مدیرعامل شرکت توانیر: سال ۱۴۰۴، حدود ۲۴ هزار مگاوات کمبود برق داریم استاندار خراسان رضوی: زنجیره تولید و ارزش افزوده در استان تکمیل شود دور جدید پیش فروش محصولات سایپا از دوشنبه آینده (۱۷ دی ۱۴۰۳) لزوم هم‌فکری و تصمیم‌سازی برای اجرایی‌شدن پروژه‌هایی که در مشهد متوقف شده‌اند نمایشگر جایگاه‌های سوخت تغییر کرد + جزئیات معاونت علمی ریاست جمهوری و بانک مرکزی برای امنیت و شفافیت رمزپول و پرداخت‌یاری‌ها تفاهم‌نامه امضا کردند جزئیات عرضه اولیه «نبابک» یکشنبه آینده (۱۶ دی ۱۴۰۳) بزرگ‌ترین مجتمع فرآوری کائولن شرق کشور در تربت‌حیدریه با حضور رئیس مجلس افتتاح شد (۱۳ دی ۱۴۰۳) قیمت مرغ کاهش یافت | قیمت امروز گوشت قرمز، مرغ و دام زنده (۱۳ دی ۱۴۰۳) + جدول قیمت قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۱۳ دی ۱۴۰۳) | افت ۱۸ میلیونی تیگو ۷ قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۱۳ دی ۱۴۰۳) | دنا پلاس توربو یک میلیارد و ۶۹ میلیون تومان اولویت بازرسی اصناف مشهد، نظارت بر کالا‌های اساسی و درج قیمت بر روی آن‌ها است فرصت تکمیل اطلاعات حقوق کارمندان در سامانه ثبت حقوق و مزایا تمدید شد (۱۳ دی ۱۴۰۳) نفت، سال ۲۰۲۵ میلادی را با افزایش قیمت آغاز کرد نرخ امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۱۳ دی ۱۴۰۳) | دلار ۸۱ هزار و ۷۰۰ تومان روغن ۱۵ درصد گران شد (۱۳ دی ۱۴۰۳) ۵ شاخصه اصلی حذف یارانه‌بگیران اعلام شد | دهک‌بندی‌ها تغییر می‌کند؟ پاتک کریسمس به بازار طلا و سکه ایران | بازار طلا از سکه افتاد (۱۳ دی ۱۴۰۳) ۲۰۲۵؛ سال انفجار ثروت میلیاردر‌ها | برندگان و بازندگان چه کسانی هستند؟ مصرف برق ۲ هزار مگاواتی ماینرهای غیرمجاز نگرانی تازه خریداران مسکن | نوسانات ارزی بر بازار مسکن اثر دارد؟ نرخ امروز میوه و صیفی جات در مشهد (۱۳ دی ۱۴۰۳) | فلفل دلمه از ۲۵ تا ۱۰۰ هزار تومان جای خالی رفتارشناسی در تدوین و اجرای قوانین واریز سود سهام عدالت در راه است | میزان سود جدید چقدر است؟ ثبت رکورد جدید در تحویل گاز به نیروگاه‌های حرارتی تولید برق خراسان رضوی رقیب خودروهای چینی از راه رسید | بنز و تویوتا به زودی در بازار خودرو ایران دریافت حق ترانزیت در قبوض برق صنایع؛ مانع‌زدایی یا مانع‌تراشی؟ وزیر نفت خبر داد: تولید حداکثری گاز برای عبور از زمستان بیست و پنجمین نمایشگاه لوازم خانگی مشهد | قیمت‌های نجومی و گلایه تولیدکنندگان از نوسانات ارز
سرخط خبرها

دگرگونی صنعت خودرو دنیا به دلیل کمبود چیپ الکترونیکی

  • کد خبر: ۷۸۳۸۶
  • ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۳
دگرگونی صنعت خودرو دنیا به دلیل کمبود چیپ الکترونیکی
یک اتفاق پیش بینی نشده خودروسازان را به شدت دچار مشکل کرده و بازار خودرو را به هم ریخته است. در ۲ سال اخیر و با شروع همه گیری کرونا قیمت برخی ماشین‌های دست دوم حتی از قیمت آن‌ها وقتی نو خریداری شده بودند هم در سراسر دنیا گران‌تر شده است.

محمدرضا ضیا | شهرآرانیوز؛ یک اتفاق پیش بینی نشده خودروسازان را به شدت دچار مشکل کرده و بازار خودرو را به هم ریخته است. در ۲ سال اخیر و با شروع همه گیری کرونا قیمت برخی ماشین‌های دست دوم حتی از قیمت آن‌ها وقتی نو خریداری شده بودند هم در سراسر دنیا گران‌تر شده است، اما عامل این گرانی تورّم و بی تدبیری اقتصادی و رکود کرونایی اقتصاد کشور‌های مختلف دنیا نیست! خودرو‌ها به این دلیل گران شده اند که تراشه الکترونیکی نیست! اما این دو موضوع چه ربطی به هم دارند؟

لپتاپ یا خودرو؟! مسئله این است!

پس از شیوع کرونا، غول‌های فناوری دنیا با خودشان دو دو تا چهارتا کردند و دیدند اگر قرار است این بیماری طبق پیش بینی‌ها حالا حالا‌ها بماند و مردم را در خانه هایشان نگه دارد، آن‌ها برای دورکاری هایشان و سرگرمی شان بیشتر از هر زمان دیگری به کامپیوتر و لپ تاپ و گوشی و کنسول بازی احتیاج خواهند داشت. پس برای بورد‌های دستگاه‌های هوشمندشان تراشه‌های الکترونیکی سفارش دادند، بنابراین سهم این شرکت‌ها از خط تولید سازندگان تراشه‌های الکترونیکی چند برابر شد. از طرف دیگر خودروسازان گمان کردند که مردم در خانه هایشان مدت‌ها به قرنطینه ادامه خواهند داد و خب تقاضای خودرو هم کم می‌شود. آن موقع پزشکان و محققان از تولید واکسن هم درمانده بودند و اوضاع کلی دنیا رو به امیدواری نبود.

 

همین باعث شد که این کارخانه‌ها که همیشه معمولاً با فاصله کمی نسبت به مونتاژ نهایی خودرو و بنا به نیازشان چیپ الکترونیکی سفارش می‌دادند، حتی کمتر از قبل به خرید این محصولات توجه کنند. بر خلاف تصور آن ها، اما تقاضای خودرو نه تنها کم نشد که بیشتر هم شد، حتی زمانی که قرنطینه برقرار بود! یکی از علت‌ها شاید این بود که مردم دیگر کمتر با پای پیاده یا حمل و نقل عمومی در معابر تردد می‌کردند و برای حفظ سلامتی شان در فضا‌هایی که دیگران هم حضور داشتند، به یک وسیله نقلیه نیاز داشتند!

ماشین؟! چیپ؟! بام؟!

ماشین‌های امروزی حتی اگر از برق به عنوان سوخت استفاده نکنند، برای انواع و اقسام آپشن‌های خود و حتی سیستم‌های پایه خودرو به تراشه‌ها و برد‌های الکترونیکی نیاز دارند. به طور مثال GPS‌های ماهواره‌ای که برای ردیابی خودرو و مسیریابی آن استفاده می‌شود، حتما به وجود تراشه‌ها نیاز دارد. شرکت خودروسازی نیسان مجبور شد در سال جاری محصولاتش را بدون این آپشن همه گیر و مهم وارد بازار کند. تازه این شرکت در مهد چیپ الکترونیکی دنیا یعنی ژاپن واقع شده است، اما خیلی از خودروسازان بیشتر اوقات سال، خط تولید خود را نگه داشتند و با کم کردن چنین آپشنی هم نمی‌توانستند تولید کنند.

 

در هر خودرو امروزی چیزی بین ۵۰ تا ۱۵۰ تراشه الکترونیکی استفاده می‌شود. این تراشه‌ها نقش مهمی حتی در کنترل قسمت‌های مختلف خودرو‌ها و آپشن‌های آن‌ها دارند. شرکت‌هایی به وسعت تویوتای ژاپن یا فولکس واگن آلمان در سال بیشتر از ۴ میلیارد دلار چیپ الکترونیکی می‌خرند. امسال پیش بینی می‌شود که فقط در آمریکا تا پایان سال حدود یک میلیون و پانصد هزار خودرو کمتر تولید و فروخته خواهد شد!

بازار عجیب خودرو‌های دست دوم: این داستان ادامه دارد!

ماشین نو که کم شد، مردم به مدل‌های بین یک تا ۳ سال قبل رو آوردند. همین باعث شد تا به شکل عجیب و غریب و بی سابقه‌ای ماشین دست دوم هم گران و نایاب شود. خیلی‌ها در این اوضاع قمر در عقرب کرونایی از نظر اقتصادی وارد این بازار شده و دلال ماشین دست دوم شدند.

 

این در حالی است که فعالان خودرو پیش بینی می‌کنند این اوضاع حتی تا ۲ سال بعد از کرونا هم ادامه داشته باشد، چون در این بین نه تنها شرکت‌های حوزه فناوری مدام تولیدشان را بیشتر می‌کنند، که حتی دو کارخانه مهم تراشه الکترونیکی در ژاپن و آمریکا هم به دلیل آتش سوزی و توفان متوقف شده اند! آخرین خبر‌ها در این باره هم از کارخانه جنرال موتورز آمریکا بیرون آمده است. طبق اعلام این کارخانه، روزانه ۱۰۰۰ خودروی ناقص و بدون تراشه در این غول خودروسازی آمریکا تولید شده و دپو می‌شود. گفته می‌شود که تا همین الان ده‌ها هزار خودروی این شرکت با نقص انبار شده اند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->