به گزارش شهرآرانیوز، حمید محلهای در برنامه گفتوگوی ویژه خبری ۲ شنبهشب در شبکه ۲ سیما با بیان اینکه ۲۰۰۰ عمده فروش، تولید ۸ تولیدکننده لاستیک را توزیع میکنند، افزود: بر اساس تصویب ستاد تنظیم بازار از ابتدای مرداد امسال لاستیک سواری باید در سامانه جامع تجارت، نظاممند ثبت شود.
فوری: ثبت نام لاستیک دولتی در سامانه جامع تجارت دو ماه آینده (اواخر آبان ۹۹) انجام خواهد شد
وی گفت: ثبت تولید لاستیک سواری در این سامانه، حوالهای نیست. لاستیک نیمهسنگین و لاستیک داخلی یا وارداتی که با ارز نیمایی تولید میشود، باید از طریق سامانه جامع تجارت توزیع شود. از ابتدا تا انتهای زنجیره تولید و توزیع لاستیک باید شفاف شود و بر این اساس سامانه جامع تجارت را برای ثبت تولید انواع لاستیک ایجاد کردیم.
معاون دفتر خدمات بازرگانی وزارت صمت افزود: تولید لاستیک در مقایسه با سال گذشته بهبود یافته و ۵ ماه نخست امسال ۶۰۴ هزار لاستیک وانتی تولید شده است. البته آنچه که تا ۲۴ شهریور امسال در سامانه بهین یاب ثبت تولید شده ۶۹۹ هزار و ۹۸۸ از این نوع لاستیک بوده است. اما در سامانه جامع تجارت تولید ۷۱ هزار حلقه لاستیک وانتی ثبت شده و هیچ لاستیکی از این سامانه توزیع نشده است. ثبت در سامانه باید روزانه انجام شود، زیرا در غیر این صورت، نظارت بر توزیع آن امکانپذیر نیست. مصرفکننده باید بداند لاستیک کجا وجود دارد که برای خرید به آنجا مراجعه کند. اگر برای ثبت لاستیکهای نیمهسنگین در سامانه جامع تجارت با مشکل روبهرو هستیم، میتوانیم آن را با تعامل تولیدکنندگان برطرف کنیم.
معاون دفتر خدمات بازرگانی وزارت صمت علت اختلاف قیمت لاستیکهای دولتی با بازار آزاد را دقیق اجرا نشدن در سامانه جامع تجارت دانست و افزود: زمانی که در سامانه، لاستیکی وجود ندارد، مردم از کجا باید آن را تهیه کنند. با ثبت تولید لاستیک در سامانه جامع تجارت تا پایان مهر حاشیه و تفاوت قیمت لاستیک در بازار برطرف میشود. مردم با مراجعه به سامانه جامع تجارت اطلاعات شخصی و خودروی خود را وارد کنند و پس از راستیآزمایی درباره وجود خودرو و فعالبودن آن، پیامک اهلیت سنجی برای آنها ارسال میشود. متقاضی بر این اساس درخواست خود را در سامانه ارائه میکند و سالی یک جفت لاستیک تحویل میگیرد.
داوود سعادتینژاد، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک، نیز در این برنامه با بیان اینکه نرخ دولتی لاستیک رینگ ۱۳ بارز ۵۴۳ هزار تومان و همین لاستیک در بازار آزاد ۹۲۰ هزار تومان است، گفت: برخی حواله لاستیک را از سامانه جامع تجارت میگیرند و آن را در بازار آزاد میفروشند. لاستیک نرخ آزاد یا از شهرستانها میآید یا لاستیک حوالهای را میخرند و در بازار، آزاد میفروشند.
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک گفت: لاستیکهای نیسانی از تیر سال ۹۸ به وسیله اتحادیه توزیع میشد، اما با الزامیشدن ثبت آن در سامانه جامع تجارت برخی کارخانهها آن را وارد سامانه نکردند و برخی نیز به نمایندگیها دادند و آنها نیز نتوانستند از طریق سامانه بفروشند. نمایندگیها لاستیکها را در انبارها نگه داشتهاند و هزینه انبارداری میدهند، اما حق فروش ندارند و خریدار باید از سامانه، حواله بیاورد.
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک گفت: سایزهای ۱۳ و ۱۴ و ۱۵ لاستیک به فروش میرسد، اما بقیه لاستیکها خواب دارند و به انبار باز میگردند. هیچ کمبودی در لاستیک سبک و سنگین نداریم، اما سامانه جامع تجارت نتوانسته است آن را عرضه کند. لاستیکهای سنگین را از سامانه میگیرند و در بازار آزاد میفروشند، زیرا لاستیک یک سال و نیم در انبارها مانده و تاریخ آن گذشته است و نتوانستهاند برای آن حواله صادر کنند.
سید یاسر رایگانی، سخنگوی سازمان تعزیرات، نیز در این برنامه گفت: در ۶ ماه نخست امسال ۴۲۶ پرونده به این سازمان ارجاع شده که ۲۹۸ پرونده، صنفی و ۱۲۸ پرونده مربوط به قاچاق کالا و ارز بوده است و حدود ۷ میلیارد تومان متخلفان جریمه شدهاند. مشکل لاستیک در مدیریت توزیع این کالاست و لاستیکها با قیمتهای دولتی در فروشگاههای مختلف تفاوت دارند. باتوجهبه اینکه لاستیک به اندازه کافی در بازار وجود دارد لازم است، همان مدیریت توزیع لاستیکهای سنگین درباره لاستیکهای سواری نیز انجام شود.
مصطفی میرسعید قاضی، رئیس انجمن صنعت لاستیک ایران، نیز در این برنامه گفت: در سال ۹۷ شانزده میلیون و ۳۰۰ هزار، در سال ۹۸ هجده میلیون و ۵۰۰ هزار حلقه لاستیک تولید شد و در ۵ ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تولید لاستیک ۲۶ درصد افزایش داشته است و پیشبینی میکنیم تا پایان سال بیش از ۲۱ میلیون حلقه لاستیک به میزان نیاز بازار داخلی تولید شود.
وی افزود: بهعلت گستردگی نمایندگیها و نبود سازوکار نمیتوانیم بر توزیع لاستیک نظارت کنیم، اما با نرخ مشخص، لاستیکها را با فاکتور به نمایندگیها میدهیم. لاستیکهای سنگین از نیمه دوم سال ۹۷ در سامانه جامع تجارت ثبت شد، اما ثبت انواع دیگر لاستیک از مرداد امسال الزامی شده است. بخش خودروساز بهعلت نداشتن کد شناسایی نمیتواند وارد سامانه جامع تجارت شود.
رئیس انجمن صنعت لاستیک ایران گفت: در مرداد و شهریور تولید لاستیکها را ماهی یکبار در سامانه جامع ثبت میکنیم و این کار از مهر، هر د۲ هفته یکبار انجام میشود. از این هفته لاستیکهای وانتی نیز در سامانه جامع تجارت ثبت میشود.
رئیس انجمن صنعت لاستیک ایران گفت: علت ثبت نشدن تولید لاستیکهای وانتی، نبود زیرساخت در سامانه جامع تجارت بود. از ابتدای سال تاکنون ۷۰ میلیون دلار برای واردات مواد اولیه لاستیک، ارز اختصاص دادهاند در حالی که برای هر یک کیلو محصول به یک دلار ارز نیاز است و از دولت میخواهیم این مسئله را تسهیل کند.
وحید خراسانی، کارشناس صنعت لاستیک، نیز در این برنامه گفت: توزیع لاستیک سواری و وانتی در سامانه جامع تجارت، مشکل تفاوت قیمت این کالاها را در بازار برطرف میکند. از ابتدای سال، میزان تولید لاستیک نیمهسنگین در سامانه جامع تجارت ثبت نشده است و کسی نمیداند این لاستیکها کجا هستند.
کارشناس صنعت لاستیک با بیان اینکه ابزار نظارتی ستاد تنظیم بازار، سامانه جامع تجارت است گفت: زمانی که تولیدکننده محصول خود را در این سامانه ثبت نکند نمیتوان بر توزیع آن نظارت کرد. چطور لاستیک وارداتی رینگ ۱۶ در سامانه جامع تجارت ثبت و بر این اساس توزیع میشود و در اختیار راننده قرار میگیرد، اما تولید داخلی همان لاستیک نمیتواند در سامانه ثبت و توزیع شود. بر اساس آمار ۶۳۰ هزار حلقه لاستیک وانتی تولید داخل در سامانه جامع تجارت ثبت نشده است.
وی افزود: لاستیکهای سبک تولید داخل فقط کافی است در سامانه جامع تجارت ثبت شود نه اینکه حوالهای فروخته شود. اگر تولیدکننده لاستیک خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کند، اختلاف قیمت در بازار از بین میرود.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان