سردار فیض‌اللهی: یگان ویژه صابرین آمادگی مقابله با هرگونه تهدید را دارد پزشکیان: تعلل و عقب‌ماندگی در حوزه هوش مصنوعی غیر قابل جبران است مسئول مصالحه ملی سوریه ترور شد پاسخ‌های وزیر اقتصاد نمایندگان را قانع کرد دیدار استاندار خراسان رضوی با معاون رئیس جمهور+ عکس (۱۸ دی ۱۴۰۳) اردوغان: جایی برای گروه‌های تروریستی در سوریه جدید نیست تخت‌روانچی: حاضر به گفت‌و‌گو در چارچوب برجام هستیم| موضع ما نسبت به سوریه کاملا روشن است سردار سلامی: در ماه‌های گذشته پیشرفت‌های قابل توجهی در عرصه پدافند هوایی داشتیم پزشکیان به چابهار و زابل سفر می‌کند (۱۸ دی ۱۴۰۳) چهار نظامی ارشد صهیونیستی در شمال غزه کشته شدند (۱۸ دی ۱۴۰۳) دبیر شورای‌عالی نوجوانان و جوانان کشور منصوب شد (۱۸ دی ۱۴۰۳) تمرین هلی‌برن و اسپای نیروهای ویژه صابرین در رزمایش پیامبراعظم(ص) ۱۹ اجرا شد دیدار و گفت‌وگوی عارف و رادان | معاون‌اول رئیس‌جمهور: حقوق شهروندی و امنیت حریم خصوصی حفظ شود فرستاده ویژه دولت هلند به سوریه: آمستردام فعلاً برنامه‌ای برای بازگشایی سفارت خود در دمشق ندارد سازمان هواپیمایی کشور برای برقراری پرواز‌ها به سوریه اعلام آمادگی کرد درخواست سؤال از وزیر نفت در مجلس، اعلام وصول شد (۱۸ دی ۱۴۰۳) دیدار مردم قم با مقام معظم رهبری به مناسبت سالگرد قیام ۱۹ دی عراقچی: میدان با قدرت خود برای دیپلماسی راهگشایی می‌کند موافقت نمایندگان با یک‌فوریت طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی قالیباف: امروز موضوع جمع‌آوری زباله در شهر‌ها توسط اتباع بیگانه تبدیل به بحران شده است + فیلم مهاجرانی در نشست خبری دولت: ارز به کانال زیر ۸۰ هزار تومان وارد شده است | پایتخت جدید قطعا مکران است(۱۸ دی ۱۴۰۳) نماینده حماس: در مذاکرات تبادل اسرا، موارد اختلاف طرفین حل شد زلزله شدید در تبت چین (۱۸ دی ۱۴۰۳) | ۵۳ کشته و ۵۲ زخمی تاکنون + فیلم رزمایش مشترک اقتدار هوایی ۱۴۰۳ پدافند کشور آغاز شد (۱۸ دی ۱۴۰۳) + فیلم ورود مجلس به موضوع فروش دارو‌های بیماران سرطانی در بازار آزاد رئیس جمهور: دانشگاه مسئله‌محور یکی از مهمترین مراکز برای حل مشکلات و معضلات کشور است چراغ سبز آمریکا به الجولانی: مجوز انجام معاملات با نهادهای دولتی سوریه صادر شد حمله موشکی و پهپادی یمنی‌ها به ناو هواپیمابر آمریکا
سرخط خبرها

موقعیت ایران در فضای پسابرجام

  • کد خبر: ۴۶۸۳
  • ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۴:۴۴
موقعیت ایران در فضای پسابرجام
علی‌اصغر داوودی عضو هیئت‌ علمی دانشگاه آزاد مشهد


روی کار آمدن ترامپ در آمریکا و خروج این کشور از برجام، نقطه آغازی شد بر اعمال فشارها و شکل‌گیری ائتلافی بین‌المللی علیه ایران. در عرصه بین‌المللی 2موضوع باعث ائتلاف و اتحاد کشورها با یکدیگر می‌شود؛ یکی «ادراک» آن‌ها از میزان تهدیدها و دیگری تصورشان از منافع مشترک. چنان‌چه دولتی احساس کند که موجودیت و منافعش از سوی دیگر بازیگران با تهدید روبه‌رو است، با تشکیل اتحاد با دیگر بازیگران سعی در ایجاد موازنه و مقابله با تهدید مربوط خواهد نمود. یکی از متغیرهای تأثیرگذار بر شکل‌گیری ائتلاف کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس به رهبری عربستان سعودی با بازیگرانی چون اسرائیل و آمریکا در فضای پسابرجام، انگاره تهدید مشترک از سوی جمهوری اسلامی ایران بود که هریک از آن‌ها با دلایل خاص خود بدان رسیده بودند. اهمیت این موضوع به حدی بود که آشکارا به چارچوب اصلی سیاست خاورمیانه‌ای ترامپ شکل داد. احساس این بازیگران از افزایش عوامل قدرت‌ساز ایران در منطقه خاورمیانه در فضای پسابرجام، سبب شد تا آن‌ها برجام را نه عاملی در راستای رفع خطر جنگ و هرج‌ومرج در منطقه خاورمیانه، بلکه آن را عامل تغییر توازن و افزایش بی‌ثباتی در منطقه تلقی نمایند. از نگاه این بازیگران، ایران پس از برجام به فرصت‌ها و مزایایی دست یافت که خواه ناخواه سبب افزایش نفوذ و قدرت آن در منطقه گردید؛ برداشته شدن موانع اقتصادی و موافقت ضمنی با حضور رسمی ایران در بحران‌های منطقه‌ای باعث شد جایگاه و قدرت ایران در منطقه فزونی یابد. ترغیب آمریکا به خروج از برجام که برای ایران برگ برنده‌ای محسوب می‌شد، مهم‌ترین این اقدامات بود.در این میان متغیر دیگری که به عنوان یک کاتالیزور خروج آمریکا از برجام را تسریع نمود، ویژگی‌های شخصیتی ترامپ بود. با ورود ترامپ به کاخ سفید، تحولی در سیاست خارجی آمریکا پدید آمد؛ به گونه‌ای که از دید او همکاری‌های بین‌المللی آمریکا باید کاملا گزینشی و مبتنی بر منافع ملی این کشور طراحی می‌شد و بر این اصل تأکید می‌شد که آمریکا باید حاضر باشد تعاملاتش را با هر کسی و هر کشوری که لازم باشد، قطع کند. درمورد برجام هم هدف او بازنگری و مذاکره مجدد معاهدات در راستای رسیدن به یک توافق بهتر و مطلوب‌تر برای آمریکاست؛ «دکترین خروج!» آمریکا در طول 3سال گذشته یا از قراردادهای مهم بین‌المللی خارج شده یا تهدید کرده که از آن‌ها خارج می‌شود؛ از جمله این پیمان‌ها می‌توان به «پیمان ترنس پاسیفیک»، «توافق‌نامه تغییرات اقلیمی پاریس»، «نفتا»، «یونسکو» و «برجام» اشاره کرد که عمده آن‌ها دستاوردهای دیپلماتیک دوران اوباماست. ترامپ سعی در اثبات این موضوع داشته است که مسیر اوباما در اداره سیاست خارجی کشور اشتباه بوده و او می‌خواهد عملکرد دولت قبلی را با تصمیمات جدید و عمدتا مخالف با آن، اصلاح نماید.
متغیر سومی که در ناکامی برجام تأثیر داشت، عملکرد و رفتار تناقض‌گونه ایران در فضای پسابرجام بود. کشورها معمولا در سیاست خارجی خود ترجیح می‌دهند با بازیگری تعامل داشته باشند که از ثبات رفتاری و هماهنگی لازم در تصمیم‌گیری برخوردار باشد. تعدد مراکز تصمیم‌گیری، ناهماهنگی در بخش‌های مرتبط با سیاست خارجی و تفاوت بین مواضع اعلامی و مواضع اعمالی، سبب سلب اعتماد از طرف مقابل و نوعی سردرگمی در ارتباطات بین‌المللی و در نتیجه افزایش سوءتفاهمات می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->