وزیر صمت از آمادگی ایران برای انتقال دانش فنی معادن به افغانستان خبرداد ایران و افغانستان گسترش ﻫﻤﮑﺎﺭﯼ‌ﻫﺎ دﺭ ﺯﻣﯿﻨﻪ ﻧﻔﺖ ﻭ ﮔﺎﺯ را بررسی می‌کنند قیمت افغانی به تومان و دلار، امروز (سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴) کیش میزبان مسابقات فوتسال کافا شد | تیم ملی فوتسال افغانستان به مصاف رقبا می‌رود استاندار طالبان در هرات: قطعه چهارم راه‌آهن خواف-هرات به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد دیوان محاسبات: فقدان آمار دقیق از اتباع خارجی در کشور موجب ارائه آمار‌های متناقض از سوی دستگاه‌ها شده است تیم «سفید سنگ» قهرمان مسابقات کریکت جام بهاری در ولایت لوگر افغانستان شد سخنگوی دولت: تفاوت‌ها و تشابهات میان ایران و افغانستان می‌تواند تعاملات فرهنگی ما را غنی کند قیمت افغانی به تومان و دلار، امروز (دوشنبه، ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴) امیرخان متقی از سفارت افغانستان در تهران بازدید کرد سرپرست کنسولگری افغانستان در مشهد، درگذشت (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) جودوکاران افغانستانی ۴ مدال مسابقات جام صلح و دوستی را از آن خود کردند رئیس مرکز امور اتباع وزارت کشور: بنای ما اخراج اتباع نیست + فیلم قیمت افغانی به تومان و دلار، امروز (شنبه، ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) دونالد ترامپ: چین در بگرام حضور دارد قیمت افغانی به تومان و دلار، امروز (پنجشنبه، ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴) یک مقام وزارت کار: با تغییر فرهنگ کار در کشور مواجه هستیم | بخش عمده بازار ایران در اختیار اتباع خارجی قرار ندارد ایران منطقه ویژه اقتصادی و معدنی مشترک با افغانستان در منطقه آزاد دوغارون ایجاد می‌کنند افتخار خون شریکی | سومین یادواره لاله‌های غریب در مشهد برگزار شد قیمت افغانی به تومان و دلار سه‌شنبه (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) توضیحات رئیس مرکز امور اتباع وزارت کشور درباره اجرای طرح ساماندهی اتباع غیرمجاز + فیلم
سرخط خبرها

رونق راه‌آهن خواف-هرات در گرو چیست؟

  • کد خبر: ۶۱۵۳۹
  • ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵
رونق راه‌آهن خواف-هرات در گرو چیست؟
نائب رییس انجمن حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی گفت: مسئله اصلی عدم فعالیت ریلی مسیر راه آهن خواف-هرات، نبود گمرک دو طرفه در ایران و افغانستان و مسائل امنیتی مربوط افغانستان است، برگشت کانتینرها از افغانستان به ایران بسیار پرهزینه است و این از مسائلی است که فعالیت تاجران در این مسیر را کاهش داده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ محمود امتی در خصوص عدم فعالیت‌های صادراتی در مسیر ریلی خواف-هرات اظهار کرد: بحث راه آهن خواف هرات هم مزایایی دارد و هم معایبی، مزایایش این است که یک مسیر ریلی است که به افغانستان متصل می‌شود و کمک بزرگی به صادرات ما می‌کند اما از مسائلی که فعالیت صادراتی از مسیر ریلی خواف هرات را با چالش مواجه می‌کند این است که مسیر اصلی این راه آهن باید از گمرک دوغارون و جاده اسلام قلعه-هرات  بگذرد و همچنین مشکلات و مسائل امنیتی افغانستان در رابطه نیز بسیار حائز اهمیت است.

 

وی افزود: از طرفی، احتیاج به ایجاد گمرک در دو کشور دوطرفه نبود  و یک مسیر با ده ها کیلومتر اضافه تر برای ما ریل گذاری شده است. برای مسیر ریلی بار باید حتما به صورت رفت و برگشت برنامه‌ریزی شود که متاسفانه ما هنوز نتوانسته‌ایم مسئله برگشت واگن ها و کالاها را حل کنیم، برگشت کانتینرها از افغانستان به مرزهای داخلی کشور در حال حاضر بسیار پرهزینه است و این از مسائلی است که متاسفانه تاجران را نسبت به فروش و سرمایه گذاری دلسرد می کند.

وی افزود : در بحث تجهیز زیر ساختی مسیر ریلی خواف-هرات، زیر ساخت‎های آن آماده و ریل‌گذاری شده است و بنا به شنیده‌های ما یک قطار نیز در این مسیر رفت و آمد داشته است اما این به تنهایی برای رونق این مسیر کفایت نمی کند.

 

امتی خاطرنشان کرد: استقرار انبارها و گمرکات در دوطرف مرزها و رغبت تاجران و بازرگانان داخلی در فرستادن کالاها و همچنین تمایل تاجران افغان به خرید و واردات که از طریق ایجاد خط مرزی و صادراتی در هرات صورت می‌گیرد، از نکات قابل توجه در بهبود سازی این مسیر ریلی است.

 

نائب رییس انجمن حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی همچنین با اشاره به حاشیه های موجود در ارتباط با آتش سوزی اسلام قلعه عنوان کرد: این مسئله خسارت‌های چند صد میلیون دلاری به اقتصاد دو کشور وارد کرد و عمده خسارت‌ها به افغانستان تعلق داشت. همچنین مقصر اصلی این حادثه بنا به گفته تاجران و مسئولان افغان، خود مسئولان حاضر در اسلام قلعه هستند. ما نیز از طریق مسائل حقوقی و پیگیری های دیپلماسی در پی جبران خسارت ها هستیم.

 

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->