یک شرکت ژاپنی از تحقیق درباره انفجار بی‌سیم‌ها در لبنان خبرداد نمایندگی ایران در سازمان ملل: وارد رقابت‌ها و جنجال‌های داخلی و انتخاباتی آمریکا نمی‌شویم پزشکیان: قدرت مسلمانان بر وحدت و انسجام ماست دولت، لایحه اصلاح قانون هواپیمایی کشوری را تقدیم مجلس کرد ستاد کل نیروهای مسلح: اراده ما بر خونخواهی شهید هنیه خواهد بود آغاز سی و هشتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با حضور پزشکیان تسلیت رئیس جمهور به مردم لبنان | پزشکیان: جنایتکار قطعا مجازات عادلانه خواهد شد جریمه خودروهای سنگین باربری که از حد مجاز بیشتر باشد چقدر است؟ آمریکا: در انفجارهای دستگاه‌های ارتباطی لبنان دخالتی نداشتیم پوتین امضای موافقت‌نامه جامع راهبردی ایران و روسیه راپذیرفت تل‌آویو: قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل حمایت از تروریسم است حمله پهپادی مقاومت عراق به حیفا در فلسطین اشغالی تیم بسیج جامعه پزشکی ایران وارد لبنان شد (۲۸ شهریور ۱۴۰۳) ایران حمله علیه سفیر خود در لبنان را پیگیری می‌کند تیم ۸ نفره چشم‌پزشکان ایرانی عازم لبنان شدند هزینه اتباع افغانستانی در ایران سالانه بیش از ۱۰ میلیارد دلار است ۹۵ نفر از مصدومان حادثه تروریستی لبنان به ایران منتقل شدند حبیب عباسی، مدیرکل روابط عمومی دفتر ریاست جمهوری شد شورای امنیت درباره انفجار‌های لبنان نشست برگزار می‌کند اعترافات جالب عزت الله ضرغامی در خصوص دوران مسئولیتش در سازمان میراث فرهنگی حماس حملات تروریستی رژیم اسرائیل به لبنان را محکوم کرد
سرخط خبرها

دلیل اختلاف نظر ایران و جمهوری آذربایجان چیست؟ + نقشه

  • کد خبر: ۸۲۳۹۶
  • ۰۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۰
  • ۱
دلیل اختلاف نظر ایران و جمهوری آذربایجان چیست؟ + نقشه
در هفته‌های گذشته دریافت عوارض از کامیون‌های ایرانی عازم ارمنستان از سوی دولت آذربایجان سبب اختلافاتی بین دو کشور همسایه شده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ دولت آذربایجان پس از پیروزی در جنگ سال گذشته بر سر کنترل منطقه قره باغ، بخشی از جاده مواصلاتی بین ایران و ارمنستان را تحت کنترل درآورده است و از چند هفته پیش در همین بخش اقدام به استقرار گشت‌های پلیس و دریافت عوارض از کامیون‌های ایرانی عازم ارمنستان می‌کند.

برای هر کامیون عبوری ایرانی ۱۳۰ دلار عوارض هنگام رفت و ۱۳۰ دلار نیز هنگام برگشت گرفته می‌شود و بسته به نوع محموله و بزرگ بودن کامیون‌ها عوارض دریافتی حتی بیشتر است. حتی دولت باکو اقدام به بازداشت ۲ راننده ایرانی به خاطر عدم پرداخت عوارض کرده است.

در نقشه زیر قسمتی که در کادر قرمز آمده نقطه اصلی اختلاف بین ایران و جمهوری آذربایجان است. این منطقه پیش از جنگ سال گذشته در کنترل ارمنستان بوده و حالا به کنترل نیرو‌های آذربایجان درآمده است.

دلیل اختلاف نظر ایران و جمهوری آذربایجان چیست؟ + نقشه

این قسمت که بیش از ۲۰ کیلومتر است بخشی از کریدور ارتباطی شمال – جنوب ایران به منطقه قفقاز و خاک ارمنستان است.

مسیر جاده‌ای " کاپان" به گوریس" که ۸۰ کیلومتر است و بیش از ۲۰ کیلومتر آن پس از جنگ پارسال به کنترل نیرو‌های آذربایجان درآمده است و "الهام علی اف" رییس جمهوری آذربایجان ۲ روز پیش در مصاحبه‌ای دریافت عوارض از کامیون‌های ایرانی را در راستای حق حاکمیتی کشورش بر این منطقه دانسته است.

البته ایران و ارمنستان برای خلاصی از مزاحمت‌های دولت آذربایجان یک مسیر جایگزین دارند که هنوز تکمیل نشده و در صورت تکمیل عملیات احداث این مسیر، نیازی به عبور کامیون‌های ایرانی از مسیر کاپان - گوریس نخواهد ماند.

مسیر جایگزین به دلیل کوهستانی بودن و نیاز به احداث یک تونل چند کیلومتری برای تکمیل، نیاز به سرمایه گذاری چند صد میلیون دلاری دارد.

منابع دولت ارمنستان البته مدعی اند این مسیر جایگزین را تا پایان پاییز امسال افتتاح خواهند کرد، اما کوهستانی بودن مسیر و نیاز به احداث تونلی پرهزینه تکمیل نهایی آن را در آینده نزدیک با توجه به امکانات مالی و فنی دولت ارمنستان، با تردید‌هایی مواجه کرده است.

منبع: عصرایران

در این باره بیشتر بخوانید:

فرمانده نیروی زمینی ارتش از برگزاری رزمایش در شمال غرب کشور خبرداد + فیلم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
فیروز
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
0
0
به نظر من درجنگ قره باغ ایران هم حمایت خود رابایدازاذربایجان دریغ نکند چون کشور مسلمان وشیعه هستندکشورایران همزبان اذربایجان زیاددارداگه ازارمنستان حمایت کنداولین چوب رابه خودش میزند
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->