وقوع یک انفجار شدید در کابل (۸ دی ۱۴۰۳) روزانه ۱۰۰۰ دستگاه تریلی از مرز ایران و افغانستان تردد می‌کنند یک مقام طالبان: مرز میان افغانستان و ایران از مصون‌ترین مرزهاست سفر جمعی از مدیران اقتصادی خراسان رضوی به ولایت هرات در افغانستان معاون سخنگوی طالبان: ما منزوی نیستیم خلیل‌الرحمان، وزیر مهاجران طالبان، کشته شد (۲۱ آذر ۱۴۰۳) سرپرست جدید سفارت ایران در کابل: مهاجرین قانونی افغانستانی، روی چشم ما جا دارند سرپرست جدید سفارت ایران در افغانستان، وارد کابل شد (۱۰ آذر ۱۴۰۳) + فیلم پیش بینی وضعیت آب و هوایی افغانستان (پنجشنبه ۸ آذر ۱۴۰۳) راشد خان، ستاره کریکت افغانستان، بهترین توپ‌انداز جهان شد از پاریس سن ژرمن تا ابومسلم افغانستان | آرزوی دروازه‌بان تیم ملی فوتبال افغانستان برای بازی در لیگ برتر ایران یاراحمدی: موضوع پناهندگان افغانستانی فقط مسئله ایران نیست تقدیر سخنگوی وزارت خارجه از کاظمی‌قمی | تغییر و تحول در نمایندگی‌های دیپلماتیک امری متعارف است سخنگوی دولت: ۳۲۰ هزار مهاجر غیرمجاز در دولت چهاردهم به کشورشان بازگردانده شدند عکس‌هایی از بازی فوتبال با حداقل امکانات در افغانستان سفر خبرنگار صداوسیما به محل فرود بزرگ‌ترین بمب غیرهسته‌ای آمریکا در افغانستان + فیلم کاظمی‌قمی با نماینده چین در افغانستان دیدار کرد (۵ آذر ۱۴۰۳) قدردانی رئیس اتحادیه شرکت‌های ساختمانی افغانستان از مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی مشهد سیادت: طالبان عملیاتی هستند و حرفی که می‌زنند را انجام می‌دهند نگاهی به دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی ایران در افغانستان | ترافیک دیدار‌های کاظمی قمی در چهارراه شیرپور رئیس اداره راه‌آهن طالبان: هدف ما توسعه تجارت بین ایران و افغانستان است
سرخط خبرها

راه آهن خواف – هرات آبان ماه و با حضور مقامات ایران و افغانستان افتتاح می‌شود

  • کد خبر: ۴۲۳۶۰
  • ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۲
راه آهن خواف – هرات آبان ماه و با حضور مقامات ایران و افغانستان افتتاح می‌شود
مشاور و نماینده وزیر راه و شهرسازی در امور توسعه زیربنایی و طرح‌های ویژه کشور گفت: براساس پیش بینی‌های ما راه آهن خواف – هرات آبان ماه افتتاح می‌شود.
به گزارش شهرآرانیوز؛ مشاور و نماینده وزیر راه و شهرسازی در امور توسعه زیربنایی و طرح‌های ویژه کشور گفت: براساس پیش‌بینی‌های انجام شده، راه آهن خواف - هرات آبان ماه امسال با حضور مقامات دو کشور به بهره‌برداری می‌رسد.
 
سیدحسین میرشفیع روز سه‌شنبه طی نشستی در دفتر معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی افزود: بهره‌برداری از راه‌آهن خواف - هرات برای ایران اهمیت فرهنگی و سیاسی بسیار دارد.
 
وی اظهار داشت: ادامه مسیر ریلی از هرات تا مزار شریف نیز ۲۷۰ کیلومتر است و ساخت آن توسط مهندسان ایرانی برای کشور ما دارای اهمیت فراوان است.
 
مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل تا تکمیل زیرساخت‌های پروژه راه‌آهن خواف - هرات شامل ساختمان‌ها و تجهیزات لازم، آن را تحویل نخواهد داد و تا حداقل یکسال بهره برداری از این پروژه با شرکت راه‌آهن خواهد بود.
 
وی افزود: اعتبار پروژه راه‌آهن خواف و هرات و تجهیزات مرتبط با آن تامین شده است و نگرانی در این زمینه وجود ندارد و تا زمان بهره‌برداری رسمی از این پروژه‌ها تجهیزات فنی برای استقرار نمایندگان دستگاه‌های ناظر فراهم و به مرور تکمیل می‌شود.
 
میرشفیع ادامه داد: با راه‌اندازی راه آهن خواف – هرات ظرفیت‌های صادراتی بسیار مناسبی فراهم می‌شود لذا استقرار تجهیزات گمرکی و کنترلی لازم برای صادرات کالا در مرز ضروری است.

فراهم شدن تجهیزات اولیه در مرز

نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور نیز در این نشست گفت: یک ساختمان اصلی در زمینی به مساحت یکهزار و ۵۰۰ مترمربع در مرز شمتیغ ساخته شده که ۷۸ درصد پیشرفت اجرایی دارد.
 
دیوان دری افزود: در این ساختمان قرنطینه دام، استقرار نماینده اداره گذرنامه، نماینده نهاد ریاست جمهوری، معین گمرک، ارزیابان گمرک، نمایندگان بانک و بیمه، سیستم اداری، نمازخانه و فروشگاه پیش‌بینی شده است.
 
وی ادامه داد: همچنین ساختمان ویژه گمرک در زمینی به مساحت ۴۵۵ مترمربع در حال ساخت است که ۲۲ درصد پیشرفت اجرایی دارد، ساختمان مرزبانی نیز در زمینی به مساحت ۶۰۴ مترمربع در دو طبقه در حال ساخت می‌باشد و پیشرفت اجرایی آن ۱۱ درصد است.
 
نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور گفت: فنس کشی ایستگاه ریلی شمتیغ کامل و تحویل بهره‌بردار شده و هم اکنون امکان تردد قطار باری در راه‌اهن خواف – هرات فراهم است و ساخت ایستگاه‌های بین راهی نیز تکمیل شده است.
 
وی افزود: با توجه به شرایط مرز شمتیغ، تا زمانی که سرمایه گذار بخش خصوصی برای آن جذب نشود، هیچ گونه تخلیه و ترخیص کالا در ایستگاه شمتیغ انجام نخواهد شد.
 
دیوان دری ادامه داد: خطوط ارتباطی فیبرنوری از شهرستان خواف تا نقطه صفر مرزی و ایستگاه روزنک افغانستان ایجاد شده و مشکلی برای راه‌اندازی تلفن وجود ندارد.

خراسان رضوی موظف به استقرار دستگاه‌ها و تجهیزات لازم در مرز جدید شمتیغ است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: هفته جاری طی دو نشستی که با معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی  و اعضای "ستاد هماهنگی روابط خارجی اقتصادی وزارت امور خارجه" داشتم، خراسان رضوی موظف به استقرار دستگاه‌ها و تجهیزات لازم در مرز جدید شمتیغ شد.
 
علی رسولیان افزود: ایجاد "مرز گمرکی شمتیغ" که از سوی کمیسیون اقتصادی دولت در حال بررسی است و با تصویب هیات دولت در آینده نزدیک به عنوان مرز رسمی جمهوری اسلامی ایران شناخته می‌شود، مزایای اقتصادی بسیار برای استان خراسان رضوی به همراه خواهد داشت.
 
وی ادامه داد: طبق توافقات انجام شده، راه‌آهن خواف – هرات در آبان ماه بهره‌برداری می‌شود و نقطه افتتاح این راه آهن در روستای "روزنک" افغانستان خواهد بود.
 
معاون استاندار خراسان رضوی گفت: بهره‌برداری از این راه‌آهن مزایای فراوان برای این استان دارد، زیرا از حجم ترافیک کامیون در مرز دوغارون و هزینه‌های ترانزیت کاسته شده و مرز خواف را متحول می‌کند.
 
وی افزود: پیشنهاد اولیه این بود که استقرار گمرک و تجهیزات مربوط به آن در خواف باشد و کنترل نهایی کالا در نقطه صفر مرزی انجام گیرد تا به مرور دستگاه‌های ناظر مانند اداره گذرنامه، مرزبانی، راه‌آهن و گمرک بتوانند نمایندگان خود را در نقطه صفر مرزی مستقر کنند و نمایندگان باقی ادارات در محل گمرک خواف باشند، البته قرار نیست کالا در شمتیغ تخلیه شود و عملیات گمرکی در خواف انجام خواهد شد.
 

ظرفیت هشت میلیون تنی حمل و نقل بار در راه آهن خواف - هرات

معاون مدیرکل راه آهن شرق کشور نیز در این نشست گفت: ظرفیت حمل بار در راه آهن خواف – هرات سالانه هشت میلیون تن است که در ابتدای بهره برداری از آن کمتر از یک و نیم میلیون تن خواهد بود.
 
محمد خالقی نیا افزود: زیرساخت‌های مرز شمتیغ هنوز به طور کامل تامین نشده است، اما در حال حاضر می‌‎توان محوطه فنس کشی شده برای انجام عملیات گمرکی در مرز فراهم کرد.
 
خاوری، نماینده شرکت مخابرات خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: پوشش موبایل منطقه مرزی شمتیغ در تعهدات شرکت‌های رایتل و ایرانسل قرار گرفته، اما از خواف تا مرز به میزان ۷۷ کیلومتر نیاز به پوشش ارتباطی دارد و در انتهای مسیر باید مکان برای استقرار سه ایستگاه بی. تی. اس شرکت موبایل و برق سه فاز فراهم شود.
 
لزوم استقرار فضایی برای پست قرنطینه نباتی و دامی، تامین سیستم پایش الکترونیکی، امکانات برای استقرار نیروی گمرک، فضا برای انجام کار عملیاتی و دستگاه‌های کنترلی گمرک در مرز، اتاق سرور و تجهیزات برای صدور گذرنامه از مواردی بود که توسط نمایندگان دستگاه‌های اجرایی دست‌اندرکار در این نشست مورد تاکید قرار گرفت.
 
راه‌آهن در دست تکمیل خواف - هرات ۲۲۰ کیلومتر طول دارد که ۸۰ کیلومتر آن در خاک ایران و ۱۴۰ کیلومتر آن در خاک افغانستان است. تاکنون ۶۰ کیلومتر از بخش برون‌مرزی این مسیر ریلی توسط مجری ایرانی اجرا شده است. طراحی و اجرای بخش باقیمانده این مسیر راه‌آهن توسط افغاستان انجام می‌شود.
 
ساخت راه‌آهن خواف - هرات در قالب چهار قطعه در مجموع به طول ۱۹۳ کیلومتر از سال ۱۳۸۶ آغاز شده است. این مسیر ریلی شهر هرات را در غرب افغانستان به شبکه ریلی ایران متصل می‌کند.
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->