استاندار خراسان رضوی: برگزاری نمایشگاه همکاری‌های اقتصادی با افغانستان باید در دستور کار قرار گیرد

  • کد خبر: ۴۲۶۰۰۷
  • ۰۷ تير ۱۴۰۵ - ۱۷:۵۱
استاندار خراسان رضوی: برگزاری نمایشگاه همکاری‌های اقتصادی با افغانستان باید در دستور کار قرار گیرد
استاندار خراسان رضوی با تأکید بر ضرورت ورود همکاری‌های اقتصادی ایران و افغانستان، گفت: برگزاری نمایشگاه همکاری‌های اقتصادی با افغانستان با مشارکت دستگاه‌های ملی باید در دستور کار قرار گیرد و همزمان، کمیته‌های تخصصی برای پیگیری و ساماندهی این همکاری‌ها تشکیل شوند.

به گزارش شهرآرانیوز، غلامحسین مظفری، در سی و هفتمین نشست «یکشنبه‌های اقتصادی» بر ضرورت توسعه همکاری‌های اقتصادی با افغانستان تأکید کرد و گفت: برگزاری نمایشگاه همکاری‌های اقتصادی با افغانستان با مشارکت مستقیم دستگاه‌های ملی در دستور کار قرار گیرد. همچنین کمیته‌های تخصصی ذیل این رویداد باید فعالیت منسجم و مستمری داشته باشند تا همکاری‌ها ساماندهی شود.

وی افزود: روان‌سازی مبادلات و همکاری‌ها هنوز به سطح مطلوب نرسیده است، در حالی که مرز دوغارون از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است و رقابت مثبتی در منطقه شکل گرفته که کم‌نظیر است. بر همین اساس، لازم است با برنامه‌ریزی دقیق، موضوع برگزاری همایش و کنفرانس همکاری با افغانستان، تشکیل میز‌های تخصصی و پیگیری اقدامات مشترک دستگاه‌ها در بازه زمانی دو تا سه ماه آینده دنبال شود.

مظفری با اشاره به پیشنهاد ایجاد مراکز مشترک فرهنگی و اقتصادی گفت: ایجاد میدان خراسان در افغانستان، به‌ویژه در هرات، و ایجاد نمونه متقابل آن در ایران می‌تواند به توسعه همکاری‌ها کمک کند. همچنین باید نامه مربوط به رسمیت شناختن امارت اسلامی افغانستان و برگزاری همایش همکاری‌های مشترک تهیه و ارسال شود.

وی با تأکید بر ضرورت متوازن‌سازی مبادلات تجاری با افغانستان افزود: باید برای نزدیک شدن تراز تجاری ایران و افغانستان به وضعیت متوازن تلاش شود. همچنین در حوزه تنظیم بازار و صادرات، خواهان تفویض اختیار به استانداران هستیم تا تصمیمات مرتبط با تجارت مرزی با سرعت و متناسب با شرایط استان اتخاذ شود.

مشهد می‌تواند پایتخت فرهنگی حوزه تمدنی خراسان بزرگ باشد

استاندار خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن قدردانی از همکاری سفارتخانه‌هایی که در سفر‌های خارجی همراهی لازم را داشته‌اند، پیشنهاد کرد نامه‌ای برای تقدیر از سفارت‌های همکاری‌کننده از جمله سفارت افغانستان ارسال شود. همچنین وی بر برگزاری نشستی با معاون اقتصادی سفارت تاجیکستان تأکید کرد.

مظفری در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های فرهنگی خراسان رضوی ادامه داد: مشهد می‌تواند پایتخت فرهنگی حوزه تمدنی خراسان بزرگ باشد. در این زمینه گفت‌و‌گو‌های مفصلی با سه وزیر فرهنگی انجام شده و مقرر شده است با همکاری دانشگاه‌های مشهد، طرحی در سطح ملی برای تحقق این هدف تدوین شود.

وی همچنین به موضوع احیای سکه‌هایی در قالب همکاری‌های فرهنگی اشاره کرد و افزود: پیشنهاد می‌دهم سکه‌ای با عنوان «سکه فردوسی» مشابه نمونه‌های موجود ضرب شود و این اقدام در قالب همکاری‌های مشترک فرهنگی دنبال شود. سال‌های گذشته چنین سکه‌هایی وجود داشته است و می‌توان آن را دوباره احیا کرد.

در ادامه نشست یکشنبه‌های اقتصادی، استاندار خراسان رضوی با تأکید بر ضرورت توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل گفت: برقراری پرواز‌های مستقیم یکی از نیاز‌های جدی استان است و باید از هم‌اکنون برای دوران رفع محدودیت‌ها و تحریم‌ها آمادگی لازم ایجاد شود. یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های مورد نیاز، اجرای طرح شهر فرودگاهی مشهد است که پیگیری آن با هدف آغاز عملیات اجرایی در یکی دو سال آینده باید با جدیت دنبال شود.

مظفری همچنین بر تشکیل میز‌های تخصصی برای پیگیری مستمر نتایج سفر‌های خارجی و توسعه فعالیت‌های بین‌المللی اتاق بازرگانی تأکید کرد و افزود: امیدواریم پروژه راه‌آهن سنگ‌بست - دوغارون نیز در شرایط فعلی پیگیری شود. همچنین می‌توان در نشست‌های یکشنبه‌های اقتصادی از فعالان اقتصادی خارجی دعوت کرد تا زمینه گسترش همکاری‌های بین‌المللی فراهم شود.

وی در پایان با اشاره به برگزاری مراسم تشییع رهبر شهید، از اتاق بازرگانی خراسان رضوی خواست همان‌گونه که در دوران جنگ در کنار مدیریت استان حضور داشت، در برگزاری این مراسم نیز همراه و پشتیبان باشد.

تمدید روادید فعالان اقتصادی به کیش محدود نشود

مهدی تقوایی، مدیرکل سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خراسان رضوی، با اشاره به راه‌اندازی کمیته فعالان اقتصادی خارجی گفت: تاکنون هشت نشست با حضور فعالان اقتصادی از ملیت‌های مختلف در قالب این کمیته برگزار شده است.

وی افزود: یکی از اقدامات مهم انجام‌شده، اعطای اقامت به شرکت‌های دانش‌بنیان خارجی است که در قالب مشارکت مدنی در حوزه صادرات، سرمایه‌گذاری و سایر فعالیت‌های اقتصادی با استان همکاری کنند.

تقوایی با اشاره به برخی موانع موجود در مسیر فعالیت‌های اقتصادی، اظهار کرد: یکی از مشکلات این است که فعالان اقتصادی برای تمدید روادید ناچار به مراجعه به کیش هستند، در حالی که این امکان می‌تواند در مرز‌های دوغارون یا سرخس نیز فراهم شود. در این زمینه مکاتبات لازم با وزارت کشور و گمرک انجام شده است.

وی همچنین خواستار معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان در سفر‌های خارجی شد و گفت: حدود ۱۰۰ پروژه از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در قالب یک کتاب تهیه شده است. خواهشی که داریم این است که در سفر‌های خارجی و دیدار‌های اقتصادی، این فرصت‌ها اولویت قرار گیرد و به سرمایه‌گذاران معرفی شود.

خراسان رضوی در نقش پشتیبان اقتصاد کشور

رضا رمضانی، مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی، با تأکید بر ضرورت تأمین نیاز‌های استان پیش از ایفای نقش پشتیبانی برای کشور گفت: نخستین گام، تأمین نیاز‌های خراسان رضوی است و پس از آن استان می‌تواند نقش پشتیبان اقتصاد کشور را ایفا کند.

وی افزود: میان ثبت سفارش‌های انجام‌شده توسط بخش خصوصی و میزان واردات صورت‌گرفته از طریق استان تطابق وجود ندارد. در حال حاضر ثبت سفارش کالا از سه کشور انجام شده، اما بخشی از متقاضیان هنوز اقدامی برای واردات انجام نداده‌اند. فهرست این موارد را در اختیار داریم و باید بررسی کنیم که چرا با وجود ثبت سفارش، واردات انجام نشده است.

رمضانی در پایان خواستار نگاه همراه با تسامح و طمأنینه در موضوع رفع تعهد ارزی شد و تأکید کرد که این موضوع باید با در نظر گرفتن شرایط تجارت استان مورد توجه قرار گیرد.

تشکیل ستاد نوسازی پس از جنگ در وزارت امور اقتصادی و دارایی

سید حامد حسینی، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی، از تشکیل ستاد نوسازی پس از جنگ در وزارت امور اقتصادی و دارایی خبر داد و گفت: مأموریت یافته‌ام موضوع افغانستان را در شورای معاونان این وزارتخانه مطرح کنم و در صورت نیاز، موضوع تفویض اختیارات نیز قابل پیگیری خواهد بود.

وی افزود: در کنار تفویض اختیار به استانداران، لازم است استان‌ها نیز در فرآیند‌های تصمیم‌گیری ملی نماینده داشته باشند تا بتوانند در تصمیمات اثرگذار باشند.

حسینی همچنین با اشاره به سفر پیش‌روی کمیسیون اقتصادی مجلس به افغانستان اظهار کرد: تلاش می‌کنیم پیش از انجام این سفر، نظرات و پیشنهاد‌های استان خراسان رضوی در اختیار اعضای این کمیسیون قرار گیرد.

امضای تفاهم‌نامه همکاری میان تشکل‌های اقتصادی با منطقه آزاد دوغارون

محمود امتی، عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، با تأکید بر اینکه دیپلماسی اقتصادی یکی از ارکان اصلی قدرت و توسعه است، گفت: اعزام هیئت‌های تجاری زمانی به نتایج ملموس منجر می‌شود که ترکیب هیئت‌ها به‌صورت هدفمند تعیین، اهداف و موانع اجرایی مشخص و پیگیری مستمر پس از سفر انجام شود.

وی افزود: اتاق بازرگانی خراسان رضوی نسخه عملیاتی و راهبردی خود را در این حوزه تدوین کرده و این گزارش نیز در حضور معاون اول رئیس‌جمهور ارائه شد و مورد استقبال قرار گرفت.

امتی با اشاره به ضرورت هماهنگی بیشتر میان دولت و بخش خصوصی اظهار کرد: با وجود تعامل مناسب میان بخش خصوصی و دولت، گاهی هیئت‌هایی به کشور‌هایی مانند پاکستان اعزام می‌شوند، بدون آنکه اتاق بازرگانی از آن مطلع باشد. لازم است در حوزه دیپلماسی اقتصادی هماهنگی بیشتری با اتاق بازرگانی صورت گیرد تا نتایج مؤثرتری حاصل شود.

وی همچنین با اشاره به ظرفیت منطقه آزاد دوغارون گفت: سه تشکل بزرگ اقتصادی استان با منطقه آزاد دوغارون تفاهم‌نامه همکاری امضا کرده‌اند و حضور فعال بخش خصوصی در این منطقه می‌تواند به رونق اقتصادی آن کمک کند. همچنین اجرای پروژه راه‌آهن مشهد، سنگ‌بست، فریمان، تربت‌جام و دوغارون از مگاپروژه‌های مؤثر در توسعه صادرات است؛ همان‌گونه که میزان جابه‌جایی بار در مسیر راه‌آهن شمتیغ از ۳۰ هزار تن در سال ۱۴۰۳ به ۷۰۰ هزار تن در سال ۱۴۰۴ رسیده است.

باید فضای بی‌اعتمادی از بین برود و ثبات ایران برای طرف افغانستانی به اثبات برسد

حسین محمودی خراسانی، رئیس انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی، با تأکید بر ضرورت روان‌سازی فرآیند صادرات گفت: باید اقدامات لازم برای تسهیل صادرات به‌طور دقیق بررسی و اجرا شود.

وی افزود: مهم‌ترین مزیت نسبی خراسان رضوی همجواری با افغانستان است و لازم است موضوع رفع تعهد ارزی برای تجارت با افغانستان به‌گونه‌ای مدیریت شود که این کشور از الزامات موجود مستثنی شود تا استان بتواند از ظرفیت‌های اقتصادی این بازار بهره‌مند شود.

محمود سیادت، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان، با اشاره به سفر هیئت اقتصادی به افغانستان گفت: این هیئت با حضور هفت نفر برگزار شد و در جریان آن، طرف افغانستانی نیز با حضور فعال نمایندگان اتاق زراعت، اتاق صنایع و معادن، اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری، مشارکت جدی و مؤثری داشت.

وی افزود: در این سفر دیدار‌هایی با مدیران بخش معادن افغانستان و همچنین فعالان بخش خصوصی برگزار شد و موضوع توسعه همکاری‌های اقتصادی میان دو طرف مورد بررسی قرار گرفت.

سیادت با تأکید بر ضرورت تقویت اعتماد متقابل اظهار کرد: باید فضای بی‌اعتمادی از بین برود و ثبات ایران برای طرف افغانستانی به اثبات برسد. ایران و افغانستان از اشتراکات زبانی، تاریخی و فرهنگی برخوردارند و اگر نتوانیم این پیوند‌ها را به همکاری‌های عمیق اقتصادی تبدیل کنیم، این مزیت می‌تواند به نقطه ضعف تبدیل شود.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان با بیان اینکه خراسان رضوی توان تأمین بخش عمده‌ای از نیاز‌های افغانستان را دارد، گفت: با وجود این ظرفیت، تاکنون اقدام متفاوت و جدی برای بهره‌گیری از این فرصت انجام نشده است و لازم است با تعیین یک نماینده ویژه، روند همکاری‌ها با رویکردی متفاوت دنبال شود، زیرا در مقطع کنونی افغانستان ظرفیت مناسبی برای توسعه این همکاری‌ها دارد.

وی در پایان گفت: مهمان‌نوازی و همراهی مسئولان افغانستانی و اعضای سفارت ایران در جریان سفر اخیر به افغانستان استثنایی بود و شایسته قدردانی است.

خراسان رضوی می‌تواند به پایتخت همکاری‌های اقتصادی ایران و افغانستان تبدیل شود

حسین محمدیان، رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی خراسان رضوی، با اشاره به نتایج سفر هیئت اقتصادی خراسان رضوی به افغانستان، گفت: این سفر فراتر از انتظار و نقطه آغازی برای توسعه روابط آینده بود. از اهتمام استانداری به توسعه همکاری با کشور‌های همسایه، به‌ویژه افغانستان، قدردانی می‌کنم؛ سفر به کابل و مزارشریف صرفاً یک سفر کاری نبود، بلکه پنجره‌ای برای گسترش همکاری‌های اقتصادی در آینده به شمار می‌رفت.

وی با بیان اینکه افغانستان برای ایران تنها یک بازار صادراتی نیست، افزود: این کشور بخشی از حوزه تمدنی مشترک، همسایه‌ای با هزاران کیلومتر اشتراک فرهنگی و تاریخی و یکی از شرکای راهبردی شرق کشور است. در تمامی دیدار‌های انجام‌شده در کابل و مزارشریف، طرف افغانستانی بر توسعه همکاری با ایران تأکید داشت و ایران را شریکی قابل اعتماد و خراسان رضوی را نزدیک‌ترین و توانمندترین استان برای همکاری معرفی کرد.

محمدیان اظهار کرد: خراسان رضوی امروز از ظرفیت‌هایی در حوزه صنعت، دارو و تجهیزات پزشکی، گردشگری سلامت، دانشگاه‌ها و مراکز علمی برخوردار است که می‌تواند پاسخگوی نیاز‌های افغانستان باشد. این کشور در حال بازسازی اقتصاد خود است و به انرژی، شهرک‌های صنعتی، آموزش نیروی انسانی و سایر زیرساخت‌ها نیاز دارد؛ فرصت‌هایی که در صورت نبود برنامه‌ریزی، کشور‌های دیگر به‌ویژه ازبکستان جایگزین ایران خواهند شد.

وی با تأکید بر اهمیت زمان در بهره‌گیری از این فرصت‌ها گفت: خراسان رضوی می‌تواند به پایتخت همکاری‌های اقتصادی ایران و افغانستان تبدیل شود و در حوزه‌های صادرات، ترانزیت، برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی، خدمات بانکی، گردشگری سلامت، سرمایه‌گذاری مشترک و توسعه همکاری در مرز‌های دوغارون و اسلام‌قلعه نقش محوری ایفا کند.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی خراسان رضوی در ادامه پیشنهاد‌هایی برای توسعه همکاری‌ها ارائه کرد و افزود: تشکیل شورای عالی همکاری اقتصادی خراسان و افغانستان، راه‌اندازی دبیرخانه دائمی همکاری‌های اقتصادی با افغانستان در اتاق بازرگانی، تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک برای پروژه‌های صنعتی و معدنی، تسهیل صدور روادید برای فعالان اقتصادی، توسعه همکاری در حوزه انرژی، فولاد و صنایع تبدیلی و استفاده از ظرفیت دانشگاه‌های مشهد برای تربیت مدیران افغانستانی از جمله اقدامات پیشنهادی است.

وی تصریح کرد: هر میزان اقتصاد افغانستان تقویت شود، ثبات، اشتغال، امنیت و همگرایی منطقه‌ای نیز تقویت خواهد شد. امروز فرصت همکاری با افغانستان بیش از هر زمان دیگری فراهم است، اما این فرصت دائمی نیست.

محمدیان همچنین خواستار تفویض اختیار در حوزه صادرات به استانداران شد و گفت: گاهی به‌صورت ناگهانی محدودیت‌هایی در مرز‌های افغانستان ایجاد می‌شود، بنابراین لازم است اختیارات مربوط به محدودیت‌های صادراتی به استانداران واگذار شود و درباره بازار‌های استان، تصمیم‌گیری صرفاً در تهران انجام نشود. وی همچنین بر استفاده از ظرفیت اتاق مشترک ایران و افغانستان مستقر در خراسان رضوی تأکید کرد.

امارات با احترام و عزت از هیئت ایرانی استقبال کرد

محمدحسین روشنک، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی، با قدردانی از پیگیری‌های اتاق بازرگانی در اجرای ایده‌های اقتصادی، گفت: موفقیت چنین ایده‌هایی در گرو پیگیری مستمر است و اتاق بازرگانی در این زمینه اقدامات مناسبی انجام داده است.

وی با اشاره به سفر اخیر به تاجیکستان اظهار کرد: در این سفر مکاتباتی با آقای ارباب خالص انجام شد و نشستی با اتاق بازرگانی تاجیکستان برگزار کردیم که در آن بر محوریت خراسان در همکاری‌های اقتصادی میان دو طرف تأکید شد. همچنین نشست‌هایی با فعالان اقتصادی تاجیکستان و فعالان اقتصادی افغانستانی مقیم تاجیکستان برگزار شد و دفتر اتاق مشترک ایران و تاجیکستان نیز در شهر دوشنبه افتتاح شد.

روشنک ادامه داد: در جریان این سفر از نمایشگاه دائمی عرضه کالا‌های ایرانی در تاجیکستان نیز بازدید شد که ظرفیت مناسبی برای معرفی محصولات ایرانی فراهم کرده است.

وی با اشاره به اشتراکات فرهنگی کشور‌های فارسی‌زبان گفت: با وجود اینکه چند کشور فارسی‌زبان وجود دارند، تاکنون هیچ تشکل مشترکی میان این کشور‌ها تشکیل نشده است. پیشنهاد می‌کنم جلسه‌ای با حضور اهالی فرهنگ برگزار و موضوع تشکیل این تشکل به عنوان یکی از محور‌های دستور کار پیگیری شود.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی افزود: در منزل هر شهروند تاجیکستانی یک جلد شاهنامه که از سوی رئیس‌جمهور تاجیکستان اهدا شده، وجود دارد و در دیدار‌های انجام‌شده، مردم این کشور با افتخار از ایران و ایرانی یاد می‌کردند و احساس کردم جایگاه ایران در آنجا در سطح بسیار بالایی قرار دارد.

روشنک با اشاره به ادامه سفر‌های خارجی خود بیان کرد: پس از تاجیکستان به امارات سفر کردیم و برخلاف برخی مطالب مطرح‌شده، با احترام و عزت با هیئت ایرانی برخورد شد و لازم است این حاشیه‌ها برطرف شود؛ زیرا چنین برداشت‌هایی با واقعیت مطابقت ندارد. در کشور عمان نیز برای ایرانیان تا ۱۵ روز نیازی به دریافت ویزا وجود ندارد و هیچ هزینه‌ای بابت ویزا دریافت نمی‌شود.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی با تأکید بر ضرورت تقویت ارتباط نمایندگی‌های سیاسی با بخش خصوصی اظهار کرد: سفارتخانه‌های ایران ارتباط نزدیک و مؤثری با بخش خصوصی ندارند و لازم است این موضوع پیگیری شود. همچنین باید برای برقراری و فعال‌سازی پرواز‌های مشهد با کشور‌های خاورمیانه اقدام شود، زیرا بدون این پرواز‌ها امکان توسعه ارتباطات مؤثر اقتصادی فراهم نخواهد شد.

وی در پایان با اشاره به یکی از مطالبات مطرح‌شده در تاجیکستان گفت: یکی از گلایه‌های طرف تاجیک، موضوع تشکیل بنیاد فرهنگی مشترک بود که پیگیر آن هستند، اما تاکنون این موضوع به نتیجه نرسیده است.

کارگزاران بورس ایران و ازبکستان ارتباط مستقیم و مستمری با یکدیگر برقرار کنند

سید محمد دانش علاقه‌بند، عضو هیأت مدیره اتاق مشترک ایران و تاجیکستان، با تشریح نتایج سفر هیئت اقتصادی به تاجیکستان و ازبکستان گفت: این سفر از ۲۴ خرداد آغاز شد و در نخستین روز، دفتر اتاق مشترک ایران و تاجیکستان افتتاح شد. در روز دوم نیز نشست مشترکی با اتاق بازرگانی تاجیکستان برگزار شد که نتایج مثبتی به همراه داشت.

وی با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی تاجیکستان افزود: این کشور دارای پنج منطقه آزاد اقتصادی است که می‌توان از ظرفیت آنها برای توسعه همکاری‌های مشترک استفاده کرد و این موضوع نیز در نشست با اتاق بازرگانی تاجیکستان مطرح شد. در همان جا نیز این پیشنهاد با استقبال رو به رو شد.

عضو هیأت مدیره اتاق مشترک ایران و تاجیکستان ادامه داد: در ادامه سفر، هیئت به ازبکستان رفت و با استقبال مناسب سفارت ایران روبه‌رو شد. همچنین نشست‌هایی با تجار ایرانی مقیم این کشور برگزار و مسائل و مشکلات آنان بررسی و درباره آنها گفت‌و‌گو شد.

دانش علاقه‌بند با اشاره به مذاکرات انجام‌شده در حوزه حمل‌ونقل اظهار کرد: نشست خوبی با شرکت راه‌آهن ازبکستان برگزار شد و درباره کریدور حمل‌ونقل چین، افغانستان و ازبکستان توافقاتی حاصل شد که شرکت راه‌آهن ازبکستان نیز با آن موافقت کرد.

وی همچنین از برگزاری نشست با بورس کالای ازبکستان خبر داد و افزود: در این نشست مقرر شد کارگزاران بورس ایران و ازبکستان ارتباط مستقیم و مستمری با یکدیگر برقرار کنند؛ بسیاری از فعالان اقتصادی در ازبکستان تمایل دارند به بورس ایران نیز وارد شوند.

وی در پایان با اشاره به پیشنهاد‌های مطرح‌شده برای توسعه همکاری‌های تجاری اظهار کرد: درخواست تشکیل میز مشترک ایران و ازبکستان در قالب کمیته مشترک دو کشور با هدف برقراری ارتباط مستقیم با خراسان رضوی و اتاق بازرگانی استان ارائه شد. همچنین با توجه به ظرفیت‌های موجود، امکان افزایش حجم تجارت دو کشور از سطح فعلی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار وجود دارد و طرف ازبکستانی نیز برای حضور در بورس ایران ابراز تمایل کرده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.