تخصیص ۵ همت برای تکمیل مطالعات پروژه‌های زیرساختی استان | پیش‌بینی جهش در سهم اعتبار خراسان رضوی از بودجه ۱۴۰۵ مشهد، کانون نام‌های تجاری کشور | «ویژند»، راه میانبر برای تقویت تولید و صادرات خراسان رضوی جزئیات پرونده‌های قاچاق کالا در خراسان رضوی | ثبت ۸۹۶ پرونده قاچاق کالا در سال ۱۴۰۳ روند دلار زدایی از اقتصاد کشور با مبادلات ارزی دوجانبه با کشور‌های همسایه قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۸ فروردین ۱۴۰۴) نمایشگاه‌داران خودرو قیمت خودرو‌های داخلی را اعلام کردند (۲۸ فروردین ۱۴۰۴) تداوم تزریق ۲۹۰ همتی بانک مرکزی در بازار باز بررسی دردسر جدید مستأجران با نزدیک‌شدن به فصل جابه‌جایی افت قیمت طلا در مشهد | سکه ۲ میلیون تومان ریزش کرد (۲۸ فروردین ۱۴۰۴) شعار سال، سواد رسانه‌ای و راهکار‌های استراتژیک قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۲۸ فروردین ۱۴۰۴) | افت قیمت دلار در آستانه دومین جلسه مذاکرات قیمت طلای جهانی امروز (۲۸ فروردین ۱۴۰۴) | سقوط دلار جهانی و پرواز طلا به مرز ۳۳۰۰ دلار منتظر عرضه انبوه نوبرانه‌ها از ۲۰ روز دیگر در مشهد باشید | کاهش قیمت ملون از هفته آینده اولویت‌های شعار سال ۱۴۰۴ در خراسان رضوی جنجال خانه‌های خالی در ایران | قانونی که اجرا نشد دستورالعمل وام ودیعه مسکن مستأجران ابلاغ شد (۲۸ فروردین ۱۴۰۴) | ثبت‌نام فقط در سامانه «تم» حجم دلار خانگی چقدر است؟ (۲۸ فروردین ۱۴۰۴) نرخ اقلام میوه و صیفی‌جات در میادین تره‌بار مشهد چقدر است؟ (۲۸ فروردین ۱۴۰۴) + جدول تمرکز قدرت در پایتخت شکسته می‌شود | تفویض اختیارات محلی به استانداری خراسان رضوی، روی میز رئیس‌جمهور تا اطلاع ثانوی، کل تجارت ایران و افغانستان به واحد «ریال» خواهد بود عوارض ویژه صادرات زعفران «صفر» شد | ایجاد نمایندگی جدید صندوق ضمانت توسعه صادرات در خراسان رضوی پیش بینی قیمت ارز و دلار (پنجشنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۴) پیش بینی قیمت طلا و سکه (پنجشنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۴) افزایش گمرکات خراسان رضوی به ۷ پایانه | تعرفه صفر برای ۸۰ درصد از اقلام تجارتی استان با اوراسیا آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه خراسان رضوی برگزار شد | ۳۰ کشور جهان، مشتری اقلام صادراتی خراسان رضوی + فیلم تعرفه گمرکی واردات موبایل در سال ۱۴۰۴ اعلام شد+جزئیات پزشکیان: باید تفکر سیستمی و توانمندی کار تیمی را به دانش‌آموزان آموزش دهیم علت عدم شماره‌گذاری محصولات ایران خودرو در سال ۱۴۰۴ چیست؟ سکوت آماری در بازار مسکن
سرخط خبرها

نقش تبلیغات در توسعه اقتصادی

  • کد خبر: ۶۳۹۰
  • ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۵
  • ۱
نقش تبلیغات در توسعه اقتصادی
رضا جبلی کارشناس مالی و اقتصادی

تبلیغ در کلام از مصدر بلغ به معنی آگاهی دادن یا مطلع کردن است و کسی که در این راه فعالیت می‌کند، مبلغ یا تبلیغاتچی گفته می‌شود.
تبلیغات در معنی گسترده آن فن تحت‌تأثیر قرار دادن عمل انسان از طریق دست‌کاری تصورات یا بازنمودهاست. تبلیغ کوششی است تعمدی و حساب‌شده که به‌منظور شکل دادن به دریافت دست‌کاری کردن ادراک و همسو کردن رفتار مخاطبان با نیت مبلغ صورت می‌گیرد. نقش تبلیغات و آگهی در دنیای تجارت این است که خریدار و فروشنده را به هم نزدیک‌تر کرده و باعث ایجاد ارتباط گردد. تبلیغات گاهی تأثیر درخور ملاحظه‌ای در افزایش سطح زندگی مردم داشته است. امروزه تبلیغات به‌عنوان یک صنعت در دنیا شناخته‌ شده است که به تولیدکننده انگیزه کاری می‌دهد و تبلیغات سالم می‌تواند بازار سالم ایجاد کند و همین اثر می‌تواند به‌صورت معکوس با تبلیغ ناسالم و کذب ایجاد شود. اگر کالایی کیفیت خوبی نداشته باشد، هرقدر هم تبلیغات جذاب و خوبی داشته باشد، نمی‌تواند به نتیجه برسد؛ یعنی شاید بتوان خریدار را یک‌بار مجاب به خرید کرد، ولی برای همیشه نمی‌توان این کار را کرد. این کیفیت است که تعیین‌کننده نهایی است؛ البته عده‌ای بر این باور هستند که محصول خوب و باکیفیت نیازی به تبلیغ ندارد. باید یادآور شد برای معرفی محصول تازه‌وارد باید دست به تبلیغ خوب و قوی زد تا بتواند جای خود را در بازار پیدا کند. امروزه تبلیغات به‌عنوان یک ضرورت در جامعه ایران مطرح است که به معرفی کالاها و تولیدات و در خدمت برآورده ساختن نیازهای ضروری زندگی انسان قرار دارد. تبلیغات باید در خدمت رونق بخشیدن به حرکت چرخه‌های اقتصادی با شناساندن محصول باشد. در حقیقت تبلیغات زبان و وسیله ارتباط بنگاه اقتصادی و جامعه است و قطع تبلیغات به‌نوعی مرگ کالا محسوب می‌شود که اگر ناآگاهانه یا تقلیدی و با دید غیرکارشناسی و غیرتخصصی انجام شود، چاهی است که کالا و صاحبش را به خود فرومی‌کشد؛ برعکس، یک تبلیغ خوب و واقعی ابتدا توجه مخاطب را جلب و او را به محصول علاقه‌مند می‌کند. تبلیغ گسترده علمی باعث می‌شود که کالای ایرانی در برابر رقیب خارجی بازار بیشتری بیابد و به فروش برسد و تولیدکننده با شکست مواجه نشود و جامعه نیز با خیل عظیم بیکاران مواجه نشود کارشناسان علوم ارتباطات بر این باورند که صداقت در تبلیغات یکی از ارکان رشد اقتصادی است و برای تبدیل کردن فرهنگ مصرف کالای داخلی به‌ افتخار ملی در افزایش سواد رسانه‌ای تلاش کرد. هر پدیده‌ای برای معرفی به اطلاع‌رسانی با یک زبان امروزی‌پسند (تبلیغ) نیازمند است و به اذعان کارشناسان، نحوه و چگونگی تبلیغ در ترغیب مشتری برای خرید خدمت یا کالای عرضه‌شده تأثیر بسزایی دارد. این روزها برای سوق دادن مردم به خرید کالای ایرانی تبلیغ فراوانی می‌شود؛ تا آنجا که سازمان صداوسیما مجوز پخش رایگان با شرایط خاص را اجرایی کرده است، اما باوجود گستردگی تبلیغات همچنان به‌طور مطلوب مؤثر نبوده و کالاهای خارجی در این مصاف گوی سبقت را ربوده‌اند که مصرف‌کننده باید با تولید داخلی پسندیده ورق را برگرداند.رشد صنعت تبلیغات باعث رونق اقتصادی شده و در افزایش درآمد بنگاه‌های اقتصادی و درآمد مالیاتی دولت مؤثر است. متأسفانه در سال‌های اخیر به‌ویژه امسال به دلیل رکود اقتصادی هزینه‌های تبلیغاتی کاهش‌ یافته است. در دوران رکود اقتصادی چالش‌ها و مسائل و مشکلات زیادی به وجود می‌آید. بسیاری از شرکت‌ها همیشه به دنبال راه‌حل و روش‌هایی برای مواجهه با مشکلات اقتصادی در دوران رکود بوده‌اند. در این هنگام توجه به برخی از نکات در زمینه بازاریابی بسیار مهم است. شرکت‌هایی که درباره راهبردهای بازاریابی از قبل تصمیم‌گیری و اقدامات لازم را انجام داده باشند، می‌توانند در زمان تحریم‌ها و رکود اقتصادی موفق‌تر از بقیه باشند برخی از شرکت‌ها در زمان رکود اولین قدم را کاهش یا از بین بردن هزینه تبلیغات می‌دانند؛ درصورتی‌که باید بدانند همان هزینه تبلیغات صادقانه می‌تواند باعث رونق تولید و فروش آن‌ها باشد.راه دیگری که در زمان رکود اقتصادی باید به آن توجه داشت، کاهش قیمت‌هاست و اینکه قیمت‌گذاری‌ها بازنگری شود. مهم‌ترین موضوع در زمان تحریم و رکود اقتصادی موضوع نقدینگی است. در این زمان به دلیل کاهش فروش باید برای کاهش هزینه‌ها تلاش کرد تا مشتریان توان خرید داشته باشند، ولی باید توجه داشت که کاهش هزینه‌ها منجر به کاهش کیفیت محصولات نشود؛ زیرا اگر کیفیت کاهش پیدا کند، به‌تدریج از گردونه رقابت خارج خواهد شد و درنهایت منجر به ورشکستگی می‌شود.
بنابراین برخی از راهبردهایی که می‌تواند در زمان رکود به کار بیاید، عبارت است از؛
1- کاهش هزینه‌های غیرضروری با توجه به افزایش کیفیت.
2- سیاست‌های تبلیغی مناسب.
3- قیمت‌گذاری مناسب
4- تا حد امکان فروش به‌صورت مستقیم و بی‌واسطه
5- سیاست‌های تشویقی برای نمایندگان فروش
در پایان به این نتیجه می‌رسیم که برای فروش خوب و به دست آوردن بازار مناسب، باید راهکارهایی مثل تولید باکیفیت و قیمت مناسب و تبلیغ بموقع و مؤثر پیشه کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مرجان
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
0
0
خیلی ممنون از مطالب خوب و مفیدتون.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->