۱۱۱ نفر از حجاج به دلیل وخامت شرایط جسمی‌ به کشور بازگشتند مقطع کاردانی رشته «فوریت‌های پزشکی» حذف خواهد شد ارتباط گردشگری ایران با مالزی افزایش می‌یابد هشداری برای زمین؛ ۲۳ درصد از مساحت زمین دیگر قابل بهره برداری نیست دستگیری عامل قتل پاکبان مشهدی + عکس خمیردندان‌های غیرمجاز از سوی وزارت بهداشت معرفی شدند (۱۴ تیر ۱۴۰۳) دستگیری سارقان سفری در مشهد نیمی از فوتی‌ها در تصادفات مشهد، عابران پیاده هستند واریز ۳ میلیون تومان به حساب بازنشستگان | متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان به چه معناست؟ (۱۴ تیر ۱۴۰۳) کشف انبار داروهای غیرمجاز توسط پلیس مشهد پشه آئدس به رنگ و بوی تایر بسیار علاقه‌مند است پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (پنجشنبه، ۱۴ تیر ١۴٠٣) | تداوم وزش باد در استان سالاد سزار ۱۰۰ ساله شد | همه چیز در مورد یک سالاد پرطرفدار اهدای اعضای کودک مرگ مغزی در مشهد نجات‌بخش زندگی سه بیمار نیازمند‌به‌عضو شد (۱۴ تیر ۱۴۰۳) گردشگری ایران از دریچه سیاستگذاری دولت چهاردهم؛ باید و نبایدها انفجار شدید در کارخانه تولید جنگ‌افزار آمریکا + فیلم معلمان مدارس غیردولتی تحت پوشش بیمه تکمیلی درمان قرار می‌گیرند مقدمه و بستر توانمندسازی کودکان کار باید فراهم شود | آمار و ارقام دقیقی از کودکان کار در ایران نداریم افزایش نسبی دما طی امروز و فردا در بیشتر نقاط کشور (۱۴ تیر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

آموزش کاشت سبزیجات در خانه

  • کد خبر: ۵۲۳۹۷
  • ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۳
آموزش کاشت سبزیجات در خانه
داشتن باغچه در خانه عالی است، هرچند داشتنش در این روز‌های سرد پاییزی برای کاشت سبزیجات بی فایده است. برای همین، فقط کافی است تعدادی گلدان خالی در خانه داشته باشید.
امیر مقدم  | شهرآرانیوز؛ تا همین دو سه دهه پیش با سردشدن هوا دیگر خبری از سبزیجات تازه به ویژه سبزی خوردن نبود. برای همین کدبانو‌های محترم با استفاده از روش‌های گوناگون مانند خشک کردن، فریزکردن یا سرخ کردن، آن‌ها را برای زمستان ذخیره می‌کردند.
 
این روز‌ها به کمک روش‌های کاشت گلخانه‌ای و دسترسی راحت‌تر از طریق توسعه ناوگان حمل و نقل بار در سراسر کشور، حتی در چله زمستان هم می‌توان انواع سبزیجات را یافت، هرچند کیفیت‌ها دیگر مانند فصل بهار و تابستان نیست و قیمت‌ها هم به دلیل کشت وکار کمتر، افزایش یافته است.
 
این موضوع باعث می‌شود خیلی‌ها به کل قید مصرف سبزیجات تازه در این فصل را بزنند. برای همین، امروز می‌خواهیم یک پیشنهاد خوب برای رفع این مشکل به شما بدهیم، به ویژه در این روز‌هایی که به دلیل همه گیری ویروس کرونا باید کمتر از قبل از خانه خارج شد.

 

وسایل لازم برای کاشت سبزیجات در خانه

داشتن باغچه در خانه عالی است، هرچند داشتنش در این روز‌های سرد پاییزی برای کاشت سبزیجات بی فایده است. برای همین، فقط کافی است تعدادی گلدان خالی در خانه داشته باشید. اگر گلدان هم در دسترس ندارید، هیچ جای نگرانی نیست.
 
از جعبه‌های میوه برای این کار کمک بگیرید. درون جعبه‌ها را نایلون ضخیمی پهن کنید تا سرتاسر کف و دیوار‌ها را بپوشاند. اکنون داخل آن خاک بریزید. برای کاشت سبزی در گلدان باید خاکی مناسب داشته باشید که مخلوطی از ماسه، خاک باغچه، خاک برگ و کود باشد. خاک گلدان باید سبک و زهکشی مناسبی داشته باشد.
 
این خاک را می‌توانید از گلخانه‌ها یا فروشگاه‌های عرضه کننده بذر و لوازم کشت وکار با قیمت بسیار مناسبی تهیه کنید. بذر سبزیجات مدنظرتان را هم باید از همین فروشگاه‌ها بخرید. هر بسته بذر ۴۰۰۰ تومان (حدود ۵۰ گرم) و هر بسته خاک کامل حدود ۸۰۰۰ تومان هزینه دارد. هربسته خاک برای چهار پنج گلدان کافی است.
 
برای اینکه بتوانید سبزیجات خوبی پرورش بدهید، به نور فراوان و آب زیاد نیاز دارید. برای همین باید پنجره‌های آفتاب گیر و رو به جنوب درخانه داشته باشید یا بتوانید در حیاط خانه یک گلخانه کوچک درست کنید. برای تأمین آب موردنیاز سبزیجاتتان هم می‌توانید از آب بازیافتی که هیچ ماده شوینده‌ای در آن نریخته اید استفاده کنید، مانند آب آب کشی میوه‌ها یا دست و ظروف.
 
 

سبزیجاتی که می‌توان در گلدان پرورش داد

سبزی خوردن جزو گیاهان علفی یک ساله است که ساقه و ریشه زیادی هم ندارد. برای همین می‌توان انواع آن مانند تره، شاهی، ریحان، گشنیز، جعفری، شنبلیله، خرفه، پونه، شوید، تربچه، ترخون، مرزه و پیازچه را در گلدان پرورش داد.
 
پس از آماده کردن خاک و پرکردن گلدان‌ها با آن باید بذر را آماده کنید. بذر‌ها را باید حدود یک شبانه روز در آب بخیسانید تا متورم شوند. سپس روی پارچه‌ای پهن کنید تا نم آن‌ها گرفته شود. بعد آن‌ها را در عمق یک سانتی متری خاک بکارید و روی گلدان‌ها را با پارچه‌ای مرطوب بپوشانید. گلدان‌ها را باید در محیطی گرم بگذارید تا سریع جوانه بزنند، درست مانند سبزه هفت سین.
 
پس از جوانه زدن بذرها، پوشش پارچه‌ای را از روی گلدان‌ها بردارید و آن‌ها را به پشت پنجره منتقل کنید. هر سه چهار ساعت یک بار به گلدان‌ها آب بدهید. وقتی سبزیجاتتان به اندازه کافی رشد کرد، روزی ۲ بار آبیاری هم برای آن‌ها کافی است.
 
نکته: اگر در روند کاشت سبزیجاتتان با مشکلی روبه رو شدید، سری به سایت‌ها و کانال‌های تخصصی کشت وکار بزنید.
 
نکته: سبزی خوردن مانند میوه نیست که با یک بار برداشت، نیاز باشد مدتی طولانی صبر کنید یا دوباره آن را بکارید. با هر بار کاشت، چند هفته تا چند ماه سبزی تازه خواهید داشت.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->