شهرداری منطقه تشکر می‌کنم که یاریگر ما بودند. سلطانی، رئیس اداره فرهنگی منطقه و فیضی رئیس کمیسیون مناطق پیرامونی تا به حال مقداری ماسک برای ما آوردند، اما بقیه را خودمان تهیه کردیم.»
 
سعیدی و حسینی در پایان می‌خواهند از چند نفر اسم بیاورند که دیگر در هیئت نیستند و به رحمت خدا رفته‌اند. افرادی مثل واقف مسجد مرحوم حاج سیدابراهیم حسینی و رستم پور مداح مسجد و طالب نژاد که مدت ۳۵ سال نوکری آقا را کرد و یک ماه پیش به دلیل بیماری کرونا از دنیا رفت و نصری جوان که هر سال هیئت را برگزار می‌کرد و امسال از دنیا رفت.
 
شهرآرامحله به برگزارکنندگان محافل عزاداری امام حسین (ع) در شرایط ایمن خسته نباشید می‌گوید و از تمامی هیئت‌های دیگر منطقه به سبب نبود پوشش خبری عذر می‌خواهیم. به راستی که در هر کوچه منطقه ما محفل عزاداری برپا بود همانند این مصرع که می‌گوید: «این رستخیز عام که نامش محرم است.»
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->