افزایش ۴۰ درصدی صادرات به افغانستان در ۲ ماه نخست سال ۱۴۰۳ طرح «از مزرعه تا سفره» با هدف تامین کالا‌های پر مصرف مردم در مشهد اجرا می‌شود قیمت موبایل یک روز پیش از انتخابات به چقدر رسید؟ (۱۴ تیر ۱۴۰۳) طلا و سکه در مشهد چند؟ (۱۴ تیر ۱۴۰۳) قیمت امروز طلا، سکه، دلار، ارز دیجیتال (۱۴ تیر ۱۴۰۳) | دلار در کانال ۶۰ هزار تومان یک روز قبل از انتخابات برخورد با مشاوران املاک قانون‌گریز در مشهد (۱۴ تیر ۱۴۰۳) قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۱۴ تیر ۱۴۰۳) | تویوتا لوین ۳.۳ میلیارد تومان تعیین سقف اجاره‌بهای مسکن به کمک مستأجران آمد قیمت امروز خودرو‌های ایرانی (۱۴ تیر ۱۴۰۳) طلای جهانی خیز برداشت (۱۴ تیر ۱۴۰۳) سقف اجاره بها در مشهد؛ ۲۵ درصد | میزان افزایش قانونی اجاره بها در مشهد معادل ۷۰ درصد تورم خرداد خراسان رضوی است گزارشی از نمایشگاه تخصصی معدن و زمین شناسی در مشهد ایران خودرو تعدادی از خودرو‌های خود را به روش مزایده به فروش می‌رساند + جزئیات متوسط قیمت مسکن در تهران اعلام شد میوه را امروز گرانتر از این قیمت‌ها نخرید (۱۴ تیر ۱۴۰۳) ماجرای حذف متقاضیان مسکن ملی چه بود؟ هفته آینده، آخرین مهلت انتخاب خودرو‌های وارداتی (۱۴ تیر ۱۴۰۳) جریمه شرکت مشهدی به‌علت اجرا‌نکردن تعهدات ارزی اظهارنظر‌های بورسی جلیلی و پزشکیان در آخرین مناظره چه بود؟ دولت سیزدهم ساخت بیش‌از ۱۸۰ هزار واحد مسکونی در خراسان‌رضوی را عملیاتی کرد قیمت گوشت مرغ در بازار مشهد کاهشی است (۱۳ تیر ۱۴۰۳) بورس، سبزپوش به استقبال انتخابات رفت | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۳ تیر ۱۴۰۳) طلا و سکه در مشهد ارزان شد (۱۳ تیر ۱۴۰۳) | کاهش ۷۰۰ هزار تومانی سکه امامی با مبلغ ۷ تا ۱۰ میلیون تومان، از کدام موبایل‌ها می‌توان خرید؟ (۱۳ تیر ۱۴۰۳) وام ۸۰۰ میلیون تومانی مسکن ابلاغ شد (۱۳ تیر ۱۴۰۳) | اقساط وام جدید ۸۰۰ میلیونی مسکن چقدر است؟ آیین‌نامه جدید آرامستان‌های کشور ابلاغ شد | تغییر در نحوه حمل متوفی و صدور گواهی فوت
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

پیام استقبال ضعیف از وام کرونا

  • کد خبر: ۶۷۶۲۹
  • ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۹
پیام استقبال ضعیف از وام کرونا
رضا کربلایی - کارشناس مسائل اقتصادی

چرا تسهیلات بانکی به صاحبان کسب‌وکار‌های آسیب‌دیده از شیوع کرونا طرف‌دار نداشت و جذاب نبود؟ آیا نرخ ۱۳ درصدی سود این تسهیلات، آن‌هم در وضعیتی که نرخ تورم به ۴۰ درصد رسیده است، نمی‌توانست سختی طی‌کردن فرایند‌های بوروکراتیک برای گرفتن وام کرونا را تحمل‌پذیر کند؟ واقعیت این است که از منظر اقتصادی گرفتن وام از شبکه بانکی آن‌هم با نرخ ۱۳ درصد یک گزینه جذاب و وسوسه‌انگیز است و برنده نهایی کسانی هستند که وام گرفته باشند. اما دلیل اصلی و پیام استقبال ضعیف از وام کرونا را باید در آینده‌نگری صاحبان کسب‌وکار‌های آسیب‌دیده از شیوع کرونا جست‌وجو کرد؛ پیامی روشن به سیاست‌گذاران و دولت‌مردان که به‌جای کمک‌کردن، کسب‌وکار‌ها را در برابر شوک‌ها و خطر‌ها واکسینه کنند.


برای فعالان اقتصادی ازجمله صاحبان کسب‌وکار‌های آسیب‌دیده از شیوع کرونا، مهم این است که دورنمای آینده روشن باشد و به‌همین دلیل برخلاف آنچه در ماه‌های نخست تصور می‌شد، به‌تدریج صف متقاضیان وام کرونا کوتاه‌تر شد. البته نمی‌توان سخت‌گیری بانک‌ها و الزامات و مقررات وضع‌شده در مسیر گرفتن این تسهیلات را نادیده گرفت، اما صاحبان کسب‌وکار‌ها اولویتشان روشن‌ماندن چراغ فعالیت‌ها و کاهش مقررات و محدودیت‌های مقابله با کرونا بود.


درسی که می‌توان از استقبال ضعیف از وام کرونا گرفت، این است که همه درد‌ها و مشکلات اقتصادی ایران از مسیر اعطای تسهیلات بانکی نمی‌گذرد، اما سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران همواره خطا می‌کنند و به‌جای پرداختن به ریشه‌ها، خود را مشغول بریدن شاخه‌ها و آبیاری درخت بیمار اقتصاد ایران با پول‌پاشی می‌کنند. زمانی سیاست‌های پولی و حمایت‌های مالی دولت‌ها از کسب‌وکار‌ها جواب می‌دهد که موانع فعالیت‌های اقتصادی مردم برداشته شده باشد و آن‌ها گرفتار انبوهی از مشکلات و چالش‌ها ازجمله افت تقاضا، رشد هزینه‌ها، دردسر‌های مالیاتی و تأمین‌اجتماعی و... نباشند.


به‌واقع اگر پیش از کرونا کسب‌وکار‌ها در وضعیت مطلوبی قرار داشت، کاهش خسارت شوک کرونا با بسته‌های پولی در کوتاه‌مدت ممکن بود، اما واقعیت اینجاست که بسیاری از کسب‌وکار‌ها با چالش دیگری ازجمله کاهش قدرت خرید مردم و افت تقاضای کالا و خدمات روبه‌رو هستند. کرونا ماهیت بسیاری از کسب‌وکار‌ها را تغییر داده و برخی را به تعطیلی کشانده و برخی دیگر را به دردسر انداخته، اما ویروسی را که سال‌هاست به جان کسب‌وکار‌ها افتاده است، باید شناخت و این ویروس خطرناک و خاموش، رشد صفر اقتصادی در ۱۰ سال گذشته با نرخ تورم میانگین ۲۰ ساله است و اینکه اقتصاد ایران یک دهه است درجا می‌زند و انگار ۸۵ میلیون ایرانی هیچ ارزش‌افزوده‌ای به اقتصاد کشور اضافه نکرده‌اند.

 

واکسینه‌کردن واقعی اقتصاد و کسب‌وکار‌های آسیب‌دیده از ۱۰ سال درجا زدن، یک ضرورت ملی است و اکنون باید اندیشه کرد که کدام داوطلب رسیدن به کرسی ریاست‌جمهوری می‌تواند اقتصاد و کسب‌وکار‌ها را در برابر این ویروس واکسینه کند. پیام روشن استقبال ضعیف از وام کرونا را اشتباه تحلیل نکنیم. این وام‌ها نجات‌بخش نبوده است و نیست.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->