جلیل شعبانی درگذشت+بیوگرافی و علت فوت خلق اثر هنری نقاشان مشهدی به یاد شهید «سیدحسن نصرالله» + فیلم دیپلم افتخار جشنواره روسی برای «آوای ابرها» بازیابی هویت غنی دینی و انقلابی‌ از طریق داستان‌نویسی ضروری است یادی از مرحوم غلامعلی پورعطایی، استاد بی بدیل دوتار از خطه تربت جام هم زمان با سالروز درگذشتش جایزه ملی داستان حماسی، احیای هویت ادبی و حماسی خراسان رضوی است + فیلم دبیر اجرایی چهارمین جایزه ملی داستان حماسی: ۸۸۹ اثر به جشنواره ارسال شده است بررسی وضعیت نسبت هنر و فرهنگ دفاع مقدس | واجب فراموش شده برگزاری نمایشگاه نقاشی هنرمندان مشهدی با عنوان «ماشین طبیعی» | نگاه هنرمندانه به زیست شناسی در عصر هوش مصنوعی اجلاس همکاری‌های علمی‌فرهنگی زبان و ادبیات فارسی در نیشابور، فرصتی برای تقویت ارتباط در حوزه تمدنی زبان فارسی گفتگو با دکتر محمود اکرامی فر درباره نسبت‌های شعر و رسانه در گذر زمان | شعر بیشتر شده، اما قوی‌تر نشده است اجرای نمایش «برش» با حضور صحرا اسدالهی و آرش عدل‌پرور در مشهد اعلام جدول زمانبندی مسیر بازبینی آثار در جشنواره تئاتر خراسان رضوی صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳ پخش فیلم‌های پلیسی و استکبارستیزانه از تلویزیون در آخر هفته (۱۲ و ۱۳ مهر ۱۴۰۳) درمیشیان، سینماگر ایرانی، نامزد جایزه «افشین یداللهی» شد درخشش «پریسان» در جشنواره‌های خارجی آرش مجیدی با «تانک‌خورها» روی آنتن شبکه سه + زمان پخش
سرخط خبرها

طنز عماد، ریشخندی به درد‌های جامعه است

  • کد خبر: ۵۸۸۷۶
  • ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
طنز عماد، ریشخندی به درد‌های جامعه است
دکتر جواد مهربان - استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد
عماد، عشق را استاد خود می‌داند و صمیمانه‌ترین لحظه‌های عاطفی و عاشقانه را در غزل سنتی امروز به تصویر کشیده است. نه به زیبایی کلام و آراستگی مضمون می‌اندیشد و نه به شیوه ویژه اسلوب مطلوب. غزل عماد آیینه تمام‌نمای زندگی اوست؛ آیینه‌ای که نه‌تن‌ها حالت‌های بی‌اختیاری، سوختگی و دیوانگی که حتی هق‌هق گریه، زمزمه مستی و بانگ اعتراض او را در آن می‌توان دید.

سادگی، روانی، گیرایی و رسایی در کلام عماد خراسانی، مهم‌ترین ویژگی‌های شعری اوست. برخلاف اشعار بسیاری از شاعران هم‌ولایتی‌اش-به‌ویژه در سده‌های گذشته- خواننده آثارش نیاز ندارد برای درک معانی واژه‌ها به کتاب‌های لغت مراجعه کند؛ در شعر‌های عماد اثری از تصنع زبان، فرم و ساختار وجود ندارد. درواقع شعر‌های او را از لحاظ «سهل و ممتنع بودن» می‌توان با اشعار سعدی مقایسه کرد.
 
البته برخی عماد را برای غزل‌های صرفا عاشقانه‌اش «سعدی روزگار» خوانده‌اند؛ اما من قائل به مقایسه شاعران با یکدیگر نیستم؛ به نظر من، اینکه شاعران صاحب‌سبک را با یکدیگر مقایسه کنیم، نه تنها حُسن نیست که جفا در حق آن‌هاست. عماد از معدود شاعران روزگار خویش است که اسلوب و سبک شعری خاص خود را دارد. البته آن‌ها که دست به چنین مقایسه‌ای زده‌اند، بیشتر به دلیل نشان دادن جایگاه بالا و والای عماد چنین کرده‌اند. شعر عماد هم مانند غزل سعدی شورانگیز و عاشقانه است و هم از دلنشینی و رندانه سخن گفتن حافظ بهره برده است.

در کنار این‌ها، شوریدگی‌هایی شبیه شعر مولانا و شیفتگی به اندیشه‌های حکیمانه خیام نیز در آن یافت می‌شود، اما باز هم با توجه به همه این‌ها، عماد، عماد غزل معاصر است. در این بین اگر شعر را در معنى حقیقی‌اش به جاى آوریم و تنها فن، صنعتگرى و مهارت در تمشیت امر وزن و قافیه و کلمات را مد نظر نداشته باشیم، بى‌شک عماد در غزل‌سرایى از شاعران برجسته و ترازاول معاصر شمرده می‌شود؛ در قیاسى وسیع‌تر، اصلا سخن او از دیگر شاعران متمایز است. در هر صورت، «سهل و ممتنع» بودن را جوهر و راز ماندگاری غزل عماد می‌دانند. جوهری که دیوان او را به کتاب درسی شاعران تازه‌نفس و نوجو و نوگرا بدل می‌کند.
 
طنز هم در شعر این شاعر خراسانی، گاهی با کاربرد گویش مشهدی همراه می‌شود. طنز در جامعه‌ای به وجود می‌آید که به دلیل استبداد حاکمان، شاعرانش نمی‌توانند درد‌ها و فساد حاکم بر جامعه را با زبانی صریح بیان کنند؛ در این میان شاعر اخلاق‌مدار برای بیان دغدغه‌های خود به طنز یا ادبیات تمثیلی روی می‌آورد؛ طنزی که در شعر عماد دیده می‌شود، درواقع ریشخندی است به درد‌های جامعه.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->