پیش فروش دو محصول سایپا ویژه دی ماه ۱۴۰۳ اعلام شد + شرایط و قیمت وزیر نیرو خبر داد: کسری گاز در مناطق سردسیر ایران چه تعداد واحد نیروگاهی از مدار خارج شده است؟ تأمین ارز واردات کالا‌های اساسی و دارو از مرز ۱۱ میلیارد دلار گذشت نیروگاه برق ری از مدار تولید خارج شد | اتمام ذخیره گازوئیل قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۶ دی ۱۴۰۳) | رشد ۷۵ میلیونی چانگان قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۶ دی ۱۴۰۳) | قیمت کراس اوور ایران خودرو مشخص شد رشد بیش از یک‌ میلیون تومانی قیمت سکه و ۱۱۴ هزار تومانی قیمت طلا طی یک روز در مشهد (۶ دی ۱۴۰۳) ارزان‌ترین موبایل‌های آیفون چند؟ (۶ دی ۱۴۰۳) نرخ امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۶ دی ۱۴۰۳) | طلا به گرمی ۵ میلیون و ۸۰ هزار تومان رسید توزیع گوشت قرمز رایگان برای خانواده‌های کم برخوردار + جزئیات گزارش ۴ ماهه نهضت ملی مسکن منتشر شد خسارت قطعی چندساعته برق به ۲۲ کارخانه سیمانی کشور | توقف تولید سیمان در تهران و خراسان ملک در این منطقه گران خواهد شد کارخانه تولید کاغذ سنگی در فاروج خراسان‌شمالی با حضور وزیر نیرو افتتاح شد (۶ دی ۱۴۰۳) سوختگیری بنزین با کارت بانکی از سال ۱۴۰۴ بررسی وضعیت احداث پروژه آزادراه حرم تا حرم در دستورکار شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی جدول قیمت سکه‌های پارسیان (۶ دی ۱۴۰۳) | سکه پارسیان در آستانه ۸ میلیونی شدن! اعترافات قاتل در بازسازی صحنه جرم: مقتول سال‌ها بازی‌ام داده بود سود مرحله جدید سهام عدالت چقدر است و چه زمانی واریز می‌شود؟ قیمت سکه‌های ضرب ۸۶ حراج مرکز مبادله چقدر است؟ آیا ثبات به بازار ارز برمی‌گردد؟ (۶ دی ۱۴۰۳) قیمت امروز میوه و صیفی جات در مشهد اعلام شد (۶ دی ۱۴۰۳) | بادمجان ۱۵ تا ۲۵ هزار تومان کارگران چطور مالیات‌های مازاد بر حقوق را پس‌ بگیرند؟ سازندگان توان فروش و ساخت مسکن را ندارند سرپرست مدیریت روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد کیش منصوب شد وزیر نیرو: هزینه تولید هر کیلووات ساعت برق ۸ هزار تومان است پیش بینی قیمت سکه و طلا (پنجشنبه ۶ دی ۱۴۰۳) پیش بینی قیمت ارز و دلار (پنجشنبه ۶ دی ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

امنیت معیشت در لب مرز

  • کد خبر: ۶۰۴۶۲
  • ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۹
امنیت معیشت در لب مرز
رضا کربلایی - کارشناس مسائل اقتصادی
رئیس‌جمهور می‌گوید: «پدیده‌هایی مانند کول‌بری و سوخت‌بری در شأن مردم و کشور نیست و این وضعیت ناهنجار باید به‌سرعت سامان یابد.» آنچه حسن روحانی گفته، یک واقعیت عریان از به‌خطرافتادن امنیت معیشت مردم در نقاط مرزی به‌ویژه در استان‌های محروم ایران است و امنیتی‌کردن برخی نارآرامی‌ها و تنش‌ها بین مرزنشینان با حافظان امنیت در مرز‌ها نه به‌صلاح است و نه کمکی به حل مشکل خواهد کرد و چه‌بسا یک مشکل را به معضل پیچیده و سپس بحران جدی تبدیل می‌کند؛ به‌ویژه اینکه مرزنشینان و حافظان مرز در واقع یک دغدغه مشترک دارند و تضادی بین آن‌ها نیست.

کول‌بری و سوخت‌بری یک‌شبه متولد نشده و سیاست‌های کوتاه‌مدت و مقطعی برای پایان‌دادن به رنج معیشتی مرزنشینان و حل مشکل کول‌بران و سوخت‌بران معجزه نخواهد کرد و اگر به‌دنبال رفع این مشکلات و کم‌کردن چالش‌ها هستیم، بدانیم که رفع دغدغه امنیت معیشتی مرزنشینان با امنیتی‌کردن ماجرا ناممکن و البته پرهزینه خواهد بود.
 
در کوتاه‌مدت ضرورت دارد اقدام‌های اصلاحی در راستای تسهیل تجارت و کسب‌وکار آن‌ها و حمایت از معیشت مرزنشینان صورت گیرد، اما راه‌حل نهایی را باید در سطح کلان‌تر جست‌وجو کرد و پذیرفت جایی که مردم خود کسب‌وکار دارند و تجارت می‌کنند، مداخله و تزاحم در کار مردم اشتباه است و برنامه‌های اقتصادی باید در راستای تسهیل کسب‌وکار و حمایت از اشتغال مرزنشینان با توجه به مزیت‌های نسبی از جمله قانونی‌کردن تجارت با شهروندان کشور‌های همسایه تغییر کند. صرف اعلام اینکه تجارت یک کالا قاچاق و برخلاف قانون است، برای مرزنشینانی که جیبشان خالی و معیشتشان به‌خطر افتاده است، معنا ندارد؛ بنابراین راز رونق تجارت غیرقانونی هر کالای مشروع در مرز‌های آبی و خاکی ایران را باید در خطای سیاست‌های اقتصادی مرکزنشینان رصد کرد.

به‌صورت مصداقی درباره کول‌بری، با پدیده واردات کالا از کشور‌های همسایه و درباره سوخت‌بری با صادرات بنزین و گازوئیل به کشور‌های همسایه روبه‌رو هستیم و آنچه تعیین‌کننده این معادله به‌نظر چندمجهولی است، تقاضا برای کالا در دو سوی مرزهاست.

تجربه ثابت کرده است که سرکوب تقاضا و قاچاقچی خواندن کول بران و سوخت بران نیز نتیجه نداده و دلیل شدت گرفتن این تقاضا و اختلاف قیمت کالا‌های مورد نظر درون و بیرون کشور است و آنچه در مرز‌ها نمایان شده، بازتابی از رانت و شکاف بین تقاضا و عرضه در مرکز کشور است. از این منظر به هر میزان که برخورد‌های تعزیزاتی و سیاست‌های تنبیهی و امنیتی کردن فضای کسب وکار در بازار‌های مختلف در مرکز ایران جواب مثبت داشته، می‌توان امیدوار به ثمربخش بودن چنین رویکردی در مرز‌ها هم بود. اخلال در اقتصاد مرزنشینان و معیشت آن‌ها در نتیجه خطای طولانی مدت در ریل گذاری اقتصادی شکل گرفته و ناموزون بودن و شفاف نبودن تجارت با همسایگان نیز بر شدت مشکلات افزوده است.
 
دولت به عنوان نماد حاکمیت باید پاسدار امنیت اقتصادی و تجارت سالم مردم باشد و بهتر است که تجارت در دو سوی مرز را محترم بشماریم و در راستای تسهیل آن گام برداریم و از فرصت‌های بازار همسایگان بهره ببریم. راه‌ها که هموار شود، هرگز یک ایرانی در بی راهه گام برنمی دارد؛ پس راه تجارت و کسب وکار مرزنشینان را هموارتر سازیم که آن‌ها دغدغه امروزشان معیشت است و نگران آینده هستند. آن‌ها کار می‌خواهند، نه اعانه و یارانه!
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->